Taurus fejkning, på DIY vis....projektlogg.

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Inlägg av Mc Green »

Hela idén för min del går ju ut på att man i en livesituation kan frigöra händerna för att kunna spela: 1. Mera melodiöst på basen, 2. Gitarr av något slag eller 3. Klaviatur. Personligen är jag mest sugen på att använda samplern igen och låta den spela Mellotronljud.
Men vi har ju alla olika sätt att närma oss musiken i allmänhet och tekniken i synnerhet, så det är väl kul om jag med denna tråd lyckats trigga ( mohaha! ) nya ideér som blir användbara för den stora massan.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
Duracell
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 12:35
Ort: Växjö

Inlägg av Duracell »

Absolut, det var bara en idé jag fick och tänkte dela den med er andra. Naturligtvis är en midi utgång som kan styra vad som helst mycket mer flexibel men det kräver ju sin man att knåpa ihop c-koden. Detta var ett sätt att slippa det så att vi dödliga kan klara av det. Huruvida en dator kan eller inte kan användas i en livesituation har säkert många åsikter om så det diskuterar vi inte här :)

Följer med spänning projektet!
Batterist och rörpulare, men trivs här ändå!
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Inlägg av Mc Green »

I designfasen just nu.....jag är lite svag för aluminuimdurk och har tittat på 2 olika sorter hos en plåtslagare. Sonen tycker att den ska vara mer traditionellt svart, kanske lite skrovlig.... Vad det gäller sidorna så ligger det nära till hands att skära ut dom i 19 mm MDF då jag har lite såna bitar kvar efter ett PA Subprojekt. Nästa frågeställning blir då ifall man bara ska måla dom eller klä med självhäftande fejkmahogny/teak. Det behövs oxå stödben på sidorna så att det inte vickar när man trampar ner pedalen. Dessa gör jag i 30x30 mm VKR som man får gavla på ngt snyggt sätt. Det blir ju inte mycket till reglage på locket, men vi siktar på att ha +/- 1 oktav och transponering +/- 12 halvtoner.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Inlägg av Mc Green »

Taurus skrev: Vad har du för Moog-bibliotek, och hur låter Taurus-samplingarna?
Jag hittade en packe med MOOG ljud på en hemsida, kom inte ens ihåg var...med jag pyntade runt 150 spänn och då kunde jag ladda hem rubbet, det var väl dryga 150 Mb. Det är 16 Taurus ljud och en babbiljon andra från Minimoog, Modular etc. Jag har i stort sett bara provkört 1 ljud i samplern och det är ett ganska rent subljud, har inte kopplat in det i PA:t ännu, men det verkar tungt. De andra ljuden har jag mappat i Halion så att dom går att provspela, där finns det t ex roliga filtersvep om man är lagd åt det hållet.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Mc Green skrev:
Taurus skrev: Vad har du för Moog-bibliotek, och hur låter Taurus-samplingarna?
Jag hittade en packe med MOOG ljud på en hemsida, kom inte ens ihåg var...med jag pyntade runt 150 spänn och då kunde jag ladda hem rubbet, det var väl dryga 150 Mb. Det är 16 Taurus ljud och en babbiljon andra från Minimoog, Modular etc. Jag har i stort sett bara provkört 1 ljud i samplern och det är ett ganska rent subljud, har inte kopplat in det i PA:t ännu, men det verkar tungt. De andra ljuden har jag mappat i Halion så att dom går att provspela, där finns det t ex roliga filtersvep om man är lagd åt det hållet.
Spännande - om du skulle komma ihåg sajten kan du väl mejla en länk här.
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Inlägg av Mc Green »

BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Hyvens, tack!
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Nu är väl detta att gå OT, men ändå: http://studio.idg.se/2.1078/1.287696/mo ... teruppstar
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Kul, och högintressant, projekt!
Användarvisningsbild
aleklint
Medlem+
Inlägg: 1024
Blev medlem: sön 05 aug 2007, 13:11
Ort: Stockholm

Inlägg av aleklint »

Hur går det? Grymt coolt projekt :)
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Inlägg av Mc Green »

Bollen ligger hos sonen just nu, han har flyttat hemifrån igen så jag har inte riktigt koll på vad han gör....men jag vet att han hårdläser på Komvux för att vara redo till högskoleansökningar i april....jag börjar vara rätt sugen på att provköra så jag får nog hetsa honom lite 8)
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Än lever liket

Inlägg av Mc Green »

Men det går sakta...har legat på is nu i nästan ett år, men nu börjar designen vara klar. Plåtkåpan är bockad och jag satt igår och spånade på lite träsidor. SketchUp är ett grymt enkelt gratisprogram för dylika övningar.


Bild
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Inlägg av flagg »

Kul projekt. Om ni inte sett det finns det kul inspiration här: http://www.linusakesson.net/chipophone/index.php

Han har alltså också kopplat en gammal elorgel till en 8bitars-processor. Fast istället för MIDI genererar han ljud direkt i 8bitaren.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Any news?

