Sadowsky

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

basmicke skrev:Kör man passivt och använder VTCn så är det marginella skillnader ljudmässigt
Det där har jag faktiskt svårt att tro på. om du jämför med en passiv riktigt bra fenderbas.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

basmicke skrev:Ja , världen är full av basister som har olika uppfattning.
Ja, det är väl en jävla tur det. :)
Don't mess with me, I do not want any treble!
Gäst---
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 213
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 10:45

Inlägg av Gäst--- »

Kära Lowfreq:
Jodå, jag känner mycket väl till AC basarna och vilka som spelar på dom.
Var inne på att köpa en sån också och har testat några då jag rätt ofta är över och spelar i USA.
Däremot utesluter inte det ena det andra och jag gillar både gamla vintage fendrar, AC och Sadowsky basarna plus en vändans massa andra.
Nu gällde ju den här tråden just Sadowsky som jag uppfattade det och då såg jag inte meningen med att "dissa" en framångstik och välrenomeraf basbyggare bara för att i stället lyfta fram en annan.

Vad gällde ljudskilnnaden så skrev jag just att "vissa nog kunde vara beredda att dö för den skillnaden" och du är antagligen en av dom, inget fel med det.
Inga två basar låter ju egentligen lika, tycker jag, vare sig det är Sadowskys, Fender eller nåt annat märke.

Jag tror att det som vi vände oss mot i ditt uttalande var att det lät som om du hade en marknadsmässig undersökning av försäljningsstatistik av high-end basar i USA och där det då nu var så att det såldes fler AC basar än Sadowskys vilket ju inte stämmer.
Bägge är ju kanon instrument i det övre prisområdet.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

basmicke skrev:Kära Lowfreq:
Jodå, jag känner mycket väl till AC basarna och vilka som spelar på dom.
Var inne på att köpa en sån också och har testat några då jag rätt ofta är över och spelar i USA.
Däremot utesluter inte det ena det andra och jag gillar både gamla vintage fendrar, AC och Sadowsky basarna plus en vändans massa andra.
Nu gällde ju den här tråden just Sadowsky som jag uppfattade det och då såg jag inte meningen med att "dissa" en framångstik och välrenomeraf basbyggare bara för att i stället lyfta fram en annan.

Vad gällde ljudskilnnaden så skrev jag just att "vissa nog kunde vara beredda att dö för den skillnaden" och du är antagligen en av dom, inget fel med det.
Inga två basar låter ju egentligen lika, tycker jag, vare sig det är Sadowskys, Fender eller nåt annat märke.

Jag tror att det som vi vände oss mot i ditt uttalande var att det lät som om du hade en marknadsmässig undersökning av försäljningsstatistik av high-end basar i USA och där det då nu var så att det såldes fler AC basar än Sadowskys vilket ju inte stämmer.
Bägge är ju kanon instrument i det övre prisområdet.
Jag förstod mycket väl att du kände till AC .. det var med viss ironi jag skrev förtydligandet,
och det var mest riktat till "strummer" som tyckte mitt uttalande var "grymt märkligt".

Trådskaparen verkar ju allmänt intresserad av Sadowsky och ville veta en del saker. Och då är det väl inge fel i att påtala att dom kör med ihåliga förminskade kroppar....det är väl inte helt oviktigt. Och det är inte att dissa... det är ju fakta.
Och min personliga uppfattning är att det medför försämrat ljud. Det är väl inte helt åt skogen att ha den uppfattningen att det har ett samband med att kropparna är routade. (!?) Jag har ju själv ägt två routade "topp-basar".

Jag tycker inte att det är minimal skillnad mellan en passiv fenderbas och routade Sadowsky/Mike Lull/whatever...
jag tycker det är en markant skillnad i karaktär. Vad som är bra eller dåligt är upp till var och en.
Jag säger bara vad jag tycker.

Behövs ingen marknadsmässig undersökning för att hajja att tendensen är väldigt tydlig.
AC är oerhört populära och eftertraktade... får väldigt stor uppmärksamhet nu.
Det är inte samma hype längre kring Sadowsky idag som det var för några år sen.
Det är ganska lätt att konstatera om man följer "bastrenden" i det stora landet på andra sidan pölen.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4724
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Inlägg av strummer »

lowfreq skrev: och det var mest riktat till "strummer" som tyckte mitt uttalande var "grymt märkligt".
Ja, och eftersom du är så väldigt "festlig" (google, jo visst då skriver jag väl in "the most popular custom basses" i sökfältet då, klickar I feel lucky och kommer till AC, eeeeh näe kanske inte va...) är ditt uttalande fortfarande minst sagt märkligt. Du väljer en tillverkare i en ständigt växande driva av kompetenta småföretag och påstår att just dom skulle vara the shit. Nä du, nu får du allt ta och förklara vad du baserar ditt uttalande på,eftersom jag noterar att du inte backat från det.
Om du vill kan vi sedan jämföra hur många AC vi spelat på, hur länge och vad vi tyckte. Eller har du bara läst på internet att AC är bra?
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

strummer skrev:
lowfreq skrev: och det var mest riktat till "strummer" som tyckte mitt uttalande var "grymt märkligt".
Ja, och eftersom du är så väldigt "festlig" (google, jo visst då skriver jag väl in "the most popular custom basses" i sökfältet då, klickar I feel lucky och kommer till AC, eeeeh näe kanske inte va...) är ditt uttalande fortfarande minst sagt märkligt. Du väljer en tillverkare i en ständigt växande driva av kompetenta småföretag och påstår att just dom skulle vara the shit. Nä du, nu får du allt ta och förklara vad du baserar ditt uttalande på,eftersom jag noterar att du inte backat från det.
Om du vill kan vi sedan jämföra hur många AC vi spelat på, hur länge och vad vi tyckte. Eller har du bara läst på internet att AC är bra?
Men herregud.. det räcker nu.
Tips 2: Internet - kolla basrelaterade sajter, och läs. När du inte förstår - googla!

Jag bemötte bara basmickes inlägg om att R Sadowsky's teori att gröpa ur kropparna gör att hans basar låter bättre.
det retar mig.. för jag tror inte det är sant. Jag tror det är bullshit.
Jag tog då Alleva Coppolo som ett bra exempel på raka motsatsen dvs solida, väl torkade, fullsize-kroppar,
som dessutom är oerhört framgångsrika och kanske den mest uppmärksammaste bastillverkaren just nu.
inom kategorin "Fender-style, boutique-fender-kopior" är bäst att tillägga.

Jag tycker det är "grymt märkligt" att du inte har uppmärksammat AC:s position i basvärlden.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4724
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Inlägg av strummer »

lowfreq skrev:
strummer skrev:
lowfreq skrev: och det var mest riktat till "strummer" som tyckte mitt uttalande var "grymt märkligt".
Ja, och eftersom du är så väldigt "festlig" (google, jo visst då skriver jag väl in "the most popular custom basses" i sökfältet då, klickar I feel lucky och kommer till AC, eeeeh näe kanske inte va...) är ditt uttalande fortfarande minst sagt märkligt. Du väljer en tillverkare i en ständigt växande driva av kompetenta småföretag och påstår att just dom skulle vara the shit. Nä du, nu får du allt ta och förklara vad du baserar ditt uttalande på,eftersom jag noterar att du inte backat från det.
Om du vill kan vi sedan jämföra hur många AC vi spelat på, hur länge och vad vi tyckte. Eller har du bara läst på internet att AC är bra?
Men herregud.. det räcker nu.
Tips 2: Internet - kolla basrelaterade sajter, och läs. När du inte förstår - googla!

Jag bemötte bara basmickes inlägg om att R Sadowsky's teori att gröpa ur kropparna gör att hans basar låter bättre.
det retar mig.. för jag tror inte det är sant. Jag tror det är bullshit.
Jag tog då Alleva Coppolo som ett bra exempel på raka motsatsen dvs solida, väl torkade, fullsize-kroppar,
som dessutom är oerhört framgångsrika och kanske den mest uppmärksammaste bastillverkaren just nu.
inom kategorin "Fender-style, boutique-fender-kopior" är bäst att tillägga.

Jag tycker det är "grymt märkligt" att du inte har uppmärksammat AC:s position i basvärlden.
Men herregud, det räcker nu? Näe,. det gör det inte. Jag ska förklara varför.
Alleva Coppolo bygger utan tvekan mycket fina instrument, och tydligen är dom dessutom just nu lite extra populära på talkbass.
Detta får dig att utropa Alleva Coppolo till både oerhört framgångsrika (vad vet du om det? Du har inte hört något alls om att det är en tung post ekonomiskt att gå från riktig botiquetillverkare i NY till instrumentfabrik i Kalifornien? Nä just det, det stod inte internet...) och den kanske mest uppmärksammade tillverkaren just nu. J
a, just nu.
På internationella basforum.
Vi snackar om internet, där det är månadens smak som gäller! Och position i basvärlden? Jaa, om du nu till exempel tycker att Dan Lakin och Michael Tobias bör nämnas i samma mening kanske, men att sätta Alleva Coppolo före till exempel Roger Sadowsky eller Mike Lull är i mina ögon att göra trådskaparen en rejäl otjänst.

