tks 212

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Liten skrev:
Boom skrev:Tackar för info´n Mr Liten!
Så lite så Herr Boom

Jag är MYCKET intresserad av hur denna låda låter.. Ska bli riktigt kul att höra någon dag..

(även om jag hellre skulle vilja ha en 115+110+skrika idag..)

:roll:
Jag tror faktiskt du kan ändra dig. Testade Basmartins låda lite försiktigt i går kväll. Med en ojusterad OLP med Delano hybridmick genom min Peaveytopp. Med micken i MM-läge lät det väldigt fett och gott med mycket punch, i jazzläget blev det som en åsnespark i mellangärdet ungefär.

Tks har sagt ungefär som så att hans lådor ska förmedla det du vill ha sagt med din bas och förstärkare och det tycker jag han lyckats suveränt med.

Jag sa till TKS att ett skäl att inte köpa den är att den är så avslöjande. :oops:
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Varje gång jag bläddrar i denna tråd så kommer det små anfall av GAS, men jag ska nog ta och hålla mig tills 4x12:an dyker upp.

Men det skulle onekligen vara riktigt roligt att prova en 2x12!!
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Hellish skrev:Varje gång jag bläddrar i denna tråd så kommer det små anfall av GAS, men jag ska nog ta och hålla mig tills 4x12:an dyker upp.

Men det skulle onekligen vara riktigt roligt att prova en 2x12!!
Har bestämt att jag ska skaffa mig en. Får se hur det är ställt med ekonomin när Tks väl börjar att ta beställningar igen. Om du har vägarna förbi så får du testa :D
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

200071 skrev:
Liten skrev:
Boom skrev:Tackar för info´n Mr Liten!
Så lite så Herr Boom

Jag är MYCKET intresserad av hur denna låda låter.. Ska bli riktigt kul att höra någon dag..

(även om jag hellre skulle vilja ha en 115+110+skrika idag..)

:roll:
Jag tror faktiskt du kan ändra dig. Testade Basmartins låda lite försiktigt i går kväll. Med en ojusterad OLP med Delano hybridmick genom min Peaveytopp. Med micken i MM-läge lät det väldigt fett och gott med mycket punch, i jazzläget blev det som en åsnespark i mellangärdet ungefär.

Tks har sagt ungefär som så att hans lådor ska förmedla det du vill ha sagt med din bas och förstärkare och det tycker jag han lyckats suveränt med.

Jag sa till TKS att ett skäl att inte köpa den är att den är så avslöjande. :oops:
Oj.. är det så.. :hmm: måste testas helt enkelt!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Liten skrev:
200071 skrev:
Liten skrev:
Boom skrev:Tackar för info´n Mr Liten!
Så lite så Herr Boom

Jag är MYCKET intresserad av hur denna låda låter.. Ska bli riktigt kul att höra någon dag..

(även om jag hellre skulle vilja ha en 115+110+skrika idag..)

:roll:
Jag tror faktiskt du kan ändra dig. Testade Basmartins låda lite försiktigt i går kväll. Med en ojusterad OLP med Delano hybridmick genom min Peaveytopp. Med micken i MM-läge lät det väldigt fett och gott med mycket punch, i jazzläget blev det som en åsnespark i mellangärdet ungefär.

Tks har sagt ungefär som så att hans lådor ska förmedla det du vill ha sagt med din bas och förstärkare och det tycker jag han lyckats suveränt med.

Jag sa till TKS att ett skäl att inte köpa den är att den är så avslöjande. :oops:
Oj.. är det så.. :hmm: måste testas helt enkelt!
Japp... Sjukt tryck faktiskt. Mer botten än min 15-låda också...
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
SUBurban
Medlem+
Inlägg: 546
Blev medlem: fre 15 feb 2008, 11:54
Ort: Örebro

Inlägg av SUBurban »

Oh...!

Hoppas jag inte missar när larmet går, att det finns en i Örebro att testa...

