Bra, första bas till 15-åring?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Bra, första bas till 15-åring?

Inlägg av Mc Green »

Jag har haft flera olika Squier varianter och den som har blivit kvar är min Classic Vibe Jazz. Den är helt magisk som budgetbas. Bättre än Vintage Modified på många sätt, enligt mig. Men prova själv! Äldsta sonen har en Classic Vibe Precision och den är inte heller dum.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
CarlM
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 28 apr 2018, 13:15

Re: Bra, första bas till 15-åring?

Inlägg av CarlM »

Stort tack ingen för alla råd och tips.

I går åkte vi till Göteborg för att han själv skulle prova. P g a öppettiderna så började vi hos Andreassons, som vi upptäckte hade flyttat och blivit grannar med 4Sound, så vi hamnade på MUG istället som inte verkar sälja Squier, men de hade flera Sterling SUB Ray4 som var på listan. De imponerade. De hade inte så mycket annat så han provade den billigaste Sandberg:en som var en P-Bas med en del JB-inspiration. Dubbla priset mot Sterlingen och utanför budget, men väldigt bra.

På Andreassons fanns det en hel del att prova, framför allt alla intressanta Squier, Yamaha BB och någon Ibaniez. Både han och jag ville nog gilla Squire JV- och CV-Jazz-basarna och jag trodde nog att det var Squier vi skull åka ham med, men de var inte lika kul som de andra vi provade. Både Sterling och Yamaha BB var roligare. Den lite märkliga Ibanezen kändes också bättre. däremot gillade han Mex-Fendern han provade, men då vara vi återigen på dubbla budgeten. Det end han egentligen hade emot Yamaherna vi provade var att de var lite för lika min bas (som han ändå har tillgång till) och att Sterlingen hur som helst kändes ännu bättre.

Vi gick vidare till 4Sound som hade ett förvånansvärt tunnt sortiment och inga Squiers. Vi hade gärna provat fler om det var så att de på Andreassons bara var lite trista ex. Det fanns någon Yamaha vi kunde frågade, men så pekade han på en bas och frågade: "Den där då?" En Epiphone Thunderbird IV i vintage sunburst. "Nja, det är nog inget för dig, men testa" svarade jag. Precis som med alla andra basar så provade den först oinkopplad. Jag hörde direkt att den lät bra, riktigt bra. "Den här gillar jag" sa han och spelade vidare. Vi tog i den i ett provrum och kopplade in den till en EBS Classic 60 och det lät faktiskt bra på riktigt. Det var lite otippat, eftersom jag inte brukar gilla Epiphone-gitarrer och Thunderbird är ju inte heller känd för att vara världens mest mångsidiga bas. Men tittar man på specarna så är det kanske mer en moddad Jazz Bass än en T-bird. Lönnhals med rosebräda skruvad i en al kropp, precis som en riktig JB, samma skallängd. Visst biffigare stall och tyngre mickar, men bastardreceptet verka fungera och den var heller inte lika framtung som riktiga TBs brukar vara. 3

Vi provade Yamaha BB där också som han gillade, innan vi åkte vidare till Musikverkstan som var dagens besvikelse. De hade inte en enda bas i mellanprisläget i butiken. Så det var bara att vända och gå ut igen.

Eftersom MUG var öppet lite längre än de andra så åkte vi dit igen och provade Sterling en gång till och efter den provturen åkte vi hem med tre kandidater. Sterling Sub Ray4, Epiphone Thunderbird.

Han gillade båda väldigt mycket fast de var så olika. Med Sterlingen kunde han spela bättre, men Thunderbirden lät så bra både med och utan förstärkare.

Han funderade hela kvällen och bestämde sig i morse för att det får bli en Thunderbird. Eftersom Sterlingen har en hel del likheter med min Yamaha så har han ändå tillgång till den typen av bas. Fast när han sen köpt sig en förstärkare så ska han spara ihop till en Sterling....

Det var kul och intressant att gå runt i musikaffärer och testa. Jag hade aldrig köpt en Thunderbird åt honom och jag hade valt något för att överraska. Så det var tur att han var med och noggrant provade ut i stort sett alla alternativ jag förberett med och några till. Lite synd att det inte finns så mycket att prova i butikerna ens i Sveriges näst största stad. En enda Squier VM Jazz och en enda CV. Men det är väl så det kommer att vara. Det finns betydligt mer i prisläget runt och över 10000:-. Men det är väl så att det inte säljs så mycket basar för 3-5000:- i butikerna. Utbudet brukar ju reflektera efterfrågan.
__________________________________________________
MusicMan StingRay 2002, Yamaha BBN4 1994
Ampeg SVP Pro, EBS Reidmar 250, Trace Elliot Series 7 (Topp), Marshall Super Lead MkII 1976
Barefaced Two10s
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Bra, första bas till 15-åring?

Inlägg av Mc Green »

Jag har haft en Thunderbird oxå. Låter sjukt bra, ser cool ut och är hyfsat lättspelad. Men.......
Den faller både utåt och åt neckdivehållet vilket fick mig att byta ut den efter ett stort antal långa covergig. Det finns en quickfix med att sätta axelbandshållaren i halsplattan, men även då känns den väldigt obekväm för mig, i längden.
Det går att läsa spaltmeter om det här, men det finns bevisligen dom som gillar TB oxå.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
CarlM
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 28 apr 2018, 13:15

Re: Bra, första bas till 15-åring?

Inlägg av CarlM »

Mc Green skrev:Jag har haft en Thunderbird oxå. Låter sjukt bra, ser cool ut och är hyfsat lättspelad. Men.......
Den faller både utåt och åt neckdivehållet vilket fick mig att byta ut den efter ett stort antal långa covergig. Det finns en quickfix med att sätta axelbandshållaren i halsplattan, men även då känns den väldigt obekväm för mig, i längden.
Det går att läsa spaltmeter om det här, men det finns bevisligen dom som gillar TB oxå.
Kul att det finns någon här som gillar TB! Axelbandshållaren sitter faktist i halsplattan på dem nu för tiden och eftersom han precis som sin far föredrar att stå upp när han spelar så testade han alla basarna med medhavt axelband stående.
__________________________________________________
MusicMan StingRay 2002, Yamaha BBN4 1994
Ampeg SVP Pro, EBS Reidmar 250, Trace Elliot Series 7 (Topp), Marshall Super Lead MkII 1976
Barefaced Two10s
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Bra, första bas till 15-åring?

Inlägg av fieldflower »

TB är onekligen bockiga och udda att spela på, men är man skapt så man kommer överens med dem är de fantastiska!
Bra ljud och världens coolaste utseende.
Kul att han hittade rätt, och kul att "rätt" för honom var en sån ikonisk bas.
Det kommer gå åt mycket plektrum framöver..;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
CarlM
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 28 apr 2018, 13:15

Re: Bra, första bas till 15-åring?

Inlägg av CarlM »

fieldflower skrev:TB är onekligen bockiga och udda att spela på, men är man skapt så man kommer överens med dem är de fantastiska!
Bra ljud och världens coolaste utseende.
Kul att han hittade rätt, och kul att "rätt" för honom var en sån ikonisk bas.
Det kommer gå åt mycket plektrum framöver..;)
Ja, den var förvånansvärt kul. Det hade jag inte riktigt räknat med. Jag har knappt spelat direkt på den, men när sonen spelade på den genom den lilla EBS-kombon så lät orimligt bra med tanke på att det var en Kina-Epi via en lite 10"-kombo. Det ska bli kul och spännande att prova den ordentligt själv på replokalsvolym när han fått den. :)
__________________________________________________
MusicMan StingRay 2002, Yamaha BBN4 1994
Ampeg SVP Pro, EBS Reidmar 250, Trace Elliot Series 7 (Topp), Marshall Super Lead MkII 1976
Barefaced Two10s
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Bra, första bas till 15-åring?

Inlägg av Per »

Var det en IV eller pro IV?
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
CarlM
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 28 apr 2018, 13:15

Re: Bra, första bas till 15-åring?

Inlägg av CarlM »

Per skrev:Var det en IV eller pro IV?
Det var en IV. De andra två har ju laminerade genomgående halsar som Gibson och jag är inte säker på att en sån hade funkat lika bra för honom. Den här är ju mer lik en JB eller Stingray (eller en Yamaha BB) när det gäller det mekaniska. D v s träslag och halsinfärstning. Det är ju egentligen bara mickarna och det fetare stallet som skiljer den emot en JB (och avsaknad av aktiv elektronik som en Stingray har.)

Den passiva IV Pro är ju den mest vintagekorrekta och den aktiva en kul ny variant på TB:n. Men jag tror inte det hade passat lika bra och dessutom kostar de mer.
__________________________________________________
MusicMan StingRay 2002, Yamaha BBN4 1994
Ampeg SVP Pro, EBS Reidmar 250, Trace Elliot Series 7 (Topp), Marshall Super Lead MkII 1976
Barefaced Two10s
Användarvisningsbild
guitarowner
Medlem+
Inlägg: 1503
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 02:07
Ort: Stockholm

Re: Bra, första bas till 15-åring?

