Roligaste och absolut helt aptråkigaste kommentarerna?

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
silverslapper
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 27 jul 2007, 16:20

Roligaste och absolut helt aptråkigaste kommentarerna?

Inlägg av silverslapper »

Tänkte att det kunde vara kul med en tråd om kontrabas kommentarer. Oftast är det mest tjatigt att få kommentarer om kontrabasen när man är på väg till gig eller rep men ibland glimmar ju folk till och är riktigt roliga. Vilken är den roligaste och vilken är den absolut tråkigaste ni har hört? Här är min lista

Tråkigaste: Måste ju utan tvekan vara "vilken stor gitarr du har". Delvis för att den är så otroligt tjatig men också för att de personerna som säger den alltid verkar tycka att de är roligaste människorna i hela världen.

Roligaste: Kanske inte fantastiskt rolig men väldigt ovanlig. Var en gubbe som sa "Behöver du låna cement" när jag frågade vad han menade svarade helt utan att röra en min "Om du ska sänka det där liket kommer du behöva en hel del cement"

Så fyll på med era roligaste/konstigaste eller mest hatade kommentarer. Pluspoäng för roliga comebacks. Vi har ju alla hört eller kommer att höra dem någon gång :)
-Woaw är den byggd i silver?


www.myspace.com/eyeballintorpedoes
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Tråkigaste måste ju vara "vilken stor gitarr du har!" eller "vore det inte lättare att spela munspel?" På det där med munspel brukar jag alltid svara att det var slut på dom när jag skulle köpa.

Roligaste var nog på countryfestivalen i Furuvik i år. Stod där med basen som var i sin ruggigt stora gigbag och så kommer en man fram till mig och tar av sig hatten och säger: jag beklagar sorgen. Vill du ha hjälp att bära kistan? :lol:
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
Bläst-Ante
Medlem
Inlägg: 303
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 23:50
Ort: ILSBO

Inlägg av Bläst-Ante »

"vore det inte bättre att spela munspel eller mungiga" vet inte hur många gånger man har hört det.
När dom frågar om det inte är bättre att spela fiol så brukar jag säga att en ståbas brinner mycket längre än en fiol.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Alkis: "Vekken stor fiooool du har!" Jag: "Det kunde varit värre, tänk om det hade varit en flygel." Denna konversation uppstår varenda gång jag åker kollektivt med basen...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
silverslapper
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 27 jul 2007, 16:20

Inlägg av silverslapper »

Bläst-Ante skrev:"vore det inte bättre att spela munspel eller mungiga" vet inte hur många gånger man har hört det.
När dom frågar om det inte är bättre att spela fiol så brukar jag säga att en ståbas brinner mycket längre än en fiol.
Hahah ja mungiga/munspel/triangel skämtet är verkligen sjukt tråkigt. Det är skönt också att de här skämten verkar var globala. Stor gitarr har jag hört på engelska, spanska, tyska och holländska. Allt är ju lite roligare på tyska men det är banne mig inte kul ändå.

På stor gitarr brukade jag köra "det är ingen stor gitarr det är en liten atlantångare" men efter att ha sagt det några gånger började de kännas lika tjatigt som deras kommentar :)
-Woaw är den byggd i silver?


www.myspace.com/eyeballintorpedoes
Användarvisningsbild
Hellsten
Medlem+
Inlägg: 1221
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 15:16
Ort: Arvika/Helsingborg

Inlägg av Hellsten »

Själv spelar jag tuba vid sidan av bastrakterandet så där har man ju hört en del. Lika tråkigt som det ni nämner. Stor trumpet osv. Skönast var när vi hade utomhusspelning och någon sa "Jävlar, en guldfärgad toalett" :D
| Fender | Mesa |
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Nu kanske ni fattar varför jag spelar elkontra istället. Inte en kommentar. Fast en taxischaffis mumlade någonting om att jag bar omkring på en bazooka en gång.

//J
Användarvisningsbild
Sam W
Medlem+
Inlägg: 646
Blev medlem: tis 13 apr 2010, 21:48
Ort: Karlstad

Inlägg av Sam W »

Har nog aldrig fått en negativ kommentar, men det kanske är för att jag inte släpar runt på den. Det brukar mest komma positiva kommentarer när folk kommer in i mitt rum och får syn på den.
Roligaste var nog när en kille som kom in i mitt rum för första gången blev chockad och sa:
"Hur... Hur spelar man på en... SÅN?!" :shock:
Hej
Användarvisningsbild
Fender
Medlem
Inlägg: 410
Blev medlem: tis 13 jul 2010, 22:50
Ort: GBG

Inlägg av Fender »

Jag kan faktiskt inte erinra mig att jag har råkat ut för varken tråkigheter eller roligheter i ämnet, eller så har jag det men inte fattat det.....

There was a certain bartender who was quite famous for being able to accurately guess people's IQs. One night a man walked in and talked to him briefly and the bartender said, "Wow! You must have an IQ of about 140! You should meet this guy over here." So they talked for a while about nuclear physics and existential philosophy and had a great time.

A second man walked in and soon the bartender has guessed about a 90 IQ for him. So he sat him down in front of the big-screen TV and he watched football with the other guys and had a hell of a time.

Then a third man stumbled in and talked to the bartender for a while. The bartender said to himself, "Jeez! I think this guy's IQ must be about 29!" He took him over to a man sitting at a little table back in the corner and said, "You might enjoy talking with this guy for a while."