Kommer 1x12an ner i 10kg, för 1750kr? :wink:
Basslab-representant - www.suburban.se
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

112:an kommer inte komma ned i så lite som halva priset av 212:an, men vikten hamnar kring 10 kg. Kommer med mer info när jag är klar med den första 112-prototypen. Håller på med den idag faktiskt.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
SUBurban
Medlem+
Inlägg: 546
Blev medlem: fre 15 feb 2008, 11:54
Ort: Örebro

Inlägg av SUBurban »

tks skrev:112:an ..., men vikten hamnar kring 10 kg.
:shock: Är du riktigt riktig??? :?:

Mänskligt sett ska det inte gå att halvera vikten. Du tar normalt sett inte bort 50% av lådans material eller kablage/elektronik.
Lyckas du med det, gosse, då är jag imponerad - och borde inte vara ensam.

Ytterligt intressant.
Basslab-representant - www.suburban.se
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Inlägg av 41HZ »

Jo, imponerande isåfall!
En fråga. Vad är det för element du använder? Jag trodde först det var "delta12LF", men såg sedan att effektangivelsen var på 500W för 2x12´n.
Denna enda 250W jag hittade var "beta12" med usel xmax(0,8mm), eller finns det fler jag missat?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Ta daa!

Bild
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

basmartin skrev:Ta daa!

Bild
Sedär! Stiligt. Recension?
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1115
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Inlägg av Anders »

basmartin skrev:Ta daa!

Bild
Jägarns!
Gratulerar.
Och vad blir domen?Nöjd må'n tro?
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Stiligt. Längtar efter min :)
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Jag kan inte ge en heltäckande recension förrän jag har haft den på gig, men det lilla jag har spelat med den hittills så verkar det lovande. Den påminner en hel del om min GS 112 i karaktären, ren och ofärgad eftersom AG 500 toppen betedde sig likadant i båda lådorna. Stora skillnaden är ju att tks:n saknar tweeter och det tror jag nog att jag inte kommer sakna. Vikten är fantastisk, man bär den i en hand utan vidare.... Så än så länge så får lådan bara pluspoäng.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

SUBurban skrev: :shock: Är du riktigt riktig??? :?:

Mänskligt sett ska det inte gå att halvera vikten. Du tar normalt sett inte bort 50% av lådans material eller kablage/elektronik.
Lyckas du med det, gosse, då är jag imponerad - och borde inte vara ensam.

Ytterligt intressant.
Min 112-variant är mindre än hälften så stor som min 212a. Dessutom behöver den lilla lådan inte samma uppstagning som den större, och sparar ytterligare lite vikt på det. Blev klar med min första 112-prototyp idag, vägde 10,1 kg på personvåg med metoden (vikt person med låda)-(vikt person utan låda). Jag vet inte hur exakt den metoden är, men det är det bästa jag har att tillgå. Hur som helst, tungt blev det inte. Jag tar med den till forumträffen i Uppsala på söndag så får alla som vill provlyfta.
41HZ skrev:Jo, imponerande isåfall!
En fråga. Vad är det för element du använder? Jag trodde först det var "delta12LF", men såg sedan att effektangivelsen var på 500W för 2x12´n.
Denna enda 250W jag hittade var "beta12" med usel xmax(0,8mm), eller finns det fler jag missat?
Jag använder den förbättrade versionen som har nästan lika mycket xmax som Delta 12LF, bara 0,4mm mindre, och det elementet är samtidigt mycket mer lättdrivet än Delta12, ca 3 dB mer vid samma effekt.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Kul att du är nöjd Martin! Hoppas den fungerar bra till dina gig också. Imorgon ska Hellboy få två lådor... plus att jag har med mig två andra 212or och en 112 för test i Uppsala. Nio tolvor i bilen!
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

tks skrev:Kul att du är nöjd Martin! Hoppas den fungerar bra till dina gig också. Imorgon ska Hellboy få två lådor... plus att jag har med mig två andra 212or och en 112 för test i Uppsala. Nio tolvor i bilen!
Lagom ;)
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Fan, jag har helt missat denna tråden tidigare. Nu har jag läst igenom hela. Verkligen roligt att dina prylar verkar så bra Tommy! Jag har ju faktiskt spelat på din låda i Aggarp och det lät ju jättebra, men jag tänkte nog inte riktigt på vad det var för något. Men verkligen härligt att vi har så mycket kompetens på Pratabas! :clappy:

Lycka till med företagandet! Och glöm inte att hålla oss uppdaterade med nya modeller och priser. Rätt vad det är behöver man en låda, och självklart ska man stötta sina egna!
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Inlägg av 41HZ »

Jepp, 1x12´n blir intressant. Synd att man bor så långt ifrån Uppsala bara...
Användarvisningsbild
heckenbacker
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 16:19
Ort: Norrköping

Inlägg av heckenbacker »

Ny på forumet.

Hamnade här då jag sökte på lite info om att bygga en 112 Extension högtalare till min GK 200MB. Funderade på att basera den lådan på en Eminence DeltaLite II 2512, som verkar matcha GK 200MB inbyggda högtalare mycket bra, samt ha bra verkningsgrad. Har bl.a. hittat länken nedan via TalkBass forum som beskriver bygget av en sådann högtalare med all bakomliggande teori, utvärderingsprogram med mera. Författaren Francis J. Deck verkar vara rätt så kunng i ämnet.
http://personalpages.tds.net/~fdeck/bass/#projects

Såg även att Tysken har rätt bra pris på dessa element.
http://www.thomann.de/se/eminence_deltalite_ii_2512.htm

Ett annat intressant alternativ dök nu upp med denna tråd att köpa en färdigbyggd 112 från dig TKS, speciellt som jag också bor i Norrköping.
Du har inte möjligtvis lite bilder och mer data på storlek och känslighet för din TKS 112 att lägga ut.

M.v.h.
/Henrik
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

heckenbacker skrev:Du har inte möjligtvis lite bilder och mer data på storlek och känslighet för din TKS 112 att lägga ut.
1x12:an är i prototypstadiet så det är topphemlig information :wink:
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
dereborn

Inlägg av dereborn »

Indigo skrev:
heckenbacker skrev:Du har inte möjligtvis lite bilder och mer data på storlek och känslighet för din TKS 112 att lägga ut.
1x12:an är i prototypstadiet så det är topphemlig information :wink:
HEJA 1x12!!! Sätt upp mej på intresselistan!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

dereborn skrev:
Indigo skrev:
heckenbacker skrev:Du har inte möjligtvis lite bilder och mer data på storlek och känslighet för din TKS 112 att lägga ut.
1x12:an är i prototypstadiet så det är topphemlig information :wink:
HEJA 1x12!!! Sätt upp mej på intresselistan!
Så här ser det ut i studion idag:

Bild

Och tidigare idag fanns här ytterligare 2 st. tks-byggda 2 x 12´-lådor varav en hade en 8´:are i sig också och den andra var mindre stadgad + en 1 x 12´-låda. Jag testade allihop. Dom två 2 x 12´-lådorna jag beställde (och som nu är levererade. Stort tack, tks :D ) har vare sig tweeter eller 8´-element i sig. Dom låter väldigt bra och väger lite. Rejäla handtag. Lättburna, minst sagt. Det här ska bli roligt.

I jämförelse med den mindre stadgade lådan, som av vad jag förstått är identisk med mina förutom just uppstagningen, så har mina LITE mer botten och B-strängen är SNÄPPET jämnare i volym i jämförelse med övriga strängar på en 5-strängad. Svårt att veta vad det beror på men det KAN vara så att dom lägsta frekvenserna vibrerar bort i en mindre stadgad låda. En teori i alla fall. Eller så är det något annat men jag läste någonstans att en bil ofta är bland dom bästa ställen där man kan lyssna på musik rent frekvensmässigt. Så länge man inte startar motorn vill säga för då försvinner hälften av frekvenserna. Och av vad jag förstår har just detta med vibrationer att göra. Stadgar man upp en låda för lite börjar framförallt bakstycket, som ju har störst yta, vibrera och detta kanske gör att man tappar lite botten. En tanke. Den lät också väldigt bra men jag personligen känner att den "fullstadgade" lådan låter lite bättre och viktskillnaden är inte så värst stor.

2 x 12´-lådan med 8´ element i som Tommy (tks) hade med sig var roligt att testa. Mer mellanregister och mer topp utan att få den där lite gnissliga diskanten man kan få från en tweeter då 8´-elementet inte går riktigt lika högt. Jag testade och jämförde med en av mina tks-lådor och spelade 5-strängad bas och Stick igenom båda. För min personliga del räcker toppen i en ren 2 x 12´-låda och det även till en Stick så jag är väldigt nöjd med dom jag beställt. Men det kanske kan vara en fördel med ett 8´-elementet i lådan live då man ibland vill ha lite extra skjut i mellanregistret/toppen för att skära igenom ljudbilden. Lite svårt att säga än men så kan det kanske vara. Eller inte. Återstår att se. Jag har haft en tweeter i min gamla högtalare som jag kört lite på halveffekt för att få lite extra topp till Stick:en men i övrigt har jag varit nöjd med hur 12´-elementen låter och har inte känt att jag behövt extra knuff i mellanregistret. Detta är lite anledningen till att jag ville ha rena 12´-lådor denna gång och det känns som att tks valt helt rätt element då dom nog har lite mer topp än vad elementen levererar i min gamla 4 x 12´-låda. Känns så här långt helt perfekt.

1 x 12´-lådan var riktigt skojjig. Den vägde knappt någonting och lät väldigt bra. Man märker ju givetvis att det är en mycket mindre låda men den spelade starkt och hade en fin definition. Jag beställde två av Tommy på rotmos. Otroligt smidig liten låda.


Det är roligt att Tommy experimenterar och testar olika byggtekniker. Jag märker ju att jag är mindre intresserad av att bära runt på stora och tunga högtalare nu för tiden. Med två tks 2 x 12´-lådor har jag kapat av mer än 1/3-del av vikten i jämförelse med den 4 x 12´-låda jag har idag och jag har samtidigt mer effekt i Tommy´s lådor. Jag ska behålla min Fafner och 4 x 12´ Proline lådan då det händer att jag behöver dubbla riggar ibland och den riggen låter ju fantastiskt bra. Men många repetitioner/spelningar där man snabbt ska lasta in prylarna i bilen och dra iväg så är det ju helt fantastiskt att slippa tunga prylar. Ibland räcker det med en låda också. Eller en 1 x 12´-låda om det är mindre (akustiska?) gig. Jag är imponerad av Tommy. Kunnig och trevlig. Bra kombination. :)

Jag återkommer när jag testat prylarna på gig. :)

MVH//Jan
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Tack för recensionerna basmartin och Hellboy! Ser fram emot att få läsa mer efter att ni gigat med lådorna, även om det nu kommer öka mitt köpsug en hel del... ;)

Förresten, vad kommer det bli för impedans på 1x12:an?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

peter_s skrev:Tack för recensionerna basmartin och Hellboy! Ser fram emot att få läsa mer efter att ni gigat med lådorna, även om det nu kommer öka mitt köpsug en hel del... ;)

Förresten, vad kommer det bli för impedans på 1x12:an?
Sitter ett 8 ohms element i den lådan jag testade. Tommy berättade att man kan specialbeställa 4 ohms element från tillverkaren men då måste man beställa 100 stycken..... :shock: :? :D

//J
Skriv svar