YAMAHA TRB 4P

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

Elmelino, det är ju din bas som jag nyligen köpte av Pentastar.
Den är verkligen grymt bra. Tog av strängarna, hamrade ner banden, justerade halsen, putsade till banden och satte på nya strängar.
Piezomickarna hjälper verkligen till att få fram anslaget vid fingerspel, inte så användbart vid slapspel.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Ska vi starta en Yamaha TRB4P-klubb, Bastappe? ;)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

knedy skrev:Ska vi starta en Yamaha TRB4P-klubb, Bastappe? ;)
Va? :shock: Jag trodde jag var ensam om en sådan här bas på forumet.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
elmelino
Medlem++
Inlägg: 3288
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 16:18
Ort: Karlskrona

Inlägg av elmelino »

Bastappe skrev:Elmelino, det är ju din bas som jag nyligen köpte av Pentastar.
Den är verkligen grymt bra. Tog av strängarna, hamrade ner banden, justerade halsen, putsade till banden och satte på nya strängar.
Piezomickarna hjälper verkligen till att få fram anslaget vid fingerspel, inte så användbart vid slapspel.
Visst är det min"gamla"Inte fan vet jag hur man bankar ner band, tyckte den var helt ok att spela på som den var. Bytte du strängar? Det satt ju sprillans nya GALLIsträngar på använda ungefär 10min iallafall när jag bytte bort den. Anledningen att jag bytte var att den lirade inte riktigt bra ihop med min gamle Ampeglåda lite för hitech för min smak, men visst är det en kanonbas!
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,SPECTOR,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

elmelino skrev:
Bastappe skrev:Elmelino, det är ju din bas som jag nyligen köpte av Pentastar.
Den är verkligen grymt bra. Tog av strängarna, hamrade ner banden, justerade halsen, putsade till banden och satte på nya strängar.
Piezomickarna hjälper verkligen till att få fram anslaget vid fingerspel, inte så användbart vid slapspel.
Visst är det min"gamla"Inte fan vet jag hur man bankar ner band, tyckte den var helt ok att spela på som den var. Bytte du strängar? Det satt ju sprillans nya GALLIsträngar på använda ungefär 10min iallafall när jag bytte bort den. Anledningen att jag bytte var att den lirade inte riktigt bra ihop med min gamle Ampeglåda lite för hitech för min smak, men visst är det en kanonbas!
Hade Gallisträngarna röd lindning uppe vid stämmisarna?
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
elmelino
Medlem++
Inlägg: 3288
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 16:18
Ort: Karlskrona

Inlägg av elmelino »

JA! Spelade max 10min!
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,SPECTOR,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

elmelino skrev:JA! Spelade max 10min!
De lät lite väl hårda. Jag har inte kasserat dom, så jag ska testa dom på en annan bas.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Gör gör rattarna och switchen på den egentligen btw? :P
Numrerade såhär:
Bild


Det står mellan att behålla den och ha den som extrabas, eller sälja(för mindre än jag betalade. :x) och ha pengar till något annat... Men får man inte mer än 4k för dom så är det ju klart roligare att behålla den. Imorrn ska jag ut och ha lite photo session med min så då får ni se den.
Officiell stormästare i EB-orden
elmelino
Medlem++
Inlägg: 3288
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 16:18
Ort: Karlskrona

Inlägg av elmelino »

knedy skrev:Gör gör rattarna och switchen på den egentligen btw? :P
Numrerade såhär:
Bild


Det står mellan att behålla den och ha den som extrabas, eller sälja(för mindre än jag betalade. :x) och ha pengar till något annat... Men får man inte mer än 4k för dom så är det ju klart roligare att behålla den. Imorrn ska jag ut och ha lite photo session med min så då får ni se den.
Rattarnas funktion iallafall på min var: 1= volym, 2=balans mellan pickuperna, 3=bas, 4=diskant, 5=balans mellan pietzo och pickuperna, 6=vet inte riktigt men med bara pietzo blev det fetare ljud i ena läget.
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,SPECTOR,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

elmelino skrev:
knedy skrev:Gör gör rattarna och switchen på den egentligen btw? :P
Numrerade såhär:
Bild


