tks 212

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

TKS-lådorna kan verkligen rekommenderas, jag har en 212'a (tidig tks-prototyp) som är fruktansvärt trevlig!! TKS får definitivt :tummenupp: från mig!

Spelar på en TKS 212 och en Aguilar GS212 idag, och är otroligt nöjd med båda två. Fast kan man benchmarka ska man ju göra det: vid A/B test med bandet föredrog samtliga TKS-lådan, så även jag. :D TKS'en är lite varmare och trevligare i tonen jmf med Aguilaren, fast fortfarande väldigt tajt och klar i ljudet. Sen är TKS'en väldigt lättdriven, så man får verkligen ut mycket volym ur den, känns väldigt lik min gamla Proline 410 i ljudtryck (inget A/B test här dock, men jag är smått sugen på att ta med TKS'en på benchmark-test hos Taurus...).

Har dock kommit till insikt om att det där med tweeter (Hellborg-tråden någon?) verkligen inte är min tekopp: med tweetern på blir ljudbilden otroligt känslig för minsta oförsiktiga rattning på diskanten på nästan alla basar med aktiv elektronik som jag testat. Ingen tweeter alls, eller tweeter med ställbar volym (och då bara en touch) är helt klart att föredra. Både TKS'en och Aguilaren klarar sig alldeles utmärkt bra utan tweeter, även vid tex slapspel där man brukar vilja ha lite mer topp. Allt IMHO förstås.

Sen är förstås TKS-lådorna ytterligt svårslagna när det gäller vikt (och pris med för den delen): Aguilaren väger 35kg (70 lbs) medan min TKS väger ungefär 22-23kg.

Om det inte framgått med all önskvärd tydlighet redan: TKS-lådorna får härmed en officiell rekommendation från Uppsala!! 8)

Det kommer att bli en till TKS-låda för mig lite längre fram, då troligen en 212+8. Hur blir det med ohm-frågan på en sån?
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Om jag varit ute efter en ny låda så hade det där definitivt varit ett alternativ. Just nu måste jag avstå, men kanske kommer jag höra av mig i framtiden. :)
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

BB3000S skrev:TKS-lådorna kan verkligen rekommenderas, jag har en 212'a (tidig tks-prototyp) som är fruktansvärt trevlig!! TKS får definitivt :tummenupp: från mig!
Tack för kommentarerna, och kul att du är så nöjd och att den står sig så bra mot dyrare saker. Du har prototypen, som mina senaste byggen är direkt baserade på. De blev något mindre, några kilo lättare och passar bättre i bilens bagageutrymme. Det enda man offrar med det något mindre formatet är ca 1 dB från 60 Hz och nedåt, dvs ingenting som märks.

Just nu är jag också inne på tweeterlösa byggen, men det går ju att slänga in om man gillar sådant. Annars tycker jag ett 8"-element fungerar fint som "diskant", eftersom det börjar skära av lite snyggt vid sisådär 8 kHz (mot ca 3 kHz som vanliga 12-15"-element oftast ligger vid) och passar bättre för bas än tweeters som håller i med full volym hela vägen uppåt 20 kHz. Man får mer tydlighet och lite mer strängljud utan att det blir allt för påträngande.

Mitt andra 212-bygge är ju just en 212+8. Den är egentligen klar den med, men jag ska tillverka ett nytt delningsfilter till den. Den är på 4 ohm den med.
baskillen33
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 17 okt 2008, 16:03
Ort: Skellefteå

Inlägg av baskillen33 »

Kul att det byggs 2*12" lådor, det finns nog behov av det.
Nästa gång jag är på jakt ska jag höra av mig.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Riktigt bra de här.
Den jag testade i Aggarp vart riktigt bra, snyggt bygge och tight fullrange-sound.
Grymt mycket 212'a för pengarna!
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
BlueFruit
Medlem+
Inlägg: 719
Blev medlem: tis 07 aug 2007, 20:09

Inlägg av BlueFruit »

Jag är intresserad. Dock finns inte ekonomin just nu.
Hur mycket skulle priset öka och vikten minska om du monterade Neodyniumelement istället?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Hur skulle 2st av dina 2x12:or parallella i 2 ohm stå sig mot en attack av tex en SVT2Pro el motsv tror du?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

