Bra, första bas till 15-åring?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
CarlM
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 28 apr 2018, 13:15

Bra, första bas till 15-åring?

Inlägg av CarlM »

Hallå!

Jag spelar mest gitarr och har ganska bra koll på sånt. Eftersom jag verkligen gillar den enda bas jag har på alla sätt utom möjligen utseendemässigt (Yamaha BB N4) och eftersom jag vet vad jag vill ha och inte har budget till (Stingray och 4001), så har jag inte hållit koll på vad det finns för bra basar för en mindre budget, så därför tänkte jag kolla med er.

My yngste som är 15 och har blivit besatt av basspel och spelar hela tiden på min bas och behöver få en egen snart. Han spelar gärna med till System of a dawn, RATM, RHCP och andra lite intensiva band, men han kastar sig gärna över afroamerikansk 70-tals musik också och försöker med lite slapteknik med hjälp av Flea på You'Tube.

Så han behöver något ganska mångsidigt och visst Squier Vintage Modified Jazz Bass är val kanske det givna valet för någon som honom även om jag gärna hade sett att den första basen kostade lite mindre. (Det är tunt med bra beggade basar nu.)

Vad finns det för annat bra för rimliga pengar? Jag gillade Yamahas billiga basar på 90-talet, men vet inte hur de är idag.

Ibanez halvbilliga elgitarrer är bra. Finns det några guldkorn bland basarna i prisläget upp till Squier VM JB? (D v s nypris 2200- till 3700:-)

Sire/Marcus Miller?

Det lite trista med VM JB är att de inte har de traditionella träslagen, men det kanske man inte sak hänga upp sig på?

Vi ska åka till Göteborg på bassafari och prova runt, men innan dess vill jag sålla lite så vi vet lite mer vad som är värt att prova. Att springa runt och prova 30 basar på en dag blir bara förvirrande.

Tack på förhand!
Senast redigerad av CarlM den lör 28 apr 2018, 15:18, redigerad totalt 1 gånger.
__________________________________________________
MusicMan StingRay 2002, Yamaha BBN4 1994
Ampeg SVP Pro, EBS Reidmar 250, Trace Elliot Series 7 (Topp), Marshall Super Lead MkII 1976
Barefaced Two10s
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Första bas till 15-ånging

Inlägg av mrbaloo »

Du är helt rätt ute om att Squier Vintage Modified Jazzbass är ett mycket bra val. Den skäms inte för sig när man blir äldre. Jag köpte en sån till min frus son när han var ca 12 år. Den levererar fortfarande även om han köpt en annan bas också.

Här har du ett bra alternativ. 2000 kr för en femsträngad Olp "Stingray" på Blocket: OLP Stingray https://www.blocket.se/vi/78743576.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Passar nog prefekt för ungdomens musiksmak.
Användarvisningsbild
CarlM
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 28 apr 2018, 13:15

Re: Första bas till 15-ånging

Inlägg av CarlM »

mrbaloo skrev:Du är helt rätt ute om att Squier Vintage Modified Jazzbass är ett mycket bra val. Den skäms inte för sig när man blir äldre. Jag köpte en sån till min frus son när han var ca 12 år. Den levererar fortfarande även om han köpt en annan bas också.

Här har du ett bra alternativ. 2000 kr för en femsträngad Olp "Stingray" på Blocket: OLP Stingray https://www.blocket.se/vi/78743576.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Passar nog prefekt för ungdomens musiksmak.
Tack. Så OLP är OK? Jag glömde faktiskt att fråga om Sterling och OLP. Är de vettiga köp när det gäller spelkänsla och respons ? Jag gillar verkligen MusicMan, men har aldrig provat deras budgetmärken Sterling eller OLP.

Jag glömde att skriva att jag tror att det är bäst att börja med fyrsträngat. Annars hade jag nog varit frestad att hugga den i länken.
__________________________________________________
MusicMan StingRay 2002, Yamaha BBN4 1994
Ampeg SVP Pro, EBS Reidmar 250, Trace Elliot Series 7 (Topp), Marshall Super Lead MkII 1976
Barefaced Two10s
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Bra, första bas till 15-åring?

