GHS Pressurewound & Rotosound black nylon

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Jacke
Medlem
Inlägg: 451
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 09:01
Ort: Gislaved

GHS Pressurewound & Rotosound black nylon

Inlägg av Jacke »

Jag är i tagen att stränga om mina basar!

Jazzen tänkte jag stränga upp med GHS Pressurewounds. Jag kan inte spela på rounds p.g.a. en skada på vänster hands fingrar, men tänker att dessa strängarna kan vara ett sätt att närma sig rounds ljudmässigt utan "för sträv" yta. Någon som har testat dessa och kan beskriva ljudet? Hur är det med livslängden på denna typen av strängar?
Bild

P-basen tänkte jag skulle få ett set med Rotosound black nylon. Jag har kollat runt lite på bl.a. Talkbass och förstått att en del upplever problem med jordning/surr med denna typen av strängar. Finns det något sätt att ta sig förbi detta eventuella problemet?
Bild

Fender
Boss
EBS
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: GHS Pressurewound & Rotosound black nylon

Inlägg av Roger Hedin »

Jacke skrev:Jag är i tagen att stränga om mina basar!

Jazzen tänkte jag stränga upp med GHS Pressurewounds. Jag kan inte spela på rounds p.g.a. en skada på vänster hands fingrar, men tänker att dessa strängarna kan vara ett sätt att närma sig rounds ljudmässigt utan "för sträv" yta. Någon som har testat dessa och kan beskriva ljudet? Hur är det med livslängden på denna typen av strängar?
Bild

P-basen tänkte jag skulle få ett set med Rotosound black nylon. Jag har kollat runt lite på bl.a. Talkbass och förstått att en del upplever problem med jordning/surr med denna typen av strängar. Finns det något sätt att ta sig förbi detta eventuella problemet?
Bild
Om du vill ha en snäll sträng som låter bra, men inte lämpar sig för slap eller alltför hårdhänt anslag, kan du testa Thomastik Jazz Rounds. JR344 passar på Jazz- och P-fyror. Samma grovlek på lindningen som grova gitarrsträngar. :)

Skickat från min F8331 via Tapatalk
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Jacke
Medlem
Inlägg: 451
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 09:01
Ort: Gislaved

Re: GHS Pressurewound & Rotosound black nylon

Inlägg av Jacke »

Roger Hedin skrev:
Jacke skrev:Jag är i tagen att stränga om mina basar!

Jazzen tänkte jag stränga upp med GHS Pressurewounds. Jag kan inte spela på rounds p.g.a. en skada på vänster hands fingrar, men tänker att dessa strängarna kan vara ett sätt att närma sig rounds ljudmässigt utan "för sträv" yta. Någon som har testat dessa och kan beskriva ljudet? Hur är det med livslängden på denna typen av strängar?
Bild

P-basen tänkte jag skulle få ett set med Rotosound black nylon. Jag har kollat runt lite på bl.a. Talkbass och förstått att en del upplever problem med jordning/surr med denna typen av strängar. Finns det något sätt att ta sig förbi detta eventuella problemet?
Bild
Om du vill ha en snäll sträng som låter bra, men inte lämpar sig för slap eller alltför hårdhänt anslag, kan du testa Thomastik Jazz Rounds. JR344 passar på Jazz- och P-fyror. Samma grovlek på lindningen som grova gitarrsträngar. :)

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Tackar för tipset Roger, ska kollas upp. Jag har provat och tycket mycket bra om TI-flats, vore klart intressant att testa deras rounds.

Fender
Boss
EBS
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: GHS Pressurewound & Rotosound black nylon

Inlägg av hitman »

D´Addario Chromes brukar folk rekommendera om man vill ha rundspunnet ljud från flatspunna strängar.

Rotosound Black Nylon är bra, de tar bort en del av den otäcka diskanten. Jag kan inte påminna mig att det har brummat om de basar jag spelat på med dessa strängar, men nu när du nämner det... Fast de har väl inte klätt in strängens änd-kula i nylon, så den ska ju ligga an mot stallet - och då borde det inte vara några problem med jorden?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: GHS Pressurewound & Rotosound black nylon

Inlägg av gthyni »

hitman skrev:D´Addario Chromes brukar folk rekommendera om man vill ha rundspunnet ljud från flatspunna strängar.
Även Ernie Ball Cobalt flats är mycket sting i för att vara flats.
https://www.ernieball.com/guitar-string ... ss-strings

Bild
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Skriv svar