Moog Sub Phatty?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Moog Sub Phatty?

Inlägg av mikkejohansson »

Om jag tänkt köpa en synth, främst för synthbas, under 10.000kr - finns det egentligen nån anledning att INTE välja Sub Phattyn?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Moog Sub Phatty?

Inlägg av bjelkeman »

Jag behövde läsa lite om en Sub Phatty. Sound on Sound har en underhållande och välgenomtänkt review.

https://www.soundonsound.com/reviews/moog-sub-phatty" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Moog Sub Phatty?

Inlägg av fieldflower »

Är det "främst" för synthbas eller "egentligen bara" för synthbas?
Det jag tänker är att om du vill köra mer keyboard, och lite bredare, kanske nån mer vanlig keyboard som är bra på bas vore bättre.

Men är det egentligen bara för synthbas är det kanske en trevlig manick, och speciellt om du vill kunna göra spaceade basljud...
Jag har ingen vidare koll på rena synthbasar så vet inte vilka andra alternativ som finns...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Moog Sub Phatty?

Inlägg av mikkejohansson »

fieldflower skrev:Är det "främst" för synthbas eller "egentligen bara" för synthbas?
Det jag tänker är att om du vill köra mer keyboard, och lite bredare, kanske nån mer vanlig keyboard som är bra på bas vore bättre.

Men är det egentligen bara för synthbas är det kanske en trevlig manick, och speciellt om du vill kunna göra spaceade basljud...
Jag har ingen vidare koll på rena synthbasar så vet inte vilka andra alternativ som finns...
Jag behöver den inte för "riktigt" kbd-spel, pads osv. Så egentligen bara synthbas, kanske nån lead. Tänker att jag helst vill ha en synth som inte kan "för mycket" så man skruvar bort sig.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Moog Sub Phatty?

Inlägg av bjelkeman »

Jag köpte en Neusonic iBoard för 600 kr, lade till en iPad (som jag redan hade) och lade till en BASSalicious synt app för hela 0 kr (fler röster kostar 200 kr). Om man vill ha fler syntar så finns det mer, Synth One, Sunrizer för att nämna några. Eller Moog Minimoog, Animoog, etc.

Inte riktigt samma grej kanske, men för en tiondel av priset (om man har en iPad) så kommer man långt.

Edit: Fler syntar:
Vogel CMI
Animoog
iPolysix
iMS-20
iMini
Voice Synth
NLog PRO
DXi
Launchkey
WaveGenerator
SampleWiz
Synth Tronica
Addictive Synth
Sunrizer
76 Synthesizer
DM1
https://www.soundonsound.com/forum/view ... 21&t=35593" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Moog Sub Phatty?

Inlägg av Aslan »

Sub Phattyn är ju grym!!!
Om du inte vill köra laptop-tricket med midiklaviatur. Då är The Legend från Synapse Audio en fantastisk Moog-simulator:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Moog Sub Phatty?

Inlägg av mikkejohansson »

Jag vill ha en synth :).
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Moog Sub Phatty?

Inlägg av Aslan »

mikkejohansson skrev:Jag vill ha en synth :).
Så du är alltså inte konfirmerad ännu??;)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Moog Sub Phatty?

Inlägg av fieldflower »

:lol: :lol: :lol:
Klart grabben ska skaffa en synth!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bas
Medlem
Inlägg: 258
Blev medlem: tis 18 dec 2012, 17:03
Ort: Göteborg

Re: Moog Sub Phatty?

Inlägg av bas »

Jag har en Sub Phatty och gillar den. Några anledningar att inte gilla den dock:
  • Byggd som en stridsvagn, men då också rätt tung som en följd.
  • Dyr jämfört med andra lågpris-monosyntar på marknaden, som t.ex. Novation Bass Station 2 eller Korg Monologue.
  • Bara 25 tangenter. En oktav till hade inte gjort ont.
  • Klaviaturet är rätt stiff och oskönt att spela på. Smaksak iofs.
  • Alla funktioner är inte lättillgängliga via panelen. Antingen får man med manualen i knät göra massa magiska knapptryckninggsekvenser, eller förlita sig till editor-mjukvaran (Librarian eller vad den heter).
  • Mjukvara som är rätt buggig och ointuitiv när det kommer till patchhantering.
  • Bara 16 platser för patchminne - 4 banker om 4 ljud var. (Men många analogsyntar har inget patchminne alls, så...)
  • Det gamla vanliga problemet när du har patchminne men analoga rattar - du har ingen aning om hur rattens nuvarande läge förhåller sig hur den är i patchen. Råkar man peta till en ratt aldrig så lite så kan det inladdade ljudet ändras radikalt.
  • Det verkar dock funka annorlunda när man har en USB-kabel ansluten och kör Librarian - då verkar rattarna på panelen fungera mer relativt än absolut? Blir inte riktigt klok på det...
  • Den mest irriterande ratten man kan komma åt är fine tuning-ratten som är lite för lättillgänglig (lätt att vispa till nr man byter patch). Helt plötsligt är man ostämd...
  • Konsensus verkar vara att den inte låter lika bra som "föregångaren" Little Phatty (jag har ingen åsikt själv då jag aldrig haft en LP).
Fender. Genz-Benz. TKS. Typ.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Moog Sub Phatty?

Inlägg av GandhiMK2 »

mikkejohansson skrev:Om jag tänkt köpa en synth, främst för synthbas, under 10.000kr - finns det egentligen nån anledning att INTE välja Sub Phattyn?
Har du handlat än? Jag ska kolla med min polare som köpt en också men den här skulle jag titta på:
https://www.thomann.de/se/behringer_mod ... arch_prv_7" onclick="window.open(this.href);return false;
Bara att köpa ett 2-oktavs usb-keyborad för 32 öre sen.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Moog Sub Phatty?

Inlägg av Roger Hedin »

GandhiMK2 skrev:
mikkejohansson skrev:Om jag tänkt köpa en synth, främst för synthbas, under 10.000kr - finns det egentligen nån anledning att INTE välja Sub Phattyn?
Har du handlat än? Jag ska kolla med min polare som köpt en också men den här skulle jag titta på:
https://www.thomann.de/se/behringer_mod ... arch_prv_7" onclick="window.open(this.href);return false;
Bara att köpa ett 2-oktavs usb-keyborad för 32 öre sen.
Intressant!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pYxc8R_Qys0[/youtube]
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar