Ännu en bilköpartråd...

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Löwe skrev:Renault Megané? Den lilla som ser ut som ett ägg.. Passar ganska bra in på din beskrivning tycker jag.
Har kamrem dock, och plastighet som överstiger det mesta!
Dock rätt trevliga bilar!
Har själv funderat på en 04-05:a.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Löwe
Medlem+
Inlägg: 1446
Blev medlem: tis 02 feb 2010, 06:09
Ort: Skellefteå [She left you]

Inlägg av Löwe »

Jo precis, men i övrigt en billig,bra och snål bil i rätt prisklass och storlek. Vi gav typ 50 för våran som hade gått typ 9000. Tror det är en -05.

1.6 motor= tråkig men billig!
Fender Precision ×2 | Sire v7 | Mesa/Boogie Carbine M9 | tks 215 | tks 212 | tks 112 |
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Kamskedja är ett väääldigt stort plus i min bok. Om jag ska köpa en bil med rem så ska den ha gått bra mycket mindre än 8000 mil.
/Linus
Användarvisningsbild
MVI
Medlem
Inlägg: 254
Blev medlem: ons 13 jan 2010, 21:14
Ort: Sollentuna

Inlägg av MVI »

Spelar det verkligen nån roll om det är kamrem? Det är väl rätt så långa bytesintervall på moderna bilar? På min V70 ska remmen bytas efter 18000 mil. Vet inte hur det är på andra bilar.. Men sen beror det väl också på hur länge man har tänkt att äga bilen. Om man hinner köra fram till ett byte. Kamkedja är väl inte helt underhållsfritt det heller? Försök hitta en bil du trivs med!
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Vissa bilar har intervall på typ 4 år/5000 mil och det är ju inget vidare. Kamkedja är så gott som underhållsfritt under 20000 mil så länge man inte kör under extrema förhållanden eller liknande.
/Linus
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Punkster skrev:Vissa bilar har intervall på typ 4 år/5000 mil
Det där låter extremt lågt.. Jag vet att vissa toyotamodeller har 8 år/10000 mil och att många kamremmar byts först vid service efter 12-18k mil.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Kamkedja är i princip underhållsfritt. Har aldrig behövt göra nå´t åt kamkedjan på någon av mina bilar och har i princip bara haft bilar med sådan.


Jo just ja!
Kamkedjan gick av på en Sierra jag hade! :D
Det vart ingen kul historia, men det är ju sån´t som inte händer normalt, betydligt vanligare att kamremmar går sönder.


Intervaller på bytet är ju otroligt olika beroende på vilken bil man har, de som har 16-17-18000 mil skulle jag aldrig våga lita på...
16000 mil är det för Ford Focus innan det blev kedja har jag för mig, men de flesta brukar byta runt 12-13k.


Klart man kan åka bil med kamrem, men välj en bil som inte kostar skjortan att byta på.
Inget ovanligt med 12-15k för en Audi/WV t.ex. medans det på en del kostar 4-5000 på märkesverkstad.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

macahan skrev:
Punkster skrev:Vissa bilar har intervall på typ 4 år/5000 mil
Det där låter extremt lågt.. Jag vet att vissa toyotamodeller har 8 år/10000 mil och att många kamremmar byts först vid service efter 12-18k mil.

Alfa har typ 5 år eller 8000 mil har jag för mig, iaf på 156:an.
Och då kostar det skjortan att byta sedan dessutom...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
MVI
Medlem
Inlägg: 254
Blev medlem: ons 13 jan 2010, 21:14
Ort: Sollentuna

Inlägg av MVI »

Nä 5000 mil är inte särskilt långt! Själv är jag duktigt insnöad på gamla Volvo. Hade gärna kört en 145, men det går inte att sälja in hos frun!
Hoppas du hittar en bil du trivs med!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

blackparkas skrev:
macahan skrev:
Punkster skrev:Vissa bilar har intervall på typ 4 år/5000 mil
Det där låter extremt lågt.. Jag vet att vissa toyotamodeller har 8 år/10000 mil och att många kamremmar byts först vid service efter 12-18k mil.

Alfa har typ 5 år eller 8000 mil har jag för mig, iaf på 156:an.
Och då kostar det skjortan att byta sedan dessutom...
jaja.. där ser man varför alfaromeo nästan är en fiat.. kass qualle ala uno.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Provkörde en Dacia Sandero i somras. På pappret har den alla rätt. Lagom stor, bra pris, miljömotor, kamkedja. Problemet är plastigheten som är ganska överväldigande. Men mekaniskt så verkar det vara en ganska pålitlig sak. Bra rostskydd har den också. Den är verkligen intressant. Men som sagt, kvalitetskänslan bakom ratten är inte så värst hög.

http://www.dacia.se/sv/Modeller/Sandero/
/Linus
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Men huvva.


Nej, Dacia får vänta några år till innan det kommer bli ett alternativ att ens överväga för min del...
Har fortfarande svårt med Skoda och då har de ändå byggt rätt bra bilar i 5-6 år nu.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Inlägg av Grundström »

johnne skrev:ajda.. budgetar är till för att spräckas dock :lol:

men denna da..

http://www.blocket.se/sodermanland/Alfa ... m?ca=9&w=3

skulle nog kunna säljas som strykjärn.. körde en sån där i somras och hellvete vad dom är roliga..
Fast den har ju kamrem. ;)

Dock världens någonsin härligaste V6a (eller kanske härligaste 6C ÖHT) och JA "nya" GTVn är underbar på vägen.
//Emil
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Inlägg av Grundström »

blackparkas skrev:
macahan skrev:
Punkster skrev:Vissa bilar har intervall på typ 4 år/5000 mil
Det där låter extremt lågt.. Jag vet att vissa toyotamodeller har 8 år/10000 mil och att många kamremmar byts först vid service efter 12-18k mil.

Alfa har typ 5 år eller 8000 mil har jag för mig, iaf på 156:an.
Och då kostar det skjortan att byta sedan dessutom...
3 år eller 6000mil på alfas 24V V6 iaf.
//Emil
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Finns ingen som helst anledning att byta kamrem på en märkesverkstad.
Jag servar min WV på märkesverkstad enbart för mobilitetsgarantin och att det inte är jag som betalar.
Jag vet verkstäder med betydligt bättre kompetens, som kostar en bråkdel.

När jag senast kollade på kamremsbyte på Passat skilde det ngnstans runt 5´000-7´000:- i pris mellan dessa verkstäder.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+
Inlägg: 1585
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 23:04
Ort: sala

Inlägg av johnne »

sen är det på dom flesta bilar inte vare sig dyrt eller svårt att byta kamrem.. Min Opel vectra bytte jag på i somras och rem och vattenpump och spännare kostade mig 1200kr.. bytet tog 40min och jag gjorde det själv på parkeringen..
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Grundström skrev:
blackparkas skrev:
macahan skrev:
Punkster skrev:Vissa bilar har intervall på typ 4 år/5000 mil
Det där låter extremt lågt.. Jag vet att vissa toyotamodeller har 8 år/10000 mil och att många kamremmar byts först vid service efter 12-18k mil.

Alfa har typ 5 år eller 8000 mil har jag för mig, iaf på 156:an.
Och då kostar det skjortan att byta sedan dessutom...
3 år eller 6000mil på alfas 24V V6 iaf.

Det är ju absurt!


Den jag kollade på var 2-liters vill jag minnas.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Re: Ännu en bilköpartråd...

Inlägg av flagg »

Punkster skrev:Japp, börjar fundera på om det är dags igen snart. Lill-Forden är snart avbetald och jag har börjat kika på något nytt. Men jag vill ha lite tips och input från PB:s bilelit.

Punksters preferenser angående bil:
Max 70k, 8 år och 10000 mil.
Golfklass.
Bra rostskydd och hög driftsäkerhet.
Kamkedja..
Gärna nån form av miljömotor, diesel, etanol eller whatever.

Jag behöver varken herrgårdsvagn eller sportbil... :wink:

Shoot!
Jag har en suverän bil med kamkedja till salu! Fast sen var det visst inte mer som stämde efter din lista :D jo, den är bara sex år.

Edit: Haha, jo rostskydd och driftsäkerhet är ju förstås inget fel på heller, så tokigt det blev.

Rätt många Hondor har kedja så är det viktigt för dig så kolla på såna vettja.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Ännu en bilköpartråd...

Inlägg av Punkster »

flagg skrev:
Punkster skrev:Japp, börjar fundera på om det är dags igen snart. Lill-Forden är snart avbetald och jag har börjat kika på något nytt. Men jag vill ha lite tips och input från PB:s bilelit.

Punksters preferenser angående bil:
Max 70k, 8 år och 10000 mil.
Golfklass.
Bra rostskydd och hög driftsäkerhet.
Kamkedja..
Gärna nån form av miljömotor, diesel, etanol eller whatever.

Jag behöver varken herrgårdsvagn eller sportbil... :wink:

Shoot!
Jag har en suverän bil med kamkedja till salu! Fast sen var det visst inte mer som stämde efter din lista :D jo, den är bara sex år.

Edit: Haha, jo rostskydd och driftsäkerhet är ju förstås inget fel på heller, så tokigt det blev.

Rätt många Hondor har kedja så är det viktigt för dig så kolla på såna vettja.
Vad är det för något du har då?
Mazda 3 är fasen rätt så trevlig. En polare har en Mazda 5 eller vad dom nu heter, sedanmodell. Den är rolig på riktigt! Ska kolla upp lite mer noga.
/Linus
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Re: Ännu en bilköpartråd...

Inlägg av flagg »

Punkster skrev:Vad är det för något du har då?
http://www.blocket.se/ostergotland/Hond ... ?ca=14&w=1

Som sagt, inte så väldigt många punkter som stämmer i din kravlista. MEN, kamkedja :D och väldigt basvänligt bagageutrymme+dragkrok.
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Henko »

johnne skrev:sen är det på dom flesta bilar inte vare sig dyrt eller svårt att byta kamrem.. Min Opel vectra bytte jag på i somras och rem och vattenpump och spännare kostade mig 1200kr.. bytet tog 40min och jag gjorde det själv på parkeringen..
På riktigt? Som tummen-mitt-i-handen-kille har jag fått för mig att kamremsbyte är i klass med en njurstransplantation. Antar att det beror på bilmodell också. Jag kör Renault och den operationen kostar många dyra tusenlappar även fast jag bojkottar märkesverkstan.
P-basar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Det beror på bil också förstås, en del är det vansinnigt trångt att komma åt att byta t.ex. och då blir det dyrare på verkstad.

Sedan är det väl inte bara att dra bort den gamla och på med den nya och sedan tuta och köra, ska väl ställa ständning och donas och härjas har jag för mig, vilket iaf inte jag orkar mig på på en modern bil.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++
Inlägg: 2723
Blev medlem: fre 09 maj 2008, 20:51
Ort: Nynäshamn

Re: Ännu en bilköpartråd...

Inlägg av olabola »

Punkster skrev:Jag behöver varken herrgårdsvagn eller sportbil... :wink:

Shoot!
Alltså..

http://www.blocket.se/sodermanland/Pans ... ?ca=11&w=3
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Ännu en bilköpartråd...

Inlägg av Punkster »

olabola skrev:
Punkster skrev:Jag behöver varken herrgårdsvagn eller sportbil... :wink:

Shoot!
Alltså..

http://www.blocket.se/sodermanland/Pans ... ?ca=11&w=3
Undrar ifall den har kamkedja... :?
/Linus
Skriv svar