Inlägg av Roger Hedin »

Du får vansinnigt mycket bas för pengarna om du köper Yamaha, Ibanez eller Peavey. Sen är inte hipp-faktorn den högsta, men det betyder ju inget...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
CarlM
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 28 apr 2018, 13:15

Re: Bra, första bas till 15-åring?

Inlägg av CarlM »

Roger Hedin skrev:Du får vansinnigt mycket bas för pengarna om du köper Yamaha, Ibanez eller Peavey. Sen är inte hipp-faktorn den högsta, men det betyder ju inget...
Tack. Är det några särskilda modeller du tycker är extra kul?
__________________________________________________
MusicMan StingRay 2002, Yamaha BBN4 1994
Ampeg SVP Pro, EBS Reidmar 250, Trace Elliot Series 7 (Topp), Marshall Super Lead MkII 1976
Barefaced Two10s
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Bra, första bas till 15-åring?

Inlägg av gthyni »

Roger Hedin skrev:Du får vansinnigt mycket bas för pengarna om du köper Yamaha, Ibanez eller Peavey. Sen är inte hipp-faktorn den högsta, men det betyder ju inget...
Hippfaktorn har nog betydelse för en tonåring, men det är kanske inte samma grejer som känns hippt som för gubbtjuvar som oss.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Bra, första bas till 15-åring?

Inlägg av mrbaloo »

Roger Hedin skrev:Du får vansinnigt mycket bas för pengarna om du köper Yamaha, Ibanez eller Peavey. Sen är inte hipp-faktorn den högsta, men det betyder ju inget...
Jag håller med. Någon bas från Yamaha, Ibanez SR-serie efter budet eller v en Peavey är bra grejor. Säkert lite bättre och coolare än Olp.

Olp är *inte* Music Man lågbudgetmärke, de fick tillverka instrument med licens på designen. Men den där Olp:n är nog inte dum för pengarna om man skulle vilja ha något som ser ut som en Stingray. Skulle tro att Yamaha, Ibanez och Peavey blir dyrare. Men ibland kan det löna sig att spara någon månad till för att få det man verkligen vill ha än att köpa något billigare på direkten.
Användarvisningsbild
SuperSwede
Medlem+
Inlägg: 656
Blev medlem: tor 15 maj 2008, 10:27
Ort: Örnsköldsvik

Re: Bra, första bas till 15-åring?

Inlägg av SuperSwede »

Kanske den Yamaha RBX800 som Persa har till salu här på forumet kan vara ett alternativ, det är mycket instrument för pengen om man är ok med 80-talsdesignen:)
//P
Användarvisningsbild
CarlM
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 28 apr 2018, 13:15

Re: Bra, första bas till 15-åring?

Inlägg av CarlM »

Han har inga direkta föreställningar om hur en bas ska se ut, utan har mest sett på vad de spelar på i olika YouTube-lektioner och då är det antingen Jazz Bass eller något mer originellt. Han kan nog tycka att japanska designer (t ex Ibanez, Yamaha) kan vara snyggt på samma sätt som Fender är alltid är snyggt. Han är helt oskadad och tycker bara att det är kul att spela bas efter att ha provat på fagott (eget val), trummor och gitarr som inte var lika kul för honom.

När jag köpte min (enda) bas i mitten av 90-talet så skulle jag ha en P-bas och inget annat, men eftersom budgeten var 4000:- då, vilket räckte till en mexare. Men alla jag provade kändes så döda och trista jämfört mot USA- och japantillverkade jag provat men inte hade budget till, så föreslog handlaren istället Yamahan som inte så alls ut som jag vill att en bas skulle se ut, men eftersom den svarade och lät betydligt bättre än de mexikaner jag provat så köpte jag den istället och har varit helnöjd med den även om jag någon dag ska köpa mig något bättre. T ex en MM Stingray.

Vi börjar nog med att titta i affärer, så att han själv får prova lite olika. Vet man vad man ska ha så är ju beg smartare. Men det blir ett litet kul äventyr för honom att prova runt precis som jag en gång gjorde. Så jag frågar mest att hitta några modeller som kan vara intressanta att prova. (Fast om det dyker upp en bra J-bas beggad så kanske jag klipper till ändå.)

