Taurus fejkning, på DIY vis....projektlogg.

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Taurus fejkning, på DIY vis....projektlogg.

Inlägg av Mc Green »

Jag har alltid haft ett gott öga till Progressive rock och dras med en dröm att kunna trampa ner en baspedal som får scenen att skaka, samtidigt som jag kan spela på dom däringa smala strängarna.
"Äkta" Taurusar är ju inte lätta att skaffa sig, så jag har påbörjat ett fejkprojekt.
Jag äger sedan några år sedan en EMU sampler E5000 som är väldigt potent betr minne och hårddisk.
Har inköpt ett gäng proffsiga samplingar ifrån alla MOOG syntar.
Hur ska man då få den att låta?
Jo det finns att köpa Fatar eller Roland MIDI pedaler för just under 5k. För dyrt!!! Säger ekonomen inom mig.
Alltså måste man uppfinna nåt. Har en 20-årig son som inte räds för digitalteknik, medans jag själv är mera mekaniker och analogtekniker...
Vi köpte en gammal hemmaorgel och skruvade loss pedalstället som första åtgärd. Sedan införskaffades ett microprocessorkort som går att programmera via USB. Vi har provkört lite och börja vara på spåret när det gäller elektromekaniken. Mera komponenter har beställts, när allt är ihoplött så blir det programmering för sonen och chassiedesign för min del. Fortsättning följer.....
Bild
Intet ont anande pedaler som snart ska förlösas ifrån moderskeppet.

Bild
Chassiet till pedalstället, med ett fejkat Leslie ovanför.

Bild
Stadig mekanik, sett underifrån

Bild
Som ett led i projekteringsarbetet, mätes allting upp för att lista ut hur det ska kopplas ihop

Bild
Så här litet är processorkortet, fattas strömförsörjning, spänningsdelare för varje ingång och MIDI uttaget.
Senast redigerad av Mc Green den ons 06 jan 2010, 22:43, redigerad totalt 1 gånger.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Coolt! Hoppas att det blir succé! =)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Det där kan du sälja när du fått kläm på det!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Inlägg av Mc Green »

Tänkte faktiskt att min son skulle få ha det som ett extraknäck. Går snabbt sen man gjort första
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Spännande! Ännu en intressant tråd att följa.

Har själv tänkt tanken att köpa en till elorgel, för att få pedaler att leka med. Fast jag hade tänkt nöja med mig med el-orgelljudet, och monera på en teleplugg och motera allt i en lämplig låda.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Kul idé!
Den här tråden kommer jag följa.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Inlägg av Mc Green »

Det är sjukt stora kretskort som sitter uppe vid klaviaturen, där sitter det som gör att det låter. Men det klart, en STOR låda skulle ju kunna inrymma även dessa...
Jag är däremot rätt sugen på att slita ut det lågbudgetLeslie som sitter i den här orgeln. Skulle vara riktigt kul att använda till mina Hammondsamplingar eller varför inte distad gitarr?
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Inlägg av Mr Spock »

BarbequeVillage skrev:Det där kan du sälja när du fått kläm på det!
Absolut: detta är högintressant!
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Inlägg av Mr Spock »

Nick skrev:...och monera på en teleplugg och motera allt i en lämplig låda....
Ok...? :shock:

Vad har du druckit i jul, Nick? :wink:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Mr Spock skrev:
Nick skrev:...och monera på en teleplugg och motera allt i en lämplig låda....
Ok...? :shock:

Vad har du druckit i jul, Nick? :wink:
Jag har druckit en halv:

Bild

:D
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Häftigt!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

basmartin skrev:Häftigt!
Nja, köpte den på systemet. Inte så häftigt kanske. Men den var god!

Sluta gå OT i tråden nu, Martin! :twisted:
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Inlägg av Mr Spock »

Nick skrev:
basmartin skrev:Häftigt!
Nja, köpte den på systemet. Inte så häftigt kanske. Men den var god!

Sluta gå OT i tråden nu, Martin! :twisted:
:lol:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Spännande, håll oss uppdaterade!

Själv kör jag med Roland PK5 fotklav och (begagnad) Novation BassStation Rack som en budgetlösning för fejkad Taurus. Kostade runt 6 pix totalt - kan bli billigare om man hittar PK5:an beggad - men värt pengarna tycker jag: det låter väldans bra sett till priset, PK5 är byggd som ett kassaskåp och synth:en sitter säkert i förstärkarracket.

Å andra sidan är det KUL att bygga själv 8-)

Vad har du för Moog-bibliotek, och hur låter Taurus-samplingarna? BassStation:en är riktigt fet och stabil i botten, men inget går ju upp mot den äkta varan ;-)
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

:shock: :clappy:

Alltid lika spännande med folk som har idéer och dessutom kan genomföra dem!
Användarvisningsbild
Danne Palm
Medlem
Inlägg: 451
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 10:57
Ort: Göteborg

Inlägg av Danne Palm »

Dokumentera bygget så kan jag leverera en beggad Hammondfotklav och ett lämpligt knippe sedlar för en egen Tauruskopia sen :-)
Cities of Mars.
https://citiesofmars.bandcamp.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Duesenberg Triton, pedaler, Fender Rumble 500
Användarvisningsbild
Duracell
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 12:35
Ort: Växjö

Inlägg av Duracell »

Var fick ni tag på kontrollkortet? Om jag fattar det rätt så tolkar detta pedaltryckningar och genererar midikoder.

Är det sonen din som ska skriva koden till kortet sedan?
Tänk på att taurusen även har lite knappar och rattar. Vore nice om kortet hade ingångar för detta också och sedan kan generera midi koder för de.

Har varit inne själv på en liknande lösning (med en PC som kör en taurus klon).

