Varför hatar alla plektrumteknik?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av HirYoshima »

Markooo skrev:Har snart gått över helt till plektrum i metall. T.ex Dunlops 0,5 mm metallplektrum alternativt Master Artisans slipade mynt.
Sliter de inte på strängarna? Tänker metall mot metall borde vara en dålig kombination.

Jag har nåt metallplektrum, men det är slätt, så det blir halt så fort handsvettsproduktionen kommer igång.

Själv kör jag mest på Jazz III XL. Kalasbra plektrum som (för mig) håller väldigt länge.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
VHdiggare
Medlem+
Inlägg: 1780
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 11:15
Ort: Växjö

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av VHdiggare »

Plektrum som jag använder. Tre Dunlop och ett okänt 2,5mm stenplektrum. Bild
Yamaha BB1025 Tobacco Brown Sunburst - Quilter Bass Block 800 - Quilter BassDock 12 - Quilter BassDock 10
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av Roger Hedin »

Jag kör med i sällskapet fjantigt tunna rosa Dunlop .71 mm... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av BasBert »

Såg Kurt Morgan med Dweezil ZAPPA på Circus i måndags å det lät inte "fejk" men hela bunten var lite "larviga" vilket är en av förutsättningarna för that freak outs music :) Han var en rackare på plektrumspel...

/BB

För att inte tala om de andra, skulle ta 4 helsidor att beskriva Dweezil e Kung!
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av Markooo »

HirYoshima skrev:
Markooo skrev:Har snart gått över helt till plektrum i metall. T.ex Dunlops 0,5 mm metallplektrum alternativt Master Artisans slipade mynt.
Sliter de inte på strängarna? Tänker metall mot metall borde vara en dålig kombination.

Jag har nåt metallplektrum, men det är slätt, så det blir halt så fort handsvettsproduktionen kommer igång.

Själv kör jag mest på Jazz III XL. Kalasbra plektrum som (för mig) håller väldigt länge.
Jo, klart att det sliter men det är värt det oavsett om det är akustisk gitarr, elektrisk gitarr eller bas.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av Markooo »

Tycker inte om när plektrum flexar men jag vill inte ha tjocka plektrum, då är plast helt fel för mig. Därav rostfritt stål.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av macahan »

Just flexet är det jag själv älskar med tunna plektrum. Se hur olika det kan vara. ;)
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av Markooo »

Köpte en gång ett plektrum av ebenholts som verkligen lät skitdåligt enligt mig. Tog bort mycket av tugget i plektrumspel och så blev det även lite mjukare pga svett från fingrarna så det lät ännu sämre än tidigare. Tack och lov så tappade jag bort det.

Köpte ett annat för några månader sedan som är gjort av sten. Funkar till akustisk gitarr men är för min del för tjockt för att spelas med på en bas.

Och för att återgå till ämnet så anser jag att det finns inte något som passar bättre till en låt när det handlar om finger- eller plektrumspel. Vilket som helst funkar till vad som helst.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av Enbasist »

Jag har aldrig upplevt det som att någon hatar plektrumspel. Precis som med andra olika speltekniker, typ slap, så handlar det väl bara om smakfullhet och att man är bra på det så att det inte låter illa. Finns en plats och ett tillfälle för det mesta, gäller bara att förstå när det är.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ruston
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 11 jun 2013, 11:10

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av Ruston »

Jag tror det mesta av tråket sitter i "hur" det kommer sig att vederbörande spelar med plektrum.. om det fullkomligt skriker -Jag var sämst av de tre gitarristerna i vårt 4mannaband så jag spelar väl basjäveln då, men jag vägrar lära mig någonting nytt? så är det ju befogat med lite suck och himlande med ögon.... det är ju lite som att byta ifrån att spela trummor på ett std rockset till att lira congas/bongos men vägra att släppa trumstockarna, eller som att skola om sig från trädgårdsmästare till frisör, men vägra släppa trädgårdshandskarna eller att gå ifrån huvudrätt (korv och mos) till efterrätt (en snickers) men fortsätta använda huvudrättens kniv & gaffel.

Näe skämt åsido så finns det en plats för plektrumet i varje basists verktygslåda... om det inte vore för den klena radien på mina bashalsar och spunna strängars elaka bett så skulle jag nog knöla ner en stråke där också^^
Janne
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 00:01
Ort: Ganska centralt i Lindärva

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av Janne »

Här är en av anledningarna till att jag älskar det, kanske den främsta anledningen av alla. Det är nog det här ljudet jag försöker få när jag spelar med plektrum.
https://www.youtube.com/watch?v=GvXZ7o-MHQc" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
VHdiggare
Medlem+
Inlägg: 1780
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 11:15
Ort: Växjö

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av VHdiggare »

https://youtu.be/ouiJFoIvPcI?t=1110" onclick="window.open(this.href);return false; :D
Yamaha BB1025 Tobacco Brown Sunburst - Quilter Bass Block 800 - Quilter BassDock 12 - Quilter BassDock 10
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av Stempa »

#6

Bild

Fast jag är väl en kättare av värsta sorten, lirar oftast bas med tunna gitarrplektrum.
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+
Inlägg: 1818
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 18:53
Ort: Vintrosa

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av mågis »

Jag lirar med Brain Picks 0,88mm. Kan inte spela med fingrarna, kan inte slappa.
Har väl funderat någon gång att försöka lära mig, men jag kallar det FLL.

Fet, Lat och Lycklig... :)
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av Hånken »

Andy West for president!

Den ende basist jag vet som spelar med HYBRID picking på bas. Dvs som countrygitarrister gör. Några toner med plektrumet och resten med fingrarna...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=V6BQaUuQ3yI[/youtube]
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4018
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av AlbinH »

Vi som inte är så värst har kanske tagit intryck av uttrycket "Det sitter i fingrarna".

"Det sitter i plektrumet" låter inte alls lika bra.. :paper:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av Hånken »

F ö har jag inte sett att "alla" HATAR plektrumteknik. Vad får du det ifrån? Läs vad Gene Simmons har att säga om det hela. Han "hatar" folk med fingerteknik!

https://www.musicradar.com/news/gene-si ... re-playing

What are your views on the pick versus fingerstyle question?

“Respectfully, studio musicians who play with their fingers live have no idea that we can’t hear what they’re playing, because there’s no actual definition on the note that’s coming out. You can do that and love it and have no fuckin’ idea what he’s playing, but you love that low end, or you can be like Chris Squire and have a very bright sound, where you can hear the attack and therefore hear the note that’s actually being played. I mean, a piano is a percussive instrument, and you can hear every single note because there’s a definition when the player hits the note.”

HÄPP!

Sedan har vi Carol Kaye, första kvinnliga monsterbasisten, spelade/spelar alltid med plektrum. Det hör man inte. Här ger hon GENE en lektion:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=q15LqTowvhA[/youtube]

Var det här "hatet" kommer ifrån vet jag inte. Jag har inte märkt något "hat" direkt. Jag skulle t ex vilja påstå att en majoritet i de nya metal, djent och extrema hårdrockbanden, spelar med plektrum. Jag tror NÄSTAN samtliga punkbands basister gjorde/gör det också.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av Hånken »

VHdiggare skrev:Plektrum som jag använder. Tre Dunlop och ett okänt 2,5mm stenplektrum. Bild
Stenplektrum! Yes.... det säger CCCCHHHHHDD...före varje ton. Plektrumanslag som hörs. Dvs före strängen sätts i svängning är det ett kort "thump" eller "thud" eller ljud av mer slagverksaktigt slag som pickuperna plockar upp. Jag gillar det. Bara det att tappar man bort stenplektrumet, så är det lögn i helvete att hitta ett likadant. De är för olika i formen ifrån exemplar till exemplar.

Däremot vill jag ha oslipade plektrum. De polerade visslar lite istället före varje ton. Precis som stålplektrum KAN göra (inte alla). Det är som att spela med en slide där uppe nära stallet. Den höga tonen som finns där blir "vissel" istället för "cccchhhd". ...

Fan vad onomatepoetiskt denna post blev. :mrgreen:
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av Hånken »

Det är ju iofs rätt att EN GÅNG I TIDEN fanns det jazz-puritaner som både "hatade" elbas och plektrum på bas. Jazzbasisten , legendaren, Steve Swallow sade en gång i tiden att han tyckte både att elbas och med plektrum lät helt enkelt bättre. Han blev nästan utfrusen av jazz-etablissemanget. Han räknas inom baskretsar idag som en av de mer tongivande pionärerna.

Visst har det funnits snobberi, men det är jazzism...

https://www.bassplayer.com/artists/stev ... s-iggy-pop" onclick="window.open(this.href);return false;

"The first twist in Swallow’s career occurred in 1969, when he was 29 years old and already a veteran of gigs with such leaders as Paul Bley, Art Farmer, and Stan Getz. He had been playing the upright since he was 14, but when he encountered an electric bass at a NAMM show, everything changed. Intrigued by the instrument’s creative possibilities, Swallow abandoned the acoustic bass—no doubling—and switched to a Gibson EB-2, played with a pick. (“The decision was considered downright rude at the time,” he once told me.) Despite formidable resistance in the jazz community, Swallow forged ahead, playing electric bass with such notables as vibraphonist Gary Burton and keyboardist Herbie Hancock as well as leading his own projects. And he’s never looked back."

Våga vägra konformism!
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av Hånken »

Jag tror t o m att viss musik kräver plektrumspel på bas. Det enda jag har hört nämnas i sammanhanget när jag tittade på "SOME KIND OF MONSTER" med Metallica, och de hade auditions offentligt med basister som skulle ersätta Jason Newsted. Då uttryckte sig - förvisso - herr Ulrich positivt, om att herr Truijillo hade "koolt sound med fingrarna, lät ungefär som plektrum" och att det var få basister som kunde fixa den eller den låten lika bra med fingrarna som med plektrum.

IOFS, skall man väl ta Lasses uttalande med en nypa salt, men han fick medhåll av de andra i bandet. Däremot utmanar jag någon annan att bidraga med någon PUNK bassist som spelar med fingrarna. Och då menar jag hela tiden, och inte lägger ifrån sig plektrumet i enstaka lugna låtar, eller enstaka överlag. Jag tycker punk och liknande hög tempo, hög energi musik kräver nästan plektrum på bas. Den musikstilen skapades med det så så får det bli. Det är klart att där finns undantag, annars låter de inte "unika" så klart...
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av strummer »

Hånken skrev: Däremot utmanar jag någon annan att bidraga med någon PUNK bassist som spelar med fingrarna. Och då menar jag hela tiden, och inte lägger ifrån sig plektrumet i enstaka lugna låtar, eller enstaka överlag.
Mike Watt! han spelar iofs med plektrum ibland, men inte är det i enstaka och/eller lugna låtar:)
Senast redigerad av strummer den tis 01 maj 2018, 14:23, redigerad totalt 1 gånger.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av Roger Hedin »

Jämför:
Jag spelar bas. <-> Jag kör bil. Det säger vad jag faktiskt gör. Har körkort etc...
Jag spelar med plektrum. <-> Jag kör en Volvo. Det säger mer om mina preferenser på en annan nivå.
Plektrum eller fingrar, Volvo eller o-Volvo, rätt ointressant, så länge man kommer dit man ska, på vägen eller i musiken...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av Danne »

Roger Hedin skrev:Jämför:
Jag spelar bas. <-> Jag kör bil. Det säger vad jag faktiskt gör. Har körkort etc...
Jag spelar med plektrum. <-> Jag kör en Volvo. Det säger mer om mina preferenser på en annan nivå.
Plektrum eller fingrar, Volvo eller o-Volvo, rätt ointressant, så länge man kommer dit man ska, på vägen eller i musiken...
Exakt! Sedan handlar det mest om hur inskränkt man väljer att vara i sin attityd mot andra.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av Geddan »

Lirar ett par-tre låtar på repertoaren med plektrum. Resten fingerspel.
Använder gråa Brain, 1mm
Bild
Vissa låtar kräva plektrum! Inga konstigheter!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av Hånken »

strummer skrev:
Hånken skrev: Däremot utmanar jag någon annan att bidraga med någon PUNK bassist som spelar med fingrarna. Och då menar jag hela tiden, och inte lägger ifrån sig plektrumet i enstaka lugna låtar, eller enstaka överlag.
Mike Watt! han spelar iofs med plektrum ibland, men inte är det i enstaka och/eller lugna låtar:)
Nu menade jag hela tiden... :D
Skriv svar