Jag är grymt nyfiken på det här projektet!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Inlägg av Mc Green »

Dags för lite mera rapport.....jag fick idag ett ryck och satte ihop själva lådan. Bilderna är tagna med mobiltelefon och håller inte samma kvalité som de tidigare, lovar att byta ut bilderna när jag tagit nya med systemkameran. Fronten består av en 0,9mm lackad plåt och sidorna är gjorda av spillbitar från en sån där stavlimmad bänkskiva. Nästa moment blir att göra hål i bakplåten, så att man kommer åt MIDI och USB. Den kommer inte att kunna skicka MIDI via USB, men processorn på kortet programmeras via USB. Strömförsörjningen blir 9V Batteri och en enkel strömbrytare kommer att sitta på baksidan. När allt är provkört i full skala ska vi ta ställning till ifall den ska utrustas med +/- oktav knappar. Kan vara väldigt praktiskt misstänker jag. Kanske även transponering vore smutt.....
Bild

Bild
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Mycket fränt!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Taurus fejkning, på DIY vis....projektlogg.

Inlägg av Mc Green »

Efter några års stiltje, vaknar den här byggtråden till liv igen.
Första steget i det uppvaknandet var att Daionsavage la ut en MOOG Minitaur till försäljning. Jag köpte den handlöst och kopplade upp den i min lilla musikhelgedom hemma på ranchen. Den gjorde mig inte besviken och då jag höll på och testa med ett litet MIDI keyboard så insåg jag att pedalprojektet just tagit ett jätteskutt mot att bli färdigt.
Jag googlade lite och hittade en byggtråd som beskriver hela processen från ax till limpa.
http://www.instructables.com/id/Build-M ... /?ALLSTEPS" onclick="window.open(this.href);return false;
Andra steget var att beställa Arduino + MIDI shield, vilket jag gjorde i helgen. Kommer troligtvis imorgon.
Tredje steget är att ordna lite mekaniskt med att hänga upp kortet så att det sitter stabilt. Sedan ska det dras tåtar från resp pedal och dessa ska sedan sys med tandtråd så att det blir en snygg kabelstam.
Fjärde o sista steget är att tanka in programmet och sedan provköra.
Nu är jag på gång! Det finns ingen annan utväg......
Återkommer med bilder.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Taurus fejkning, på DIY vis....projektlogg.

Inlägg av mrbaloo »

Coolt!
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Taurus fejkning, på DIY vis....projektlogg.

Inlägg av Mc Green »

Bild
Titta vad brevbäraren kom med idag! Det är inga tunga grejor minsann.
MidiShield grunkan kräver lite handpåläggning, man måste löda in kontakter, switchar och potar själv, men det torde inte vara ngn raketforskning. Fattas lite smågrejor från Kjell o Co som jag glömde beställa i ivern.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Taurus fejkning, på DIY vis....projektlogg.

Inlägg av Markooo »

Detta verkar sjukt intressant! Är ett stort fan av Taurus-pedaler.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Taurus fejkning, på DIY vis....projektlogg.

Inlägg av Mc Green »

Första riktiga bakslaget......tog fram hårdvaran igår och plockade isär chassiet och då kom jag ihåg varför projektet bromsade upp....
Kretskortet där kontakterna sitter har spruckit på flera ställen och det häng inte ihop mekaniskt. Jag får försöka limma kretskortet med epoxilim och komplettera med fler fästvinklar.
Nästa miss är att jag inte läst på ordentligt när det gäller Arduinon....det skulle varit en Mega, som har fler kontakter och större fysiska mått. Kostar dubbelt så mycket som Uno men det är ändå inga stora pengar. 499:- på Kjelloco.
När det gäller trägavlarna så fattas lite finputsning och 5 varv med fernissa, men sånt är ju mest tidsfördriv och kräver inte så mycket tankearbete.
Bit ihop och kom igen! Har jag nu hållit på i 7 år så vore det väl märkligt om jag inte skulle kunna gå i mål med flaggan i topp.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Taurus fejkning, på DIY vis....projektlogg.

Inlägg av Mc Green »

Nu har jag bestämt mig för att testa att köra med Arduino Uno iallafall. Sonen säger att det borde funka, så jag har ikväll förberett hela kreationen för en testkörning. Funkar detta, så går vi vidare till nästa fas.....att dra kablar från pedalerna till kortet.
Bild
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Taurus fejkning, på DIY vis....projektlogg.

Inlägg av mrbaloo »

Hoppas hoppas hoppas att det funkar!
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Taurus fejkning, på DIY vis....projektlogg.

Inlägg av Mc Green »

Klart att det kommer att göra det. Det värsta som kan hända är att jag får lägga ut 500:- till på en Arduino Mega. Men nu ska vi inte misströsta.
Själva ljudmanicken ser ut såhär och träbitarna som skymtar är gavlarna som nu fått lite sandpapper ocj tre varv med fernissa.
Kommer att bli sjukt snyggt när det är klart.
Bild
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Taurus fejkning, på DIY vis....projektlogg.

Inlägg av jisac »

Heja Heja!!
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Skriv svar