Coil Split på en T-bird?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
-rally-
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 17:27
Ort: Göteborg

Coil Split på en T-bird?

Inlägg av -rally- »

Tjoho!
Är det ngn här på forumet som någonsin har försökt sätta en Coil Split på en Thunderbird (modellen med svarta plast pickups) för att få ut singel coil sound? Är det någon som har provat? Någon som vet om det alls går?

Har absolut inga intentioner att ge mig på det här själv, men om det går att lösa med gött resultat så finns det ju alltid elektronik-kunniga polare som gladeligen sätter sig och löder för en kasse bärs...
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Coil Split på en T-bird?

Inlägg av Danne »

Tyvärr så är ju kabeln ut från pickupen två-ledad. Och vad värre är, den är ju igensmetad med någon form av plast, så det blir svårt att ta sig in så man kommer åt lindningsändarna från båda spolarna. Jag skulle nog inte våga försöka iaf för risken är stor att man får avbrott någonstans.

Bild
Användarvisningsbild
-rally-
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 17:27
Ort: Göteborg

Re: Coil Split på en T-bird?

Inlägg av -rally- »

Skit...men stort tack för bra info! Blir kanske att leta efter ngn replacement pickup då...
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Coil Split på en T-bird?

Inlägg av hitman »

Här finns en billigare som du kanske skulle våga pilla på? Tittar man på bilderna ser det ut som om det skulle gå att komma åt sladdarna där de går in i lindningen.

Jag har ett bestämt minne av att någon på PB köpte en sådan här Kinapickup och var nöjd med ljudet.

https://www.ebay.com/itm/Chrome-Color-T ... SwYZ9Znk5A" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Coil Split på en T-bird?

Inlägg av Henko »

hitman skrev:Här finns en billigare som du kanske skulle våga pilla på? Tittar man på bilderna ser det ut som om det skulle gå att komma åt sladdarna där de går in i lindningen.

Jag har ett bestämt minne av att någon på PB köpte en sådan här Kinapickup och var nöjd med ljudet.

https://www.ebay.com/itm/Chrome-Color-T ... SwYZ9Znk5A" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag köpte en (men fick två) och båda var så mikrofoniska att man kunde använda dem som sångmick. Ska tydligen hjälpa att behandla dem med vax. Sålde dem billigt istället och beställde en av Urban.
P-basar
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Coil Split på en T-bird?

Inlägg av hitman »

Ojdå! Det är väl ibland så att om saker är billiga så har man sparat in på saker - detta fall tydligen vaxning

Nu lär ju sådant inte vara så svårt att fixa själv (man köper lite bivax och smälter tillsammans med stumpar av stearinljus i vattenbad och låter sedan pickupen bada några minuter), men det bör ju tas med när man väger priset.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Coil Split på en T-bird?

Inlägg av BBQV »

Det var jag som köpte dem av Henko och jag har sen tidigare två chinabuckers, en på 8 och en på 9 kOhm (hals- och stallmik).

De låter helt okej och ser helrätt ut. Det går ganska lätt att löda bort baksidan på dem för att komma åt de separata kablarna från varje spole, sen är det en smal sak att koppla dem parallell/serie/single coil via en DPDT-switch (eller permanent, om man är lagd åt det hållet).

Jag vaxade mikarna jag köpte av Henko, sen tog jag mina gamla när jag ändå höll på. Gamlingarna låter likadant som förr, möjligen med något mjukare diskant, och är inte mikrofoniska alls. De nya har jag inte monterat än.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Coil Split på en T-bird?

Inlägg av Henko »

BBQV skrev:Det var jag som köpte dem av Henko och jag har sen tidigare två chinabuckers, en på 8 och en på 9 kOhm (hals- och stallmik).

De låter helt okej och ser helrätt ut. Det går ganska lätt att löda bort baksidan på dem för att komma åt de separata kablarna från varje spole, sen är det en smal sak att koppla dem parallell/serie/single coil via en DPDT-switch (eller permanent, om man är lagd åt det hållet).

Jag vaxade mikarna jag köpte av Henko, sen tog jag mina gamla när jag ändå höll på. Gamlingarna låter likadant som förr, möjligen med något mjukare diskant, och är inte mikrofoniska alls. De nya har jag inte monterat än.
Coolt. Var vaxningsproceduren pillig eller enkel?
P-basar
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Coil Split på en T-bird?

Inlägg av BBQV »

Jag ringde Urban och frågade hur man gjorde. Han gav mig steg-för-steg-instruktioner som gjorde det enkelt. Jag köpte vax och paraffin för drygt 200kr och satte igång. Nu har jag vaxat tre par mikar och har nästan lika mycket vax kvar som när jag började!
Har man bara en hyfsat exakt termometer så är det enkelt!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Coil Split på en T-bird?

Inlägg av Henko »

BBQV skrev:Jag ringde Urban och frågade hur man gjorde. Han gav mig steg-för-steg-instruktioner som gjorde det enkelt. Jag köpte vax och paraffin för drygt 200kr och satte igång. Nu har jag vaxat tre par mikar och har nästan lika mycket vax kvar som när jag började!
Har man bara en hyfsat exakt termometer så är det enkelt!
Härligt! Bra att de gick att rädda.
P-basar
Skriv svar