tks 212

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Idag var Tommy - a.k.a. tks - förbi studion med en styck egentillverkad 2 x 12´ låda som jag testade ganska länge och väl. Till att börja med kan jag ju konstatera att Tommy är hur trevlig som helst! Lite gött blygt kunnig, om ni förstår.... Rackarns kul.

Jag testade lådan med min Fafner topp och först ställde jag toppen ovanpå lådan och sen pluggade jag in en bas och började spela. Det vart lite vibrationsljud/skaller som störde mig initialt men det visade sig ganska omgående att det faktiskt var Fafnern och inte högtalaren som skallrade.... Högtalaren var knäpptyst vad det gäller mekaniska oljud. :thumbsup:

Hur lät den då? Den har ju ingen skrika så lite mindre topp än i min 4 x 12´ som jag vanligtvis använder men över lag låter lådan väldigt bra. Jag blev imponerad. Helt perfekt format vad det gäller storlek och väger lite. Tight botten och lite åt vintage hållet i ljudkaraktär. Lådan både kändes och såg välbyggd ut. Helrätt. Lite besynnerligt dock..... Jag började med att koppla in en Wal bas och då kändes lådan lite snuvig och lite väl dov i toppen men sen när jag kopplade in en Stingray vart det precis som det skulle vara. Sen testade jag med el-kontra och inga problem där och därefter Stick. Stick:en fick jag jobba lite med men sen lät det väldigt bra det också. Den Stick jag spelar på nu har en del rattar på mikrofonen så man kan ändra lite vad det gäller ton. Jag fick ratta den mer som jag gör vid inspelning än hur jag vanligtvis gör när jag spelar genom förstärkare innan det kändes bra. Jag vet inte vad man kan dra för slutsatser av det annat än att det inte kommer bli några problem. På slutet kopplade jag in samma Wal bas igen och jag har ingen aning vad jag gjorde olika men då lät det mycket bättre..... Konstigt. Säkert jag som var trött i öronen efter att ha suttit och lyssnat på musik en hel dag.....

Så för att summera......

Jag blev över lag väldigt imponerad. Lådan känns välbyggd och låter bra. Tight botten och, som sagt, lite mindre topp än vad jag är van vid och den låter något mer "vintage" än EBS lådan. Spelar starkt och är smidig i format och vikt. Jag har känt att jag har haft ett behov av lite mindre lådor som komplement till EBS prylarna. Ibland är man själv och då kan det bli problem med en högtalarlåda som är stor som ett hus. Blir svårroddat. Så jag beställde två 2 x 12´ lådor av Tommy. Då kan man använda en eller två beroende på var man ska spela och man bär dom enkelt själv. Blir ju kul. Tjohej. :)

Lite trevligt det här vad det gäller att någon kommer till en själv så att man kan testa i lugn och ro med sina egna prylar. Lite som en "gårdsfarihandlare"..... Vi hann inte med att dra en fika men det får bli nästa gång. :D

Stort tack till Tommy. Trevlig upplevelse! Ska bli kul när lådorna blir klara.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Fan Tommy... bara starta firman nu då?

Mer vintage än EBS.. Låter som jag måse testa de där lådorna då? :hmm:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Poncho
Medlem+
Inlägg: 1157
Blev medlem: tis 08 jan 2008, 14:44
Ort: Sthlm

Inlägg av Poncho »

Även jag fick äran att provspela TKS 212-låda lite snabbt igår. Tommy aka TKS var förbi min replokal och hämtade upp 2st 15tums-element som jag donerade till honom som tack för all hjälp jag fått av honom med min JCM800-låda. Behöver jag säga att han är fantastiskt duktig på det här med lådor/element? Dessutom är han grymt hjälpsam och är en riktigt hyvens kille. Tack för all hjälp TKS!

Jag blev imponerad av TKS bygge på flera sätt. För det första, vikten. Vilken lätt rackare, tror det va 24kg? Vi matade den med min H&K Quantum-topp och jäklar va fint den lät också. Precis som Hellboy säger så tyckte jag den lät gött vintage. Kanske inte nåt dundertryck i botten, men 2st 12or och med den lådvolymen kan det nog inte bli mer botten. Jag va väldigt nära att säga att jag vill köpa en låda. Som tur var så gjorde jag inte det för mina pengar måste gå till en rörtopp. Men nästa inköp kan mycket väl bli en TKS-låda. Den är perfekt till mindre gig tack vare sin smidighet. Jag rekomenderar alla som funderar på en ny låda att testa dessa lådor.

