Harley benton PB 50 som är vansinnigt hummande

Prata om mickar och elektronik
Eriken
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 24 feb 2017, 14:00

Harley benton PB 50 som är vansinnigt hummande

Inlägg av Eriken »

Köpte nyss en Pb 50 och kan väll konstatera att för pengen är det ett bra köp.

Det är en Rosewell singlecoil så jag förväntar mig inte att den ska vara tyst men denna hummar grymt mycket men om jag tar i en jordad del sprakar till och tystnar. Är rätt säker på att det inte är någon datorskärm eller annat som stör, så jag funderar om det är något annat knas.

Jag kan läsa kopplingsscheman och har konstaterat att allt är jordat, har kollat igenom kopplingarna och det enda jag tycker var udda var att de kopplat kondensatorn på tonpotten till högra benet och pluskabeln från volympotten sitter på vipern (mitten) på tonpotten. Borde väll inte ha någon betydelse?

Någon som har idéer? Har inte läst att denna pickup ska vara speciellt hummande inte heller hört det på de ljudexempel jag hört.

Bild
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Harley benton PB 50 som är vansinnigt hummande

Inlägg av BBQV »

Den är jordad men inte skärmad. Fram med koppartejpen så ska du se att det löser sig!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Eriken
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 24 feb 2017, 14:00

Re: Harley benton PB 50 som är vansinnigt hummande

Inlägg av Eriken »

BBQV skrev:Den är jordad men inte skärmad. Fram med koppartejpen så ska du se att det löser sig!
Micken sticker upp mer än hälften ur kroppen så det blir typ bara botten av den som blir skärmad utöver kablarna. Men det blir nog bättre iallafall så jag ska prova.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Harley benton PB 50 som är vansinnigt hummande

Inlägg av gthyni »

Eriken skrev:
BBQV skrev:Den är jordad men inte skärmad. Fram med koppartejpen så ska du se att det löser sig!
Micken sticker upp mer än hälften ur kroppen så det blir typ bara botten av den som blir skärmad utöver kablarna. Men det blir nog bättre iallafall så jag ska prova.
Skärma så mycket som möjligt och se till att skärmen är jordad. Är du i en störig miljö så och har singlecoil så kommer det att brumma tyvärr.
Finns humbuckervarianter men de kostar mer än hela basen. Alternativ kan man fräsa in en vanlig p-mick som man kan hitta billigt om man känner sig händig.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Eriken
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 24 feb 2017, 14:00

Re: Harley benton PB 50 som är vansinnigt hummande

Inlägg av Eriken »

Blir att köpa kopparfolie och skärma av allt framöver. Tills vidare har jag satt halsen på en gammal squier p/j kropp.

Tyvärr minns jag inte hur P mickarna satt innan jag rev ut allt för ett tag sedan. Är det noga med vilken P spole som sitter överst respektive underst, eller höger respektive vänster beroende på hur man ser på det, om ni förstår hur jag menar?

Jazz micken är ganska tråkig/kass så den kommer jag inte ens koppla in. Jag antar att det då inte spelar roll med polariteten på P micken eller gör det?

Edit: Det verkar kopplas lite olika beroende på vilket kopplingsschema jag tittar på från google. Är det ibland bara godtyckligt eller kan det bero på att olika pickuptillverkare har designat just den pickupen till att sitta på ett exakt vis?
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Harley benton PB 50 som är vansinnigt hummande

Inlägg av Musikanten »

Borttagen bild (JPG).
Senast redigerad av Musikanten den lör 08 dec 2018, 13:01, redigerad totalt 3 gång.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Harley benton PB 50 som är vansinnigt hummande

Inlägg av gthyni »

Bild
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Eriken
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 24 feb 2017, 14:00

Re: Harley benton PB 50 som är vansinnigt hummande

Inlägg av Eriken »

Nu har jag skärmat av min pb 50 med koppartejp på ett korrekt sätt och blev det hela faktiskt ganska bra, bättre än jag hade hoppats på.
Skriv svar