Marshall JCM 800

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
spaceboy
Medlem+
Inlägg: 1522
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 09:42
Ort: Göteborg

Marshall JCM 800

Inlägg av spaceboy »

Någon som har koll på vad man kan köpa för rör till en Marshall JCM 800 Bass series 100W topp. Tror inte dom är bytta och tänkte höra med experterna här om vad man kan skaffa för att "hotta" upp den?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Finns inget att köpa.
Du kan lika gärna sälja den skitbilligt. Jag kan ta emot den mot fraktavgifterna.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
spaceboy
Medlem+
Inlägg: 1522
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 09:42
Ort: Göteborg

Inlägg av spaceboy »

blackparkas skrev:Finns inget att köpa.
Du kan lika gärna sälja den skitbilligt. Jag kan ta emot den mot fraktavgifterna.... :D
Hehe, visst! fick tag i en JCM 800 Bassseries 4x10 efter mycket letande och är supernöjd!!!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Coolt!

Jag gillar mina lådor också. (4x12 + 2x15)




Men vad sitter det för rör i den nu?
Kika vad det sitter där nu och om du är nöjd med hur den låter så köp lika.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
spaceboy
Medlem+
Inlägg: 1522
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 09:42
Ort: Göteborg

Inlägg av spaceboy »

blackparkas skrev:Coolt!

Jag gillar mina lådor också. (4x12 + 2x15)




Men vad sitter det för rör i den nu?
Kika vad det sitter där nu och om du är nöjd med hur den låter så köp lika.
Ska kolla och se vad det sitter i för några, finns kanske nyare som ger lite mer kräm så någon som vet, hör gärna av er om vad det finns för rör allternativ.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

KT88:or ska väl ha lite mer kräm i än t.ex. 6550 eller vad de nu heter.
Men det är nog marginellt, typ 3-5w per rör eller hur var det!?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Kan ju sitta El34:or i den också, JJ säger många är bra rör.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

EL34:or i på den europeiska marknaden och 6550 i U.S.
Grattis till en cool rigg. 8)
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
Duracell
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 12:35
Ort: Växjö

Inlägg av Duracell »

Jag använder som regel JJ när jag reparerar eller bygger nytt såvida inte kunden har något speciellt önskemål. Rubusta och väljudande utan nån speciell egen karaktär utan de låter som EL34 ska och har gjort genom tiderna.

Har även på senare tid börjat handla en del TAD-rör och det är också bra prylar.
TAD
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

TAD är väl JJ som är uppmätta och ommärkta?
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Duracell
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 12:35
Ort: Växjö

Inlägg av Duracell »

Det är sant att TAD inte producerar egna rör utan mäter, matchar och märker om men jag har inte riktigt fått kläm på vem som gör deras rör. Dom har ju tex KT66 och mig veterligen görs dom i Kina. Så jag tror att de plockar från flera ställen. Men deras EL34:or kan mycket väl vara JJ.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Lämna in. Med stor sannolikhet behövs en bias-justering efter byte av slutrören, i annat fall är risken stor att den rentav låter sämre efter ett rörbyte alternativt att rören slits ut i förtid. Byter du dessutom mellan olika slutrörstyper så är det närmast kriminellt att inte justera bias.

Dessutom finns inga direkta skäl att byta slutrören om de inte verkligen är slut eller trasiga. Men även där kan ju en rörtekniker hjälpa till genom att mäta rören. Om de är friska kanske bara en något hetare bias-inställning räcker för att få ljudet du söker, till priset av en något kortare livslängd på rören, men det kan det kanske vara värt.

Men som sagt, att byta slutrör i en stärkare som inte har katod-/självjusterande bias är inget man som lekman ska göra själv.

/Mats D
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

MatsD skrev:
Men som sagt, att byta slutrör i en stärkare som inte har katod-/självjusterande bias är inget man som lekman ska göra själv.

/Mats D
men lite spännande är det allt, erkänn :wink:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Jo4cim
Medlem+
Inlägg: 1067
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 18:45
Ort: Västerås

Inlägg av Jo4cim »

Hur vet man om sin rörtopp har självjusterade bias då? :oops:
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Jo4cim skrev:Hur vet man om sin rörtopp har självjusterade bias då? :oops:
Murphy säger: Utgå från att den inte har det. Har den det så kommer det garanterat strula ändå.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Jag har fattat för att TAD är utvalda/testade Electro-Harmonix. EL34, 6550 och KT-88 skall fungera. Dock så tror jag att KT-88 får trafon att jobba hårdare men jag vet gitarrister som stoppat i KT-88 i JCM 800 så det går nog bra. I min satt det EL 34 i först (minns inte fabrikatet) och jag bytte till Electro-Harmonix 6550.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Lämna den till Tage så fixar han bytet (du kan lämna den hos Mats (Mabass) för Tage hämtar där någon gång i veckan).
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Danne skrev:I min satt det EL 34 i först (minns inte fabrikatet) och jag bytte till Electro-Harmonix 6550.
Tycker du det blev någon skillnad på ljudet?
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 1129
Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
Ort: Borås

Inlägg av Walka »

MatsD skrev:Lämna in. Med stor sannolikhet behövs en bias-justering efter byte av slutrören, i annat fall är risken stor att den rentav låter sämre efter ett rörbyte alternativt att rören slits ut i förtid. Byter du dessutom mellan olika slutrörstyper så är det närmast kriminellt att inte justera bias.

Dessutom finns inga direkta skäl att byta slutrören om de inte verkligen är slut eller trasiga. Men även där kan ju en rörtekniker hjälpa till genom att mäta rören. Om de är friska kanske bara en något hetare bias-inställning räcker för att få ljudet du söker, till priset av en något kortare livslängd på rören, men det kan det kanske vara värt.

Men som sagt, att byta slutrör i en stärkare som inte har katod-/självjusterande bias är inget man som lekman ska göra själv.

/Mats D
det där är intressant...mesa/boogie hävdar i sina handböcker att det där med biasjustering bara är hokus pokus...jag har ingen åsikt, framför allt kan jag för lite för att tycka varken eller...men man blir ju lite ställd...
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Ahab skrev:
Danne skrev:I min satt det EL 34 i först (minns inte fabrikatet) och jag bytte till Electro-Harmonix 6550.
Tycker du det blev någon skillnad på ljudet?
Lite hårdare uppstyrt ljud blev det men det brukar låta lite hårdare med nya rör tycker jag.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Walka skrev:
MatsD skrev:Lämna in. Med stor sannolikhet behövs en bias-justering efter byte av slutrören, i annat fall är risken stor att den rentav låter sämre efter ett rörbyte alternativt att rören slits ut i förtid. Byter du dessutom mellan olika slutrörstyper så är det närmast kriminellt att inte justera bias.

Dessutom finns inga direkta skäl att byta slutrören om de inte verkligen är slut eller trasiga. Men även där kan ju en rörtekniker hjälpa till genom att mäta rören. Om de är friska kanske bara en något hetare bias-inställning räcker för att få ljudet du söker, till priset av en något kortare livslängd på rören, men det kan det kanske vara värt.

Men som sagt, att byta slutrör i en stärkare som inte har katod-/självjusterande bias är inget man som lekman ska göra själv.

/Mats D
det där är intressant...mesa/boogie hävdar i sina handböcker att det där med biasjustering bara är hokus pokus...jag har ingen åsikt, framför allt kan jag för lite för att tycka varken eller...men man blir ju lite ställd...
Ändå är de noga med att när man byter så ska man byta till Mesas egna rör och med samma färgkod. (de är färgkodade och det gör att man får ett rör med samma prestanda). Fast deras grejer är inga superstärkare så de behöver BIAS justeras de med om man vill ha optimal livslängd och ton ur sina rör.
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

En liten fråga när vi ändå är inne på denna stärkare. Vad gör slope ratten. Tycker den ändrar basen på något sätt så det blir mer/tydligare bas ju närmare 10 man går.
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

Marshalls hemsida skrev:The amplifiers feature two mixable inputs with volume control, active treble and bass controls and a middle circuitry sweepable from 400 HZ to 1 KHZ, plus a slope control that filters the low fundamental notes for that tight punchy sound when playing loud.
TVR!
Because Porsche are for girls.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Tar bort lågbas med andra ord
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Walka skrev:
MatsD skrev:Lämna in. Med stor sannolikhet behövs en bias-justering efter byte av slutrören, i annat fall är risken stor att den rentav låter sämre efter ett rörbyte alternativt att rören slits ut i förtid. Byter du dessutom mellan olika slutrörstyper så är det närmast kriminellt att inte justera bias.

Dessutom finns inga direkta skäl att byta slutrören om de inte verkligen är slut eller trasiga. Men även där kan ju en rörtekniker hjälpa till genom att mäta rören. Om de är friska kanske bara en något hetare bias-inställning räcker för att få ljudet du söker, till priset av en något kortare livslängd på rören, men det kan det kanske vara värt.

Men som sagt, att byta slutrör i en stärkare som inte har katod-/självjusterande bias är inget man som lekman ska göra själv.

/Mats D
det där är intressant...mesa/boogie hävdar i sina handböcker att det där med biasjustering bara är hokus pokus...jag har ingen åsikt, framför allt kan jag för lite för att tycka varken eller...men man blir ju lite ställd...
Och John Norum sitter flera timmar varje gång han byter rör för att få precis rätt BIAS...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Skriv svar