Roger Hedin skrev: ↑fre 22 feb 2019, 10:39
Dessutom har jag, med hjälp av Erik Arkö och Jon Willis på FB-forumet, ställt in en global "anti Fletcher-Munson-kurva" som ser ut så här:
Detta för att stävja "knasigheterna" som blir vid olika volymer.Det gör att det blir lättare att anpassa sig till den tonala omgivningen.
Den EQ kurvan borde vara något som fungerar på gitarr också, eller?
Finns hela argumentet för varför man gör så beskrivet någonstans utanför FB?
Roger Hedin skrev: ↑fre 22 feb 2019, 10:39
Dessutom har jag, med hjälp av Erik Arkö och Jon Willis på FB-forumet, ställt in en global "anti Fletcher-Munson-kurva" som ser ut så här:
Detta för att stävja "knasigheterna" som blir vid olika volymer.Det gör att det blir lättare att anpassa sig till den tonala omgivningen.
Den EQ kurvan borde vara något som fungerar på gitarr också, eller?
Finns hela argumentet för varför man gör så beskrivet någonstans utanför FB?
Det finns det säkert. Vi vet ju av erfarenhet att smiley face-eq gör att basen låter väldigt insmickrande ensam, men försvinner i en mix. På 80-talet, när jag hade en GK800RB med fyrbands eq gjorde jag alltid surgubbe-eq. Det gjorde att basen lät som en kartong ensam, men ack, så bra i bandmixen. LIte samma sak som anti-FM-kurvan. Jag gör samma sak idag med de stärkare jag har, speciellt då mina TKS-lådor (2126) har väldigt mycket lågbas. Ner med basen, upp med low mid, skär fnisseldiskanten.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Vad gäller gitarr, så har du dagens monstrositeter där guitards stämmer ner till under en elbas och envisas med att fylla hela frekvensspektrumet. Så - ja! Du skär bort svålen från skinkan så du har köttet kvar.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin