Skruvjäveeeeeeeel!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Skruvjäveeeeeeeel!

Inlägg av Hellish »

Fick Woodobasen idag och nu när jag skulle slänga på ett par straplocks gick den bakre skruven av när jag nästan skruvat in den! Den bröts av precis vid kroppen! Grrrrr!!!

Så, nu sitter man med ett par tänger och försöker förtvivlat få grepp om delen som sitter inne i basen för att mödosamt försöka få ut den, men det går inget vidare. :cry: Nån som har ett bra tips på hur jag ska få ut skruvskrället?
Dan
Medlem
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 14 aug 2008, 14:08

Inlägg av Dan »

Kanske magnet? Ren gissning
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Försök att fila ett spår i skruven så att du kan nyttja en "vanlig" skruvmejsel. Det är dock långt ifrån säkert att det funkar.
Annars blir det nog att försöka borra ut skruven och sedan limplugga och göra om. :(
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Tänsticka och lim.
Limma fast tändstickan på skruven och fortsätt skruva.
Eller sitter den fortfarande så det är trögt att skruva?
Då kan man använda nå´t annat, en nerfilad golf-pegg?
Fast det bör vara ett starkt lim...


En mycket relevant fråga är:
HUR I HELA FRIDEN KAN EN SKRUV GÅ AV!?!?!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

blackparkas skrev:En mycket relevant fråga är:
HUR I HELA FRIDEN KAN EN SKRUV GÅ AV!?!?!
En mycket bra fråga som även jag har visst intresse av att få svar på. Det har aldrig hänt mig tidigare. :cry:
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Hellish skrev:
blackparkas skrev:En mycket relevant fråga är:
HUR I HELA FRIDEN KAN EN SKRUV GÅ AV!?!?!
En mycket bra fråga som även jag har visst intresse av att få svar på. Det har aldrig hänt mig tidigare. :cry:
För litet hål i förhållande till skruvens dimension?
För mycket fibrer i frukostgröten?
Pick one! :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Skruvjäveeeeeeeel!

Inlägg av Jan Hellman »

Hellish skrev:Fick Woodobasen idag och nu när jag skulle slänga på ett par straplocks gick den bakre skruven av när jag nästan skruvat in den! Den bröts av precis vid kroppen! Grrrrr!!!

Så, nu sitter man med ett par tänger och försöker förtvivlat få grepp om delen som sitter inne i basen för att mödosamt försöka få ut den, men det går inget vidare. :cry: Nån som har ett bra tips på hur jag ska få ut skruvskrället?
Beroende lite på diametern på skruven du dragit av men..... Gå till en järnaffär och köp en griskuk/grispitt. Kärt barn har många namn.... Det är en konisk, vänstergängad, "skruvutdragare". Gör enligt bruksanvisning. Jag har använt griskukar några gånger och det brukar funka om man gör rätt och är noggrann. OBS!! Ta inte i FÖR mycket när du ska gänga ur skruven med kriskuken dock för då kan griskuken gå av och då har du ytterligare problem...... Så ta det lugnt och var metodisk med griskuken!!!!!!

//J

*Edit*

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=18181687

Så här kan dom se ut......

Bild
Senast redigerad av Jan Hellman den ons 05 nov 2008, 22:08, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Skruvjäveeeeeeeel!

Inlägg av Hellish »

Hellboy skrev:Beroende lite på diametern på skruven du dragit av men..... Gå till en järnaffär och köp en griskuk/grispitt. Kärt barn har många namn.... Det är en konisk, vänstergängad, "skruvutdragare". Gör enligt bruksanvisning. Jag har använt griskukar några gånger och det brukar funka om man gör rätt och är noggrann. Ta inte i FÖR mycket när du ska gänga ur skruven med kriskuken dock för då kan griskuken gå av och då har du ytterligare problem...... Så ta det lugnt och var metodisk.

//J
:shock: Aldrig hört talas om... Så jag ska alltså knalla in på järnaffären och be dem plocka fram en griskuk??? :shock:
Användarvisningsbild
lill_frasse
Medlem+
Inlägg: 1113
Blev medlem: sön 15 jun 2008, 15:26
Ort: Lidköping

Inlägg av lill_frasse »

Rätt vanligt att träskruv går av finns lite olika kvalité och olika matreal som de är gjorda av. Och därmed olika mjuka/sköra. Blir skruven varm när man drar i den går den lättare av också. Får du inte något vettigt tag på den med polygrip så är det nog bara borra ur som gäller.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Re: Skruvjäveeeeeeeel!

Inlägg av Klopper »

Hellish skrev:
Hellboy skrev:Beroende lite på diametern på skruven du dragit av men..... Gå till en järnaffär och köp en griskuk/grispitt. Kärt barn har många namn.... Det är en konisk, vänstergängad, "skruvutdragare". Gör enligt bruksanvisning. Jag har använt griskukar några gånger och det brukar funka om man gör rätt och är noggrann. Ta inte i FÖR mycket när du ska gänga ur skruven med kriskuken dock för då kan griskuken gå av och då har du ytterligare problem...... Så ta det lugnt och var metodisk.

//J
:shock: Aldrig hört talas om... Så jag ska alltså knalla in på järnaffären och be dem plocka fram en griskuk??? :shock:
Googlade på grispitt och där fanns den! :lol:

Bild
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Lycka till, iallafall :lol:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Hellish!
Tog du i så du fick skitsmak i mun när du drog av skruven eller brast den vid fjäderlätt åtdragning?
Har en viss betydelse vid nyttjande av GP!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Skruvjäveeeeeeeel!

Inlägg av Jan Hellman »

Hellish skrev:Så jag ska alltså knalla in på järnaffären och be dem plocka fram en griskuk??? :shock:
Jepp. Och i och med att det är så kallt ute bör du ha en björnfitta på huvudet.

"Ornapitt" kan dom också kallas. Eller "skruvutdragare" för den svagsinte....

//J
Senast redigerad av Jan Hellman den ons 05 nov 2008, 22:15, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Klopper skrev:Hellish!
Tog du i så du fick skitsmak i mun när du drog av skruven eller brast den vid fjäderlätt åtdragning?
Har en viss betydelse vid nyttjande av GP!
Nånstans mittemellan. Så pass lätt att jag trodde att jag skulle kunna få ut den om jag bara fick tag om den. Lite lurigt att få ett bra grepp dock.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Skruvjäveeeeeeeel!

Inlägg av Hellish »

Hellboy skrev:Jepp. Och i och med att det är så kallt ute bör du ha en björnfitta på huvudet.

//J
SÅ kallt är det inte. Än.. :wink:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Skruvjäveeeeeeeel!

Inlägg av Jan Hellman »

Hellish skrev:
Hellboy skrev:Jepp. Och i och med att det är så kallt ute bör du ha en björnfitta på huvudet.

//J
SÅ kallt är det inte. Än.. :wink:
Skit i det! På med björnfittan nu!! Allt för humorn...... ;)

//J
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Hellish skrev:
Klopper skrev:Hellish!
Tog du i så du fick skitsmak i mun när du drog av skruven eller brast den vid fjäderlätt åtdragning?
Har en viss betydelse vid nyttjande av GP!
Nånstans mittemellan. Så pass lätt att jag trodde att jag skulle kunna få ut den om jag bara fick tag om den. Lite lurigt att få ett bra grepp dock.
Ta det försiktigt om du nyttjar gp:n.
Sitter skruven som berget så är det som "Helleberget" skrev stor risk att det säger snipp och och du har mer problem. :(
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Klopper skrev:Ta det försiktigt om du nyttjar gp:n.
Sitter skruven som berget så är det som "Helleberget" skrev stor risk att det säger snipp och och du har mer problem. :(
*Suck* Bara att borra ur skiten då och få det gjort. Nåväl. Tack för ert engagemang och förslag på diverse djurs könsorgan... :D
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Hellish skrev:
Klopper skrev:Ta det försiktigt om du nyttjar gp:n.
Sitter skruven som berget så är det som "Helleberget" skrev stor risk att det säger snipp och och du har mer problem. :(
*Suck* Bara att borra ur skiten då och få det gjort. Nåväl. Tack för ert engagemang och förslag på diverse djurs könsorgan... :D
Om du har en sk pryl med fyrkantig konisk spets så prova med att borra ett hål i skruven och knacka in spetsen på prylen försiktigt och vrid försiktigt. Har du tur så får du ut skruven. En budget variant på gp.
Skulle du snippa av prylen så är det inte lika hårt material i prylen som i gp:n!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Hinke
Medlem+
Inlägg: 582
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 17:57
Ort: Skåneland

Inlägg av Hinke »

Ornapitt som expanderar i när man skruvar in den i ett förborrat hål är ju lite föråldrat.Det finns bättre prylar nuförtiden typ Rigid skruvutdragare (dyrt skit),Biltema har en snikvariant för 350:-.

Bild

Men i Hellish fall snackar vi väl mycket liten diameter på den avbrutna skruven och att borra ett centrumhål i den blir nog lindrigt sagt svårt.Det blir nog bäst att försöka borra ut den alternativt gräva lite i träet och få tag med en tång.
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Inlägg: 2251
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 08:56
Ort: Hyfsat nära Entombedkorset.
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Svinpitt behövs bara om det inte sticker ut en enda mm av skruven...

Sticker det ut en pyttebit borde det funka med en svetstång som du låser om skruven. Så har iaf jag fått ut bultar som gått av inne i gjutjärn och din skruv sitter ju antagligen ungefär en miljard ggr lösare.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Heyman skrev:Svinpitt behövs bara om det inte sticker ut en enda mm av skruven...

Sticker det ut en pyttebit borde det funka med en svetstång som du låser om skruven. Så har iaf jag fått ut bultar som gått av inne i gjutjärn och din skruv sitter ju antagligen ungefär en miljard ggr lösare.
Där sa du nåt. :)
Men det sticker inte ut såpass att man kan få tag om den tyvärr.
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

om nu skruven sitter som svinpitten i Greta så är det viktigaste av allt att du berättar när du får ut skiten hur du gjorde...det här är intressant läsning, vill jag lova!
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Tarzan08 skrev:om nu skruven sitter som svinpitten i Greta så är det viktigaste av allt att du berättar när du får ut skiten hur du gjorde...det här är intressant läsning, vill jag lova!
Ska ske! :D
Kilar in på clas ohlson nu och kollar om jag hittar något användbart där.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

En sån här kanske? :lol:

Bild
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Skriv svar