Det får inte kosta hur mycket som helst, men jag vill inte vara dumsnål heller. Ja, ni förstår säkert hur jag menar.
__________________________________________________
MusicMan StingRay 2002, Yamaha BBN4 1994
Ampeg SVP Pro, EBS Reidmar 250, Trace Elliot Series 7 (Topp), Marshall Super Lead MkII 1976
Barefaced Two10s
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Bra, första bas till 15-åring?

Inlägg av AlbinH »

SuperSwede skrev:Kanske den Yamaha RBX800 som Persa har till salu här på forumet kan vara ett alternativ, det är mycket instrument för pengen om man är ok med 80-talsdesignen:)
//P
Det där var high-end bas en gång i tiden. Den dög till och med åt Polar Studios. Stickan A nöjde sig väl aldrig med att köpa second best. :D
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
SuperSwede
Medlem+
Inlägg: 656
Blev medlem: tor 15 maj 2008, 10:27
Ort: Örnsköldsvik

Re: Bra, första bas till 15-åring?

Inlägg av SuperSwede »

Fyndläge i Malmö! Yamaha BB414 för 600:- på Blocket.
//P
Användarvisningsbild
CarlM
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 28 apr 2018, 13:15

Re: Bra, första bas till 15-åring?

Inlägg av CarlM »

SuperSwede skrev:Fyndläge i Malmö! Yamaha BB414 för 600:- på Blocket.
//P
Den där hade jag köpt direkt om jag inte haft 27 mil till Malmö och ingen tid att åka dit... Tack för tipset och grattis till den som köper den.
__________________________________________________
MusicMan StingRay 2002, Yamaha BBN4 1994
Ampeg SVP Pro, EBS Reidmar 250, Trace Elliot Series 7 (Topp), Marshall Super Lead MkII 1976
Barefaced Two10s
Användarvisningsbild
CarlM
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 28 apr 2018, 13:15

Re: Bra, första bas till 15-åring?

Inlägg av CarlM »

Jag hittade en ny (och snygg) ESP LTD JB-variant i en butik för 2499:-, men det visade sig att lagersaldot på webben var fel, så det blev inget. Annars har jag bara bra erfarenheter av ESP.

Det är väl i och för sig bästa att ta en dag i Göteborgs affärer så han får testa lite olika. Men dyker det upp något bättre än det man hittar upp till Squier VM JB i pris, så kan det vara lika bra att hugga.
__________________________________________________
MusicMan StingRay 2002, Yamaha BBN4 1994
Ampeg SVP Pro, EBS Reidmar 250, Trace Elliot Series 7 (Topp), Marshall Super Lead MkII 1976
Barefaced Two10s
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3412
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Bra, första bas till 15-åring?

Inlägg av maxoges »

Köp min Fernandes APB4 med EMG pickups och preamp. Robert Trujillo (Metallica) spelade på liknande modell innan han fick bättre betalt av Warwick.
Made in japan nån gång på 90talet. Det enda som är tvivelaktivt med modellen är Fernandes mickar och preamp. Dessa är ersatta med emgs av mig. Bara mickar och preamp går på 2000 nya ;)

2000kr!

Bild

Bild

Kan ses och höras i hela denna instruktionsvideo av francis rocco prestia
https://youtu.be/AmxCFpDkcuk" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Bra, första bas till 15-åring?

Inlägg av Roger Hedin »

maxoges skrev:Köp min Fernandes APB4 med EMG pickups och preamp. Robert Trujillo (Metallica) spelade på liknande modell innan han fick bättre betalt av Warwick.
Made in japan nån gång på 90talet. Det enda som är tvivelaktivt med modellen är Fernandes mickar och preamp. Dessa är ersatta med emgs av mig. Bara mickar och preamp går på 2000 nya ;)

2000kr!

Bild

Bild

Kan ses och höras i hela denna instruktionsvideo av francis rocco prestia
https://youtu.be/AmxCFpDkcuk" onclick="window.open(this.href);return false;
Den där är nästan omoraliskt billig. Ett fynd! :nickar: :nickar: :nickar:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
CarlM
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 28 apr 2018, 13:15

Re: Bra, första bas till 15-åring?

Inlägg av CarlM »

maxoges skrev:Köp min Fernandes APB4 med EMG pickups och preamp. Robert Trujillo (Metallica) spelade på liknande modell innan han fick bättre betalt av Warwick.
Made in japan nån gång på 90talet. Det enda som är tvivelaktivt med modellen är Fernandes mickar och preamp. Dessa är ersatta med emgs av mig. Bara mickar och preamp går på 2000 nya ;)

2000kr!

Bild

Bild

Kan ses och höras i hela denna instruktionsvideo av francis rocco prestia
https://youtu.be/AmxCFpDkcuk" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack för erbjudandet. Jag ska visa den för honom till helgen. Kan du skicka den i så fall, eller är det avhämtning som gäller? (Jag bor c:a 40 mil från Haninge.)
__________________________________________________
MusicMan StingRay 2002, Yamaha BBN4 1994
Ampeg SVP Pro, EBS Reidmar 250, Trace Elliot Series 7 (Topp), Marshall Super Lead MkII 1976
Barefaced Two10s
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3412
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Bra, första bas till 15-åring?

Inlägg av maxoges »

Jag kan skicka. Rattigt orginalcase ingår!
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Bra, första bas till 15-åring?

Inlägg av lekamen »

CarlM skrev:Jag hittade en ny (och snygg) ESP LTD JB-variant i en butik för 2499:-, men det visade sig att lagersaldot på webben var fel, så det blev inget. Annars har jag bara bra erfarenheter av ESP.

Det är väl i och för sig bästa att ta en dag i Göteborgs affärer så han får testa lite olika. Men dyker det upp något bättre än det man hittar upp till Squier VM JB i pris, så kan det vara lika bra att hugga.
Titta här vad som dök upp, denna tror jag är lysande som första bas:
https://www.blocket.se/vi/79135701.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
CarlM
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 28 apr 2018, 13:15

Re: Bra, första bas till 15-åring?

Inlägg av CarlM »

lekamen skrev:
CarlM skrev:Jag hittade en ny (och snygg) ESP LTD JB-variant i en butik för 2499:-, men det visade sig att lagersaldot på webben var fel, så det blev inget. Annars har jag bara bra erfarenheter av ESP.

Det är väl i och för sig bästa att ta en dag i Göteborgs affärer så han får testa lite olika. Men dyker det upp något bättre än det man hittar upp till Squier VM JB i pris, så kan det vara lika bra att hugga.
Titta här vad som dök upp, denna tror jag är lysande som första bas:
https://www.blocket.se/vi/79135701.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Hade det varit en JB så hade jag redan suttit i bilen till Göteborg. ESP brukar vara bra, så den här hamnar på listan han kan välja bland på lördag, om jag nu inte hinner köpa något innan dess. Den lila Fernandesen ovan är fortfarande också intressant. Men han får som sagt välja själv till helgen.
__________________________________________________
MusicMan StingRay 2002, Yamaha BBN4 1994
Ampeg SVP Pro, EBS Reidmar 250, Trace Elliot Series 7 (Topp), Marshall Super Lead MkII 1976
Barefaced Two10s
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Bra, första bas till 15-åring?

Inlägg av AlbinH »

Ha nu inte alltför brått.

Det kommer alltid en "bättre" nästa vecka. Och veckan därpå. Och nästa.

Missa för allt i världen inte far-och-son-upplevelsen i en gemensam bas-safari på sta´n.

Just saying..
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
CarlM
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 28 apr 2018, 13:15

Re: Bra, första bas till 15-åring?

Inlägg av CarlM »

AlbinH skrev:Ha nu inte alltför brått.

Det kommer alltid en "bättre" nästa vecka. Och veckan därpå. Och nästa.

Missa för allt i världen inte far-och-son-upplevelsen i en gemensam bas-safari på sta´n.

Just saying..
Jo, jag håller med och som jag skrev i mitt första inlägg, så frågar jag här för att grovsålla inför ett bas-safari i Göteborg. Vi tar en lördag och går runt och provar. Om inte något känns hundra så vet han i alla fall vad han gillar och inte gillar och då kan vi köpa något på annons eller annat roligare på nätet som inte finns i någon butik. De basister han försöker lära sig av spelar ofta på JB, Stingray eller laminerade extrembasar från tillverkare jag aldrig hört talas om.

Så därför känns det smart att testa just JB och Stingray-alternativ för rimliga pengar eftersom inte USA-byggen förstås inte ryms i budgeten. Yamaha BB tillhör samma kategori och är generellt rätt bra. Men samtidigt är det kanske inte så kul att ha i stort sett samma modell som hans far spelar på och som han lånar nu.

Fernandesen är förstås ett bra val. Men han måste få vara med och välja själv om det är alternativ utanför det han tidigare sett.

Under Safarit kanske han hittar något helt annat som han gillar, precis som jag själv gjorde när jag helt otippat valde en Yamaha istället för något amerikanskt.

Så till helgen får han 2000:- till ett basköp. Sedan får han lägga till egna pengar om han vill köpa något nytt i stället för någon av de begagnade som nämnts i tråden.

Men som du säger så blir själva upptäcktsresan i sig värdefull och rolig. I helgen kommer överraskningen och fram till dess så tänkte jag leta vidare. Därefter är det upp till honom hur han vill göra.
howling_hawk
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 14 jun 2015, 13:10
Ort: Stockholm

Re: Bra, första bas till 15-åring?

Inlägg av howling_hawk »

Nyfiken, hur gick det i helgen?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Edit såg att det lär vara nu i helgen det gäller...
Användarvisningsbild
CarlM
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 28 apr 2018, 13:15

Re: Bra, första bas till 15-åring?

Inlägg av CarlM »

howling_hawk skrev:Nyfiken, hur gick det i helgen?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Edit såg att det lär vara nu i helgen det gäller...
Just det! Det är i helgen han får reda på det. :)
__________________________________________________
MusicMan StingRay 2002, Yamaha BBN4 1994
Ampeg SVP Pro, EBS Reidmar 250, Trace Elliot Series 7 (Topp), Marshall Super Lead MkII 1976
Barefaced Two10s
Användarvisningsbild
CarlM
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 28 apr 2018, 13:15

Re: Bra, första bas till 15-åring?

Inlägg av CarlM »

CarlM skrev:
howling_hawk skrev:Nyfiken, hur gick det i helgen?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Edit såg att det lär vara nu i helgen det gäller...
Just det! Det är i helgen han får reda på det. :)
När han fick reda på att han skulle få köpa en bas som vi var med och betalade, så blev han både överraskad och glad och valde att prova först i stället för att bara beställa en på nätet otestad för att få en fort. Han har ju min braiga Yamaha BB att spela på medan han väntar, så det var ju ett gott val. Så nu får vi se vad han gillar efter en provspelningsrunda i Göteborg på lördag och om det blir nytt eller beg.

Med tanke på prisläget så tänkte vi hinna med följande på en lördag:

4Sound, Musikverkstan och Andreasson. Om tid finns så går vi runt hörnet och tittar på M.U.G också. Det borde väl vara de säkraste ställena för bra basar JB Vintage Modifiy-prisläget? Eller har jag glömt någon? Det är så sällan jag går i musikaffärer nu får tiden.
__________________________________________________
MusicMan StingRay 2002, Yamaha BBN4 1994
Ampeg SVP Pro, EBS Reidmar 250, Trace Elliot Series 7 (Topp), Marshall Super Lead MkII 1976
Barefaced Two10s
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Bra, första bas till 15-åring?

Inlägg av Mc Green »

Jag har haft flera olika Squier varianter och den som har blivit kvar min är Classic Vibe Jazz. Den är helt magisk som budgetbas. Bättre än Vintage Modified på många sätt, enligt mig. Men prova själv! Äldsta sonen har en Classic Vibe Precision och den är inte heller dum.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Skriv svar