Ny intresseorganisation för svenska musikbranschen skapad.

Prata om övriga saker som rör bas-världen

Ny intresseorganisation för svenska musikbranschen skapad.

Inläggav Irbit » fre 29 okt 2010, 08:48

Igår lanserades "Musiksverige" som är tänkt att bli svenska musikbranschens heltäckande intresseorganisation. "Musiksverige" är grundad av SAMI (Svenska Artister och Musikers Intresseorganisation), Musikerförbundet, SYMF (Sveriges Yrkesmusikerförbund), STIM (Svenska Tonsättares Internationella musikbyrå), FST (Föreningen Svenska Tonsättare), SMFF (Svenska Musikförläggareföreningen), SKAP (Föreningen Svenska Kompositörer av Populärmusik), IFPI Svenska Gruppen (International Federation of the Phonographic Industry) och SOM (Svenska Oberoende Musikproducenter). Tanken är att fler organisationer ska ingå. Jag har pushat för att SSES (Swedish Sound Engineer Society) ska gå med för att ge ljudteknikernas syn på saken.

http://www.musiksverige.org

Nytillträdd vd är 31-åriga Elisabet Widlund, tidigare scenkonstproducent, affärsutvecklare och pr-konsult. Hon säger följande:

– "Musiksverige är både en efterlängtad plattform där musikbranschen kan diskutera gemensamma frågor, och branschens enade röst i dialogen med politiker och media, säger Elisabet Widlund, vd för Musiksverige.

Musiksverige fokuserar på tre områden: upphovsrätt, musikexportstöd och utbildningsfrågor.

– Att branschen nu har samlats gör oss mer flexibla och framtidsfokuserade i arbetet med att utveckla nya lösningar för spridning av musik".

Jag tror på detta. Bra grepp. Branschen behöver en organisation som för hela branschens talan gentemot politiker och annat.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Irbit
VIP medlem

Inläggav hitman » fre 29 okt 2010, 10:29

Jag önskar dom lycka till - hoppas bara dom håller sig ifrån advokaterna i fortsättningen.
hitman
Medlem+

Inläggav Whitewash » fre 29 okt 2010, 12:36

Bra initiativ och tack för tipset. Dock känns det kanske lite problematiskt redan nu, då t.ex. fildelningsfrågan som ju är glödhet knappast samlar alla artister (däremot skivbolag...) i samma läger. Vi får se hur det går för dom! Jag såg till exempel ingen notis i dagstidningarna om att organisationen bildats, så vi får se vilken profil den väljer att hållas.

Ska PB ansöka som officiell röst för basspelarna? ;)
Whitewash
Medlem

Inläggav basmartin » fre 29 okt 2010, 13:56

Ah, spännande! Får se vad som händer. Förutom fildelningsfrågan så finns det ett hav av andra ämnen att jobba med också.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inläggav Irbit » lör 30 okt 2010, 01:06

Whitewash skrev:Bra initiativ och tack för tipset. Dock känns det kanske lite problematiskt redan nu, då t.ex. fildelningsfrågan som ju är glödhet knappast samlar alla artister (däremot skivbolag...) i samma läger. Vi får se hur det går för dom! Jag såg till exempel ingen notis i dagstidningarna om att organisationen bildats, så vi får se vilken profil den väljer att hållas.

Ska PB ansöka som officiell röst för basspelarna? ;)

Fildelningsfrågan är bara en av många saker som kommer att behandlas. Tanken är att detta ska vara en samlad organisation för hela musikbranschen som kan agera samarbetspartner mot politiker, kulturdepartementet och även internationellt. Splirrans nytt. Två dagar gammalt och vd´n utsågs väldigt nyligen. Vet faktiskt inte ens om hon hunnit tillträda än. Det kommer säkert ta ett par år innan allt är på banan. Så förvänta er inga storverk närmaste framtiden.

Jag var ju på Stim Music Expo´t för ett par veckor sedan på Rival här i Stockholm. En hel del artister på plats men framförallt många upphovsmän. 700 pers på ett fullknökat Rival. Där var uppfattningen åtminstone väldigt enad vad det gäller illegal fildelning och politikerna under politikerdebatten fick sina fiskar varma då vänstersidan började propagera för att "icke kommersiell" fildelning ska vara laglig. Dom fick det rejält hett om öronen. Jag vet att det finns en del artister som tycker att det är helt ok med illegal fildelning men många har också svängt tillbaka i sin uppfattning rörande detta. På upphovsmannasidan kan jag nog hur som säga att det nog är ganska glasklart vad majoriteten tycker. Och för oss som var på Expo´t är det väldigt glasklart vad Kishti Tomita tycker i frågan. :D

Vi får se hur Musiksverige utvecklas och vad dom kommer att åstadkomma. Hur som så tycker jag att det är ett spännande initiativ som behövs. Och jag tror att det kommer bli bra i förlängningen. Men som det är nu så är allt splirrans nytt och det kommer nog ta ett tag innan allt kommer igång.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Irbit
VIP medlem

Inläggav MartinB » sön 31 okt 2010, 02:20

RUM (Riksförbundet Unga Musikanter) är inte med eller?
/Martin
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Musiksverige pratar bas

Inläggav Elisabet Widlund » mÃ¥n 01 nov 2010, 10:46

Vad kul att se engagemang för Musiksverige här! :D

Mycket välkomna att läsa mer på http://www.musiksverige.org. Där står det mesta om vad vi gör och där finns också samlat vilka medier som rapporterade i samband med vår lansering.

Tänkte också klargöra några saker.

hitman skrev:Jag önskar dom lycka till - hoppas bara dom håller sig ifrån advokaterna i fortsättningen.

Musiksverige kommer inte att arbeta med att lagföra dem som bryter mot lagen. Vi riktar in oss på att berätta för media och politiker om hur branschen ser ut och vilka behov som finns.

Whitewash skrev:Bra initiativ och tack för tipset. Dock känns det kanske lite problematiskt redan nu, då t.ex. fildelningsfrågan som ju är glödhet knappast samlar alla artister (däremot skivbolag...) i samma läger. Vi får se hur det går för dom! Jag såg till exempel ingen notis i dagstidningarna om att organisationen bildats, så vi får se vilken profil den väljer att hållas.

Vi kommer så klart att diskutera och driva fildelningsfrågan, den ingår i ett av våra tre fokusområden som är upphovsrätt, musikexportstöd och utbildningsfrågor. Musiksverige är inte emot fildelning i sig, det är den olagliga fildelningen som vi tycker är ett problem. Det viktiga är att upphovsmän- och kvinnor själva får välja hur de vill sprida sin musik. Vi tror att det är viktigt att det utvecklas många nya bra och lagliga musiktjänster på webben, och vi kommer att vara med och driva fram sådana.

Läs gärna mer om musik på den digitala marknaden på http://www.musiksverige.org/blogg/om-musik-pa-den-digitala-marknaden

psykopatsak skrev:RUM (Riksförbundet Unga Musikanter) är inte med eller?

Nej, RUM är inte med i Musiksverige, men vi träffar gärna RUM och pratar om hur vi kan jobba för gemensamma intressen.

Elisabet
Elisabet Widlund
Nykomling

Re: Musiksverige pratar bas

Inläggav Irbit » mÃ¥n 01 nov 2010, 11:44

Elisabet Widlund skrev:Vad kul att se engagemang för Musiksverige här! :D

Mycket välkomna att läsa mer på http://www.musiksverige.org. Där står det mesta om vad vi gör och där finns också samlat vilka medier som rapporterade i samband med vår lansering.

Tänkte också klargöra några saker.

hitman skrev:Jag önskar dom lycka till - hoppas bara dom håller sig ifrån advokaterna i fortsättningen.

Musiksverige kommer inte att arbeta med att lagföra dem som bryter mot lagen. Vi riktar in oss på att berätta för media och politiker om hur branschen ser ut och vilka behov som finns.

Vi kommer så klart att diskutera och driva fildelningsfrågan, den ingår i ett av våra tre fokusområden som är upphovsrätt, musikexportstöd och utbildningsfrågor. Musiksverige är inte emot fildelning i sig, det är den olagliga fildelningen som vi tycker är ett problem. Det viktiga är att upphovsmän- och kvinnor själva får välja hur de vill sprida sin musik. Vi tror att det är viktigt att det utvecklas många nya bra och lagliga musiktjänster på webben, och vi kommer att vara med och driva fram sådana.

Läs gärna mer om musik på den digitala marknaden på http://www.musiksverige.org/blogg/om-musik-pa-den-digitala-marknaden

psykopatsak skrev:RUM (Riksförbundet Unga Musikanter) är inte med eller?

Nej, RUM är inte med i Musiksverige, men vi träffar gärna RUM och pratar om hur vi kan jobba för gemensamma intressen.

Elisabet

Nämen oj. Musiksveriges VD på PrataBas. Välkommen. Skojjigt. :)

Jag pratade om Musiksverige med min kollega Alar Suurna på SSES (Swedish Sound Engineers Society). Tycker att detta är ett bra initiativ att samla hela branschen under samma tak och ljudteknikerna är också en viktig del av branschen. Hoppas det är ok att SSES kontaktar dig/Musiksverige. Känns som att det vore bra om även teknikerna i branschen fick vara med och bolla idéer och tankar angående hur teknikernas/studiornas arbetssituation ser ut. Studiobranschen är ju lite där musikbranschen börjar på något vis. Man måste spela in sitt verk innan man kan ge ut det och inom SSES finns dom främsta teknikerna i landet representerade. Hoppas att det är ok att SSES kontaktar Musiksverige.

MVH//*****
Användarvisningsbild
Irbit
VIP medlem

Ok!

Inläggav Elisabet Widlund » mÃ¥n 01 nov 2010, 12:06

Självklart är det ok! Jag nås på elisabet [A] musiksverige.org.
Elisabet Widlund
Nykomling

Re: Ok!

Inläggav Irbit » mÃ¥n 01 nov 2010, 12:25

Elisabet Widlund skrev:Självklart är det ok! Jag nås på elisabet [A] musiksverige.org.

Stort tack. Och, åter igen, roligt att du tagit dig tid att skriva här. Mycket glädjande.

MVH//*****
Användarvisningsbild
Irbit
VIP medlem

Återgå till Övrigt