BlueFruit skrev:Jag är intresserad. Dock finns inte ekonomin just nu.
Hur mycket skulle priset öka och vikten minska om du monterade Neodyniumelement istället?
Det finns lite olika neodymiumelement att välja på, det skulle kosta ca 1000 kr till och spara in 2-3 kg vikt beroende på vilka man valde. Lägger man dessutom lite extrapengar på ett galler i aluminium istället för stål skulle man komma ned i en vikt på ca 16 kg. Skulle jag få tag i ett ännu lättare material att bygga lådan i skulle vikten kunna hamna lite under 15 kg!

Nu vill jag gärna prova alla dessa saker först, jag vet inte hur Neo-elementen skulle göra sig (borde fungera bra, men ge lite annan ton), och om jag får tag i annat material måste jag se om det går att bygga lika stadigt med samma förstärkningsmetoder som jag använder idag.

Det finns som sagt mer att experimentera med ;)
TDHP skrev:Hur skulle 2st av dina 2x12:or parallella i 2 ohm stå sig mot en attack av tex en SVT2Pro el motsv tror du?
Jag tror inte det skulle vara några problem alls. Jag har provat att mata en låda med 630W från ett PA-slutsteg, och det fungerade, även om jag tyckte att man började höra lite distorsion från högtalarelementen då. Två lådor drivna av en rörtopp på 300W borde låta hur fint som helst.

Om du råkar ha vägarna förbi Norrköping och är nyfiken så är du välkommen att ta med toppen och prova på mina två lådor. Ena lådan sitter det ett 8"-element i också, men det går att koppla förbi.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Du har snart ett PM.. Har en kanske något konstig fråga.. ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Liten skrev:Du har snart ett PM.. Har en kanske något konstig fråga.. ;)
Alla frågor är välkomna, även de konstiga ;)
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Liten skrev:Du har snart ett PM.. Har en kanske något konstig fråga.. ;)
Va fan....? :roll:
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Scuba skrev:
Liten skrev:Du har snart ett PM.. Har en kanske något konstig fråga.. ;)
Va fan....? :roll:
Ikväll äter jag Warwick till middag! :roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Liten skrev:
Scuba skrev:
Liten skrev:Du har snart ett PM.. Har en kanske något konstig fråga.. ;)
Va fan....? :roll:
Ikväll äter jag Warwick till middag! :roll:
Liten skrev:Hej TKS, jag vill så gärna vinna Warwicken som lottas ut och jjag har ju redan köpt lotter. Nu vill jag förbereda mig för det perfekta ljudet. Scuba sa att hans basar lät så fint igenom dina lådor och det har inspirerat mig till max. Men säg inget till någon ... det är så pinsamt :oops: :oops:
Warwick låter skitbra genom TKS lådor!
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Ja, jag är ju den där som uttryckte intresse på Skåne-träffen =) Jag har funderat lite på just en 2x12:a, och var tvungen att testa TKS-lådan med min SVT Classic. Och det lät skitbra! Så jag är ju intresserad som du vet =) Tyvärr finns inte ekonomi till det nu så klart. Inte så konstigt kanske, eftersom jag nyss köpte en 8x10:a. Men jag kommer så klart höra av mig till dig.

Och jag håller med, en liten snygg logga skulle du sätta på lådorna. Det skulle passa med någon liten logga, kanske till och med inte på frontgallret, utan på ovansidan, i mitten, precis ovanför gallret. Det vore snyggt tror jag.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Jag har faktiskt funderat på logga, men det får vänta än så länge. Om jag bara beställer några få stycken blir det rätt högt pris per st, och det känns lite onödigt när ett av målen är att hålla priset på bygget nere. Om intresse finns för många beställningar så bestäler jag ett större antal loggor till bra styckpris, men det får som sagt vänta till den dagen jag eventuellt har ett par beställningar :)
Dögrävarn
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: lör 30 jun 2007, 10:28

Inlägg av Dögrävarn »

1X12" lådor är ju alltid intresanta
Har du funderat på någon sådan?
Kör själv med 2 st 1X12" lagom att släpa på.
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Ja, det har jag faktiskt. Någon dag ska jag bygga en sådan, men det är lite mer saker att fundera på då. Många vill ju ha 1x12 som är så små och lätta som möjligt, även om man offrar lite botten mot en större låda. Jag har funderat på hur litet man kan bygga innan man tappar för mycket. Ännu en sak att testa och fundera över, men det är ytterligare en sak som får vänta lite. Just nu är jag inne på att få till 2x12-konceptet så bra som möjligt om man tar med storlek, vikt, ljud och pris i beräkningen, och det känns som jag hamnat väldigt bra till, bara några små förändringar kvar att testa.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Skulle man inte tekniskt sett kunna bygga en 1x12 som är djupare än brukligt för att få mer botten?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Ev pris på lådan utan element?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Skulle passa utmärkt med en sådan låda! Ska räkna lite på hur ekonomin ser ut och återkommer ifall det ser ljust ut.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag kan vara intresserad, men vill ju då såklart testa först....
Skulle behöva en 4 ohms låda som extralåda t Walkabouten. Kanske helst en 1x15 eller 1x12, men en smidig 2x12 kan ju vara intressant, särskilt till det priset!

Kör ju ibland med min 1x15, men den är på 8 ohm, och det blir inte så bra mot det interna 4 ohms-elementet...
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

TDHP skrev:Skulle man inte tekniskt sett kunna bygga en 1x12 som är djupare än brukligt för att få mer botten?
Jo, fast då kommer man till den biten att det alltid är en balansgång mellan olika parametrar, både när det gäller högtalarelement och lådkonstruktion. Ändrar något för att förbättra en sak så försämras en annan sak. Större låda innebär mer botten vid en given effekt, men det kräver även att högtalarelementet behöver röra mer på sig. Vid tillräckligt mycket effekt rör högtalarelementet på sig så mycket att märkbar distorsion uppstår, och detta blir alltså vid en lägre effekt än en mindre låda.

Man har alltså att välja på stor låda med mycket botten som klarar mindre effekt eller liten låda med mindre botten som klarar mer effekt. Det tror jag är en anledning till att många högtalarlådor är mindre idag än förr. Förstärkarna har fått mer effekt, och man kan kompensera för den botten som saknas i en mindre låda genom att vrida på mer.

Det kan fungera med en låda dimensionerad för mycket botten när det handlar om stora element som kan ta mycket effekt innan de börjar dista, särskilt om det är fler av dem. Säg 2x15. Med tillräckligt bra 15"-element kanske de skulle börja dista vid kring 800W i en liten låda, men då kan man öka på storleken, så att de börjar dista vid runt 500W istället, då får man ut mycket mer botten och en låda som fortfarande låter bra, eftersom det inte är så vanligt att man vräker på med mer än 500W.

Balansgång som sagt. Rätt element och låda för rätt användningsområde.
Klopper skrev:Ev pris på lådan utan element?
Det skulle kännas fel att sälja lådan utan element.
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

dereborn skrev:Jag kan vara intresserad, men vill ju då såklart testa först....
Skulle behöva en 4 ohms låda som extralåda t Walkabouten. Kanske helst en 1x15 eller 1x12, men en smidig 2x12 kan ju vara intressant, särskilt till det priset!
Den skulle säkert kunna passa dig, om jag förstått mig på ditt ljudideal rätt. Utan tweeter har lådan lite mer "traditionellt" basljud, utan att ha den toppen på 2-4k som många Neoelement har, vilket jag gissar är anledning till att många tycker att neolådor låter för "modernt", även med tweeter avstängd.

Har du vägarna förbi Norrköping är du mer än välkommen att komma och provspela!
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

basmartin skrev:Skulle passa utmärkt med en sådan låda! Ska räkna lite på hur ekonomin ser ut och återkommer ifall det ser ljust ut.
(Det här inlägget missade jag nästan i sidbytet)

Kul! Gör så, vore kul om jag fick bygga en till dig!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

tks skrev:Det skulle kännas fel att sälja lådan utan element.
Har ett gäng JBL 12:or som skulle behöva bättre lådor.
Men det är lugnt! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Skriv svar