Strängdämpare

Prata om allt som har med elbasar att göra
Baghera
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 17 aug 2015, 20:04

Re: Strängdämpare

Inlägg av Baghera »

Hittade denna på You Tube, The coolest Bass Gadjet, https://www.youtube.com/watch?v=iNSoe26bHmY" onclick="window.open(this.href);return false;, men kan inte hitta var den finns att köpa.
Baghera
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Strängdämpare

Inlägg av BB3000S »

Baghera skrev:Hittade denna på You Tube, The coolest Bass Gadjet, https://www.youtube.com/watch?v=iNSoe26bHmY" onclick="window.open(this.href);return false;, men kan inte hitta var den finns att köpa.
Baghera
Here you go: http://www.bassmute.com/bassmute/bm_mainframe.html" onclick="window.open(this.href);return false; :)
Lattjo liten pryl, klart mkt smidigare än att hålla på med skumgummi!
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Strängdämpare

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har alltid gjort som Ed Friedland visar i videon:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MP76f4XtlWk[/youtube]
Inget klet, inget gegg, ingen svamp eller annat jox, bara spela med tummen och pekfingret. Enkelt när man ska "byta ton" snabbt...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Strängdämpare

Inlägg av gthyni »

Roger Hedin skrev:Jag har alltid gjort som Ed Friedland visar i videon:
Inget klet, inget gegg, ingen svamp eller annat jox, bara spela med tummen och pekfingret. Enkelt när man ska "byta ton" snabbt...
:tummenupp:
Jag hade en Fump, men jag lyckades förlägga den innan den kom till användning, lärde mig att göra som Roger och Ed och det är flexibelt. Funka med plektrum också om man vill ha ett snärtigare "thump", "Bobby Vega style"
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Strängdämpare

Inlägg av Roger Hedin »

gthyni skrev:
Roger Hedin skrev:Jag har alltid gjort som Ed Friedland visar i videon:
Inget klet, inget gegg, ingen svamp eller annat jox, bara spela med tummen och pekfingret. Enkelt när man ska "byta ton" snabbt...
:tummenupp:
Jag hade en Fump, men jag lyckades förlägga den innan den kom till användning, lärde mig att göra som Roger och Ed och det är flexibelt. Funka med plektrum också om man vill ha ett snärtigare "thump", "Bobby Vega style"
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Glömde säga: funkar lika bra med selleri...f'låt: plektrum också...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Strängdämpare

Inlägg av mikkejohansson »

Faast...det låter ju inte likadant? Som att säga; "-Jag använder inte plektrum utan spelar med nageln i stället..."

Det låter inte likadant med palm mute och dämpning av strängarna på samma sätt som det inte låter likadant med en Fump (sämsta köpet jag gjort) som med skumgummi under strängarna som med Carol Kayes variant (som kanske är mest likt en gammal Fender med skumgummi i stallkåpan)...

Bild
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Strängdämpare

Inlägg av mrbaloo »

mikkejohansson skrev:...en Fump (sämsta köpet jag gjort)...
Ja, även om Fump är lite kul och kan fylla en funktion så är jag nog beredd att hålla med dig. Alldeles för dyr manick för behovet och dessuton var den lite svår att få jämn dämpning över olika strängar med.
Användarvisningsbild
VHdiggare
Medlem+
Inlägg: 1780
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 11:15
Ort: Växjö

Re: Strängdämpare

Inlägg av VHdiggare »

mrbaloo skrev:
mikkejohansson skrev:...en Fump (sämsta köpet jag gjort)...
Ja, även om Fump är lite kul och kan fylla en funktion så är jag nog beredd att hålla med dig. Alldeles för dyr manick för behovet och dessuton var den lite svår att få jämn dämpning över olika strängar med.
Köpte en fump här på forumet. Spelar med plektrum och den funkar inte alls då. Inget jag rekommenderar precis.
Om det är någon som vill testa så skickar jag gärna, så jag blir av med den.
Yamaha BB1025 Tobacco Brown Sunburst - Quilter Bass Block 800 - Quilter BassDock 12 - Quilter BassDock 10
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Strängdämpare

Inlägg av BB3000S »

mikkejohansson skrev:Faast...det låter ju inte likadant? Som att säga; "-Jag använder inte plektrum utan spelar med nageln i stället..."

Det låter inte likadant med palm mute och dämpning av strängarna på samma sätt som det inte låter likadant med en Fump (sämsta köpet jag gjort) som med skumgummi under strängarna som med Carol Kayes variant (som kanske är mest likt en gammal Fender med skumgummi i stallkåpan)...

Bild
Håller helt med, palm mute är nåt annat - förutom soundet är det grymt att kunna lira som vanligt. Kör också skumgummi när andan faller på, men funderar då o då på en sån där Bassmute till en jazzfemma - schysst att kunna så av o på mellan låtar beroende på vilken vibe som krävs.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Skriv svar