Vilken prisbilligare trådlösa är nåt att ha?

Prata om mickar och elektronik
Föredetting
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: lör 07 dec 2013, 01:02

Vilken prisbilligare trådlösa är nåt att ha?

Inlägg av Föredetting »

Vi behöver inte förhäva oss nu. Jag är blott en amatör med mindre än en handfull gig per år, och då är det ett bra år! Men, den gången jag giggar så är det i en salong som tar 300 pers. Vid soundcheck skulle jag vilja ha ett trådlöst system, bara för att lyssna hur min bas låter på olika ställen i lokalen. Någon som kan rekommendera någon o-dyr Thomann-variant eller liknande?
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8589
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Vilken prisbilligare trådlösa är nåt att ha?

Inlägg av engson »

Jag är nöjd med mitt Line6 G10.
Använder endast till passiva basar (och akustisk Taylor-gitarr).
Har hört att en del kan ha problem med aktiva basar.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vilken prisbilligare trådlösa är nåt att ha?

Inlägg av bjelkeman »

Har också en G10. Några enstaka fall av problem med aktiva basar finns, men jag är väldigt nöjd.

http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f= ... lit=+Line6" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Vilken prisbilligare trådlösa är nåt att ha?

Inlägg av Aslan »

Jag skulle satsa på Line6 G10 eller G30. Väldigt prisvärt! Har själv ett G30 och har gjort ett gäng världsturnéer och den funkar kalas!:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Vilken prisbilligare trådlösa är nåt att ha?

Inlägg av Geddan »

Aslan skrev:Jag skulle satsa på Line6 G10 eller G30. Väldigt prisvärt! Har själv ett G30 och har gjort ett gäng världsturnéer och den funkar kalas!:)
Har gjort runt 30 gig med G30 nu och kan bara instämma.
Edit; med aktiv bas, kan tilläggas.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Föredetting
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: lör 07 dec 2013, 01:02

Re: Vilken prisbilligare trådlösa är nåt att ha?

Inlägg av Föredetting »

OK, Line6 verkar vara det som gäller :-) Så det är inte lönt med nån T-bone eller Harley Benton enkanalare för en femhundring? Om man beaktar att den egentligen inte behöver funka oklanderligt i livesituationer, utan endast duga när man vill vandra omkring och kolla ljudet? Räckvidd 30 m duger. Under gig vill jag nog förlita mig på sladd, speciellt som man står tämligen inklämd och fastspikad...
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Re: Vilken prisbilligare trådlösa är nåt att ha?

Inlägg av Pumpa »

Det fanns en G30 till salu på PB fejjan för två veckor sedan. In och sök :-)
Föredetting
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: lör 07 dec 2013, 01:02

Re: Vilken prisbilligare trådlösa är nåt att ha?

Inlägg av Föredetting »

Pumpa skrev:Det fanns en G30 till salu på PB fejjan för två veckor sedan. In och sök :-)
Hittar tyvärr inte. Om det är bra grejor till bra pris så går de väl direkt kan man tänka.
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Re: Vilken prisbilligare trådlösa är nåt att ha?

Inlägg av Pumpa »

Föredetting skrev:
Pumpa skrev:Det fanns en G30 till salu på PB fejjan för två veckor sedan. In och sök :-)
Hittar tyvärr inte. Om det är bra grejor till bra pris så går de väl direkt kan man tänka.
Testa att dra ett PM.
Bild
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilken prisbilligare trådlösa är nåt att ha?

Inlägg av Nick »

Föredetting skrev:Under gig vill jag nog förlita mig på sladd, speciellt som man står tämligen inklämd och fastspikad...
Jag tänker att det är här som trådlösa system verkligen kommer till sin rätt.
Det är en fantastisk känsla att inte snubbla över sladdar, fastna i mickställ, trassla in sig i gitarristens kabel etc.

Line6 g30 är nog det bästa systemet på tajt budget.
Möjligen g10, men jag skulle hellre spara ihop lite mer pengar och köpa ett g30 istället.

De har frekvenser som är helt lagliga också. Skönt att slippa behöva tänka på sånt.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Vilken prisbilligare trådlösa är nåt att ha?

