tks högtalarlådor (112 / 212 / 215 mfl)

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Liten recension:

Jag fick äntligen min tks 115 i helgen. Efter lite initialt huvudbry innan jag (eller rättare sagt "mr tks", Tommy alltså) kom på att min sladd hade fel polaritet och det var därför det lät Kalle Anka så fort man anslöt två lådor, så var det bara glada miner hela vägen.

Jag har ju sedan ett antal månader en tks 112 som jag varit mycket nöjd med, men genom att komplettera med en 115 så får jag ju dels precis den extra skjuts i botten som behövs och dels så levererar stärkaren hela effekten när den ser 4 ohm totalt i stället för att gå på halvfart på 8.

Den här kombinationen låter verkligen bra, i synnerhet om man beaktar storleken på lådorna. Med min Traynor-rörtopp blir ljudet rått, punchigt och rockigt men allra bäst låter det nästan med min Ashdown MAG 300 Evo II för även om 15-lådan har hyfsat med botten även vid rak eq så tål den betydligt mer och trycker man in knappen för 50 Hz-puckeln på MAG:en så får man en fantastiskt djup och samtidgt fast och fin botten i ljudet för en så pass liten rigg.

Att lådorna nästan inte väger nåt är ett ytterligare plus. Att ta en låda i vardera handen och knalla iväg gör en normalstark basist med lätthet. Så nu har jag den där riggen jag länge velat ha, den som man faktiskt orkar släpa med även på de lite mindre gigen. Tidigare har jag dragit mig för att kånka och släpa och så har det ofta blivit lilla preampen lajnad rakt in i PA:t i stället och det funkar ju men blir onekligen lite trist.

Nu ska jag bara få höljet till min MAG omklädd i samma stuk som lådorna med vinyl och stålhörn i stället för filt och platshörn - det blir pricken över i:et.

Det är bara att lyfta på hatten för Tommys lådor, de är välbyggda, håller hög kvalitet, låter bra och är prisvärda.

/Mats D
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Evilbiker skrev:den dyrare då?
ca 4-500 kr till. Har nog skrivit +900 kr tidigare någonstans, men har fått tag i elementen billigare via annan leverantör sedan dess.
Busta B skrev:Pris på enkel-15 då? Är det både 300 och 450w? Vikt på dessa?
115 i samma storlek som 212 kommer bara finnas som 450W (jag tycker inte 300W-elementet fungerar lika bra i en så stor låda). Jag får återkomma med mer exakta priser, men en bit över 4000 kr kommer den hamna på. Vikt ca 17-18 kg.

Sedan så har jag en 115-låda i samma bredd som 112, det är en sådan MatsD har recenserat här ovanför. Kommer finnas i både 300- och 450W-versioner. 300W-elementet gör sig utmärkt i en låda i den storleken, MatsD fick testa båda versionerna och fastnade för den på 300W. Lätt blir det också, ca 12 kg för en liten 115 på 300W.

Just nu är det fullt upp, men så fort jag får lite mer tid över ska jag ta fram en lite mer ordentlig hemsida där all information, priser etc kommer finnas. Det blir nog först efter Glanshammar.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Psst, Tommy! Jag vill ha en tks-logga på min låda! :D
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
heckenbacker
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 16:19
Ort: Norrköping

Inlägg av heckenbacker »

Skrev en fråga i Laser-Bas Bas tråd, men skriver den här också, då den hör mer hemma här.

Tommy vad är det för diskantelement du har satt i Laser-Bas ena låda?
Har du kopplat den med ett delningsfilter eller ett piezzoelement med motstånd i serie?
Fender Precison Special '81, Woodo B5 Walnut, Heckenbacker bandlös huvudlös
Line6 Bass PODxt Pro, Line6 FBV Shortboard, Ashdown MAG300H, GK 200MB,
GK 210BLX II, GK 115BLX,
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Tidigare har jag använt piezoelement, till mina första byggen, det är ju enklast. Det är tyvärr inte så hög kvalitetskontroll på dem, vissa ex är dåliga, vilket märks rätt tidigt, men får man ett bra ex är det inga konstigheter. Pga det har jag sedan jag startat företaget/börjat bygga till andra gått över till Eminence-HF-drivers, de kräver dock ett ordentligt delningsfilter, plus att de behöver dämpas ned minst 5dB eftersom de är så lättdrivna och annars överröstar elementet. Det går att kringgå om man har en förstärkare med flexibel EQ-sektion, då kan man sänka där istället.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
heckenbacker
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 16:19
Ort: Norrköping

