Karaktärer på Kala Ukebasar.

Prata om allt som har med elbasar att göra
5string
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:51

Karaktärer på Kala Ukebasar.

Inlägg av 5string »

Kala har ju flera olika scale längder på sina basar. 515, 533 och 597. Hur påverkar detta ljudkaraktärerna på dem. Sedan har man bandade och fretless, hur skiljer sig ljudet på dessa. I samtliga fall kan vi väl utgå från de strängar de levereras med. Stålsträngar ger väl ett mer gitarrliknande ljud antar jag. Sedan har vi ju akustiska kontra solida basar.
Hur är det med skillnaden på Kala Kinabasar kontra USA byggda?

Har försökt att testa på flera lokala musikaffärer, men ingen har någon Ukebas hemma.
Hoppas på att det finns några som kan svara på detta, så jag slipper att köpa ”Grisen i säcken”.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Karaktärer på Kala Ukebasar.

Inlägg av Nick »

Jag kan svara på några frågor i alla fall.
De silverpläterade strängarna låter mer som en elbas, och de olika gummisträngarna låter mer som en kontrabas.

Jag valde en bandlös, för att jag ville att den skulle låta mer kontra än elbas. Jag är riktigt nöjd med min kala. Den låter varmt och stort, och har en fantastisk botten.

Var i landet bor du?
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
5string
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:51

Re: Karaktärer på Kala Ukebasar.

Inlägg av 5string »

Jag bor i Västervik. Vilken Kala är det du har? Akustisk/Solid, scale?
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Karaktärer på Kala Ukebasar.

Inlägg av Nick »

Pinsamt att jag missat den här tråden.

Jag har den här.
https://kalabrand.com/collections/all-s ... tric-ubass" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag är nöjd med den. Men caset som följde med höll för drygt ett års giggnde, sen behövde jag byta ut mitt.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Skriv svar