Jellew Presenterar sig

Presentera och berätta lite om dig själv
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Jellew Presenterar sig

Inlägg av Jellew »

Dags att ändra presentationen då den gamla är förlegad.

Spelar inte i något band just nu, spelar mycket själv och har börjat skriva egna låtar eftersom jag just nu är för lat/oengagerad i det sociala rummet och för att det är utvecklande, har i tidigare band jammat fram musik men aldrig själv suttit och "skrivit" hela låtar.

Jag har nyligen köpt en Dingwall super j som sannerligen är super... På grund av priset så har jag granskat dem kritiskt men samtidigt har den bara växt. En recension är planerad.

Övrig utrustning är:
Warwick streamer lx (en sträng för lite)
Darkglass Vintage deluxe
Korg stämpedal
Olympia akustisk bas
Markbass micromark
Tech 21 VT bass
Korg stämpedal
Trace Elliot rigg (används inte men verkar inte ha något värde att prata om här på pratabas, så den får vara kvar)
Harley Benton jazz bas (failad avbandad)

Obas:
Ibanez gura
Kustom förstärkare (övningsstärkare)
Ljudkord samt DAV
Taylor gs mini

Länkar till en låt som jag "gjort klart" helt själv. I själva verket är den inte klar men eftersom det var mitt första projekt som faktiskt tog fart så har det varit så många turer med olika ljud och annat mas så att den helt enkelt får vara klar. Det har inte utförts någon direkt mix av den, men den är vad den är och jag nöjd:
https://soundcloud.com/jellew/vadandetta" onclick="window.open(this.href);return false; (inspelad med streamern)

Som avslutning vill jag säga att jag ibland ser mig själv som världens mest ödmjuka person, som ni säkert förstår säger det emot sig självt fullständigt och ibland trampar jag omedvetet på folks tår, då får man säga till om man vill :vinkar:
Senast redigerad av Jellew den mån 09 jan 2017, 18:07, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Inlägg av Poester »

Välkommen!
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Jellew Presenterar sig

Inlägg av mikkejohansson »

Jellew skrev:Hej!

Har spelat i bas i cirka 8 år nu, jag är skolad men likväl mest självlärd, spela efter noter/ackord eller sitta och öva skalor var aldrig min grej. Fast den senare har jag plockat upp i efterhand, det är nog en motivations fråga. Sen var min andra bas-lärare ingen pedagogisk höjdare heller, trevlig och duktig dock.

Jag har spelat mest döds-metall och inget låtsas hårt som five finger death punch så det inte blir några missförstånd där :wink: De senaste 2 åren har det dock varit rock/pop som gällt, men alldeles nyligen har jag börjat spela metall igen och det vart mer rostigt än vad jag trodde. Snabbheten är inga problem faktiskt men "tight-heten" är en annan femma, det finns inte riktigt lika mycket utrymme att spela svajigt på. Det är även mer matematiskt än jag spelat innan så det känns som en nyttig utmaning.

Jag spelar på en Fender jazzbas och trace elliot rigg samt en dist pedal jag aldrig kommer ihåg namnet på. Glömde nästan bort min Olympia akustiska bas som jag är väldigt kär i.

Här kan ni lyssna på lite inspelningar jag gjort. http://www.myspace.com/soulrotband Otroligt dåligt producerat, speciellt basen som har gömts =(
http://www.reverbnation.com/vanillakill Det här är mer färskt och bättre producerat=)

Bägge banden är nu utdaterade dock, fast Vanilla Kill finns fortfarande med nytt namn och nya låtar.

Till min första fråga! Kan man sätta på ett 5 sträng sett på en 4 strängad bas och hoppa g-strängen? Det är inte tänkt att göras på en bra bas.


Det var allt!
:vinkar:
Ja, absolut. Och tvärtom egentligen hur du tänker; ju bättre (byggd) bas, ju bättre kommer det funka/låta.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Inlägg av Jellew »

Tackar! :D
Ja, absolut. Och tvärtom egentligen hur du tänker; ju bättre (byggd) bas, ju bättre kommer det funka/låta.
Okejj, jag tänkte att det var risk för att basen skulle må dåligt av det. Men det blir min ny inkasserade Harley Benton jazz-kopia som jag gör detta på. Det var tänkt att den skulle bli avbandad efter Semborgs guide, men det får vänta.
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8589
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

Välkommen!
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Inlägg av Jellew »

Tackar, tackar :)
Användarvisningsbild
Von K
Medlem+
Inlägg: 1231
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 08:05
Ort: Gävle

Inlägg av Von K »

välkommen!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jellew skrev:Tackar! :D
Ja, absolut. Och tvärtom egentligen hur du tänker; ju bättre (byggd) bas, ju bättre kommer det funka/låta.
Okejj, jag tänkte att det var risk för att basen skulle må dåligt av det. Men det blir min ny inkasserade Harley Benton jazz-kopia som jag gör detta på. Det var tänkt att den skulle bli avbandad efter Semborgs guide, men det får vänta.
Du kan behöva justera/fila sadeln lite, men använder du bara strängar som är tänka för BEAD ska inte spänningen på halsen förändras nämnvärt.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Välkommen!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Pebbe
VIP medlem
Inlägg: 563
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 19:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pebbe »

Välkommen hit! :vinkar:
Användarvisningsbild
guitarowner
Medlem+
Inlägg: 1503
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 02:07
Ort: Stockholm

Inlägg av guitarowner »

Välkommen hit
-Bop till you drop-
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Sälvommen.
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Inlägg av Jellew »

Tack för alla värmande välkomnande!
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Jellew Presenterar sig

Inlägg av Jellew »

Uppdaterade eftersom det hänt en hel del.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Jellew Presenterar sig

Inlägg av 200071 »

Jellew skrev:Uppdaterade eftersom det hänt en hel del.
Det brukar göra det när man varit här ett tag. 8)
Skriv svar