Sweden Rock eller andra festivaler

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Sweden Rock eller andra festivaler

Inlägg av Eagle Hazze »

Hej på er, jo jag undrar som upplysning hur ser det ut på Sveriges största hårdrocksfestival med hur man löser situationen med att skapa områden där musiker kan umgås med musiker och t.ex. ta en öl.

Jag tänker då mest på rookies och mindre kända band (internationellt) jag vet att en del av er har gigat där. med olika band på olika ställen.
Alltså frågan är: Om man spelar på Sweden Rock eller andra festivaler, oavsett var, har man tillgång till samma backstage och är man definierad som musiker oavsett vilken nivå man spelar på i sin ackreditering.
Senast redigerad av Eagle Hazze den ons 10 maj 2017, 22:34, redigerad totalt 1 gånger.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Sweden Rock hur ser det ut med nya, mindre kända band.

Inlägg av TDHP »

I stort sett. Nu har dom ju bytt backstageområde sen jag spelade där, men alla som spelar har tillgång till samma VIP-område.
Nu har ju det området blivit mer ett sponsorområde, så jag gissar att iaf de stora banden har ett eget backstageområde som "VIP-pöbeln" inte kommer in på, och där det krävs rätt nivå av backstagepass. Det fanns tre-fyra nivåer förr iaf. När vi lirade i tributegrejen hade vi nivå två tror jag, access backstage på vissa scener vissa tider, tillgång till backstagebar, personalmatsal, omklädning, muggar, presstält, smitvägar o dyl. Jag gissar att tex Nemis-banden får nåt liknande.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Sweden Rock hur ser det ut med nya, mindre kända band.

Inlägg av Eagle Hazze »

Tack TDHP för svar, men alla band oavsett nivå definieras som musiker och har ett eget VIP område, bar, mat osv.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Sweden Rock hur ser det ut med nya, mindre kända band.

Inlägg av Eagle Hazze »

Varför jag frågar är att här på vår stadsfest så har man ett VIP område, sedan så har man ett antal rookies, mindre kända band som inte ens är ackrediterade som band eller musiker, de är ackrediterade som funktionärer med de problem som uppstår av det tilltaget.

Det skapar bara enorma problem med att få in instrument, få ut instrument, man ska tjafsa överallt med funktionärer som inte förstår varför "funktionärer" kommer med instrument. Man kan inte utnyttja de vettigaste in och utvägarna plus allmänt risiga förhålladen, ingen backstage mer är 15 minuter innan och efter spelning, och den backstage brukar vara ett litet rum med lite öl chips mineralvatten. Det är som sagt inget ställe man kan hänga på generellt.
Sedan resten av tiden så definieras man som funktionär. Om det nu gästas av kollegor från ett band som definieras som band så kan man inte i något område diskutera träffas över en öl utan att slåss med tusentals besökare på själva festivalområdet. Jag försöker pålysa detta problem för arrangörerna att man måste definiera musiker som musiker, vilket de vägrar och hänvisar till logistiska problem och att man är avundsjuk :D :D . Sanningen är givetvis en annan då styrelsen tycker det är kul att ha deras ungdomsband på besök och klistra på dem ett par dagar utan att andra musiker (funktionärer) är i vägen och diskuterar musikrelaterade ämnen.
Så då är det roligt att få inputs från andra festivaler och gärna från Sveriges Största festival hur man har löst ackreditering av musiker.
det är väl en lysande lösning att inneha flera VIP/ backstage områden så om några skygga megaartister vill vara ensamma så kan de vara det på sitt område.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Sweden Rock hur ser det ut med nya, mindre kända band.

Inlägg av Eagle Hazze »

Det är också intressant att höra från er som har spelat på andra festivaler hur man ackrediterar musiker. Själv kan jag säga att jag bara på Eksjö stadsfest har upplevt detta märkliga system.
Jag har till och ifrån spelat på festivaler sedan 80-talet.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Sweden Rock hur ser det ut med nya, mindre kända band.

Inlägg av TDHP »

Eagle Hazze skrev:Tack TDHP för svar, men alla band oavsett nivå definieras som musiker och har ett eget VIP område, bar, mat osv.
Ja, alla som spelar + deras crew är där på samma villkor, som musiker.
Sen gissar jag att det finns olika nivåer även på musiker i fråga om barer, mat, backstage osv, men spelar man på festivalen så är man ackrediterad som musiker/band/crew. I alla fall var det så för några år sen.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Sweden Rock hur ser det ut med nya, mindre kända band.