After the bartender left, the man at the table said, "So do you play French bow or German bow?"
Fender
still insists on using Leo Quan BAD ASS bridges.
Old Fenders and black suspenders.

https://www.youtube.com/watch?v=ty7uclkS3gY
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 1129
Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
Ort: Borås

Inlägg av Walka »

lite off topic, men som ljudtekniker får man ju samma typ av kommentarer. "hur håller du reda på alla knappar?" osv. (jag brukar säga att det gör jag inte, jag bara chansar)

bäst hittills är dock en man, 55+ som länge stod och tittade på mixern. Jag började ladda för den vanliga kommentaren när han böjer sig fram och säger "vilken vacker maskin du har", ler och lutar sig tillbaka. :)
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Janne

Inlägg av Janne »

"Såna gamla instrument görs inte längre va?"
Användarvisningsbild
aleklint
Medlem+
Inlägg: 1024
Blev medlem: sön 05 aug 2007, 13:11
Ort: Stockholm

Inlägg av aleklint »

"Varför spelar du inte flöjt istället", den är ju rätt vanlig..

Lite kul, Ole Morten Vågan, norsk kontrabasist, har alltid med sig en flöjt som han drar upp och börjar spela på när dom drar den vitsen. :lol:
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

aleklint skrev:"Varför spelar du inte flöjt istället", den är ju rätt vanlig..

Lite kul, Ole Morten Vågan, norsk kontrabasist, har alltid med sig en flöjt som han drar upp och börjar spela på när dom drar den vitsen. :lol:
Tänker osökt på den här:


Bild
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Ben Dee
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 16:22
Ort: Norrköping

Inlägg av Ben Dee »

En vits kanske vore på sin plats. Rolig eller tråkig, bedöm själva:

Tre män med varsitt fiolfodral går in i en bank. Efter dem kommer en fjärde med ett kontrabasfodral, varav en av de andra säger:
- Behöver vi verkligen granatkastaren idag?
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Inlägg av midlifecrisis »

Hellboy skrev:Nu kanske ni fattar varför jag spelar elkontra istället. Inte en kommentar. Fast en taxischaffis mumlade någonting om att jag bar omkring på en bazooka en gång.

//J
Caset till elkontran jag köpte av Marcbass kan man lätt trycka ned både ett och två lik i. Så inte ens en sådan är så lättransporterad.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3157
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

Får 9/10 gånger höra när jag kommer med min elkontra i fodral:

"Åh! Ska du åka skidor?", "Kommer du med skidor nu mitt i sommaren", "Vad är det där för en pinne du spelar på?" etc etc
Användarvisningsbild
Berntsson
Medlem+
Inlägg: 742
Blev medlem: tor 31 jan 2008, 23:01
Ort: Göteborg

Inlägg av Berntsson »

midlifecrisis skrev:Caset till elkontran jag köpte av Marcbass kan man lätt trycka ned både ett och två lik i. Tro mig, jag har testat.
:shock:
Fender Custom Classic Jazz V
Squier Vintage Modified Jazz

When the circus came to town
Painted Oceans
Fredrik68
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 19:19
Ort: Visby, Gotland

Inlägg av Fredrik68 »

Har hört "varför spelar du inte piccolaflöjt i stället". Brukar svara att det inte ens är hundradelen så roligt som kontrabas. Nåja alla instrument har sina fördelar.

Roligaste kommentaren: Vilken stor violoncell du har.
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Inlägg av Gamba »

Fredrik68 skrev:Har hört "varför spelar du inte piccolaflöjt i stället". Brukar svara att det inte ens är hundradelen så roligt som kontrabas. Nåja alla instrument har sina fördelar.

Roligaste kommentaren: Vilken stor violoncell du har.

jag brukar säga att nästa gång köper jag en piccolaflöjt
när dom vanliga kommentarerna kommer

elkontran är kul att ha på scen
många som tittar och undrar
det är så cool att man inte ens behöver kunna spela
folk är impade ändå

anars är ju skämtet om optimistjolle rätt vanligt oxå

brukar ibland ha med mig huvudlösa hohnerbasen till
vissa låtar ,brukar bli en del höjda ögonbryn när man byter från kontra till den
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Inlägg av midlifecrisis »

Berntsson skrev:
midlifecrisis skrev:Caset till elkontran jag köpte av Marcbass kan man lätt trycka ned både ett och två lik i. Tro mig, jag har testat.
:shock:
:lol:
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Mitt trä-case till kontran ser rätt mycket ut som en likkista. När vi spelade på Lulekalaset för några år sedan och skulle bära hem instrumenten till hotellet efter giget så skulle man över en smal tillfällig bro som gick över Varvsleden. Det var sanslöst mycket folk på nämda bro och skulle aldrig ha gått att tränga sig där med kontran. Nåväl, en vänlig polis såg vårt dilemma och öppnade festivalstängslet för oss, de stoppade helt sonika all trafik på Varvsleden (dubbelfilig genomfartsled) och lät oss gå över bärandes på vår "likkista". När vi passerade polis nr 2 såg han på oss med ett snett leende och sa: "Åhh har ni sorg.."
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Inlägg av Tripod »

Mumin skrev:Får 9/10 gånger höra när jag kommer med min elkontra i fodral:

"Åh! Ska du åka skidor?", "Kommer du med skidor nu mitt i sommaren", "Vad är det där för en pinne du spelar på?" etc etc
Eller "Jaså, har du med dig klubborna? Jag visste inte ens att det fanns en golfbana i närheten".
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

En av Charlie Hadens basar var till salu för ett hutlöst högt belopp. En intressent provspelade men sa att den här basen låter ju inte alls Charlie Haden.
.
Second bass
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 20 sep 2010, 19:37

Inlägg av Second bass »

Janne skrev:"Såna gamla instrument görs inte längre va?"
"Näe, nuförtiden tillverkas bara nya instrument."
Skriv svar