AllevaCoppolo är en bra instrumentfabrik, inte tu tal om den saken, och dom har också precis som de allra flesta småtillverkare en bra känsla för material och detaljer. Däremot tycker inte jag att deras instrument är mer attraktiva än till exempel Sadowsky, Mile Lull eller Celinder, eller någon av de andra tillverkarna av jättebra basar.

Och innan du drar igång ditt internetunderbyggda hyllningstal för Alleva Coppolo vill jag fråga dig hur många Alleva Coppolo du har testat? Själv har jag faktiskt bara testat tre stycken, och ingen av dem i någon butik.
Och vet du vad? Dom både lät och kändes jättebra!

Men.

Jag har också spelat på minst 20 Sadowskys, första gången i NY 1996 och den senaste gången för knappt ett år sedan, och dom låter och känns också jättebra! Så bra att jag utan att tveka skulle välja en Sadowsky framför en Alleva Coppolo, och det alldeles oavsett vad som står på internet.

För att avsluta verkar du ha något emot Roger Sadowsky, vilket jag inte kan göra något åt. Jag är som du förstått inte sådär jätteimponerad av Alleva Coppolo, för i mina ögon levererar dom inte riktigt det dom lovar. Mer snack än verkstad, och jag tycker faktiskt att det finns flera tyska och dessutom någon svensk tillverkare som bygger basar på samma nivå som Alleva Coppolo.

Du skriver så här: "Jag bemötte bara basmickes inlägg om att R Sadowsky's teori att gröpa ur kropparna gör att hans basar låter bättre.
det retar mig.. för jag tror inte det är sant. Jag tror det är bullshit."

Du retar dig alltså på något du tror är bullshit, och för din information är det just "tror" som stör mig. Tror gör man i kyrkan, men ska du ha åsikter om basar i elitserien tycker åtminstone jag att du ska ha testat dem först.

Diskussionen som sådan, om man lämnar Warmothbyggaren Sadowsky och träjägaren AC därhän, är dock intressant. Inte minst eftersom mitt eget favoritmärke Musicman kasserade idén med urgröpta kroppar, för det funkade inte för dom.
Kompressor, det är livet!
Gäst---
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 213
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 10:45

Inlägg av Gäst--- »

lowfreq skrev:
Trådskaparen verkar ju allmänt intresserad av Sadowsky och ville veta en del saker. Och då är det väl inge fel i att påtala att dom kör med ihåliga förminskade kroppar....det är väl inte helt oviktigt. Och det är inte att dissa... det är ju fakta.

Det är inte samma hype längre kring Sadowsky idag som det var för några år sen.
Det är ganska lätt att konstatera om man följer "bastrenden" i det stora landet på andra sidan pölen.
Verkar som att själva meningen med den här tråden försvunnit ut i nåt annat.
Ja, trådskaparen verkade allmänt intresserad av Sadowsky och det undrades senare om det här med kanaler i kroppen. Jag skrev då ett inlägg där jag redogjorde lite för Roger Sadowsky filosofi bakom det hela, kanske inte min, rent informativt.
Om du sen inte tycker att du "dissar" eller vad man nu vill kalla det beror kanske på att du använder nån sorts ironi eller ser dina egna ord med annan innebörd än hur dom kanske uppfattas av en neutral läsare som inte har din smak eller dina erfarenheter i frågan.
Det blir väldigt vanskligt i såna lägen med uttalanden typ "han verkar helt besatt". Har träffat och pratat med Roger Sadowsky och även om jag kanske inte håller med om allt i hans basfilosofi så framstår han som allt annat än besatt. Att göra luftspalter i kropparna är ju rätt mycket mer arbete och jag tror han gör det för att han är av uppfattningen att en majoritet gillar det. Han gör ju även en hel del solida basar plus att hela Metro serien är solid.
Känns bara onödigt och dumt att sänka tråden till nån sorts "vilken bas är bäst och mest inne om man följer basdiskussionerna på andra sidan pölen" nivå.
Min erfarenhet när jag pratar med amerikansk basister är att dom flesta gillar och har både AC och Sadowsky basar, dom verkar tilltala ungefär samma kundkrets även om då AC vänder sig mer mot dom som vill ha vintage fullt ut.
Hurvida ljuden i basar skiljer sig så är det ju som du säger tycke och smak och egentligen inget att ge sig in på i den här tråden. Finns massa andra som avhandlar det här med vintage eller modernt.
Peace/ over&out
Senast redigerad av Gäst--- den tis 09 nov 2010, 17:20, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

Min Tino Tedesco-femma jag köpte för inte så längesen har "chambered body" som det så fint kallas och den är otroligt resonant och lätt. Och jag är väldigt, väldigt NÖJD! med hur den låter och känns.
Den har dock ett lite modernare sound á la Sadowsky med en aktiv Aguilar-preamp.
En god vän har en AC-femma som han plockade ur preampen ur och den låter också väldigt bra, fast som ni säger, mer åt vintage-hållet.
Finns väl ingen anledning att dissa ngt, det är ju bara olika basar och karaktärer. Helt beroende av tycke och smak.
Vad gäller status och hype i branschen så är det ju bara så att trender kommer och går, men man kan ju inte direkt påstå att Sadowsky är på väg bort från marknaden bara för att AC är trendiga just nu.

*EDIT pga obegriplig uteslutning av ord, vill härmed bara förtydliga att jag inte har ngt emot ordet "nöjd" utan glömde bara skriva det. Det har inget med ordets innebörd, utseende eller ngt annat att göra. Det var bara tillfällig ordblindhet.
Nu vänder vi blad, så som ni gör i tidningen, och går vidare
Senast redigerad av Basmagnus den tis 09 nov 2010, 13:50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Basmagnus skrev:Och jag är väldigt, väldigt med hur den låter och känns.
Du kan vara väldigt. ;)
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

basmartin skrev:
Basmagnus skrev:Och jag är väldigt, väldigt med hur den låter och känns.
Du kan vara väldigt. ;)
Han är väldigt. Precis som du.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

basmartin skrev:
Basmagnus skrev:Och jag är väldigt, väldigt med hur den låter och känns.
Du kan vara väldigt. ;)
Hahaha, man måste ju lämna lite åt fantasin :D
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

bootsy skrev:
basmartin skrev:
Basmagnus skrev:Och jag är väldigt, väldigt med hur den låter och känns.
Du kan vara väldigt. ;)
Han är väldigt. Precis som du.
Tack Bootsy. Det var väldigt, väldigt sagt.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

basmartin skrev:
bootsy skrev:
basmartin skrev:
Basmagnus skrev:Och jag är väldigt, väldigt med hur den låter och känns.
Du kan vara väldigt. ;)
Han är väldigt. Precis som du.
Tack Bootsy. Det var väldigt, väldigt sagt.
Tack. Det känns verkligen väldigt.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

bootsy skrev:
basmartin skrev:
bootsy skrev:
basmartin skrev:
Basmagnus skrev:Och jag är väldigt, väldigt med hur den låter och känns.
Du kan vara väldigt. ;)
Han är väldigt. Precis som du.
Tack Bootsy. Det var väldigt, väldigt sagt.
Tack. Det känns verkligen väldigt.
Nu tycker jag att ni båda är väldigt.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Inlägg av Grafen »

Jag har en Sadowsky som jag är väldigt med, hade en tidigare som jag också var väldigt med men jag sålde den för att den var lite och så saknade den VTC vilket var ganska.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Eckener skrev:Jag har en Sadowsky som jag är väldigt med, hade en tidigare som jag också var väldigt med men jag sålde den för att den var lite och så saknade den VTC vilket var ganska.
Fast den var jävligt. Fan vad jag ångrar att jag inte klippte den ibland, jag var väldigt på den.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Inlägg av Grafen »

Ja, den hade ett sjujävla som jag inte hittat någon annanstans. Och visst, hade plånboken varit så hade jag aldrig gjort något så.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Nej den var som fan. Synd att den kändes väldigt när du hade elixirsträngar på den.
Den hade dessutom inte förkrympt kropp, vilket ju är att betrakta som.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Gäst---
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 213
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 10:45

Inlägg av Gäst--- »

bootsy skrev:Nej den var som fan. Synd att den kändes väldigt när du hade elixirsträngar på den.
Den hade dessutom inte förkrympt kropp, vilket ju är att betrakta som.
Oj va väldigt... dessutom kropp väldigt gående genom :(
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Hahaha... den här tråden fick mig att
Ni är väldigt allihopa!
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Inlägg av Grafen »

Tarzan08 skrev:Hahaha... den här tråden fick mig att
Ni är väldigt allihopa!
att höra! :)
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 23:16
Ort: Helsingborg

Inlägg av Kongo »

När man som nykomling läser såna här trådar inser man ganska att det här forumet verkligen.
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Kongo skrev:När man som nykomling läser såna här trådar inser man ganska att det här forumet verkligen.
Vi gör allt för att även ni ska känna er.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 23:16
Ort: Helsingborg

Inlägg av Kongo »

bootsy skrev:
Kongo skrev:När man som nykomling läser såna här trådar inser man ganska att det här forumet verkligen.
Vi gör allt för att även ni ska känna er.
Av er! Man mycket!
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Skriv svar