tks högtalarlådor (112 / 212 / 215 mfl)

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Inlägg: 2251
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 08:56
Ort: Hyfsat nära Entombedkorset.
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Jag har nyligen inhandlat en beggad TKS 2x12 och enbart testat den under ett rep.
Kör Rickenbacker nedstämt till B med helrörstopp och har tidigare haft en Trace Elliot 1818X (18" + 10") samt en 4x10" ovanpå den. Jag köpte TKSen för att få ner höjden och vikten lite.

Så hur funkade den till metalbas då? Shit vilken botten det var i TKS:en! Jag upplevde mer botten i den än i TE-lådan. En aning snålt mellanregister men det kan också bero på att jag enbart körde genom en av mina två preamps (den andra har jag mest för att få till mellanregistret och den är paj för tillfället).
Jag har inte testat TKS 2x12 med 8" men skulle gissa att den har MYCKET att erbjuda.

Jag kunde pressa lådan ganska hårt, inte max men då har jag en ganska kraftig topp och jag tror nog att den volymen jag testade med räcker för de flesta. Vi repar snorhögt.
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1114
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Inlägg av Anders »

Och till båda Anders - Jag har gjort inspelningar på ett antal olika högtalarlådor så man ska kunna lyssna och jämföra skillnaderna. Än så länge har jag inte riktigt alla modeller, och inspelningsförhållandena var inte perfekta, men det är nog intressant ändå. Jag hoppas få upp ljudklippen (tillsammans med fler uppdateringar) på hemsidan i veckan. Den 215 jag gjorde inspelningar på var 600W-versionen. Nya inspelningar på alla modeller kommer i februari/mars.

Ljudklipp ska bli intressant.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

tks skrev:
Liten skrev: Anledningen till att jag frågade är att jag tycker din 215 låter för "modernt" för min smak. Kommer försöka få till ett till test med gäddans gamla låda och min 210 innan den skickas till sin nya ägare. Minns att det lät så fördjävla bra med min 210a när vi testade hos dig.. men sen, när jag testat den "standalone" men min topp har jag upplevt att det inte låtit som jag vill.. framförallt lika varmt som då när vi hälsade på..
Definiera "modernt". Jag är faktiskt inte med på hur du menar. Du tyckte den lät modernt efter att den blivit inspelad men inte från början? Det som händer med element när man spelar in dem är att de rörliga delarna mjukas upp; jag har faktiskt inte gjort några mätningar på det (ännu - det kommer!) men jag har hört med andra som gjort mätningar och säger att skillnaden blir klart märkbar - i bottenregistret - dvs när elementen mjukat upp sig får man ut mer botten.

Och till båda Anders - Jag har gjort inspelningar på ett antal olika högtalarlådor så man ska kunna lyssna och jämföra skillnaderna. Än så länge har jag inte riktigt alla modeller, och inspelningsförhållandena var inte perfekta, men det är nog intressant ändå. Jag hoppas få upp ljudklippen (tillsammans med fler uppdateringar) på hemsidan i veckan. Den 215 jag gjorde inspelningar på var 600W-versionen. Nya inspelningar på alla modeller kommer i februari/mars.
Hej! :vinkar:

Jag skall vara så tydlig jag kan för alla som läser:

Först: Jag köpte inte 215 lådan på bilden. Det gjorde Gäddan.

Sen:
Med "Modernt" menar jag följande:
En väldigt bred, middig, hård ljudbild. Inte så djup och luddig ljudbild som jag är van vid att en 215 normalt levererar.. (där av frågan om vanliga element.. )

När vi var hos dig i Norrköping Tommy så testade jag din 215 tillsammans med min stärk och 210a. Aldrig för sig själv...
Min 210a är, tro det eller ej, en väldigt varm och i mina öron ganska komplett låda.. den har förvånansvärt djup bas.. (säger inte alls att det går att jämföra med en 215 men jämfört med många andra 210or..)

Vid flertal tillfällen har jag kunnat testa 215-lådan med min förstärkare då jag och Gäddan (mfl) har träffats. Det har vid dessa tillfällen inte alls låtit som jag kom ihåg det från träffen hos dig i Norrköping.
Hurvida det är viktigt eller inte låter jag vara osagt då mitt intresse för denna låda är som följer:

Primärt mål: Hitta en låda som förmedlar soundet jag har med min 210a men som kan skjuta till mycket mer kraft. En extension-cab helt enkelt... ;)
Det är MYCKET möjligt att din 215 som den är byggd idag är just det jag är ute efter.. Det kommer jag försöka testa under dagen.

Återkommer!

:vinkar:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Ja djävulen..

Då har jag spelat lite.. inte så högt, men för att vara i lägenhet så blev det rejält högt..
Jag är inte klar.. men efter 20min spel så känner man ju om det känns bra eller inte.. och det känns riktigt bra!
Samtliga basar låter bra i riggen.. Dolores funkade riktigt bra! P-basen blev galet mid-fet och punchig! Bandlösa kändes tunn.. men det är den ju i 210an också!.. så vred man på lite volym och lite mer bas på stärken så blev det KANON! .. Den basen behöver en preamp helt enkelt..
Testade att koppla ur 210an.. lät bra mycket bättre än jag kunde ha gissat.. skulle man få i en skrika i lådan så kunde den HELT klart funka som standalone-låda..

Vet inte.. jag tycker det är en stilig rigg som det är? Kanske med metallrena sarger på högtalarna.. som det var från början?
Bild


Tommy.. jag mailar dig ikväll.. vi har lite att snacka om...
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

:D

Det ser riktigt bra ut det där Anders!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

200071 skrev::D

Det ser riktigt bra ut det där Anders!
Ja det är inte så fiskigt.. låter inte kattröv heller... ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++
Inlägg: 2563
Blev medlem: sön 20 jul 2008, 19:44
Ort: Sundsvall

Inlägg av Evilbiker »

Ser gött ut Anders, jag har ju testat nästa alla lådtyper som Tommy gör och tycker dom låter riktigt bra med Aguilaren! Du skulle ha en sån med samma front tyg som på Aguilaren!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Evilbiker skrev:Ser gött ut Anders, jag har ju testat nästa alla lådtyper som Tommy gör och tycker dom låter riktigt bra med Aguilaren! Du skulle ha en sån med samma front tyg som på Aguilaren!
Ja det är lite wierd.. Testade Lasers Röda 112or i glanshammar och dom lät ju KILLER!..
Däremot tyckte jag Gäddans 215 lät hårt och middigt.. men här hemma låter den riktigt fett.. Måste vara Gäddan det är fel på! ;)

Ubbe: Faktum är att för ca 1år sedan mailade jag och Tommy om just en låda som matchar min 210a.. en 62.2cm bred istället för 60.. med liknande fronttyg. Måste leta rätt på mailkonversationen.. ;)

EDIT: DAMN.. det går att lira så högt att det kittlar i.. ja ni vet var.. och det bryter inte upp.. alls! :joy:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++
Inlägg: 2563
Blev medlem: sön 20 jul 2008, 19:44
Ort: Sundsvall

Inlägg av Evilbiker »

Kommer bli gymt snygg stack det där i sånna fall!
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Det där blir bra!! Lite ot så ser toppen kanon ut i sin lådda!!!!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

kmo skrev:Det där blir bra!! Lite ot så ser toppen kanon ut i sin lådda!!!!
Ja jag kan tycka toppen + case matchas bra utav tks-lådan ..

:)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
SnorLars
Medlem+
Inlägg: 2120
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 13:45

Inlägg av SnorLars »

En stillsam fråga från en amatör; Tommy är inte bara en trevlig kille utan en kanon-byggare men han kan ju inte vara först med att kombinera neo med lätta lådor och djupt spelrum för konerna (har glömt det tekniska uttrycket). Vilka andra lådor skulle man kunna säga är konkurrenter till tks om man bortser från priset??
Välkommen till mellanmjölkens forum. Här silar vi mygg och sväljer kameler. :lol:
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Tecamp?
EBS?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Danne-man
Medlem+
Inlägg: 779
Blev medlem: tor 23 jul 2009, 22:05
Ort: Visby

Inlägg av Danne-man »

Är det nån som har testat 2128an?

Snart dags att uppgradera från min JJlabs 410, och tks2128 borde vara ett rätt så mångsidigt alternativ. Lirar oftast med en hel del rör-morr, och tänkte att jag nog vill ha lite mer diskant tillgängligt än vad en 212/215 kan ge.
Show me your bäjsfäjs!
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Inlägg av Grundström »

Testade 2128an i Norrtälje. Det var den jag gillade bäst av TKS lådor. Mest för att den lät mjukare än både 212 och 215.
//Emil
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Grundström skrev:Testade 2128an i Norrtälje. Det var den jag gillade bäst av TKS lådor. Mest för att den lät mjukare än både 212 och 215.
Ja du.. du har helt rätt.. den låter HÅRD! :shock: Det är ordet jag letade efter.. tack..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1114
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Inlägg av Anders »

Anders,
Jag fick just ett pm från Tommy angående 215 och 1158 m.m.
Jag är nog ute efter samma grej som dig tror jag.
1158 har mer lågbas än 215 på hög volym,den går lägre så att säga.
Infon kommer säkert upp på TKS hemsidan men jag kan skicka hans pm vidare till dig så får du se.
Om du är helnöjd med 215 vid alla ljudvolymer behöver du inte bry dig förstås.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Anders skrev:Anders,
Jag fick just ett pm från Tommy angående 215 och 1158 m.m.
Jag är nog ute efter samma grej som dig tror jag.
1158 har mer lågbas än 215 på hög volym,den går lägre så att säga.
Infon kommer säkert upp på TKS hemsidan men jag kan skicka hans pm vidare till dig så får du se.
Om du är helnöjd med 215 vid alla ljudvolymer behöver du inte bry dig förstås.
skicka på du! Alltid intressant att läsa!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Skriv svar