Inlägg av heckenbacker »

Tack för infon Tommy.
Löder du ihop delningsfiltren själv eller köper du något färdigt.
Har sett att det finns en hel del halvfabrikat på nätet.
Fender Precison Special '81, Woodo B5 Walnut, Heckenbacker bandlös huvudlös
Line6 Bass PODxt Pro, Line6 FBV Shortboard, Ashdown MAG300H, GK 200MB,
GK 210BLX II, GK 115BLX,
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Jag tillverkar mina egna, men det är ju alltid enklare att köpa färdigt. Köp Eminence PX2 så har du speakon, tele, nivåreglage och delningsfilter, monterat på en platta du skruvar fast på lådan - allt för ungefär samma pengar som de enskilda komponenterna skulle kostat.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
heckenbacker
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 16:19
Ort: Norrköping

Inlägg av heckenbacker »

Ska kolla upp Eminence PX2, verkar vara en smidig lösning om man inte vill ta fram lödkolven.
Fender Precison Special '81, Woodo B5 Walnut, Heckenbacker bandlös huvudlös
Line6 Bass PODxt Pro, Line6 FBV Shortboard, Ashdown MAG300H, GK 200MB,
GK 210BLX II, GK 115BLX,
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

De verkar inte vara så vanliga inom EU, men härifrån kan man beställa en variant:
http://www.bluearan.co.uk/index.php?id= ... e=category

Deras bild stämmer inte, prylen ser ut så här:
Bild

Plus komponenter på insidan såklart.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
r0ddan
Medlem+
Inlägg: 985
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 11:50
Ort: Hbg

Inlägg av r0ddan »

Vad är leveranstiden på en 2x12:a för tillfället?
Användarvisningsbild
lill_frasse
Medlem+
Inlägg: 1113
Blev medlem: sön 15 jun 2008, 15:26
Ort: Lidköping

Inlägg av lill_frasse »

Det är rätt dålig kvalitet på komponenterna i köpe filtrena men helt klart den lättaste lösningen om man inte är haj på att löda räkna fram ett eget filter.
r0ddan
Medlem+
Inlägg: 985
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 11:50
Ort: Hbg

Inlägg av r0ddan »

Jag la upp en trevare om transport från Glanshammar och hem till Skåne för en 2x12:a på G. Jag kanske bryter alla tänkbara regler genom att nämna det här också, men om vår käre Tommy hinner bygga klart min låda tills ni skall träffas där i obygden så vore det fint om den kunde få skjuts hem till Ramlösa.

Hör av dig om du känner dig träffad.
r0ddan
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Blev under helgen helt övertygad om att det är en TKSlåda jag ska ha som komplement till min nuvarande, till att börja med i alla fall. Blir säkerligen en till framöver också.

Men då börjar man ju att fundera på vad man ska ha egentligen.

Hur ser det ut med hemsidan, Tommy? Finns det nånstans där man kan se de olika lådorna och så? Kollade på länken i första inlägget men såg bara en 1x12 och en 2x12.
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 1129
Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
Ort: Borås

Inlägg av Walka »

hmm

2x15 + 8" i vinylklädsel och nivåkontroll till 8:an kan tänkas kosta?
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Hellish skrev: Hur ser det ut med hemsidan, Tommy? Finns det nånstans där man kan se de olika lådorna och så? Kollade på länken i första inlägget men såg bara en 1x12 och en 2x12.
Fullt upp i veckan och bortrest i helgen, men efter det hoppas jag kunna ordna något.

De modeller jag byggt och som jag är nöjd med är:
112
212
215
115 (samma bredd som 112)

Följande modeller är på gång och det kommer finnas ett ex av varje inom några veckor, ska testas lite och om de inte låter dåligt (vilket de inte borde göra) kommer jag erbjuda dem också:
115 (samma bredd som 212)
1158 (1x15 + 1x8)
2128 (2x12 + 1x8)
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Walka skrev:hmm

2x15 + 8" i vinylklädsel och nivåkontroll till 8:an kan tänkas kosta?
8350 kr. Med två element som levererar låga frekvenser tycker inte jag det är lika nödvändigt med en nivåkontroll till 8:an. Nivåerna matchar varandra rätt bra, men det kan ju vara en trevlig funktion att lägga till.

2x15+8 är ingenting jag provbyggt, men en design jag funderat/räknat på.