Inlägg av Geddan »

Föredetting skrev:OK, Line6 verkar vara det som gäller :-) Så det är inte lönt med nån T-bone eller Harley Benton enkanalare för en femhundring? Om man beaktar att den egentligen inte behöver funka oklanderligt i livesituationer, utan endast duga när man vill vandra omkring och kolla ljudet? Räckvidd 30 m duger. Under gig vill jag nog förlita mig på sladd, speciellt som man står tämligen inklämd och fastspikad...
Du kan ju inte gå runt och kolla ljud med ett trådlöst system och sen koppla bort det och sätta i en sladd.
Det är ju lite som att soundchecka med en bas och se´n byta bas lagom till gig.
Som sagt har jag gjort runt 30 gig med G30 säg att varje gig snittar på 2 timmar så är det 60 timmars gig utan problem.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Vilken prisbilligare trådlösa är nåt att ha?

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har ett G50, och det funkar hur bra som helst med både aktiva och passiva basar. Dock blir det en liten ljudskillnad jämfört med en bra kabel. Det händer något i mellanregistret som är svårt att förklara. Det blir lite snällare. Fast det märks bara om man jämför och växlar mellan; har du inte kabeln att referera till så spelar det ingen roll.

Fördelar:
- dåligt jordade instrument blir av med sitt jordbrum,
- du kan gå ut och soundchecka bandet,
- du har rörelsefrihet på en stor scen,
- du har rörelsefrihet på en pytteliten scen utan trassel.

Nackdelar:
- Du måste alltid ha med dig extrabatterier,
- en viss tonförändring blir det alltid, liksom med olika sladdar,
- krullsladdsanhängare har något att klaga på. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Vilken prisbilligare trådlösa är nåt att ha?

Inlägg av Geddan »

Bild
Postades kl.18.15, tisdag.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vilken prisbilligare trådlösa är nåt att ha?

Inlägg av blackparkas »

Geddan skrev:
Föredetting skrev:OK, Line6 verkar vara det som gäller :-) Så det är inte lönt med nån T-bone eller Harley Benton enkanalare för en femhundring? Om man beaktar att den egentligen inte behöver funka oklanderligt i livesituationer, utan endast duga när man vill vandra omkring och kolla ljudet? Räckvidd 30 m duger. Under gig vill jag nog förlita mig på sladd, speciellt som man står tämligen inklämd och fastspikad...
Du kan ju inte gå runt och kolla ljud med ett trådlöst system och sen koppla bort det och sätta i en sladd.
Det är ju lite som att soundchecka med en bas och se´n byta bas lagom till gig.
Som sagt har jag gjort runt 30 gig med G30 säg att varje gig snittar på 2 timmar så är det 60 timmars gig utan problem.

Klart det går, om det är helhetsbilden av ljudet och inte bara basen man vill soundchecka.
De skillnader i ton som hörs mellan ett trådlöst och en kabel lär inte vara hörbara i bandsammanhang, och är det det skulle jag byta system ögonabums..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Vilken prisbilligare trådlösa är nåt att ha?

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev:
Geddan skrev:
Föredetting skrev:OK, Line6 verkar vara det som gäller :-) Så det är inte lönt med nån T-bone eller Harley Benton enkanalare för en femhundring? Om man beaktar att den egentligen inte behöver funka oklanderligt i livesituationer, utan endast duga när man vill vandra omkring och kolla ljudet? Räckvidd 30 m duger. Under gig vill jag nog förlita mig på sladd, speciellt som man står tämligen inklämd och fastspikad...
Du kan ju inte gå runt och kolla ljud med ett trådlöst system och sen koppla bort det och sätta i en sladd.
Det är ju lite som att soundchecka med en bas och se´n byta bas lagom till gig.
Som sagt har jag gjort runt 30 gig med G30 säg att varje gig snittar på 2 timmar så är det 60 timmars gig utan problem.

Klart det går, om det är helhetsbilden av ljudet och inte bara basen man vill soundchecka.
De skillnader i ton som hörs mellan ett trådlöst och en kabel lär inte vara hörbara i bandsammanhang, och är det det skulle jag byta system ögonabums..
Du var inte med i Glanshammar, när vi testade olika kablar och trådlöst mot varandra?
Om det inte spelar ngn roll om man byter kabel eller trådlöst mot trådbundet så kan man kanske skita i att soundchecka öht.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vilken prisbilligare trådlösa är nåt att ha?

Inlägg av blackparkas »

Jag var inte med, men jag om någon propagerar väl för vikten av att ha bra/rätt kablar etc?

Men att vem som helst här på forumet skulle höra någon extrem skillnad med allt ljud som en "orkester" frambringar, genom ett PA finner jag relativt orimligt.
Visst tror jag att det går att höra skillnad även då, men att det skulle vara någon AVGÖRANDE skillnad i en livesituation med fullt band tror jag inte.
Skulle du tro det så skulle du ha ett dyrare trådlöst också eftersom jag är övertygad om att man hör skillnad på ett billigt Line6 och ett av deras dyrare... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vilken prisbilligare trådlösa är nåt att ha?

Inlägg av fieldflower »

Mellan olika kablar spelar det nog inte så stor roll i livesituation eller för soundcheck.
Men mellan kabel och trådlöst kan man ju variera volymen rätt kraftigt, så om man inte matchar volym himla noggrant blir det klart obra att skifta emellan för soundcheck.


Varje gång jag läser om olika metoder för soundcheck myser jag av välbehag över hur våra soundcheck går till numera, med digitalmixer, spektrumanalys, pre-everything inspelning/uppspelning, iPad-mixning...
1. Frekvensanalys med mätmick och jämna ut rumsakustiken.
2. Spela soundcheck-truddelutt, som man dessutom spelar in (utom trummorna). Här sätts medhörningsvolym good enough.
3. Loopa uppspelning av representativt stycke, som trummisen får spela till, medan resten av bandet står ute på golvet med en iPad och mixar till en bra mix.
4. Använda Locate för att dra rätt volymreglarna på mixern (inte motoriserade), spara settings och lås mixern.

Så himla skönt att diska av "rummet" först så man börjar med bra ljud per kanal, och så himla skönt att bandet kan mixa i samråd ute på golvet.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vilken prisbilligare trådlösa är nåt att ha?

Inlägg av blackparkas »

fieldflower skrev:Mellan olika kablar spelar det nog inte så stor roll i livesituation eller för soundcheck.
Men mellan kabel och trådlöst kan man ju variera volymen rätt kraftigt, så om man inte matchar volym himla noggrant blir det klart obra att skifta emellan för soundcheck.
Volym är ju en sak, men en sak som dessutom är ganska lätt att kompensera för.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vilken prisbilligare trådlösa är nåt att ha?

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:
fieldflower skrev:Mellan olika kablar spelar det nog inte så stor roll i livesituation eller för soundcheck.
Men mellan kabel och trådlöst kan man ju variera volymen rätt kraftigt, så om man inte matchar volym himla noggrant blir det klart obra att skifta emellan för soundcheck.
Volym är ju en sak, men en sak som dessutom är ganska lätt att kompensera för.
Absolut.
Medlem i PB50+
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Vilken prisbilligare trådlösa är nåt att ha?

Inlägg av HirYoshima »

fieldflower skrev:Mellan olika kablar spelar det nog inte så stor roll i livesituation eller för soundcheck.
Men mellan kabel och trådlöst kan man ju variera volymen rätt kraftigt, så om man inte matchar volym himla noggrant blir det klart obra att skifta emellan för soundcheck.


Varje gång jag läser om olika metoder för soundcheck myser jag av välbehag över hur våra soundcheck går till numera, med digitalmixer, spektrumanalys, pre-everything inspelning/uppspelning, iPad-mixning...
1. Frekvensanalys med mätmick och jämna ut rumsakustiken.
2. Spela soundcheck-truddelutt, som man dessutom spelar in (utom trummorna). Här sätts medhörningsvolym good enough.
3. Loopa uppspelning av representativt stycke, som trummisen får spela till, medan resten av bandet står ute på golvet med en iPad och mixar till en bra mix.
4. Använda Locate för att dra rätt volymreglarna på mixern (inte motoriserade), spara settings och lås mixern.

Så himla skönt att diska av "rummet" först så man börjar med bra ljud per kanal, och så himla skönt att bandet kan mixa i samråd ute på golvet.
Ja, det där är grymt. Vi har också köpt en digitalmixer. Skitsmidigt och automatisk rundgångsdödare (släcker aktivt just de frekvenserna som rundar).
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vilken prisbilligare trådlösa är nåt att ha?

Inlägg av fieldflower »

HirYoshima skrev:
fieldflower skrev:Mellan olika kablar spelar det nog inte så stor roll i livesituation eller för soundcheck.
Men mellan kabel och trådlöst kan man ju variera volymen rätt kraftigt, så om man inte matchar volym himla noggrant blir det klart obra att skifta emellan för soundcheck.


Varje gång jag läser om olika metoder för soundcheck myser jag av välbehag över hur våra soundcheck går till numera, med digitalmixer, spektrumanalys, pre-everything inspelning/uppspelning, iPad-mixning...
1. Frekvensanalys med mätmick och jämna ut rumsakustiken.
2. Spela soundcheck-truddelutt, som man dessutom spelar in (utom trummorna). Här sätts medhörningsvolym good enough.
3. Loopa uppspelning av representativt stycke, som trummisen får spela till, medan resten av bandet står ute på golvet med en iPad och mixar till en bra mix.
4. Använda Locate för att dra rätt volymreglarna på mixern (inte motoriserade), spara settings och lås mixern.

Så himla skönt att diska av "rummet" först så man börjar med bra ljud per kanal, och så himla skönt att bandet kan mixa i samråd ute på golvet.
Ja, det där är grymt. Vi har också köpt en digitalmixer. Skitsmidigt och automatisk rundgångsdödare (släcker aktivt just de frekvenserna som rundar).
Min stora aha-pryl är nog spektrumanalysen.
Vi körde ett gig på en restaurangbåt, där vi blev övertalade att använda deras högtalare.
Det visade sig vara en 18-sub under ett piano, och en drös småhögtalare uppsatta längs väggarna i hela mat-delen av båten. Minst sagt udda ljud out of the box.
Ställde ut mätmicken och körde spektrumanalysen, vilken föreslog ganska drastiska EQ-justeringar (som man gör integrerat i mixermjukvaran). Gjorde management correction på en föreslagen rejäl boost på de högsta frekvenserna som skulle lett till rundgång, men i övrigt bara följde rekommendation.
Och det låter skitbra! Klart och punchigt ljud överallt. :D

Kändes oerhört nördigt att börja labba med, men så jäkla skön grej för att slippa den eviga "Nja, det låter för nasalt/boomigt/reverbigt/torrt/etc/etc/etc".
Startpunkten är "Bra", och sen mixar man därifrån.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vilken prisbilligare trådlösa är nåt att ha?

Inlägg av blackparkas »

Vad var det för bord ni köpte innan de var klart Ff?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vilken prisbilligare trådlösa är nåt att ha?

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:Vad var det för bord ni köpte innan de var klart Ff?
"innan de var klart"..?

Vi har ett Presonus 16.4.2. Varianten innan direkt iPad-kontakt.
Medlem i PB50+
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Vilken prisbilligare trådlösa är nåt att ha?

Inlägg av HirYoshima »

fieldflower skrev:
blackparkas skrev:Vad var det för bord ni köpte innan de var klart Ff?
"innan de var klart"..?

Vi har ett Presonus 16.4.2. Varianten innan direkt iPad-kontakt.
Ah, det var ett helt annat prissegment än vår Soundcraft UI... :D
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vilken prisbilligare trådlösa är nåt att ha?

Inlägg av blackparkas »

fieldflower skrev:
blackparkas skrev:Vad var det för bord ni köpte innan de var klart Ff?
"innan de var klart"..?

Vi har ett Presonus 16.4.2. Varianten innan direkt iPad-kontakt.

JA, som i vad ni beslutade er för innan det vart klart alltså... innan ni köpte...
Jag minns ju inte... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar