Varför hatar alla plektrumteknik?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av Hånken »

Markooo skrev:Annars är ju Anthony Jacksons spel på Al Di Meolas tidiga plattor ett bra exempel att dra upp för folk som är anti-plektrum.

Hans spelande talar ju för sin sak!
Oh yes. Definitivt. Monster... men här har han plektrumet i flabben. En del av "best-bass-face-contest". ... :lol:

Bild
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av Hånken »

Hörde faktiskt häromdagen på ett jam, med lite allehanda löst folk, att man inte kan spela FUNK och sånt med plektrumteknik... nähä... :roll:

någon som kommer ihåg dessa svenska progrockare, ifrån 1985 årtiondet som prog-gudarna glömde...Tribute? Går visst att vifta satan med plektrumet och spela funk...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7IrjBt_l0Mk[/youtube]

Pierre Moerlen ifrån Gong på trummor, senare i låten...
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av funkys**t »

Hånken skrev:Hörde faktiskt häromdagen på ett jam, med lite allehanda löst folk, att man inte kan spela FUNK och sånt med plektrumteknik... nähä... :roll:

någon som kommer ihåg dessa svenska progrockare, ifrån 1985 årtiondet som prog-gudarna glömde...Tribute? Går visst att vifta satan med plektrumet och spela funk...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7IrjBt_l0Mk[/youtube]

Pierre Moerlen ifrån Gong på trummor, senare i låten...
Och de har nog aldrig hört Bobby Vega...

Tribute är legend!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av Hånken »

Oh yes, Bobby Vega. Han är väl THE DON när det gäller funk och plektrum...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MPzwuiJCSbs[/youtube]

Jag tänkte säga till killen som hasplade ur sig kommentaren att "det går inte att spela funk med plektrum" att ändra hans uttalande till "Nej fel, det heter: DU kan inte spela funk med plektrum" men hindrade mig i sista sekunden... kanske blivit för mjuk på gamla dagar med mina giftigheter... :wink:

Hur som helst är att det har nog förr i tiden rått en aversion mot plektrum ö h t, även på gitarr. Man spelade gitarr på klassiska nylonsträngade med naglar och aldrig plektrum. Mest bland jazz puritaner och korksniffare. Vilket är märkligt. På jazzgitarr är det en förutsättning nästan, varför inte på bas?

Vill minnas en intervju med gamle studioräven Tommy Tedesco när han spelade en session med klassiska gitarrvirtuosen John Williams, när de skulle spela in Stanley Myers slagdänga "Cavatina" gjord för 2 klassiska gitarrer (ursprungligen). Han vände sig bort ifrån John Williams så han inte skulle se om han plockade fram ett plektrum när han skulle spela melodislingan. Ingen märkte något, ens när de lyssnade igen på inspelningen efteråt i studiomonitorerna. Tommy fnissade lite för sig själv inombords...

En sak till, Bobby Vega kan båda saker lika bra. Funk med eller utan plektrum..
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=eZMNAdK-tJM[/youtube]
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av Hånken »

Och sist men inte minst, sista inlägget, stäng tråden sen:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mBVX0ZVM1n0[/youtube]
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av Hånken »

En sak som folk glömmer - eller inte har tänkt på - är att om man exklusivt kör med plektrum, sparar man strängar. Det blir inte lika mycket finger-guck ingrott på den delen av strängarna. Om man spelar med fingrar hittar man efter ett tag en massa "fnaff" (!) rakt under strängarna bredvid och på mikrofonerna. "Mjäll" liksom*. Det räcker med det finger-guck som grepphanden nöter in i strängarna uppe vid bandstavarna. Dämpning med sidan av handflatan vid stallet gräver inte tillräckligt djupt in i lindningen på strängarna. Om man kör med flats så spelar det ju ingen roll, men då blir det inget guck i heller i grepphanden...


* mest synligt på helsvarta basar med svarta pickuper
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av RolleHarris »

Jag spelarnas inte ens bas. Jag spelar musik
Användarvisningsbild
sonicaddiction
Medlem
Inlägg: 262
Blev medlem: tis 10 okt 2006, 23:51
Ort: Stockholm

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av sonicaddiction »

Ser flera i tråden som kommenterat att viss musik "kräver" plektrum och nån som skriver att en riktig bassist vet när man ska använda vilket. Jag har spelat i dryga 30 år, nästan uteslutande med fingrar och har lirat allt möjligt från metal, jazz, funk, rock, pop, träskblues osv och tycker att det funkat hela tiden så jag är lite osäker på vilken musik som verkligen KRÄVER plektrum?

Teknisk dödsmetall antar jag kräver plektrum och framförallt en bandad bas. ;)
Lirar på: F-bass, Wasburn Scavenger, Carter Pedal Steel, Buchla, Eurorack mm...
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av saft »

sonicaddiction skrev: mån 12 dec 2022, 09:34 Ser flera i tråden som kommenterat att viss musik "kräver" plektrum och nån som skriver att en riktig bassist vet när man ska använda vilket. Jag har spelat i dryga 30 år, nästan uteslutande med fingrar och har lirat allt möjligt från metal, jazz, funk, rock, pop, träskblues osv och tycker att det funkat hela tiden så jag är lite osäker på vilken musik som verkligen KRÄVER plektrum?

Teknisk dödsmetall antar jag kräver plektrum och framförallt en bandad bas. ;)
Nej. Vilken typ av musik KRÄVER ens basist? Bara att vrida upp basregistret på EQn har jag hört gitarrister säga:)

Härligt att äntligen få liv i denna tråd igen. Som jag väntat på att få svaret på livet, universum, plektrum och allting!
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av fieldflower »

saft skrev: mån 12 dec 2022, 11:51
sonicaddiction skrev: mån 12 dec 2022, 09:34 Ser flera i tråden som kommenterat att viss musik "kräver" plektrum och nån som skriver att en riktig bassist vet när man ska använda vilket. Jag har spelat i dryga 30 år, nästan uteslutande med fingrar och har lirat allt möjligt från metal, jazz, funk, rock, pop, träskblues osv och tycker att det funkat hela tiden så jag är lite osäker på vilken musik som verkligen KRÄVER plektrum?

Teknisk dödsmetall antar jag kräver plektrum och framförallt en bandad bas. ;)
Nej. Vilken typ av musik KRÄVER ens basist? Bara att vrida upp basregistret på EQn har jag hört gitarrister säga:)

Härligt att äntligen få liv i denna tråd igen. Som jag väntat på att få svaret på livet, universum, plektrum och allting!
42.
Man skall ha 42 plektrum.
I varje hand.
Spela sen om du kan...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
sonicaddiction
Medlem
Inlägg: 262
Blev medlem: tis 10 okt 2006, 23:51
Ort: Stockholm

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av sonicaddiction »

Hehe, inte meningen att riva upp gamla sår... var mest lite nyfiken på vad som ses som plektrumbasmusik. Hittade dessutom en fin pinne att peta på den döda tråden med.

Kan verkligen förstå att djent-gitarr är lite svårt att få till bra utan plektrum men lirar man bas till djent TÄNKER jag att man redan har det där DJent-anslaget från gitarren och basen fyller ut med botten och kanske i så fall riskerar att gröta till gitarrens anslag med ett separat plektrumanslag från bas. Tänker lite som om man ska överlagra trumljud att det kan räcka med ett ljud för anslaget och då kör man lite längre attack på de andra ljuden så man inte överstyr signalen eller tappar snärten i anslaget. Å andra sidan dubbar man säkerligen redan med två till åtta panorerade gitarrspår redan så ett extra basanslag kanske inte spelar nån roll. Länge sen jag gjorde djent nu. :)

Är det förresten några basister som lirar med fingerplektrum, typ banjo- eller pedal steel-style?
Lirar på: F-bass, Wasburn Scavenger, Carter Pedal Steel, Buchla, Eurorack mm...
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av Hånken »

sonicaddiction skrev: mån 12 dec 2022, 12:48 Hehe, inte meningen att riva upp gamla sår... var mest lite nyfiken på vad som ses som plektrumbasmusik. Hittade dessutom en fin pinne att peta på den döda tråden med.

Kan verkligen förstå att djent-gitarr är lite svårt att få till bra utan plektrum men lirar man bas till djent TÄNKER jag att man redan har det där DJent-anslaget från gitarren och basen fyller ut med botten och kanske i så fall riskerar att gröta till gitarrens anslag med ett separat plektrumanslag från bas. Tänker lite som om man ska överlagra trumljud att det kan räcka med ett ljud för anslaget och då kör man lite längre attack på de andra ljuden så man inte överstyr signalen eller tappar snärten i anslaget. Å andra sidan dubbar man säkerligen redan med två till åtta panorerade gitarrspår redan så ett extra basanslag kanske inte spelar nån roll. Länge sen jag gjorde djent nu. :)

Är det förresten några basister som lirar med fingerplektrum, typ banjo- eller pedal steel-style?
Det finns ju musik som är döpt efter plektrumteknik på bas. Punk. De som spelar med fingrar på bas i punk...visst finns de, och de låter bra men det blir ett annat ljud. Helt enkelt. Vissa använder Tony Levins "Funky Fingers" när de spelar och det ger ett annat ljud. Etienne Mbappe använder handskar.... annat ljud, men inte direkt någon musikstil som kräver det. Steve Swallow var jazzbasisten som gick från ståbas till elbas MED PLEKTRUM i jazzmusik. Total blasfemi, hans utsago: det låter bättre helt enkelt.

Jag har inte hört någon som spelar med fingerplektrum på bas, men det kanske finns. Hybrid picking har jag bara hört/sett en bassist göra, och det är Andy West i gamla Dixie Dregs. Dvs spelar med vanligt plektrum, men slappar med de andra fingrarna samtidigt. Som countrygitarrister gör ibland.

Jag tycker nog att det finns olika genrer som låter bättre med plektrum. Tex punk, new wave, viss hårdrock och metal, Men att det är ett måste är lite väl att vara trångynt. Lars Ulrich blev ju lite imponerad när de provade Trujillo till Metallica när han sa "Du kan ju göra det med fingrarna som andra måste ha plektrum till". Dvs han tyckte det lät som han hade plektrum men använde fingrarna. Gamla studio-esset från 60-talet Carol Kaye spelade med plektrum på nästan vatenda 60-tals hit från Motown du har hört.

Själv tycker jag att det är en teknik som basister bör lära sig. Inte måste. Dvs plektrum. Ståbasister lär sig använda stråke t ex. Vissa saker låter helt enkelt bättre med plektrum.
Användarvisningsbild
sonicaddiction
Medlem
Inlägg: 262
Blev medlem: tis 10 okt 2006, 23:51
Ort: Stockholm

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av sonicaddiction »

Jag har egentligen bara lirat med plektrum när jag spelat in metal-gura för egna projekt och då också ibland lagt basen med plektrum. Önskar att jag kunde lira lite funkig "wacka-ticki-gura" också med tappar bara plektrumet hela tiden. :D

Däremot fick jag lite inspiration av den här tråden och har börjat jamma lite med plektrum och jag märker att det blir lite som när jag gick över till öppen d-stämning på gitarren att det öppnar upp för nya sätt att lira i och med att man tvingas bryta invanda mönster. Superkul!
Lirar på: F-bass, Wasburn Scavenger, Carter Pedal Steel, Buchla, Eurorack mm...
Användarvisningsbild
sonicaddiction
Medlem
Inlägg: 262
Blev medlem: tis 10 okt 2006, 23:51
Ort: Stockholm

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av sonicaddiction »

Hånken skrev: ons 14 dec 2022, 18:44 Ståbasister lär sig använda stråke t ex.
Jag tror jag under mina sex år i kommunal musikskola knappt spelade något pizzicato alls, annat än i nåt enstaka stycke. Däremot köpte min pianospelande pappa noterna till Jazz på Svenska så vi kunde spela ihop och då blev det pizz för hela slanten. :)

Tänker också att en tydlig skillnad mellan kontra och elbas är att man har ungefär samma sustain och snarlika ljud med plektrum och fingrar på elbasen men skillnaden mellan pizz och arco på kontran, både sustain- och ljudmässigt är rätt stor så det nästan räknas som två olika instrument.
Lirar på: F-bass, Wasburn Scavenger, Carter Pedal Steel, Buchla, Eurorack mm...
Användarvisningsbild
sonicaddiction
Medlem
Inlägg: 262
Blev medlem: tis 10 okt 2006, 23:51
Ort: Stockholm

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av sonicaddiction »

sonicaddiction skrev: tor 15 dec 2022, 09:47
Hånken skrev: ons 14 dec 2022, 18:44 Ståbasister lär sig använda stråke t ex.
Jag tror jag under mina sex år i kommunal musikskola knappt spelade något pizzicato alls, annat än i nåt enstaka stycke. Däremot köpte min pianospelande pappa noterna till Jazz på Svenska så vi kunde spela ihop och då blev det pizz för hela slanten. Väldigt fina minnen. :)

Tänker också att en tydlig skillnad mellan kontra och elbas är att man har ungefär samma sustain och snarlika ljud med plektrum och fingrar på elbasen men skillnaden mellan pizz och arco på kontran, både sustain- och ljudmässigt är rätt stor så det nästan räknas som två olika instrument.
Lirar på: F-bass, Wasburn Scavenger, Carter Pedal Steel, Buchla, Eurorack mm...
Skriv svar