Tävling

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

En del av vitsen med att bli pensionär är ju just att slippa gå upp kl 5.
Dessutom kan jag meddela, att jag just (kl 23:24) kört igenom en truddelutt på säckpipan. Det har hänt ofta förr och ingen har klagat hittills. (Det kan ju i o f s bero på att jag bor själv och har ett par hundra meter till närmaste granne.)
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Per skrev:En del av vitsen med att bli pensionär är ju just att slippa gå upp kl 5.
Dessutom kan jag meddela, att jag just (kl 23:24) kört igenom en truddelutt på säckpipan. Det har hänt ofta förr och ingen har klagat hittills. (Det kan ju i o f s bero på att jag bor själv och har ett par hundra meter till närmaste granne.)
Om jag skulle prova det skulle det sannolikt bli en del klagomål.
Fast jag har ju mina grannar vägg-i-vägg då...

Säckpipa är ett av få instrument jag inte känner någon dragning till...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

fieldflower skrev: Om jag skulle prova det skulle det sannolikt bli en del klagomål.
Fast jag har ju mina grannar vägg-i-vägg då...

Säckpipa är ett av få instrument jag inte känner någon dragning till...
Det är ett tungt vägande skäl till att jag bor som jag bor. Man kan även spela trumpet eller ha bandrep till mitt i natten. Eller köra stereon på full volym till en avslutande slatt whisky eller rom vid tvåtiden.

GHB är ett komplext system av väldigt enkla konstruktioner och därför ett kinkigt, närmast bitchigt, instrument, där en massa saker kan gå fel. Allt måste jobba ihop, både material och korrelerade funktioner i handhavandet. Dessutom är det ett ovanligt fysiskt spelande, som för all del kräver en del kraft och uthållighet, men fr a eftersom hela andningen måste göras till en integrerad - helst omedveten - del av musicerandet. Därför är det en jäkla kick, när det funkar och man bara åker iväg på bölande borduner och tjutande chanter. :wink:
Hav förtröstan! Du har bara inte skådat ljuset ännu!
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Fast jag måste känna ett sug efter ett instrument för att öht intressera mig för att lära mig det.
"Can't be arsed" är ett ypperligt irländskt uttryck för vad som händer annars.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

fieldflower skrev:Fast jag måste känna ett sug efter ett instrument för att öht intressera mig för att lära mig det.
"Can't be arsed" är ett ypperligt irländskt uttryck för vad som händer annars.
Då förstår jag. Beträffande säckpipan ska du ju blåsa, så då går suget på andra hållet. :lol:
Senast redigerad av Per den tis 27 jun 2017, 13:15, redigerad totalt 1 gånger.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Blåst är jag redan...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Det är ju det, som är felet, har jag ju sagt; Det är du, som ska blåsa, inte bli blåst.

Du verkar ha översatt fel från engelska. Det handlar om något annat. :mrgreen:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Önsketänkande...?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

fieldflower skrev:Önsketänkande...?
Du skulle se min bagpipes-tshirt från Skottland... :oops:

(Den använder jag inte i skolan.)
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Ingen bild, ingen t-shirt...
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Bild
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Per skrev:Bild
Funkar definitivt i skolan.
Har en i liknande färg - "Ikväll får 107 svenska gonorré".
Tischor i ljusblått är lite extra bra helt enkelt...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Jo, fast nu hade jag ju ingen bild på min egen. Den är svart, har en mindre säckpipa och saknar texten "I'm Scottish".

Och så är jag ju manlig lärare...
på en skola med ett hundratal unga damer i 14 - 16-årsåldern...,
som har föräldrar...

Och jag har en kvinnlig rektor...
och kvinnliga kollegor...

Jag har den vid andra tillfällen...,
för jag tycker den är rolig!
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Fin.
Förstår dig fullt ut i din beskrivning av arbetsmiljön. Idag får man se upp så man inte förargar någon med anspelningar som kan vara kränkande. Jag råkade själv ut för ett jävla liv en gång när vi hade ett inofficiellt möte på kontoret och det kom in en yngre kvinna med vad som senare visade sig vara Rätt Värderingar. Hursomhelst var det knöktrångt och inte en plats ledig. Jag som var närmast erbjöd ett knä att sitta på. Det skulle jag inte gjort för några dagar senare fann jag att jag var anmäld för sexuell kränkning :-) Jag fattade ingenting, jag ville ju bara vara snäll. Alltsammans utmynnade inte i något som helst utom att jag fick läsa in mig på ämnet. Sensmoralen för min del blev att tiderna förändras. Nu får man tänka sig för när man håller upp dörren för en kvinna med Rätt Värderingar, hon kan ju bli kränkt. Det är nämligen inte handlingen i sig som är viktig, det är hur den uppfattas.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Hålla upp dörren ska man inte sluta med oavsett vad folk lägger för värderingar i det.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av gthyni »

Bra om man kan skilja på artighet å ena sidan och inbjudan till intimitet å andra sidan.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

gthyni skrev:Bra om man kan skilja på artighet å ena sidan och inbjudan till intimitet å andra sidan.
Tack vare somligas värderingar och några fås tråkiga övertramp är det en nödvändighet för en man i skolvärlden att se till att det där alltid är fullständigt glasklart. Jag tar av princip aldrig initiativet till att krama om en elev, även om det hade varit naturligt i ett annat sammanhang.

"Gammaldags" artighet mot damer är en annan sak. Det är ganska roligt att med ett chevalereskt "Mina damer" hålla upp dörren för högstadietjejer. En del fattar ingenting, medan andra ler/fnittrar och känner sig otroligt vuxna. Killarna ser mest ut som fågelholkar - förhoppningsvis lär de sig något, när de har räknat ut varför tjejerna ser glada ut.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Trött!
Varför ska man alltid få en skitnatt efter rep?
Repa är ju roligt, så varför ligger man och vrider och vänder och vaknar som om man varit utsatt för nåot otrevligt?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

gthyni skrev:Bra om man kan skilja på artighet å ena sidan och inbjudan till intimitet å andra sidan.
Ja, när vänlighet utan, "inbjudan till intimitet" som du skriver, övertolkas så råkar alla illa ut i slutänden.

Du ska veta att jag har arbetat sju år på akutpsyk och tagit reda på många som råkat ut för illgärningsmän. Jag har också chefat för en megastor flyktingförläggning och varit "storebror" åt kvinnor som behövt en trygg man att få skydd av när omgivningen ställt för oss otänkbara krav på dem endast för att de saknat man.

Enligt lag mot diskriminering så är någon kränkt om vederbörande uppfattar sig som kränkt oavsett om gärningen är avsedd att kränka. I motsats mot detta så är en kränkning ingen kränkning i straffrättslig mening om inte gärningen är avsedd att vara kränkande och att det inte är synnerligen uppenbart att gärningen tveklöst är kränkande.

Man kan alltså kränka utan att det är meningen, det är inte straffbart och man frikänns enligt lag, men man är ändå skyldig om den kränkte tycker det. Snurrigt, ja... men så här ser det ut.

Jag förstår Pers inställning helt och fullt, det är taktiskt riktigt att vara extremt försiktig. Ibland räcker det inte utan drevet går ändå. Ett exempel är när drevet gick emot manliga barnskötare för ett par decennier sedan. 99,9% av dem blev misstänkliggjorda endast utifrån könstillhörighet. Och detta är surt.

AlbinH får reda ut det här... :-)
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Min datormus går på speed. Allt jag vill göra nu sker minst två gånger.
Senast redigerad av Body&Soul den tor 29 jun 2017, 06:40, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av gthyni »

Det var inte specifikt riktat mot dig. Eftersom jag inte var där kan jag inte bedöma situationen.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Ja, ibland verkar det lite skruvat idag. Ena sekunden undrar man hur fasen ungarna tilltalar varandra utan att det verkar bekomma någon och nästa sekund framstår "att bli kränkt" som den nya svenska nationalsporten.

Fast det kan bli ganska roliga diskussioner, om man provocerar lite lagom. Jag spelade upp både Roffe Bengtssons Ytlänningen och Robert Gustafssons Bertil, som hämtar upp skruvdragaren ur torrdasset och torkar sig i ansiktet med begagnat skithuspapper för mina nior i år. Efter varje snackade vi om, vad det var som var roligt, vem/vad de drev med, om olika meningar och dubbla bottnar i sammanhang och om det skulle varit möjligt att göra sketchen då/nu. Det var mycket som absolut inte var självklart för många.

Det är skojigt, när man ser att kidsen börjar reflektera över både sig själva och omvärlden.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

gthyni skrev:Bra om man kan skilja på artighet å ena sidan och inbjudan till intimitet å andra sidan.
Ja, just det är lite knöligt. Jag är inte alls så jävla artig som en del inbillar sig.. :evil:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

AlbinH skrev:
gthyni skrev:Bra om man kan skilja på artighet å ena sidan och inbjudan till intimitet å andra sidan.
Ja, just det är lite knöligt. Jag är inte alls så jävla artig som en del inbillar sig.. :evil:
Alltihop är alltså inbjudan till intimitet..?
Baby... :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Hold your horses, ff! Albin och jag ska övernatta i en scoutgård i september. :joy:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Skriv svar