Inlägg av guitarowner »

Kul att ni hitta hem.
-Bop till you drop-
Användarvisningsbild
CarlM
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 28 apr 2018, 13:15

Re: Bra, första bas till 15-åring?

Inlägg av CarlM »

Nu har han fått hem sin Epiphone Thunderbird IV och jag begriper faktiskt inte hur man kan bygga en så bra bas för så lite pengar. Den låter riktgt bra akustiskt och svarar bra och spänstigt på anslag.

Receptet med mahognykropp med skruvad lönnhals med rosebräda verkar vara ett bra recept även om det är långt ifrån Gibsons originalrespt. Den är inte så framtung som Thunderbirds brukar vara. Visst den är lite framtung, men det är ju inte som en del Gibsons där halsen dyker direkt när man släpper den.

Hans (och min) enda egentliga invändning är att den inte är alls lite låttspelad som hans andra favorit Sterling SUB4 Stingray som ligger i unge får samma prisklass. Men Thunderbirden är roligare att spela på tycker han och det är ju det viktigaste. Dessutom låter den ännu bättre både akustiskt och inkopplad, även om Sterlingen också är väldigt bra.

Jag blev faktiskt så imponerad och sugen när vi provade Sterlignen att jag köpte Stingray från 2002 av en annan forummedlem idag... På den fanns det däremot inget att anmärka. Oj, oj, oj! Magi! :)
__________________________________________________
MusicMan StingRay 2002, Yamaha BBN4 1994
Ampeg SVP Pro, EBS Reidmar 250, Trace Elliot Series 7 (Topp), Marshall Super Lead MkII 1976
Barefaced Two10s
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Bra, första bas till 15-åring?

Inlägg av fieldflower »

Kanske lite setup så den blir mer lättspelad?
Stränghöjd vid halssadeln påverkar enormt mycket hur trög en bas är...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Bra, första bas till 15-åring?

Inlägg av Danne »

Härligt att han hittade så rätt. Precis som du säger, det skall vara kul att spela och det känns ju som att ni lagt bra grund nu.
Användarvisningsbild
CarlM
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 28 apr 2018, 13:15

Re: Bra, första bas till 15-åring?

Inlägg av CarlM »

fieldflower skrev:Kanske lite setup så den blir mer lättspelad?
Stränghöjd vid halssadeln påverkar enormt mycket hur trög en bas är...
Jo, den ska justeras. Men jag har provat några Thunderbirds och jag tror inte att man få dem så bra som Sterlingarna är, som och andra sidan är de mest lättspelade budgetbasarna som jag har spelat på.

Men jag ska se hur bra jag kan få den. Jag ska börja med att labba med stränghöjd och trussrod, så får vi se. Jag har inga sadelfilar för bas, men om sadeln är för hög så är det just värt att gå till en bra gitarrtekniker och få en bensadel monterad och justerad för en 500-ing.
__________________________________________________
MusicMan StingRay 2002, Yamaha BBN4 1994
Ampeg SVP Pro, EBS Reidmar 250, Trace Elliot Series 7 (Topp), Marshall Super Lead MkII 1976
Barefaced Two10s
Användarvisningsbild
CarlM
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 28 apr 2018, 13:15

Re: Bra, första bas till 15-åring?

Inlägg av CarlM »

Danne skrev:Härligt att han hittade så rätt. Precis som du säger, det skall vara kul att spela och det känns ju som att ni lagt bra grund nu.
Att ha kul är ju viktigast när man börjar och jag ville att han skulle välja det han ville ha, istället för att jag la mig i och valde åt honom. Då hade det blivit en Sterling SR eller en bättre Squier JB eller kanske en ESP/LTD.
__________________________________________________
MusicMan StingRay 2002, Yamaha BBN4 1994
Ampeg SVP Pro, EBS Reidmar 250, Trace Elliot Series 7 (Topp), Marshall Super Lead MkII 1976
Barefaced Two10s
Gastur
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 13 maj 2015, 23:17

Re: Bra, första bas till 15-åring?

Inlägg av Gastur »

Som förstabas ifall du vill ha något allsidigt så skulle jag föreslå en Ibanez soundgear bas. De brukar vara väldigt prisvärda på begagnatmarknaden och har dessutom en väldigt "snabb" hals vilket gör att de är ganska lättspelade.
Washburn gör också rätt prisvärda basar, deras rp2000 eller rp2500 är inte alls fel heller.
Skriv svar