Var är alla Mexi-fenders?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Var är alla Mexi-fenders?

Inlägg av Punkster »

För några år sedan fanns det hur många som helst ute till salu, och för hyffsat resonabla priser. Har haft lite planer på att köpa en MIM P-bas att ha som backup till min HW1:a, men nu verkar marknaden vara helt död. Hittar knappt någon till försäljning, och när de dyker upp ligger priserna så högt att det knappast är värt det jämfört med att köpa en ny. Minns när de dök upp då och då för 3-4000 kr, nu verkar de ligga runt 6000 kr, när de väl dyker upp. Nypriset ligger numera på runt 7K.

Funderar lite på vad detta beror på. Anses Mexi-fendrar numera vara så bra att man ogärna säljer dem för att t.ex. uppdatera till en amerikanare? Har det att göra med att American Standard-serien nu är nedlagd? Eller har folk helt enkelt slutat att köpa mexare, och därmed dyker de heller inte upp beggade? Eller har jag missat något?
/Linus
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Var är alla Mexi-fenders?

Inlägg av BBQV »

Problemet är nog att det är för bra för att säljas billigt och ingen vill betala vad de egentligen är värda.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Var är alla Mexi-fenders?

Inlägg av gthyni »

Instämmer, ett normalt mex-ex är helt ok, så att uppgradera till en amerikan anses av många inte ge så mycket att det är värt pengarna.
Ofta bättre att förfina med bra mick och lite TLC

Gäller P-basarna, mellan jazzbasar skiljer det mer och där är utbudet mycket större också.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Var är alla Mexi-fenders?

Inlägg av blackparkas »

Priserna på allt har ju gått upp senaste åren.
En Mex-fender likaså.
Det tillsammans med att begagnatpriserna fortfarande är för låga gör ju att ingen köper de nya.

En Fender Classic 50´s P-bas kostar idag 10 papp, mot runt 7 för 3-4 år sedan.
Jazzbasen kostar 11 papp.
Det är klart ingen vill sälja en sådan för 3500 spänn nu bara för att de kostade det för några år sedan.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Var är alla Mexi-fenders?

Inlägg av TDHP »

Ja, jag skulle ju inte sälja min P Deluxe MIM 1999 för mindre än typ 5-6000:- vilket troligen gör att jag får behålla den. :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Var är alla Mexi-fenders?

Inlägg av Punkster »

Jag tänker mest på Standard-mexarna, inte på alla specialserier. De är ju såklart dyrare.

Min uppfattning är också att standard-mexarna har blivit bättre de senaste åren, men det kanske bara är inbillning. Nypriset på runt 7k för en sådan kan jag också tycka är hyffsat rimligt.
/Linus
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Var är alla Mexi-fenders?

Inlägg av blackparkas »

Håll i hatten tills det dyker upp en till HW1!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Var är alla Mexi-fenders?

Inlägg av Punkster »

Ja, det skulle ju vara guld! Har sett ett par jazzar ganska nyligen, men ingen P.
/Linus
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Var är alla Mexi-fenders?

Inlägg av peter_s »

Punkster skrev:Funderar lite på vad detta beror på. Anses Mexi-fendrar numera vara så bra att man ogärna säljer dem för att t.ex. uppdatera till en amerikanare? Har det att göra med att American Standard-serien nu är nedlagd? Eller har folk helt enkelt slutat att köpa mexare, och därmed dyker de heller inte upp beggade? Eller har jag missat något?
Min känsla är att den mexikanska Standard-serien har hamnat i skymundan. Dels för att Classic- och Roadworn-basarna är så mycket bättre (om än dyrare), och dels för att dyrare Squiers är ungefär lika bra och finns i lite roligare utföranden.

Men American Standard-serien är väl inte nedlagd, egentligen. Den har bara tweakats en aning, och bytt namn till American Professional. Fender brukar uppdatera specar och namn på den serien med någorlunda jämna mellanrum, så inget nytt under solen där.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Var är alla Mexi-fenders?

Inlägg av blackparkas »

Bra analys Peter!
Helt korrekt skulle jag vilja säga.
Standardserien (Mex) har ju dessutom blivit ganska dyra.
Gick på 4500-5000 för några år sedan, och nu kostar de 7000.
Finns väldigt mycket alternativ i prisklassen runt 7000.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Var är alla Mexi-fenders?

Inlägg av Punkster »

Det finns mycket alternativ i alla prisklasser visar det sig. Igår provspelade jag både en Squier Chris Aiken och en Yamaha BB234. Båda kostar runt 4K och båda var hur bra som helst, bättre än MIM:en som hängde bredvid.
/Linus
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Var är alla Mexi-fenders?

Inlägg av blackparkas »

Det är verkligen märkligt hur folk tycker olika. :D

Jag testa en Yamaha BB.... nånting. Nyaste serien, den i 5-6-7000-kronorsklassen. Den där mattsvarta...
Den kändes hemsk.
Skulle inte betala 3000 för den heller.

Hörde dessutom en analys av Sire-basarna från en PB-medlem.
Det var inte smickrande... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Var är alla Mexi-fenders?

Inlägg av Punkster »

Hörde mig lite för om Sire-basarna på FB. De verkar inte riktigt vara för mig.

Vad var det du inte gillade med Yamahan? Jag har haft en BB414 förut och den var riktigt bra. Den här kändes inte sämre imo. Det är ju iofs ganska stora och stabbiga saker, är man inte van känns det väl konstigt kan jag tro.
/Linus
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: Var är alla Mexi-fenders?

Inlägg av Basmagnus »

En kompis säljer en Mex jazz från 92-93. 4500kr
Någon som är sugen?
BildBild
Användarvisningsbild
guitarowner
Medlem+
Inlägg: 1503
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 02:07
Ort: Stockholm

Re: Var är alla Mexi-fenders?

Inlägg av guitarowner »

Basmagnus skrev:En kompis säljer en Mex jazz från 92-93. 4500kr
Någon som är sugen?
BildBild

Kanske. Kollade Youtubeklippet - gillart.
-Bop till you drop-
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Var är alla Mexi-fenders?

Inlägg av Punkster »

Synd att det inte var en P.
/Linus
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Var är alla Mexi-fenders?

Inlägg av blackparkas »

Punkster skrev:Hörde mig lite för om Sire-basarna på FB. De verkar inte riktigt vara för mig.

Vad var det du inte gillade med Yamahan? Jag har haft en BB414 förut och den var riktigt bra. Den här kändes inte sämre imo. Det är ju iofs ganska stora och stabbiga saker, är man inte van känns det väl konstigt kan jag tro.
BB414 känns bättre helt klart...

Stora och stabbiga?
Min P-bas är betydligt stabbigare på alla sätt.

Testade som sagt modellen över den du testade.
Jag tycker den var hemsk.
Obefintlig kvalitetskänsla.
Eller nej. Kvalitetskänsla fanns det. Man kände hur dålig kvalitet det var... :D
Den Yamahan var förmodligen det MINST prisvärda jag testat senaste 10 åren.
Hade som sagt inte ens köpt den om den kostat 3000.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Var är alla Mexi-fenders?

Inlägg av heem »

Den stora frågan tycker jag är varför Fender står så högt i andrahandsvärde(ofta en bit över halva nypriset) när kvalitetsinstrument från andra tillverkare inte går att sälja för ens en tredjedel av nypriset?! Men visst, det är som med allt... efterfrågan styr! :D
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Var är alla Mexi-fenders?

Inlägg av blackparkas »

heem skrev:Den stora frågan tycker jag är varför Fender står så högt i andrahandsvärde(ofta en bit över halva nypriset) när kvalitetsinstrument från andra tillverkare inte går att sälja för ens en tredjedel av nypriset?! Men visst, det är som med allt... efterfrågan styr! :D

Ja.
Det är ju en ickefråga egentligen.
Fender funkar till typ allt.
Både ljudmässigt och imagemässigt.




För övrigt så fick jag inbytesförslag på en Mex Special P, sån där som jag har för mig du hade Linus.
Svart med P/J och guld-pleka.
Tror dock inte det blir nåt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Var är alla Mexi-fenders?

Inlägg av gthyni »

den här var ju så fin för lagom peng
http://pratabas.se/viewtopic.php?f=8&t=88013" onclick="window.open(this.href);return false;
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Var är alla Mexi-fenders?

Inlägg av Punkster »

blackparkas skrev:För övrigt så fick jag inbytesförslag på en Mex Special P, sån där som jag har för mig du hade Linus.
Svart med P/J och guld-pleka.
Tror dock inte det blir nåt.
Jo, jag hade en sån. Den blev dock ordentligt moddad i min ägo. Köpte min från England, tror jag gav typ 4K eller så för den. Otroligt billig! De ligger väl på runt 10K nu tror jag?
/Linus
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Re: Var är alla Mexi-fenders?

Inlägg av Pumpa »

gthyni skrev:Instämmer, ett normalt mex-ex är helt ok, så att uppgradera till en amerikan anses av många inte ge så mycket att det är värt pengarna.
Ofta bättre att förfina med bra mick och lite TLC

Gäller P-basarna, mellan jazzbasar skiljer det mer och där är utbudet mycket större också.
Ja om en standard mex kostar 7000 och en pro 17000 så är det ju en viss skillnad.

På vilket sätt menar du att skillnaden är större mellan jazzbasarna än P-basarna?
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Re: Var är alla Mexi-fenders?

Inlägg av Pumpa »

Hur kass, eller bra kan en sådan här vara egentligen? Grymma kundomdömen iaf

Bild

https://www.thomann.de/se/fender_standa ... w_2011.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Var är alla Mexi-fenders?

Inlägg av gthyni »

Pumpa skrev:
gthyni skrev:Instämmer, ett normalt mex-ex är helt ok, så att uppgradera till en amerikan anses av många inte ge så mycket att det är värt pengarna.
Ofta bättre att förfina med bra mick och lite TLC

Gäller P-basarna, mellan jazzbasar skiljer det mer och där är utbudet mycket större också.
Ja om en standard mex kostar 7000 och en pro 17000 så är det ju en viss skillnad.

På vilket sätt menar du att skillnaden är större mellan jazzbasarna än P-basarna?
Missförstå mig rätt, jag är en P-basman uti själ och hjärta,
men P-bas är en mycket enklare konstruktion än en jazzbas så förfining mellan Mex och US gör mer skillnad i känslan.
Sen har ju AmPro-jazzbasen en helt annan hals än den mexikanska så man känner skillnaden direkt man plockar upp dem.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Var är alla Mexi-fenders?

Inlägg av Danne »

gthyni skrev:
Pumpa skrev:
gthyni skrev:Instämmer, ett normalt mex-ex är helt ok, så att uppgradera till en amerikan anses av många inte ge så mycket att det är värt pengarna.
Ofta bättre att förfina med bra mick och lite TLC

Gäller P-basarna, mellan jazzbasar skiljer det mer och där är utbudet mycket större också.
Ja om en standard mex kostar 7000 och en pro 17000 så är det ju en viss skillnad.

På vilket sätt menar du att skillnaden är större mellan jazzbasarna än P-basarna?
Missförstå mig rätt, jag är en P-basman uti själ och hjärta,
men P-bas är en mycket enklare konstruktion än en jazzbas så förfining mellan Mex och US gör mer skillnad i känslan.
Sen har ju AmPro-jazzbasen en helt annan hals än den mexikanska så man känner skillnaden direkt man plockar upp dem.
Hur menar du med att Jazzen är en förfining av konstruktionen? De är ju konstruerade på samma sätt bortsett från att J har pickups i hals- och stallposition samt en stabilare förankring av kontroller och jack. Du kanske menar att J-halsarna som regel har mindre mängd trä i halsarna, för det är det enda jag kommer på som påverkar sinsemellan då det ställer högre krav på trävalet förhindra instabilitet?
Skriv svar