Underhåll av vaxad och oljad Music Man-hals?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
CarlM
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 28 apr 2018, 13:15

Underhåll av vaxad och oljad Music Man-hals?

Inlägg av CarlM »

God afton,

För en tid sedan köpte jag en Music Man StingRay från 2002 och eftersom jag inte ägt något instrument med Music Mans olja och vax-behandling så tänkte jag höra om ni gör något för att underhålla era Music Man-halsar eller om man inte behöver tänka på det?
__________________________________________________
MusicMan StingRay 2002, Yamaha BBN4 1994
Ampeg SVP Pro, EBS Reidmar 250, Trace Elliot Series 7 (Topp), Marshall Super Lead MkII 1976
Barefaced Two10s
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Underhåll av vaxad och oljad Music Man-hals?

Inlägg av eeakga »

Jag har en 01:a, och har i alla fall aldrig gjort något med baksidan av halsen. Har inte märkt några problem på grund av det, men det kanske inte är det korrekta att göra. I så fall är jag också nyfiken på underhållstips. :)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Underhåll av vaxad och oljad Music Man-hals?

Inlägg av BBQV »

Jag har för mig att Musicman använder gun stock oil till sina halsar, alltså samma behandling som jägare använder för att skydda gevärskolvarna mot väder och vind. Det finns säkert blandningar att köpa i musikaffärer, men jag tror att det blir billigare att gå till en vapenhandlare.

Kolla på Musicmans hemsida, eller nåt Musicmanforum, de har säkert tips om vad du behöver.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Janne
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 00:01
Ort: Ganska centralt i Lindärva

Re: Underhåll av vaxad och oljad Music Man-hals?

Inlägg av Janne »

På mina vapen använder jag helt enkelt rå linolja, även använt samma på min Bach MM-kopia. På med ett par droppar och sedan gnugga med handflatan tills det gått in i träet. Torka av ev överflöd. Nota bene att detta inte är ett sanktionerat MM-tips utan lite hillbilly-metod ;)
Användarvisningsbild
CarlM
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 28 apr 2018, 13:15

Re: Underhåll av vaxad och oljad Music Man-hals?

Inlägg av CarlM »

Tack för alla svar. Jag vet hur man oljar i största allmänhet. Men MM-halsarna är först oljade och därefter vaxade och jag vet inte om man behöver pyssla om dem, eller om det är som med lackade halsar som man inte behöver funderas så mycket på.

Att olja på vaxet är nog ingen bra idé. I så fall får man nog ta bort vaxet först, olja och sedan vaxa igen. Men jag kollar med Music Man. Det verkar vara många här som spelar på Music Man, så därför tänkte jag att jag kunde fråga här. Men det kanske är så enkelt som att man inte behöver tänka på det och därför är det ingen här som vet säkert.

Tack igen för alla svar.
__________________________________________________
MusicMan StingRay 2002, Yamaha BBN4 1994
Ampeg SVP Pro, EBS Reidmar 250, Trace Elliot Series 7 (Topp), Marshall Super Lead MkII 1976
Barefaced Two10s
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Underhåll av vaxad och oljad Music Man-hals?

Inlägg av Lowlife »

Music Man använder en produkt från Birchwood-Casey som heter Tru-Oil. Vill minnas att Brownells säljer det. En produkt ursprungligen för gevärskolvar. Det går annars bra med kokt linolja. Se bara upp med självantändningsrisken på ev. trasor o dyl som använts med dessa produkter. Jag brukar vid behov använda hushållspapper som jag sedan river i småbitar och spolar ner på muggen.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Underhåll av vaxad och oljad Music Man-hals?

Inlägg av Danne »

Look no further (scrolla ner till 3:e frågan under Musicman Basses): https://www.music-man.com/faq

Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Underhåll av vaxad och oljad Music Man-hals?

Inlägg av eeakga »

Bra video!
Skriv svar