Som sagt TKS, nu är det dags att starta upp ditt företag. :)
Fender P + Ampeg SVT
dereborn

Inlägg av dereborn »

Liten skrev:..Mer vintage än EBS..
Å andra sidan låter nästan ALLT mer vintage än EBS!

Fan att man inte bor mer centralt. Antar att det inte är läge att be tks svänga förbi hitupp för ett test... ;-) Är övertygad om att lådorna är riktigt bra! Särskilt till det priset!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

dereborn skrev:
Liten skrev:..Mer vintage än EBS..
Å andra sidan låter nästan ALLT mer vintage än EBS!

Fan att man inte bor mer centralt. Antar att det inte är läge att be tks svänga förbi hitupp för ett test... ;-) Är övertygad om att lådorna är riktigt bra! Särskilt till det priset!
Om du har vägarna förbi Södermalm när du är i storstan får du gärna testa lådorna när dom är klara. Tommy bor ju i Norrköping och där är du kanske också ibland.

Jag funderar lite på att testa en Tecamp Puma 1000 i kombination med dom här lådorna. 2 x 500W och mindre än 3 kg (hur i HELVETE lyckas dom med det??). Sen kan man köra en eller två lådor beroende på var och hur man ska spela. Som potent lättviktsrigg..... Kan bli bra. Tror faktiskt att Tommy´s lådor väger mindre än 20 kg per styck och det TROTS att det inte sitter neo element i. Har lite svårt för neo element..... Låter presade på något sätt. Lite onaturliga i toppen......

//J
dereborn

Inlägg av dereborn »

Hellboy skrev:
dereborn skrev:
Liten skrev:..Mer vintage än EBS..
Å andra sidan låter nästan ALLT mer vintage än EBS!

Fan att man inte bor mer centralt. Antar att det inte är läge att be tks svänga förbi hitupp för ett test... ;-) Är övertygad om att lådorna är riktigt bra! Särskilt till det priset!
Om du har vägarna förbi Södermalm när du är i storstan får du gärna testa lådorna när dom är klara. Tommy bor ju i Norrköping och där är du kanske också ibland.

Jag funderar lite på att testa en Tecamp Puma 1000 i kombination med dom här lådorna. 2 x 500W och mindre än 3 kg (hur i HELVETE lyckas dom med det??). Sen kan man köra en eller två lådor beroende på var och hur man ska spela. Som potent lättviktsrigg..... Kan bli bra. Tror faktiskt att Tommy´s lådor väger mindre än 20 kg per styck och det TROTS att det inte sitter neo element i. Har lite svårt för neo element..... Låter presade på något sätt. Lite onaturliga i toppen......

//J
Låter kanon det! Nu ska vi bara få honom att bygga en 1x12 oxå, som passar som extension till walkabouten...
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Kul Janne! Kommer nog bli kalas, kan verkligen rekommendera Puman. Har för mig att vi testade Tommys 212'a med en Puma 1000 i Aggarp.

Som sagt, bara att starta firma nu Tommy, kan ju bli hur stort som helst det här.
Good stuff!
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Oj, nu blev det liv i tråden, kul!

Besöket hos Hellboy var riktigt trevligt. Nästan farligt trevligt. Jag kom dit vid ca 14:50, parkerade och funderade på hur lång tid det kunde ta. Jag hade en tia i myntväg, lade i den i P-automaten och då skulle jag få stå till 15:37. På trekvart hinner man väl testa en baslåda och prata en hel del tänkte jag. Vi pratade en hel del, och det testades. Jag tittade på klockan första gången runt 15:15. Nästa gång jag tittade på klockan var då jag gick, och då var klockan 17:30 eller så. Ingen P-bot som tur var, men oj vad tiden kan gå fort.

Ja, nu blir det till att starta företag. Jag har nog att göra året ut, och som det ser ut kommer det nog komma in några beställningar till framöver, så det ska bli kul att driva det vidare lite mer "på riktigt". Hur stort som helst kommer det inte bli, tanken är inte att på heltid försöka konkurrera med de större tillverkarna, utan att kunna ha ett fritidsintresse som extrainkomst vid sidan av mina studier.

Det var riktigt kul att träffa Poncho också! Jag gillade verkligen hur Quantum-toppen lät. Det är alltid spännande att höra olika basisters ljud ur mina lådor, och kul att prata med trevligt folk.

...och Dereborn, oroa dig inte, 1x12 är nästa projekt. Jag kommer förhoppningsvis ha en eller två lådor färdiga i januari, och då ska jag även experimentera med tolex-liknande klädsel.
Användarvisningsbild
Jo4cim
Medlem+
Inlägg: 1067
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 18:45
Ort: Västerås

Inlägg av Jo4cim »

Kanske du kan börja med 412or nångång framöver också? 8)
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Jo4cim skrev:Kanske du kan börja med 412or nångång framöver också? 8)
Det har jag redan funderat på. Inte alls någon omöjlighet, men allt beror på hur mycket tid och pengar jag har över till att testa nya idéer. Det kommer nog framöver, tillsammans med 1x15, 2x15 och kanske lite annat kul.

Innan jag bygger en 412:a vill jag gärna ha testat lite olika neo-element för att se hur de fungerar. Med sådana och lite andra viktbesparande material skulle jag nog kunna få ihop en 412:a på strax över 25 kg. DET vore roligt.
Användarvisningsbild
Smuttkungen
Medlem+
Inlägg: 618
Blev medlem: tis 23 dec 2008, 23:15
Ort: Storuman

Inlägg av Smuttkungen »

Du TKS, kan man beställa en 212:a med lite andra mått? Jag har en rörtopp som är 64cm bred, och jag tycker det blir så fult när toppen är bredare än lådan... Men för att frakta lådan i bil så är det ju bra om den inte blir för stor. Skulle du kunna göra en låda som är typ 70 X 50cm (bred å låg) eller måste den va kvadratisk??
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Såg att jag fick PM om det också, svarar via PM!
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Custom-beställning! =) Lova att posta bilder!
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Inlägg av Peavey Dude »

kan vara X-tremt intressant om några månader då budgeten är bättre :) dom ser mkt välgjorda ut, hade velat ha en tom för en 15" :) vad skulle det gå på? :wink:
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Fantastiskt kul med någon som kan fixa lådor. Det tål att tänka på nästa gång man får för sig att slänga ihop något. När jag bygger lådor är det rena gissningstävlan, inga uträkningar överhuvudtaget. Känns som det vore smart att låta TKS göra det istället för mer förutsägbara resultat.
Se nu till att ta betalt så att det blir roligt att fortsätta, kör inte slut på dig för skitpengar med andra ord...
Lycka till!
(från en som vill ha en fyrtolva på höjden (35cm bred och 140cm hög))
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1115
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Inlägg av Anders »

Intressant ja,jag håller med.Jag har bara byggt PA lådor med JBL element(fick tag i lite ritningar),det bökiga är delningsfiltret helt klart,så det gjorde jag inte själv.Jag skulle vara intresserad av en 2x12/3x12/4x12 bara vikten inte är över 35kg.
Tommy,får du rekommenderad volym till de element du valt och beräkningar hur basreflexhålen ska se ut efter det av Eminence?Eller det kanske är mer avancerat än så?Om det är så skulle det vara fräckt med en 3x12.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
Bergantino NXV 410,TKS212,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Jag kommer beställa en 212 såfort jag får pengar... :) Är fortfarande salig efter visiten i Tommys replokal!
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Igår blev jag ny husse till BB3000S tks-låda :-) Återkommer med kommentarer när jag hunnit testat den, men jösses vad lätt den är!
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Zon Sonus Special skrev:kan vara X-tremt intressant om några månader då budgeten är bättre :) dom ser mkt välgjorda ut, hade velat ha en tom för en 15" :) vad skulle det gå på? :wink:
Jag har fått fråga om det tidigare i tråden, men jag har funderat på det och bestämt mig för att inte sälja tomma lådor. Alla element låter inte bra i alla lådor, så jag bygger lådor med rätt element i från början.
GNUlars skrev: Lycka till!
(från en som vill ha en fyrtolva på höjden (35cm bred och 140cm hög))
Lars
Tackar! Hehe, det vore en rätt udda men intressant lösning. Bra att få upp mer ljud i öronnivå, och den skulle säkert bli väldigt lättroddad med hjul på. Tilta bak lite och rulla fram utan att behöva böja ryggen, och ingen dörröppning skulle någonsin vara för smal.
Anders skrev: Tommy,får du rekommenderad volym till de element du valt och beräkningar hur basreflexhålen ska se ut efter det av Eminence?Eller det kanske är mer avancerat än så?Om det är så skulle det vara fräckt med en 3x12.
Jag har tittat lite på lösningar som Eminence föreslår, men ingen har varit helt rätt för mig, så jag gjorde min egen beräkning av lådvolym, basreflexer etc och gjorde min egen ritning.

3x12 vore häftigt, men skulle hamna på 2,67 ohm vilket är lite udda och kanske inte så eftertraktat eftersom få förstärkare klarar det.
Seaweed skrev:Jag kommer beställa en 212 såfort jag får pengar... :) Är fortfarande salig efter visiten i Tommys replokal!
:tummenupp: Har du skaffat något lämpligt i förstärkeriväg ännu?
Taurus skrev:Igår blev jag ny husse till BB3000S tks-låda :-) Återkommer med kommentarer när jag hunnit testat den, men jösses vad lätt den är!
Åh, så prototypen har bytt ägare? Hur lyckades du övertala honom om det? :D Nya lådorna som jag designat från grunden är ännu lättare; de väger 3-4 kg mindre.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

tks skrev:
Taurus skrev:Igår blev jag ny husse till BB3000S tks-låda :-) Återkommer med kommentarer när jag hunnit testat den, men jösses vad lätt den är!
Åh, så prototypen har bytt ägare? Hur lyckades du övertala honom om det? :D Nya lådorna som jag designat från grunden är ännu lättare; de väger 3-4 kg mindre.
Har för vana att sälja lådor till Taurus! :lol:
Ska ju bli en 212+8 längre fram, och Aguilaren känns för kul för att skiljas från, simple as that.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

:D
Min 2128a är klar nu, jag gissar att du är sugen på att provspela. Jag ska upp till Stockholm med två 212:or till Hellboy så fort det går att lösa transportmässigt, men förhoppningsvis nästa vecka. Då kan jag säkert ta en liten tripp till Uppsala också. 2128:an får plats i bilen tillsammans med de andra ;)
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

tks skrev::D
Min 2128a är klar nu, jag gissar att du är sugen på att provspela. Jag ska upp till Stockholm med två 212:or till Hellboy så fort det går att lösa transportmässigt, men förhoppningsvis nästa vecka. Då kan jag säkert ta en liten tripp till Uppsala också. 2128:an får plats i bilen tillsammans med de andra ;)
Jag är i Stockholm Onsdag nästa vecka, ledig från kl14 ca, tänk om det gick att passa ihop med en Hellboy-visit då... Säg till när det blir!
Annars kan du väl komma upp till den förhoppningsvis kommande Uppsala-träffen!
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

:tummenupp: Har du skaffat något lämpligt i förstärkeriväg ännu?
Nope, kan inte bestämma mig vad jag vill ha för nåt... Lutar åt slutsteg+preamp faktiskt...

BTW, en 412 vore intressant också, har du kollat nåt mer på det? Eller en 215 :)
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Taurus skrev:Igår blev jag ny husse till BB3000S tks-låda :-) Återkommer med kommentarer när jag hunnit testat den, men jösses vad lätt den är!
Tror du kommer att bli ypperligt nöjd!
Tack för midnattsvisningen av residenset och bas-samlingen, kom hem med inte helt försumbar Sandberg-GAS... :D
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

BB3000S skrev: Jag är i Stockholm Onsdag nästa vecka, ledig från kl14 ca, tänk om det gick att passa ihop med en Hellboy-visit då... Säg till när det blir!
Annars kan du väl komma upp till den förhoppningsvis kommande Uppsala-träffen!
Det är sambon som behöver bilen rätt mycket just nu, så det kanske inte blir förrän nästa helg. Jag vet mer på måndag. Uppsala-träff? Det vore något, men den tråden har jag nog missat. Länk?
Seaweed skrev: Nope, kan inte bestämma mig vad jag vill ha för nåt... Lutar åt slutsteg+preamp faktiskt...

BTW, en 412 vore intressant också, har du kollat nåt mer på det? Eller en 215 :)
Hehe, det har diskuterats en del på forumet nu, är det på väg att bli en trend? :D

412 har jag funderat på men det kommer dröja. Jag vill testa neo-element innan dess, då går det att få till en lätt 412, annars kommer den väga över 30 kg. 215 ligger närmare än 412, men också en bit framåt. När jag fått igång företaget, och förutsatt att jag får in lite beställningar då och då så kommer jag bygga prototyper (och sedan erbjuda att bygga dem på beställning förutsatt att de blir bra), och jag kommer beta av listan ungefär i den här ordningen:
112
115
115+8
Liten 115 (12-13 kg)
215
Neo-212 (+112)
412

Räkna, bygga, testa, få testad av andra/omdömen kommer säkert ta kring en månad per ny modell.
Skriv svar