Inlägg av Eagle Hazze »

TDHP skrev:
Eagle Hazze skrev:Tack TDHP för svar, men alla band oavsett nivå definieras som musiker och har ett eget VIP område, bar, mat osv.
Ja, alla som spelar + deras crew är där på samma villkor, som musiker.
Sen gissar jag att det finns olika nivåer även på musiker i fråga om barer, mat, backstage osv, men spelar man på festivalen så är man ackrediterad som musiker/band/crew. I alla fall var det så för några år sen.
Tack för info ja man antar att det fungerar så då det är en vettig pedagogik.
En sista fråga om man då spelar typ en dag ett gig, får band med crew tillgång till alla dagar på festivalen, om de vill. Men sas ingår det automatiskt eller ska det tjatas.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Sweden Rock hur ser det ut med nya, mindre kända band.

Inlägg av TDHP »

Eagle Hazze skrev:
TDHP skrev:
Eagle Hazze skrev:Tack TDHP för svar, men alla band oavsett nivå definieras som musiker och har ett eget VIP område, bar, mat osv.
Ja, alla som spelar + deras crew är där på samma villkor, som musiker.
Sen gissar jag att det finns olika nivåer även på musiker i fråga om barer, mat, backstage osv, men spelar man på festivalen så är man ackrediterad som musiker/band/crew. I alla fall var det så för några år sen.
Tack för info ja man antar att det fungerar så då det är en vettig pedagogik.
En sista fråga om man då spelar typ en dag ett gig, får band med crew tillgång till alla dagar på festivalen, om de vill. Men sas ingår det automatiskt eller ska det tjatas.
Jag vet faktiskt inte, men jag tror att man brukar få 4-dagarspass. I alla fall krävde jag det då det var vårt enda gage, 4-dagars till oss + respektive. Det var inga problem. Däremot har man bara tillträde till backstage o dyl en tid före och efter gig, inte resten av tiden. Vilket är vettigt, det blir jävligt mycket folk som inte har där att göra egentligen annars.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Sweden Rock hur ser det ut med nya, mindre kända band.

Inlägg av Eagle Hazze »

TDHP skrev:
Eagle Hazze skrev:
TDHP skrev:
Eagle Hazze skrev:Tack TDHP för svar, men alla band oavsett nivå definieras som musiker och har ett eget VIP område, bar, mat osv.
Ja, alla som spelar + deras crew är där på samma villkor, som musiker.
Sen gissar jag att det finns olika nivåer även på musiker i fråga om barer, mat, backstage osv, men spelar man på festivalen så är man ackrediterad som musiker/band/crew. I alla fall var det så för några år sen.
Tack för info ja man antar att det fungerar så då det är en vettig pedagogik.
En sista fråga om man då spelar typ en dag ett gig, får band med crew tillgång till alla dagar på festivalen, om de vill. Men sas ingår det automatiskt eller ska det tjatas.
Jag vet faktiskt inte, men jag tror att man brukar få 4-dagarspass. I alla fall krävde jag det då det var vårt enda gage, 4-dagars till oss + respektive. Det var inga problem. Däremot har man bara tillträde till backstage o dyl en tid före och efter gig, inte resten av tiden. Vilket är vettigt, det blir jävligt mycket folk som inte har där att göra egentligen annars.
Ja det är sant att det kan bli en logistiskt katastrof med backstage hela tiden., men VIP nivån baren sitter fast hela vistelsen
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Sweden Rock eller andra festivaler

Inlägg av Eagle Hazze »

Huvudfrågan är rakt över, hsr ni blivit definierade som musiker med vad det innebär för just den festivalen ni deltog i. Alla typer av festivaler är intressanta att få input ifrån.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Sweden Rock eller andra festivaler

Inlägg av Eagle Hazze »

Festivalbump.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Sweden Rock eller andra festivaler

Inlägg av Eagle Hazze »

Är det bara TDHP och jag som har spelat på en festival någonsin och kan dela med sig av sina erfarenheter.
Har ni blivit akrediterade som musiker eller som något annat typ funktionär eller liknande.
Storlek på festival har ingen betydelse.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Sweden Rock eller andra festivaler

Inlägg av gthyni »

i norra Sverige och Finland där jag varit brukar det där med backstagearea inte vara mer än ett krypin där man kan byta kläder och ladda upp och ner före och efter giget. Hänga får man göra med "pöbeln".. är man trött så får man gå hem/till hotellet
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Sweden Rock eller andra festivaler

Inlägg av Eagle Hazze »

gthyni skrev:i norra Sverige och Finland där jag varit brukar det där med backstagearea inte vara mer än ett krypin där man kan byta kläder och ladda upp och ner före och efter giget. Hänga får man göra med "pöbeln".. är man trött så får man gå hem/till hotellet
Ok men ni kollektivt definieras som musiker på dessa festivaler.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Sweden Rock eller andra festivaler

Inlägg av gthyni »

Häng inte upp dig på definitioner och byråkrater, huvudsaken man får lira
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Sweden Rock eller andra festivaler

Inlägg av Eagle Hazze »

Har vi några fler erfarenheter från festivaler och hur ni har blivit definierade av arrangörer. Som nusiker eller annan kategori.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Sweden Rock eller andra festivaler

Inlägg av Eagle Hazze »

Det slutade med vad gäller Eksjö Stadsfest arr där en stor del av banden fortfarande definierad som funktionärer och inte musiker, när ordförandes argument tog slut så vidtogs diskussionen med tung mobbing där jag offentligt kallades för att jag var psykiskt sjuk och att det var typ mina röster som spökade plus andra härliga förnedringar om min profession. Det gör mig inte så mycket då den ultralåga nivån på diskussion helt faller bort som verklighetsanpassad. Så kan det gå till på landet i Eksjö. :D
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Sweden Rock eller andra festivaler

Inlägg av gthyni »

gthyni skrev:Häng inte upp dig på definitioner och byråkrater, huvudsaken man får lira
Kulturbyråkrater är ett särskilt släkte.
Du skulle tagit mitt råd. Tror du mår mest dåligt av allt själv, tyvärr. Bara att bryta ihop och komma igen.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Sweden Rock eller andra festivaler

Inlägg av Mc Green »

Jag spelade på Stadsfesten i Skellefteå de två första åren ( det är dock 20 år sen ) och då fick vi festivalpass som gjorde att vi kunde frottera oss med de etablerade musikerna. Tror dock att storfräsarna hade en VIP/VIP fest nånstans dit dom försvann de sista småtimmarna.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Sweden Rock eller andra festivaler

Inlägg av Eagle Hazze »

gthyni skrev:
gthyni skrev:Häng inte upp dig på definitioner och byråkrater, huvudsaken man får lira
Kulturbyråkrater är ett särskilt släkte.
Du skulle tagit mitt råd. Tror du mår mest dåligt av allt själv, tyvärr. Bara att bryta ihop och komma igen.
Nej jag mår inte dåligt av detta, mer förvånad över den infantila nivån och den dåliga omvärldsanalysen :D
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Sweden Rock eller andra festivaler

Inlägg av Eagle Hazze »

Mc Green skrev:Jag spelade på Stadsfesten i Skellefteå de två första åren ( det är dock 20 år sen ) och då fick vi festivalpass som gjorde att vi kunde frottera oss med de etablerade musikerna. Tror dock att storfräsarna hade en VIP/VIP fest nånstans dit dom försvann de sista småtimmarna.
Tack för info, ja jag tror det är en normal och vanlig nivå, och att de stora har en extra vip lounge är helt i sin ordning.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: Sweden Rock eller andra festivaler

Inlägg av Danny »

På Wacken var det samma stora VIP för alla band. Den regnade bort precis som allt annat visserligen men det var samma.
Sen fanns det "egna" tält bakom respektive scen där man kunde lämna grejer och sånt.

/D
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Sweden Rock eller andra festivaler

Inlägg av Eagle Hazze »

Danny skrev:På Wacken var det samma stora VIP för alla band. Den regnade bort precis som allt annat visserligen men det var samma.
Sen fanns det "egna" tält bakom respektive scen där man kunde lämna grejer och sånt.

/D
Trevligt att höra då Wacken är en riktigt stor festival, träligt väder bara.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Sweden Rock eller andra festivaler

Inlägg av Seaweed »

Är inte helt med på din fråga men har lirat några stora och väldigt många små festivaler.

Peace and Love hade ett gemensamt backstage för alla band, sen har varje scen ett eget bs (=VIP? osäker) där man har tillgång en viss tid under dagen man spelar. Detta är väl så som det brukar se ut. Nu senast på Rock im Wald i Tyskland fanns en gemensam backstage med catering och bar, samt privata loger avsedda för dagens huvudakter.

På P&L blev vi utsparkade på kvällen av Lasse W med crew för dom skulle ha vinfest för sig själva :) i övrigt "hängde" jag med alla möjliga från Norlie & KKV till Mikael Wiehe och Plura.

Små festivaler brukar inte ha något specifikt att kalla backstage mer än kanske ett tält bredvid scenen eller liknande.

Återstår att se hur Eksjö Stadsfest är... ;)
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Sweden Rock eller andra festivaler

Inlägg av blackparkas »

Rockstad Falun/Sabaton Open air har gemensamt backstage, dock med loger för resp. band under en viss tid före samt efter gig.
Det är väl ganska standard tycker jag det känns som, även om man ibland faktiskt får ha logen ifred hela kvällen...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar