Tävling

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25786
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Per skrev:
fieldflower skrev:Härifrån räknat är det rätt ocentralt...
Äsch, det säger du ju om allt!
Nä, inte allt. Inte om det som är nära.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4025
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

fieldflower skrev:Men... varför vara tvungen att skjuta hundarna..? OK att många av dem kanske inte skulle trivas med att komma tillbaka till civilisation, men med en del skulle det funka, och att ha utbildade hundar hos utbildade människor måste ju vara en potentiell tillgång för vilket samhälle som helst.
Det är inga sällskapshundar, förklarade förbandets chef. De lyder ingen annan än han som styrt dem i hela deras uppväxt. De är inga "rashundar". Siriuspatrullen har egen uppfödning som tar sikte på en större hund, starkare och hårdare. Just för att klara klimatet. Och för att dra en släde i sex månader genom Nordostgrönland.

Tv-killen frågade en av soldaterna när de kvitterade ut sina gevär om de var till skydd mot isbjörnar. Nänä, svarade denne, om det kommer en isbjörn och visar intresse för oss så släpper jag honom och pekade på en av hundarna. Men om isbjörnen på ren danska skider i hunden, hur går det då? I så fall får jag släppa den här också. Då kan jag garantera att isbjörnen flyr och kommer inte tillbaka. Det gör förstås hundarna. Några timmar senare...
:D
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2008
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

AlbinH, jag får rekommendera Peter Freuchens böcker. Han var den danske pionjär som betytt mycket för Danmarks kolonialisering av Grönland. Många av orterna har han döpt då han tillsammans med Knud Rasmussen for kors och tvärs med hundsläde och levde med eskimåerna. Bl.a den nu amerikanska basen Thule etablerade han som bostadsort i norr och döpte till Thule.

De färdades helst på havsisen på långturerna mellan syd och norr pga terrängen. Ibland brast isen och de fick ett vinterbad men det var ju inget.. Däremot gick det illa på en tur då han tvingades låta sig bli översnöad i en snöstorm då inget skydd fanns. Snöfallet var så häftigt att han hade svårt att gräva sig ut igen. Och han förfrös foten som han senare fick amputera. Det var minus 54 grader..
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2008
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

AlbinH, jag får rekommendera Peter Freuchens böcker. Han var den danske pionjär som betytt mycket för Danmarks kolonialisering av Grönland. Många av orterna har han döpt då han tillsammans med Knud Rasmussen for kors och tvärs med hundsläde och levde med eskimåerna. Bl.a den nu amerikanska basen Thule etablerade han som bostadsort i norr och döpte till Thule.

De färdades helst på havsisen på långturerna mellan syd och norr pga terrängen. Ibland brast isen och de fick ett vinterbad men det var ju inget.. Däremot gick det illa på en tur då han tvingades låta sig bli översnöad i en snöstorm då inget skydd fanns. Snöfallet var så häftigt att han hade svårt att gräva sig ut igen. Och han förfrös foten som han senare fick amputera. Det var minus 54 grader..
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

fieldflower skrev:
Per skrev:
fieldflower skrev:Härifrån räknat är det rätt ocentralt...
Äsch, det säger du ju om allt!
Nä, inte allt. Inte om det som är nära.
Aha, är det så. "Nära" heter en gård som ligger 1 1/2 km härifrån.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25786
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

AlbinH skrev:
fieldflower skrev:Men... varför vara tvungen att skjuta hundarna..? OK att många av dem kanske inte skulle trivas med att komma tillbaka till civilisation, men med en del skulle det funka, och att ha utbildade hundar hos utbildade människor måste ju vara en potentiell tillgång för vilket samhälle som helst.
Det är inga sällskapshundar, förklarade förbandets chef. De lyder ingen annan än han som styrt dem i hela deras uppväxt. De är inga "rashundar". Siriuspatrullen har egen uppfödning som tar sikte på en större hund, starkare och hårdare. Just för att klara klimatet. Och för att dra en släde i sex månader genom Nordostgrönland.

Tv-killen frågade en av soldaterna när de kvitterade ut sina gevär om de var till skydd mot isbjörnar. Nänä, svarade denne, om det kommer en isbjörn och visar intresse för oss så släpper jag honom och pekade på en av hundarna. Men om isbjörnen på ren danska skider i hunden, hur går det då? I så fall får jag släppa den här också. Då kan jag garantera att isbjörnen flyr och kommer inte tillbaka. Det gör förstås hundarna. Några timmar senare...
:D
Jag menade såklart att hundföraren skulle få option att behålla sin hund.
En person som bor rätt och vill fortsätta träna sin hund borde vara en tillgång för samhället. De kunde ju fortsatt vara knutna till civilförsvar e.dyl. Det skulle t.o.m. kunna vara ett villkor.
Personer som anmäler sig till den typen av tjänst är väl till 99% den typen av person som skulle vara med på nåt sånt.
Per skrev:
fieldflower skrev:
Per skrev:
fieldflower skrev:Härifrån räknat är det rätt ocentralt...
Äsch, det säger du ju om allt!
Nä, inte allt. Inte om det som är nära.
Aha, är det så. "Nära" heter en gård som ligger 1 1/2 km härifrån.
Den är feldöpt, härifrån sett... ;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4025
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

fieldflower skrev: Jag menade såklart att hundföraren skulle få option att behålla sin hund.
En person som bor rätt och vill fortsätta träna sin hund borde vara en tillgång för samhället. De kunde ju fortsatt vara knutna till civilförsvar e.dyl. Det skulle t.o.m. kunna vara ett villkor.
Personer som anmäler sig till den typen av tjänst är väl till 99% den typen av person som skulle vara med på nåt sånt.
Det är få soldater i patrullen som är grönländare. De kommer i huvudsak från Danmark. Min granne i Bjärred hade en grönlandshund, Niilak. Denne trivdes inte om det var varmare än någon enstaka plusgrad. Slö och loj, väntandes på bättre tider. Men om det var -10 kunde han rasa runt med ungarna en hel dag! :D men option, ja det kan man tycka. Om hunden nu klarade det sociala i att ha människor en masse runt omkring.

Jag kan inte ens föreställa mig hur man är funtad om man tycker det är skithärligt att campa i SEX månader med samma polare..

B&S. Niilaks husse visade mig på Peter Freuchen. Jag tror jag har läst alla hans böcker. Inklusive de från sydostasien. :tummenupp:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25786
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Om man nu skall ha trasslig rygg så man får jobba hemifrån... Då är det väldigt skönt att ha ett musikrum så man kan kasta upp workshop-skärmen på 40-tums-TV'n på väggen, köra lite sidomailande och referensjobb från laptop-skärmen, och ha plats för privatburken att PB:a på.
Och då hjärnan kräver distraktion kan man koppla in en bas eller en gura och spela lite, eller dra igång nåt piano eller orgel att pilla på medan man hänger med på workshopen...

Har numera läget att det är mer bekvämt att jobba hemifrån än från kontoret. :D
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Fortfarande kass?
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2008
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Ja
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25786
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Body&Soul skrev:Ja
What he said...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Shit! Smittar det också?

God bättring!
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25786
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Blir inte direkt bättre av att köra workshop bara.
Sittande är det sämsta och just nu sitter jag mest hela tiden.
Måste hitta på nåt sätt att kunna stå upp och jobba...:hmm:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2008
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Jag har ett sånt där elektriskt höjbart skrivbord men det känns bättre att sitta. Sämst är att ligga. Som du beskrev det tidigare så kommer temperatursvängningar då. Sjukt :-)

Inte fick jag tag på nån säckpipeblåsare heller. Eller jo, men hans fårmage hade visst dyspepsi..
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Body&Soul skrev: Inte fick jag tag på nån säckpipeblåsare heller. Eller jo, men hans fårmage hade visst dyspepsi..
Det var väl synd.
Det är ju det där med att bo ocentralt... eller centralt... eller hur det är.
Nog fan är det på fel ställe i alla fall ibland.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25786
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Är det inte det ena så är det det andra sade flickan som fick näsblod.
Jag hatar sömnproblem!!!!! Och extra kul att ryggen tar stryk av att vrida och vända några timmar.
Suck!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Prokofievs 3:e pianokonsert. Holy shit! :shock:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25786
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Per skrev:Prokofievs 3:e pianokonsert. Holy shit! :shock:
Såpass...
Får lyssna på den efter barnlämningen.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Inspelningen är sådär, men här är han som spelade i Malmö igår.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=O5ub90x4exc[/youtube]
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25786
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Sådär låter det INTE då jag spelar piano... :shock:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Samma här. Sådär låter det inte ens, när jag spelar bas....

Eller vänta nu, blev det något logiskt felslut där? :hmm:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25786
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Kanske eller inte
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4025
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

He brews?
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25786
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

AlbinH skrev:He brews?
In the meadows...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Skriv svar