Skulle det finnas möjlighet att få köpa koden eller ett färdigt kort med koden på?
Batterist och rörpulare, men trivs här ändå!
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Inlägg av hitman »

Intressant! Satt å kollade hääromdagen i Fitzpatrick-katalogen och funderade på hur man skulle kunna pruta på nya Taurusen (+20.000 kr är mycket när man bara spelar för hobbybruk).

Synd att ingen gör billigare MIDI-fotklaviatur. Men marknaden är väl inte så stor...

Lycka till med projektet och länka till ljudfiler när ni är klara!
Användarvisningsbild
Dnilke
VIP medlem
Inlägg: 233
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 23:42

Inlägg av Dnilke »

hmm, jag har en gammal orgel, Solina, i källaren som jag hade tänkt kasta...

Det här ser spännande ut!
Fender Jazz 63, moddad Jazz MIJ 75 RI, Bjärton kontra, Stagg EDB, Ashdown ABM300, ABM115, ABM 410H, TKS 112 TWEED, GK 200 MB och diverse pedaler...
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Del 2

Inlägg av Mc Green »

Nu måste ju den stackars orgeln få komma tillbaka till livet efter den något burdusa blindtarmsoperationen. Har satt tillbaka nätdel, slutsteg och plockat bort kablaget som gick till pedalerna, så nu funkar den som förut fast utan pedaler förståss...
Bild
Gjorde en bottenplatta av OSB där pedalstället suttit
Bild
Skruvade fast kretskorten och trafon i den resp bakväggen
Bild
Den här kontakten satt i pedalstället och styr dur/moll resp 7 ackord i autokompet. Fullt möjligt att göra några andra fotkontroller om man tycker att autokompet är väsentligt
Bild
Det här är multikabeln ifrån pedalstället, kontakterna passa faktiskt i Arduinokortet men man måste såga isär det för det är tvådelat på kortet
Bild
Här har det suttit
Bild
Sedan vill man ju göra fast allting så att det tål en flyttning
Bild
Det var gjort med vaxad tråd, men sånt finns väl knappt längre, så jag använde plaststrips. Sånt som man sätter ihop händerna på demonstranter i Köpenhamn med.
Bild
Snyggt och prydligt, satte tillbaka bakstycket och sedan var det bara att spela igen.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Inlägg: 2251
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 08:56
Ort: Hyfsat nära Entombedkorset.
Kontakt:

Re: Del 2

Inlägg av Heyman »

Jag väntar med spänning på fortsättningen!

Grymt jobbat
OrzVux
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 09 jan 2010, 02:13

Inlägg av OrzVux »

Hej Prata bas!
Det är alltså jag som står för den digitaltekniska delen i projektet och jag tänkte att jag skulle skriva något här också.

Jag vill klargöra att dom här pedalerna inte kommer att ge ifrån sig något ljud, dom skickar enbart MIDI-signaler.
(Men min kunskap inom digital ljudsyntes tordes kunna prestera något som låter som ett gratulationskort ;))

Kontrollerkortet jag använder heter Arduino Duemilanove, jag har inte lyckats uttala namnet själv. Det programmeras med C-baserad kod och deras kort kommer i en uppsjö varianter med olika antal in och utgångar på kortet och olika medier för kommunikation med omvärlden.Arduinos hemsida

Pedalerna vi har lagt vantarna på nu fungerar som tretton stycken strömbrytare med en delad strömkälla. Det förhindrar en att trigga flera toner parallellt. Jag tror att det är såhär pedalerna fungerar i dom flesta gamla elorglarna och då ska nog koden fungera till andra märken utan större förändringar också.

Vad gäller rattar och reglage så är våran plan att ha en switch med tre lägen för att kunna höja eller sänka en oktav och en ratt eller knappar för att ändra grundtonen för pedalerna.

Ska man in och börja kommunicera med VST-instrumentens "virtuella rattar" så tror jag att man måste programmera drivrutiner för datorn också och det känns lite onödigt när det finns billiga MIDI-controllers för sånt redan (som man dessutom kan ha i vettig höjd så att man slipper få ryggskott bara för att man vill höja resonansen på HP-filtret).

Godnatt! :)
Bryna nuppa fjässa sponken raka rör sillspad
Användarvisningsbild
Duracell
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 12:35
Ort: Växjö

Inlägg av Duracell »

Lysande. Tack för infon ska kika lite på deras hemsida. Jag tror inte du behöver skriva kod för att styra vst pluggarna. Oftast kan man styra dessa med olika midi komandon men du har kanske rätt att det är enklare att styra från någon annan kontroller. Dock har man ju inte byggt den själv då :) vilket ju är halva grejen.
Batterist och rörpulare, men trivs här ändå!
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Jag tog just isär min gamla Yamaha Electone orgel. Om någon vill ha delar så skicka PM, innan jag slänger allt.
Användarvisningsbild
Duracell
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 12:35
Ort: Växjö

Inlägg av Duracell »

Fick faktiskt en annan idé när jag klurade lite på det här. Istället för att bygga en midikontrollenhet som omvandlar pedaltryckningar till midi så skulle man, om man ändå ska använda en dator, bygga om ett vanligt tangentbord. Dvs ersätta de vanliga knapparna med pedalerna.

Sedan kör man ett virtuellt tangentbord i datorn och skickar midi från det till en vst plugg eller ut till en extern enhet via datorn.
All programvara man behöver finns som freeware (virtuellt midi keyboard, vst host och taurus pluggen).

Jag undrar om man inte ska testa det här.

Nåja, idén läggs i kommande projekt. Det ligger tyvärr rätt mycket där redan :)
Batterist och rörpulare, men trivs här ändå!
Skriv svar