Det står mellan att behålla den och ha den som extrabas, eller sälja(för mindre än jag betalade. :x) och ha pengar till något annat... Men får man inte mer än 4k för dom så är det ju klart roligare att behålla den. Imorrn ska jag ut och ha lite photo session med min så då får ni se den.
Rattarnas funktion iallafall på min var: 1= volym, 2=balans mellan pickuperna, 3=bas, 4=diskant, 5=balans mellan pietzo och pickuperna, 6=vet inte riktigt men med bara pietzo blev det fetare ljud i ena läget.
Ja, det stämmer. Och 6:an verkar byta mellan 2 frekvenslägen.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Inlägg av Jensa »

Jag vill också ha en... :(


Edit: Dessa är bland de snyggaste basar som gjorts enligt mig.
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

Nu är jag nästan färdig med den setup som passar mig.
Jag fick slipa ner undersidan av sadlarna till G- och E-strängen för att få till stränghöjden. Mickarna har fått lite mer stöd undertill så att de inte slamrar.
Den börjar låta som min gamla Alembic(saknar den bara "lite") som MALA har. Fan vad mycket en setup kan förändra ljudet på ett instrument.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Nu var jag ute och fotografinerade basen lite. Såhär ser min ut:
Bild

Rock n roll-skick som sagt. :oops:
Officiell stormästare i EB-orden
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6607
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Inlägg av Kultivator »

Den är underskön!!
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
basist
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 22:35
Ort: Uppland

Inlägg av basist »

nice!
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

knedy skrev:Nu var jag ute och fotografinerade basen lite. Såhär ser min ut:
Bild

Rock n roll-skick som sagt. :oops:
Den basen är ju väl använd=uppskattad av ägaren.
Min verkar nästan vara ospelad.
Jag lägger upp bilder på min så fort jag har fått tag på en kamera.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
jonemil
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 03 jan 2010, 23:47

Re: YAMAHA TRB 4P

Inlägg av jonemil »

Detta hör kanske inte helt hemma här men eftersom ni pratar Yamaha TRB så... :)

Jag såg plötsligt att min ena stämskruv ramlat av på min Yamaha TRB5. Helt sjukt värdelöst och onödigt.

Är det Yamaha som man ska kontakta eller är det någon guru som sitter på information var man kan vända sig i Sverige?

/ Emil
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: YAMAHA TRB 4P

Inlägg av Jensa »

jonemil skrev:Detta hör kanske inte helt hemma här men eftersom ni pratar Yamaha TRB så... :)

Jag såg plötsligt att min ena stämskruv ramlat av på min Yamaha TRB5. Helt sjukt värdelöst och onödigt.

Är det Yamaha som man ska kontakta eller är det någon guru som sitter på information var man kan vända sig i Sverige?

/ Emil
"Ramlat av"?
BassK
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 21 jul 2015, 07:56

Re: YAMAHA TRB 4P

Inlägg av BassK »

Har du hittat någon stämskruv till din TRB 5a?
Jag har några original i bra skick..

/Kjell
Användarvisningsbild
jonemil
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 03 jan 2010, 23:47

Re: YAMAHA TRB 4P

Inlägg av jonemil »

Jag beställde ny så det ät löst. Tack ändå ☺️

Dock är jag sugen på att sälja basen om någon är intresserad.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: YAMAHA TRB 4P

Inlägg av Roger Hedin »

Jag spelade på en igår! Hade besök av en PB:are som har exakt en sån fyra. Mitt intryck: en kompetent bas med tonmöjligheter som inte gör ont - no pain, no blues - med en rejält tjock och massiv hals. Lite opersonlig och en gnutta (fram)tung. Hör man den låter det bra bas, men du kan ALDRIG säga vilken bas det är genom att lyssna på den, fast det är ju inte riktigt meningen heller...

Jag vill tillägga: mixar man in piezon så får man lite stallpuppejazzbaskaraktär. (Dagens längsta ord...)
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar