Redovisning: vilka basister känner kreti och pleti till?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Bra initiativ! Detta är en fråga jag ska ställa till mina kollegor och vänner! Rapport kommer.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
gäst

Inlägg av gäst »

Jag återkommer när jag har frågat mina arbetskamrater. Ingen av dom håller på med musik vare sig på hobbynivå eller semiprofessionellt. Kul idé.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Gjorde en liknande grej med en hockeytokig polare för ett par år sen; undersökte vad som var mer allmängiltig kunskap - medlemmarna i Beatles eller medlemmarna i den ryska "superkedjan" för tjugo år sen...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++
Inlägg: 6287
Blev medlem: sön 13 jan 2008, 01:06
Ort: Lowlands

Inlägg av alexon »

mikkejohansson skrev:Gjorde en liknande grej med en hockeytokig polare för ett par år sen; undersökte vad som var mer allmängiltig kunskap - medlemmarna i Beatles eller medlemmarna i den ryska "superkedjan" för tjugo år sen...
Snacka om cliffhanger :shock:

Vad blev svaret ...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Det här är ju alltså något som vuxit fram i senaste Marcus Miller-tråden.
Geddan som tyckte det vore på tiden att ta reda på... :D


Jag har redovisat lite i den, men kan klippa in det här se´n


Kom ihåg att samla 10 pers helst.

Sting ligger på delad plats med Cliff Burton och Flea i mina svar. (3 personer gjorda, dessa tre har fått 2 "röster" var).


Kom också ihåg Figges bonusfråga när ni är klara med de övriga:

Vet du vem Duff McKagan är?
Alt.
Vad heter Gun´s N Roses basist?


:D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

Det viktiga att komma ihåg här är ju att verkligen vara noga med att fråga folk som inte spelar musik själva OCH som inte umgås dagligen med folk som spelar musik, dvs att fråga sina icke-musicerande polare som har tvingats lyssna på ens musiktjat dygnet runt är ju inte helt ok. Jag är ganska säker på att mina ex-flickvänner känner till betydligt fler basister än vad de gjorde innan de blev tillsammans med mig t ex. Det är ju bara intressant att se vad Bengt-Göran som kör trucken nere på lagret känner till för basister. Inte forummedlemmarnas sambos/polare/syskon/föräldrar.
gäst

Inlägg av gäst »

daionsavage skrev:
Johannes skrev:Det viktiga att komma ihåg här är ju att verkligen vara noga med att fråga folk som inte spelar musik själva OCH som inte umgås dagligen med folk som spelar musik, dvs att fråga sina icke-musicerande polare som har tvingats lyssna på ens musiktjat dygnet runt är ju inte helt ok. Jag är ganska säker på att mina ex-flickvänner känner till betydligt fler basister än vad de gjorde innan de blev tillsammans med mig t ex. Det är ju bara intressant att se vad Bengt-Göran som kör trucken nere på lagret känner till för basister. Inte forummedlemmarnas sambos/polare/syskon/föräldrar.
Fast medge att min frus och min spelkompis svar var ganska belysande -med untantag för mitt eget namn då.
Absolut. George Harrison, det är ju strålande.
Meningen med mitt inlägg var att försöka se till så att inte majoriteten frågar sina bandpolare och flickvänner. Då blir nog resultatet lite missvisande. Svenska MAD publicerade två bilder i början av 80-talet där bildtexten löd "Om du skulle vilja ha en hög procent ja-svar på frågan om den du frågar tänker köpa en videobandspelare i år, vilken av följande samhällsgrupp hade du då frågat?" Bilderna föreställde dels ett gäng affärsmän i kostym och portfölj, dels ett gäng uteliggare i en gränd. Deras poäng var troligtvis att man ganska lätt för de svar man vill ha genom att fråga rätt personer. Skulle jag fråga mina heavy metal-polare vem Marcus Miller är så skulle nog de flesta inte ha en aning. Skulle jag däremot fråga mina frilansmusikerpolare som har gått på diverse musikskolor så skulle alla garanterat känna till Miller. Samma med denna tråden, frågar man flickvänner och musikintresserade polare så finns det nog flera basister som de känner till men jag tror inte att majoriteten av befolkningen är tillsammans med en basist eller är så musikintresserade så att de har koll på vad basisterna på plattorna de lyssnar på heter.
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

...Jag har ju tänkt hållt mig utanför de här diskussionerna, men: de flesta av mina polare privat är mer än genomsnittligt musikintresserade, så det är fusk att räkna dom. När det gäller jobbarpolare så har jag ett hyfsat representativt ålders- och genusmässigt urval av akademiker i statlig tjänst som kollegor...och jag törs lova att ingen av dom kan nämna en endaste basist på rak arm - möjligtvis undantaget en och annan enstaka kulturtant som jag misstänker kan känna till en grånad kontratraktör.

Nu är ju statligt anställda akademiker det tråkigaste som går i ett par foträta Ecco:s och knappast representativa för befolkningen som helhet, men ändå schyssta exempel på grå radhussvenskar, och jag vill nämna det när vi som i tidigare trådar börjar prata om att ALLA känner till nåt band eller nån basist...

Edit: Johannes, right on
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

alexon skrev:
mikkejohansson skrev:Gjorde en liknande grej med en hockeytokig polare för ett par år sen; undersökte vad som var mer allmängiltig kunskap - medlemmarna i Beatles eller medlemmarna i den ryska "superkedjan" för tjugo år sen...
Snacka om cliffhanger :shock:

Vad blev svaret ...

Beatles. Såklart. Förutom inom den demografiska gruppen; "män 35-50 utan kulturintresse".
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Frågade ostronet om hon kunde räkna upp 5 kända basister.
Hon satte glatt igång..
BasMartin
Califen
Hosse
Där sade jag stopp, och förklarade att det skulle vara kända basister, inte ökända!
Då blev det tvärstopp!
Inte en enda kundes räknas upp.
Nio kvar!

OBS. Detta inlägg finns även i MM tråden men jag kände att det mer hörde hemma här. :)
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Hustrun nämnde Rockis Ivarsson och yngsta dottern drog till med Dereborn, se'n var det stopp. Och de är ändå indoktrinerade!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ja, jag tror inte det är så farligt att ta med fruar eller föräldrar.
De som farsan nämnde som sagt är ju sådana som han visste om redan innan jag blev till, typ.

Frugan, jao, nej, jag tror inte hon har fått så mycket av det hon svarade från mig heller.
Likväl som någon annan kan ha en pojkvän/man som lyssnar på musik.

Polarn jag frågade har varit musikintresserad och han spelar lite även nu, men han är ingen som håller koll på musiker.

Han jag frågade på macken och som droppade Cliff Burton har inget med musik att göra i övrigt.

Ska leta reda på mina svar.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Här var mina svar som jag fått hittills, träffar lite folk imorgon tror jag som skulle kunna passa in.

Pappa, 60 år och rätt så musikintresserad men kan mest låttitlar och skivor:

1. Entwistle
2. Sting
3. Georg Riedel
4. Paul McCartney
5. Jaco Pastorius

Frugan, 28 åruppvuxen i Västerås, musikintresserad sångerska men inte något som helst intresse för bandmedlemmar.

1. Abraham Laboriel
2. Sting
3. Flea
4. Gene Simmons (men hon var osäker på om han spelade gitarr och sjöng eller spelade bas)
5. Jamiroquais basist när vi såg dem live... (Godkännes det? Nick Fyffe är ju lite svårt att hålla reda på... )

30 årig grabb bor i Götet men uppvuxen i Delsbo. Spelat/spelar gura:

1. Cliff Burton
2. Flea
3. Steve Harris
4. Rex i Pantera (Rex Brown)
5. Jason Newsted


Random snubbe som jag gått i skolan med:

1. Cliff Burton
Mer hann vi inte med.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

Parkas har en gitarrist och en musikintresserad sångerska, Daionsavage har ett gäng musikintresserade. Hmmm...

"Om du skulle vilja ha en hög procent ja-svar på frågan om den du frågar tänker köpa en videobandspelare i år, vilken av följande samhällsgrupp hade du då frågat?"

Jag gissar att det inte går att få ordning på det här. Tyvärr. Det hade varit väldigt kul att se vad typ ett gäng Sven-Benny, 47, rörmokare med ishockey som sitt stora intresse skulle ha svarat.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Men skulle man fråga Svensson: "Är du intresserad av musik?" Eller "Gillar du musik?" så skulle väl de flesta säga ja, eller?
Och bara för att man tycker om musik eller tycker om att sjunga, så behöver man väl inte kunna världens alla musiker och vad de spelar för instrument?


Tycker de flestas svar (förutom möjligtvis Daionsavage testpanel) visat ganska klart att det inte alls är självklart att musikintresserade (vilket det känns som at de flesta nog anser sig vara i det här landet) inte alls behöver kunna det som efterfågats.
Farsan fick tänka efter ett bra tag för att komma på 5 st, frugan tog också ganska lång tid och så kom hon ju inte på så många heller.
Gitarristpolaren hade ju sina favvoband sedan han var yngre i huvudet fortfarande.


Daion: Grymt med Duff!!! Mer sådant!! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag kom på att min kollega (lärare, jägare och hockeytränare) vet att Roger Waters spelade bas i Pink Floyd. Han ser dock inte skillnad på en Stingray och en Strata...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Verkar vara många som har koll på Metallicas basister dock. Måste ju innebära att de kanske ÄR ganska stora ändå. :wink:
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag har nu frågat 10 pers....
2 nämnde Mc Cartney varav den ena också nämnde Sting och Lemmy
En nämnde Geddy Lee
En nämnde Phil Lynnot
Sen var det flatline på dom andra 6....detta var vanliga leifar...om jag skulle fråga mina polare skulle det ju vara en helt annan sak eftersom dom flesta av dom är musiker....men att fråga dom är ju sjukt ointressant. IOFS vore det intressant att fråga dom om dom känner till Duff....jag betvivlar det verkligen...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
gäst

Inlägg av gäst »

Jag har frågat flickvännen som själv är basist. Jag trodde i min enfald att det skulle komma mängder med namn men men...

1. Flea
2. Jaco Pastorius
3. Nikki Sixx
4. Mr Ramone (hon kom inte på förnamnet och efternamnet är ju inte helt svårgissat)
5. Angus Young ("han kan säkert spela bas också")

I ett sista desperat försök chansade hon på "Ringo då? Men han kanske spelar trummor?"

Hon visste inte vem Duff McKagan var men Cliff Burton kände hon till.

Jag återkommer i natt när jag träffat mina arbetskollegor på akuten.

Edit: Stavfel
Senast redigerad av gäst den lör 27 sep 2008, 23:25, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Johannes skrev:
Jag återkommer i natt när jag träffat mina arbetskollegor på akuten.
BEERFEST?
Fender
Ampeg
gäst

Inlägg av gäst »

Le Contrebasse skrev:
Johannes skrev:
Jag återkommer i natt när jag träffat mina arbetskollegor på akuten.
BEERFEST?
Hahahahaha! Knappast, jag jobbar på en akutmottagning för berusade och drogpåverkade tonåringar. Garanterat beerfest men garanterat inte för min egen del.
Skriv svar