Jag kommer antagligen justera priserna inom kort (blir väl i samband med att jag lägger upp en lite mer ordentlig hemsida). Var inte oroliga, det är ingen generell prishöjning som väntar. Förhoppningsvis kan jag sänka priset på 215 några hundra. Jag vet mer i nästa vecka.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 1129
Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
Ort: Borås

Inlägg av Walka »

tks skrev:
Walka skrev:hmm

2x15 + 8" i vinylklädsel och nivåkontroll till 8:an kan tänkas kosta?
8350 kr. Med två element som levererar låga frekvenser tycker inte jag det är lika nödvändigt med en nivåkontroll till 8:an. Nivåerna matchar varandra rätt bra, men det kan ju vara en trevlig funktion att lägga till.

2x15+8 är ingenting jag provbyggt, men en design jag funderat/räknat på.

Jag kommer antagligen justera priserna inom kort (blir väl i samband med att jag lägger upp en lite mer ordentlig hemsida). Var inte oroliga, det är ingen generell prishöjning som väntar. Förhoppningsvis kan jag sänka priset på 215 några hundra. Jag vet mer i nästa vecka.
Mycket, mycket intressant. Nivåkontroll till 8" är mest för att kunna stänga av den/blenda ner den om jag vill. Inte för att jag egentligen tror att det på något vis skulle ta överhanden parad med 2st 15". Men kan man få bestämma över sina högtalare så gör jag gärna det. Yrkesskada antar jag... :D
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Runt 28 kg skulle vikten hamna på för övrigt.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
snakeinasack
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 14 apr 2009, 10:55

Inlägg av snakeinasack »

Vad tror du tommy, Kommer 2x15 lådan på 900 w klara en ampeg classic?
(Och kommer den låta minst lika bra som en 810?)
Fender P custom shop -59 relic, Fender P -62 RI, Fender Jazz -78, Lakland Darryl Jones 5:a, Hofner fiolbas -62. Larrivée P/J bandlös -86
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

snakeinasack skrev:Vad tror du tommy, Kommer 2x15 lådan på 900 w klara en ampeg classic?
(Och kommer den låta minst lika bra som en 810?)
Kom och testa min, så får du se. :wink:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

snakeinasack skrev:Vad tror du tommy, Kommer 2x15 lådan på 900 w klara en ampeg classic?
(Och kommer den låta minst lika bra som en 810?)
Klara 300W är inga problem. Jag har kört en sådan med 650W, den trivs utmärkt, den är konstruerad för att klara upp till de angivna 900W.

Om vi pratar rent generellt mot en 8x10 så sprider en 2x15 ljudet lite jämnare, vilket många upplever som ett tydligare mellanregister. 8x10:an har oftast lite mer topp, men för övrigt är det jämförbart tryck.

När man matar på mycket effekt så är det stor skillnad i förmåga att klara djupbas utan att elementen börjar protestera. Jämfört med en sluten låda som Ampegs SVT 810 så kan man (beroende på vad det är för element som sitter i Ampegen) mata på 2-7 gånger mer effekt i det låga registret utan att högtalarelementen säckar ihop. Sitter det lite enklare element som inte har så lång slaglängd så klarar en sluten 8x10 inte mer än runt 200W (i värsta fall så lite som ~100W) i det lägre registret. Med vanlig fyrsträngad bas och 300W innebär det inga problem, men skulle man som jag köra med 650W och femsträngad/nedstämd bas fungerar det inte lika bra. Jag har aldrig testat någon 8x10 som fungerat till det jag spelar.

Nu är det kanske ett lite extremt fall. Under normala förutsättningar är det en jämnare match som i slutänden mest handlar om smak och tycke. Man får kanske väga in att min 215 väger ungefär 1/3 och kostar hälften av vad en Ampeg gör.

Jag tror funkys**t på forumet körde genom både en Ampeg 8x10 och min 2x15 i Glanshammar, han borde ha lite bra svar på hur skillnaden i ljud är.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Jag har spridit ditt rykte en bit i Sverige Tommy, och många undrar om det finns hemsida. Är den på G? :)
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Det kommer framöver. Det blir något riktigt simpelt i början, sedan ska jag låta någon som är bättre på sådant titta närmare på det :D
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

tks skrev:Det kommer framöver. Det blir något riktigt simpelt i början, sedan ska jag låta någon som är bättre på sådant titta närmare på det :D
Låter bra! Jag har minst två intressenter iaf :)
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

din hemsida ska vara svart.. ifall du inte visste det själv :D
Skriv svar