Hellboy skrev:dereborn skrev:Det är ju att lägga över hela ansvaret för, och kontrollen över MITT sound i ljudteknikerns händer. I would never do that.
Jag personligen brukar kolla hur ljudteknikern vill ha det och så tar man ett gemensamt beslut så jag har inga fasta rutiner på detta. Akustiken i lokalen skiljer sig oftast REJÄLT från akustiken på scenen och då kan det ibland vara så att det som kommer ut ur förstärkaren faktiskt ibland inte funkar ut. Det blir lite FÖR grötigt och då rumlar bara basen. Så en öppensinnad ljudtekniker och att ta dom där oftast ganska få extra minuterna att bestämma om man ska line:a före/efter preamp och/eller om man ska micka högtalarna kan löna sig. Jag lyssnar gärna på goda råd då jag faktiskt inte vet hur det låter ut i lokalen och vad som funkar där.
Sen är det tyvärr så att man ibland blivit drabbad av ljudtekniker som faktiskt inte vet vad dom håller på med. Och då kan jag ibland ta beslutet åt dom och då brukar det bli att tappa en line-signal
före preamp för att dom ska få en så ren signal som möjligt. Blir lite lättare för dom att bara lägga på lite botten eller vad som nu kan behövas istället för att brottas med flera kanaler/skitigt förstärkarljud. Att skapa separation i en ljudbild kräver kompetens och erfarenhet vilket inte alla ljudtekniker har och då kan det ibland bli sämre i slutänden.
För att summera läget kan jag tycka att det är min uppgift att spela bra och att det låter så bra som möjligt på scenen. Ljudteknikerns uppgift är att se till så att det låter bra ut och kan jag hjälpa honom så gör jag det. Jag lyssnar på ljudteknikerns åsikt i ärendet. Det handlar om att samarbeta. Likadant vad det gäller scenvolym. Tycker ljudteknikern att jag spelar för stark och att detta gör hans jobb svårare sänker jag volymen eller flyttar lite på förstärkaren om den nu skulle vara riktad rätt mot mixplats. Det har t.o.m. hänt att ljudteknikern velat att jag höjt på scen då han fann fördelar med det men detta är INTE vanligt. Har hänt ca 2 gånger på 25 år....
Samarbete är bra. Jag kan heller inte tycka att jag har ett ljud som är "mitt" som jag till varje pris vill ha fram. Slutresultatet är det viktiga och då lyssnar jag gärna på folk.
En av dom mest pinsamma saker jag varit med om vad det gäller ljudvolym var när jag var väldigt nyinflyttad till Stockholm. Jag skulle upp till Norrland och spela med låtskivaren Danne Attlerud (vilket jag fortfarande gör) och vi hade repat ett par gånger och initialt hade vi en trummis från Gotland som bad mig skruva upp volymen hela tiden på repen. Så jag spelade mer ljudstark än vad jag någonsin gjort och jag stod lite och oroade mig för vad resten av bandet skulle tycka men ingen klagade och när trummisen bad mig höja så gjorde jag helt enkelt det. Men sen från en dag till en annan hoppade trummisen av och nästa rep skulle vara på Musikhögskolan här i Stockholm med en trummis som då gick på "Ackis". Pelle Claesson heter han. En riktig spjuver. Pelle var och är otroligt duktig och nu väldigt etablerad. Han räknade in första låten på första repet han var med på och vi började spela. Efter en
halv takt slog han av, reste sig upp, tittade argt på mig och skrek: "Men vafaaan! Är du inte riktigt KLOK? SSSSÄÄÄNNNKKKK!!!!". Jag skämdes som en häst och sänkte volymen. Rejält.
//J
Jag är definitivt också en samarbetare, och har sällan problem med ljudtekniker. Dock har jag hittills aldrig hört att det låtit som det ska om basen när man "gett dom fria tyglar". Jag har inget extremt ljud på nåt sätt, ingen styggedist eller reggaebotten, men rörkomprimerat, diskantneutralt och träigt. Släpper man ifrån sej ansvaret blir det nästan alltid loudnesskurva. BRRRRRRR....
Eftersom jag
aldrig aldrig aldrig vill höra min bas "ren" innan preampröret/komprimeringen/soundskapandet så skulle det heller aldrig falla mej in att släppa en sån signal t PA:t - eller in på någon inspelning.
En "så clean signal som möjligt" är säkert vissas ideal, och då är det säkert fine, men det funkar inte för mej. Jag fraserar ju och bygger sväng på den komprimering och det sound som jag hör!
Att lyssna/lajna/släppa iväg en signal innan det är för mej nästan lika knasigt som att lajna en AC/DC SG innan marshallriggen "för att få en cleanare o mer hanterbar signal"
(Här finns f.ö. säkert en tydlig skillnad mellan möbelpolishers och bakåtsträvare)