Tips på studiomonitorer

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Tips på studiomonitorer

Inlägg av James Bond »

Hej!
Flyttatf rån lägenhet till hus och äntligen fått en egen mancave. Har hittills spelat in hemma med lurar (macbook+Alva Nanoface+Logic, line in via Microbass II eller mickat med en Röde NT1-A). Nu finns behov av ett par monitorburkar. Behöver inget vidare tryck. Jag är tacksam för era tips på grejer med bra pris/ljud-ratio. De bör dock låta trevligt.
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Tips på studiomonitorer

Inlägg av James Bond »

De får gärna ha en stram bas. Allt för många burkar låter hängmatta i mina öron...
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Tips på studiomonitorer

Inlägg av Roger Hedin »

Det där med bra pris/ljud-ratio är en svår nöt att knäcka, men det här är bland de bästa monitorerna jag hört, och inte bara vad gäller storleken. De levererar fint ljud utan behov av en sub. Men - de kostar en del...

Bild
http://www.me-geithain.de/index.php/en/ ... aker/rl906" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.gearslutz.com/board/high-en ... itors.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En kompis hade dem i sin studio. Tillsammans med den här preampen så har man snudd på vad man behöver i "hårdvaruväg", lite kompressorer och sånt oräknat:
http://www.npngproducts.com/Page_1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild

Det är dyrt om man jämför med konfektionsprylarna, men det är som med basköpandet: alla billiga basar på vägen mot den perfekta har blivit dyrt i längden. Buy expensive - cry once! Några bra mikrofoner och lämpliga DI-boxar och du är i hamn.

Fast - det handlar ju om ambitionsnivå. De där sakerna kostar en hel del, men de kostar en gång...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Tips på studiomonitorer

Inlägg av James Bond »

Hej Roger, Tack för tipset. Men för hög prisklass för mig. Jag behöver heller inte den nivån av kvalitet.
Jag är mer inne på ngt som jag tror är en tiondel av priset av Geithain, typ, 3-4k...
Användarvisningsbild
Nordrack
Medlem+
Inlägg: 592
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 08:49
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Tips på studiomonitorer

Inlägg av Nordrack »

Köp ett par beg alt nya Yamaha hs8/7/5. Billiga men funkar helt ok.
https://www.facebook.com/heavydeathofficial" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/necrocurse" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Tips på studiomonitorer

Inlägg av Jan Hellman »

Nordrack skrev:Köp ett par beg alt nya Yamaha hs8/7/5. Billiga men funkar helt ok.
Håller med.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Tips på studiomonitorer

Inlägg av eeakga »

Skriver under på Yamaha. Har ett par HS7 som jag är jättenöjd med. Har man ett rätt så litet rum så funkar de kanon.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Tips på studiomonitorer

Inlägg av BB3000S »

eeakga skrev:Skriver under på Yamaha. Har ett par HS7 som jag är jättenöjd med. Har man ett rätt så litet rum så funkar de kanon.
Intressant, jag har sneglat på dom men klarar inte att ha särskilt mycket fritt bakom dom, definitivt mindre än 1m iaf. Hur har du dina placerade?
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Tips på studiomonitorer

Inlägg av Jan Hellman »

BB3000S skrev:
eeakga skrev:Skriver under på Yamaha. Har ett par HS7 som jag är jättenöjd med. Har man ett rätt så litet rum så funkar de kanon.
Intressant, jag har sneglat på dom men klarar inte att ha särskilt mycket fritt bakom dom, definitivt mindre än 1m iaf. Hur har du dina placerade?
Avståndet mot väggen har med basreflexen att göra. Väggar/hörn ger en bashöjande effekt. HS7:an har möjligheter att påverka både toppen och botten för att kompensera för rummets akustik och närheten till vägg. +/- 2 dB i toppen och -2 eller -4 dB i botten. -4 dB bör räcka för att kompensera för närhet till vägg. Om inte kan man sätta en basskärande panel bakom högtalaren. Många kompletterar med en sub men med lite "tur" kan man använda akustikens lagar så att man slipper sub genom att placera högtalaren närmare väggen utan att skära i botten. Beror sig på lite vilket rum man sitter i och vad det är för material i väggarna. Det är olika helt enkelt. Jag har mina högtalare infällda i väggen. Mina större högtalare har inte basreflex bakom men det har Tannoy-högtalarna. Funkar i alla fall och i mitt fall hjälper bashöjningen till för Tannoy-högtalarna har ingen möjlighet att skära i botten men dom är lite basfattiga till att börja dagen med så i det fallet vart det bättre att bygga in dom i väggen. Får hjälp av akustikens grundlagar i det fallet. TROR att du inte kommer få några större problem och - 4 dB BÖR räcka för att kompensera för bashöjningen om du placerar högtalarna lite närmare väggen än vad som egentligen är optimalt.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Tips på studiomonitorer

Inlägg av BB3000S »

Jan Hellman skrev:
BB3000S skrev:
eeakga skrev:Skriver under på Yamaha. Har ett par HS7 som jag är jättenöjd med. Har man ett rätt så litet rum så funkar de kanon.
Intressant, jag har sneglat på dom men klarar inte att ha särskilt mycket fritt bakom dom, definitivt mindre än 1m iaf. Hur har du dina placerade?
Avståndet mot väggen har med basreflexen att göra. Väggar/hörn ger en bashöjande effekt. HS7:an har möjligheter att påverka både toppen och botten för att kompensera för rummets akustik och närheten till vägg. +/- 2 dB i toppen och -2 eller -4 dB i botten. -4 dB bör räcka för att kompensera för närhet till vägg. Om inte kan man sätta en basskärande panel bakom högtalaren. Många kompletterar med en sub men med lite "tur" kan man använda akustikens lagar så att man slipper sub genom att placera högtalaren närmare väggen utan att skära i botten. Beror sig på lite vilket rum man sitter i och vad det är för material i väggarna. Det är olika helt enkelt. Jag har mina högtalare infällda i väggen. Mina större högtalare har inte basreflex bakom men det har Tannoy-högtalarna. Funkar i alla fall och i mitt fall hjälper bashöjningen till för Tannoy-högtalarna har ingen möjlighet att skära i botten men dom är lite basfattiga till att börja dagen med så i det fallet vart det bättre att bygga in dom i väggen. Får hjälp av akustikens grundlagar i det fallet. TROR att du inte kommer få några större problem och - 4 dB BÖR räcka för att kompensera för bashöjningen om du placerar högtalarna lite närmare väggen än vad som egentligen är optimalt.
Tack Jan, det låter rimligt och lovande! :tummenupp: :)
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Tips på studiomonitorer

Inlägg av eeakga »

BB3000S skrev:
eeakga skrev:Skriver under på Yamaha. Har ett par HS7 som jag är jättenöjd med. Har man ett rätt så litet rum så funkar de kanon.
Intressant, jag har sneglat på dom men klarar inte att ha särskilt mycket fritt bakom dom, definitivt mindre än 1m iaf. Hur har du dina placerade?

Jag har mina betydligt närmare väggen är 1 meter, och har kompenserat för det med den ställbara basdämpningen på högtalarna. Jag har bra botten utan sub, men basen tar inte över på något sätt.
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Tips på studiomonitorer

Inlägg av James Bond »

toppen. tack!!!
Seggelke
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 19:04

Re: Tips på studiomonitorer

Inlägg av Seggelke »

Bytte just ut mina Geithain med Kii Audio "Kii Three"
Helt otroligt bra, raka ner till 20hz och unikt goda i dålig akustik.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Tips på studiomonitorer

Inlägg av TDHP »

Genelec 1031A + 1092A.
Ditt för 16 papp.
Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Tips på studiomonitorer

Inlägg av Roger Hedin »

Min saxofonist som avled i december hade en hel del studioprylar av "hemkvalitet". Bl.a. ett par Yamaha-monitorer. Om du vill ha en lista på "artefakter" kan du skicka mig ett PM med din e-postadress.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Seggelke
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 19:04

Re: Tips på studiomonitorer

Inlägg av Seggelke »

Funderar på att sälja ett av mina två par Geithain RL906 om du är intresserad.

Säljer ett par
Lipinski L707 för 35 000kr
Geithain RL906 16 000kr
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Tips på studiomonitorer

Inlägg av anthax »

Lite bump-varning, men studiomonitorfundering.
A/B-lyssnade på lite monitorer idag på en musikaffär. En radda Yamaha h5/h7/h8, Adam a7X, några olika billiga 1000-1500 paret.
Mina öron gillade inte alls ljudet av Yamahalådorna. Visst, långt från optimalt uppställda, men var fortfarande platt och odistinkt i jämförelse med a7X, men dom är en aningen dyrare.
Nackdelen är att a7X lät så bra att jag blev lite sugen på ett par, då nuvarande högtalare börjar bli trötta i diskanterna. (Nästan inget kvar över 15khz).
Snubben som visade monitorerna sa att Focal? släppt ny serie lådor och att dom kunde vara något liknande ljudet i a7x-lådorna. Någon här som hört dessa nya Shape-lådor och har något utlåtande?
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Tips på studiomonitorer

Inlägg av GandhiMK2 »

anthax skrev:Lite bump-varning, men studiomonitorfundering.
A/B-lyssnade på lite monitorer idag på en musikaffär. En radda Yamaha h5/h7/h8, Adam a7X, några olika billiga 1000-1500 paret.
Mina öron gillade inte alls ljudet av Yamahalådorna. Visst, långt från optimalt uppställda, men var fortfarande platt och odistinkt i jämförelse med a7X, men dom är en aningen dyrare.
Nackdelen är att a7X lät så bra att jag blev lite sugen på ett par, då nuvarande högtalare börjar bli trötta i diskanterna. (Nästan inget kvar över 15khz).
Snubben som visade monitorerna sa att Focal? släppt ny serie lådor och att dom kunde vara något liknande ljudet i a7x-lådorna. Någon här som hört dessa nya Shape-lådor och har något utlåtande?
Tjena.
Iggesund....Kanske är lite knepigt då men för mej som bor i Sthlm(och iofs har en relation sedan 30 år med ett par handlare) så lånar jagf alltid hem saker och testar i den miljön där det ska användas. Speciellt viktigt med högtalare eftersom högtalare kan låta så otroligt olika i olika rum.
Kommer ihåg att jag älskade Dynaudio nånting 6 i Estrads testrum, tog hem dom, lyssnade i 10 sek och lämnade tillbaka dom.
Jag hade ett tag för mej att jag skulle köpa ett par adam för 40 lök tills jag insåg att dom nog skulle låta förjävligt överdimensionerade i botten i mitt lilla rum....
Så...be att få låna hem...=0
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Tips på studiomonitorer

Inlägg av anthax »

GandhiMK2 skrev:
anthax skrev:Lite bump-varning, men studiomonitorfundering.
A/B-lyssnade på lite monitorer idag på en musikaffär. En radda Yamaha h5/h7/h8, Adam a7X, några olika billiga 1000-1500 paret.
Mina öron gillade inte alls ljudet av Yamahalådorna. Visst, långt från optimalt uppställda, men var fortfarande platt och odistinkt i jämförelse med a7X, men dom är en aningen dyrare.
Nackdelen är att a7X lät så bra att jag blev lite sugen på ett par, då nuvarande högtalare börjar bli trötta i diskanterna. (Nästan inget kvar över 15khz).
Snubben som visade monitorerna sa att Focal? släppt ny serie lådor och att dom kunde vara något liknande ljudet i a7x-lådorna. Någon här som hört dessa nya Shape-lådor och har något utlåtande?
Tjena.
Iggesund....Kanske är lite knepigt då men för mej som bor i Sthlm(och iofs har en relation sedan 30 år med ett par handlare) så lånar jagf alltid hem saker och testar i den miljön där det ska användas. Speciellt viktigt med högtalare eftersom högtalare kan låta så otroligt olika i olika rum.
Kommer ihåg att jag älskade Dynaudio nånting 6 i Estrads testrum, tog hem dom, lyssnade i 10 sek och lämnade tillbaka dom.
Jag hade ett tag för mej att jag skulle köpa ett par adam för 40 lök tills jag insåg att dom nog skulle låta förjävligt överdimensionerade i botten i mitt lilla rum....
Så...be att få låna hem...=0
Iggesund är knepigt. Bara pappersbruk/sågverk och osnutna snorvalpar i stort sett.
Mitt rum är 3,20*4,30*2,50 så några jättehögtalare behövs inte. Är rädd om mina öron..
Var och lyssnade genom lite lådor på Hifiklubben, men den lådan som lät bäst i mina öron lät förvisso bra men inte "neutralt". Tror inte den modellen skulle funka att sitta så nära längre stunder. (Dali Opti-någonting)
Går nog att göra en deal med lokala säljaren (läs närmaste för finns ingen lokala).
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Tips på studiomonitorer

Inlägg av Jan Hellman »

Grejen med Yamaha är att dom faktiskt är lite bråkiga att jobba med. Dom underlättar inte för en. Vilket kan vara BRA. Om man får en mi att låta bra i Yamaha-högtalare så låter det vanligtvis otroligt bra i andra högtalare. Det är en av orsakerna till att många fortfarande gillar gamla NS10:or. Man måste lära sig dom. Man måste anstränga sig. Nu har jag ett par små NS10MM som referenslådor och kör Mackie som huvudmonitorer. Har ett par Tannoy också som referens..... Och några olika bra lurar. Men ofta för att kolla nivåer, stereobredd och för att få koll på hur det kan låta hemma hos folk så lyssnar jag i Yamaha-lådorna. Små lådor som egentligen låter skit. Men det är ungefär vad många lyssnar igenom hemma. Skit. Skit kan vara bra. Är själv lite rädd för lådor som låter lite för "bra". Lagom är bäst.
Gastur
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 13 maj 2015, 23:17

Re: Tips på studiomonitorer

Inlägg av Gastur »

Själv så kör jag på ett par gamla Alesis m1 active och jag har använt samma monitorer de senaste 15 åren när jag mixat. Man kan hitta dem begagnade för en billig peng ibland och jag tycker att de är hyfsat neutrala i sin karaktär.
Sedan så finns det en massa andra faktorer som är viktiga för en bra lyssning, många glömmer av akustiken i rummet.
Sedan är det lite av en vanesak vad gäller monitorer. Har man vant sig med karaktären på sina så brukar man kunna mixa bra med dem.
Jag rekommenderar inte att du lägger pengarna på så kallade HiFi högtalare då dessa för det mesta är gjorda för att få allt att låta så bra som möjligt, när man mixar vill man inte att högtalarna ska smickra en. Man vill återge ljuder neutralt så mixen funkar överalt.
Skriv svar