Rat distpedal!

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Rat distpedal!

Inlägg av Micke Lu »

Hörde en liveuppträdande igår där basisten hade en gammal RAT-pedal. Tyckte disten lät skitfrän. Det lät sprucket och "bra", svårt att beskriva! :)
Är det någon som har någon erfarenhet av dessa (gitarr)distpedaler? Låter dom nya RAT-pedalerna lika bra som dom gamla?
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Rat distpedal!

Inlägg av Seaweed »

Få tag i en gammal om du kan, eller en reissue med lm308-chipet. Låter asbra men skär lite bas. Har en ganska smal sweetspot om du frågar mig men när man väl får till det är det en av mina favoritdistar.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Rat distpedal!

Inlägg av Micke Lu »

Tack för bra svar. Får kolla upp det där. Jag är inte inte så haj på alla uttryck. Vad menas med sweetpot?
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Rat distpedal!

Inlägg av Seaweed »

Upplevt mina som väldigt känsliga i kontrollerna. Dist-ratten till exempel kan låta skit, sen rör man den en millimeter så låter det bra. Vet inte hur dom nya beter sig dock.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Rat distpedal!

Inlägg av Micke Lu »

Aha okey! nu har jag lärt nått nytt igen :)
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Rat distpedal!

Inlägg av jisac »

Jag har en sån där Abominable Deluxe Shred My Head eller vad den heter som är gjord till bas. Rått-klon.
Yamaha, GK, TKS

Presentation
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Rat distpedal!

Inlägg av HirYoshima »

Vår ljudgubbe la på en RAT i efterhand på den senaste Stratusskivan, bra dist.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Re: Rat distpedal!

Inlägg av newheartshadow »

Vi kör med RAT allihop i HC-bandet. Låter kanon på både bas och gitarr. Jag kör dock min tillsamman med en Boss LS-2 för att inte tappa botten.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Rat distpedal!

Inlägg av Micke Lu »

Aha hur gör den pedalen att man inte tappar botten. Förstår att det är nåt jag inte fattar så jag måste fråga. Jag har däremot problem med min alpha omega. Om jag ska få bra dist måste jag höja leveln så att den låter starkare i en när den är urkopplad om ni förstår vad jag menar. En såndär Boss-pedal kanske jag skulle behöva för att få samma volymnivå med dist och ren signal :)
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Rat distpedal!

Inlägg av Micke Lu »

newheartshadow skrev:Vi kör med RAT allihop i HC-bandet. Låter kanon på både bas och gitarr. Jag kör dock min tillsamman med en Boss LS-2 för att inte tappa botten.
Vilken RAT-pedal använder ni? :)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Rat distpedal!

Inlägg av BBQV »

Micke Lu skrev:Aha hur gör den pedalen att man inte tappar botten. Förstår att det är nåt jag inte fattar så jag måste fråga. Jag har däremot problem med min alpha omega. Om jag ska få bra dist måste jag höja leveln så att den låter starkare i en när den är urkopplad om ni förstår vad jag menar. En såndär Boss-pedal kanske jag skulle behöva för att få samma volymnivå med dist och ren signal :)
LS-2:an kan dela signalen och blanda rent och distat ljud (och justera nivåerna mellan dem) vilket gör att du inte tappar bottentryck.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Rat distpedal!

Inlägg av Micke Lu »

Ahh börjat hajja det nu efter att försökt läsa på lite hur den funkar! Tack för svar :)
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Rat distpedal!

Inlägg av Micke Lu »

Seaweed skrev:Få tag i en gammal om du kan, eller en reissue med lm308-chipet. Låter asbra men skär lite bas. Har en ganska smal sweetspot om du frågar mig men när man väl får till det är det en av mina favoritdistar.
Vilka rat-pedaler har lm308-chipet?
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Rat distpedal!

Inlägg av 41HZ »

Jag brukade placera en eq-pedal efter rat för o feta till det. Tyckte det lät bättre än att blenda en ren signal, men det är en smaksak. Finns en drös olika kloner som är bättre anpassade för bas. Mxr har tex en version(bass distortion)
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
-rally-
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 17:27
Ort: Göteborg

Re: Rat distpedal!

Inlägg av -rally- »

newheartshadow skrev:Vi kör med RAT allihop i HC-bandet. Låter kanon på både bas och gitarr. Jag kör dock min tillsamman med en Boss LS-2 för att inte tappa botten.
+1. Låter hur bra som helst till lite mer förbannade grejjer, körde det själv i många år. Några gånger kopplade jag den efter delingsfiltret. Det var en riktig jävla resa:)
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Rat distpedal!

Inlägg av Punkster »

Jag har precis köpt en Little Bear RT-2. Fick tag i den snorbilligt i facebook-gruppen Pedalerian, men de säljs för några hundringar på Ebay också. Den har en reissue av LM308-chipen i sig och settings för 3 olika Rat-modeller. Jag ska testa den ordentligt på repet ikväll, men av vad jag har hört på Youtube så är det här med att tappa botten inte något större problem.

https://www.youtube.com/watch?v=MqQAWKImma0&t=101s" onclick="window.open(this.href);return false;
/Linus
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Rat distpedal!

Inlägg av Micke Lu »

Jag har oxå beställt en på Ebay!
Blir spännande o höra vad du tycker om den :)
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Rat distpedal!

Inlägg av Bullen »

Jag har en reissue på den gamla stora raten med det rätta chipet. Som någon sa en ganska smal sweetspot, och den funkar betydligt bättre med vissa basar än andra. Ihop med min pbas eller warwicken jag hade innan så var det helt fenomenalt bra! Skär igenom och lägger sig skitbra i mixen. Stjäl botten gör den, men jag upplevde aldrig att det var ett problem med en fläskig rigg i ryggen. Nyare rat med annat chip ska väl inte vara alls samma sak som jag förstått.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Re: Rat distpedal!

Inlägg av newheartshadow »

Micke Lu skrev:
newheartshadow skrev:Vi kör med RAT allihop i HC-bandet. Låter kanon på både bas och gitarr. Jag kör dock min tillsamman med en Boss LS-2 för att inte tappa botten.
Vilken RAT-pedal använder ni? :)
Jag har en big box reissue, gitarristerna kör white face reissue respektive Rat2. Alla med gamla chipet.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Re: Rat distpedal!

Inlägg av Pumpa »

Micke Lu skrev:Jag har däremot problem med min alpha omega. Om jag ska få bra dist måste jag höja leveln så att den låter starkare i en när den är urkopplad om ni förstår vad jag menar.
Hur menar du?
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Rat distpedal!

Inlägg av Bullen »

newheartshadow skrev:
Micke Lu skrev:
newheartshadow skrev:Vi kör med RAT allihop i HC-bandet. Låter kanon på både bas och gitarr. Jag kör dock min tillsamman med en Boss LS-2 för att inte tappa botten.
Vilken RAT-pedal använder ni? :)
Jag har en big box reissue, gitarristerna kör white face reissue respektive Rat2. Alla med gamla chipet.
Är chipet i rat2:an bytt eller kom de med det braiga chipet i början?
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Re: Rat distpedal!

Inlägg av newheartshadow »

Bullen skrev:
newheartshadow skrev:
Micke Lu skrev:
newheartshadow skrev:Vi kör med RAT allihop i HC-bandet. Låter kanon på både bas och gitarr. Jag kör dock min tillsamman med en Boss LS-2 för att inte tappa botten.
Vilken RAT-pedal använder ni? :)
Jag har en big box reissue, gitarristerna kör white face reissue respektive Rat2. Alla med gamla chipet.
Är chipet i rat2:an bytt eller kom de med det braiga chipet i början?
Vet faktiskt inte!
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Re: Rat distpedal!

Inlägg av Micke Lu »

Tack för alla svar!
Har testat en del och den stjäl en hel del bas. Har bytt chip i Raten men jag vet inte om detta chip är ett sämre piratchip.
Om man blendar med en ren signal funkar det bra.
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Rat distpedal!

Inlägg av 41HZ »

Mja, skulle säga att själva chippet inte har något att göra med hur mycket bas som skärs bort. Har man den alltid på, kan man ju alltid skruva tillbaks botten på stärk(eller ha den i en blend-loop). Men jag kan gilla den där köttiga grinden man får med rat eller ännu hellre turbo rat.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
KNA
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 14:32

Re: Rat distpedal!

Inlägg av KNA »

Om jag minns rätt moddade jag min till att släppa igenom mer bas genom att byta värdet på ingångskondensatorn. Det funkar på de flesta distkretsar.
Skriv svar