tks högtalarlådor (112 / 212 / 215 mfl)

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
heckenbacker
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 16:19
Ort: Norrköping

Inlägg av heckenbacker »

Här kommer en liten review av TKS112.

Jag har precis lämnat tillbaka en TKS 112 som jag lånat av Tommy under ett par timmar.

Lådan är fruktansvärt lätt, nästan så lätt att man undrar om det är något element i lådan, men det är det definitivt. Den variant jag testade var den med Toolex vinylliknande klädsel och aluminium färgat galler, kromade hörnförstärkningar samt 4 gummi fötter för liggande placering. Finishen var mycket bra. Minst lika bra som vilken fabrikstillverkad låda som helst. Högtalargallret var pricken över i och såg väldigt snyggt ut. Det skimrade i olika alumnium metall färger och passade speciellt bra mot vinyl och kromade hörn. Nästan synd att lacka det svart.
Tommy verkar vara en perfektionist i det han gör. Han pekade på en sak som jag inte hade reflekterat över, nämligen att vinylklädseln kunde vikas in på ett bättre sätt på baksidan. Men det hade visst Tommy en ny design idé för liknande Marshall slutna lådor, sa han.

Jag körde den genom min GK 200MB 112 Combo som ger 100W @ 4 Ohm.
Jag spelade en del tillsammans med GK:s inbyggda 12:a men mest TKS 112 "stand alone". GK lämnar ca 70W vid 8 Ohm med TKS 112 ensam och ljudtrycket räckte för att väggarna skulle börja skaka hemma i villan och rutorna skallrade. Det känns som att TKS112 lådan har hög känslighet. Betydligt högre än GK:s inbyggda låda.

Intrycket av TKS 112 är imponerande. Ljudet är distinkt och väldigt tight och har en bra botten och klarar öppen 5:e B-sträng utan problem. Jag testade en mängd olika spelstilar och olika ljudinställningar, Slapping, plektrum, fingerpicking, subbas, bandlös e.t.c och jag tycker TKS 112 levererar hela tiden utan att få problem.

Jag kan dock inte uttala mig om hur den funkar med högre effekt, men det har ju andra på forumet bekräftat att den klarar utan problem.

Jag rekomenderar TKS 112 starkt för den som vill ha en liten och lätt 112:a med imponerande ljud. Måste samtidigt passa på och berömma servicenivån hos TKS. Hur många högtalarfabrikanter tror ni kör med hemleverans och hämtning vid kundens dörr, så att man kan provspela i lugn och ro.

Funderar starkt på att köpa en TKS 112 själv, men jag är lite ambivalent pga av nedanstående missöde:
Jag körde lite A/B jämförande test mellan TKS 112 och GK:s inbyggda högtalare. Jag hade skruvat upp volymen så att den lät väldigt högt rent och bra med TKS 112, men den volymen klarade visst inte det inbyggda elementet när jag switchade över. Jag råkade visst blåsa elementet, så nu är jag lite villrådig vad jag skall göra. Nytt element till GK:n, köpa ny stärkare eller någon kombination av detta tillsammans med TKS 112.

Måste gå hem på kammaren och slicka mina sår och tänka över vad jag vill göra. TKS 112 gav dock mersmak.

Är det någon som är intresserad av en fin GK 200MB med trasigt element förresten???
Fender Precison Special '81, Woodo B5 Walnut, Heckenbacker bandlös huvudlös
Line6 Bass PODxt Pro, Line6 FBV Shortboard, Ashdown MAG300H, GK 200MB,
GK 210BLX II, GK 115BLX,
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Inlägg av RolleHarris »

Jag kommer snart att beställa en 212 med tweeter. Ska bara skrapa ihop lite pengar först :) Men om några veckor så då jäklar :)
Användarvisningsbild
SUBurban
Medlem+
Inlägg: 546
Blev medlem: fre 15 feb 2008, 11:54
Ort: Örebro

Inlägg av SUBurban »

Reflektion på tks svar på mina funderingar om frekvenssvar

Blä...
Du är kunnig, påläst och pedagogisk så det stör, Tommy! Speciellt en med ca samma bakgrund, men inte alls samma nivå... :D

Får ödmjukast tacka för lektionen - igen, eftersom jag läst ditt länkade inlägg förr.
Graferna i det inlägget är i alla fall tillräckligt för att få en ambitiös köpare att ge upp. Det finns tydligen bara ett sätt att hitta en bra högtalare, nämligen genom att prova den i en omgivning som liknar den du mest kommer att lira i.
Lycka till med att hitta alla de du vill prova och samtidigt ha tillgång till en sådan lokal... :cry:

Måste se till så jag inte missar Glanshammar........
Basslab-representant - www.suburban.se
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Kan vara mycket intresserad, överspeciellt ifall den kommer i orange.. Och med guldfärgat galler förstås :) Snart är året studiebidrag dessutom..
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Inlägg av Peavey Dude »

the_great_alfonzo skrev:Kan vara mycket intresserad, överspeciellt ifall den kommer i orange.. Och med guldfärgat galler förstås :) Snart är året studiebidrag dessutom..
orange med guldfärgat galler.... :? låter lite väl bling :)
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

"Lite väl bling"... ? Que? :P
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Såg förresten vinylsidan i laserbastråden.. tks! Hur mycket kommer det kosta med en customklädsel av en 112a? Hittade en 08 färg jag blev lite småkär i.. :)
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Igår fick jag då hem min tks 1x12 (en prototyp ska sägas, så detaljer kan kanske komma att ändras).

Fantastiskt liten och nätt i formatet och med en vikt på ca 10 kg som är en baggis att bära. Bärandet underlättas ytterligare av det rejäla handtaget på kortsidan, som är placerat lite förskjutet så att det blir jämvikt på lådan. Svart tolexklädsel, metallhörnbeslag och svartlackad stålgallerfront ger ett utseende som kan tilltala både vintage-puttar som jag och de som har lite modernare smak. Genom gallret anar man det 12 tums Eminence-elementet på 8 ohm och en effekttålighet på 250 watt och bredvid det ett basreflexrör. På baksidan en speakon-kontakt som sig bör nuförtiden, inte tele. Ingen risk alltså att man pga av hjärnsläpp eller stress på nåt gig råkar ansluta högtalaren med en instrumentsladd och bränner stärkaren.

Hur låter den då? Jag bara provat lådan hemma med min Ashdown MAG300H Evo II-topp men ändå på hyfsat duktig volym. Den lilla lådan liksom växer framför ögonen på en när man drar på för det känns inte riktigt som att så mycket tryck kan komma ur nåt så litet. T o m med 50 Hz boost-knappen intryckt på stärkaren lät botten fast och fin, visserligen med kompressorn aktiverad också för att ta loven av de värsta transienterna som sticker ut men så kör jag ju annars också. Bra punch och spänst i mellanregistret. Eftersom det inte sitter nåt diskanthorn i denna i motsats till min stora låda så var det i stället diskant jag initialt kände att det fattades, inte botten som man annars skulle ha befarat. Men genom att trycka in bright-knappen eller ställa tonkontrollerna lite annorlunda var det inga problem att få ur lådan tillräckligt mycket topp heller.

Jag testade bara med fyrsträngad bas i normalstämning den här gången, så hur lådan klarar en låg b-sträng återstår att höra men det kändes ju att döma av hur bra lådan karar e-strängen som att det skulle finnas en del nedanför att hämta också. Återstår också att testa lådan med min gamla rörtopp men hittills har ingen låda låtit sämre med den.

Byggkvalitet är hur bra som helst och priset kan man sannerligen inte heller klaga på. Jag kan faktiskt inte komma på ett enda minus här. Vad jag erfar ska det komma en 1x15 också i samma bredd och kompletterar jag med en sån så har jag ju en flexibel rigg som räcker för de minsta till i princip de största gig jag kommer att göra, på de minsta tar jag bara tolvan, på de något störra bara femtontummaren och på de största båda lådorna.

Tks borde ha några storsäljare på gång här tycker jag. Jag avslutar med en liten bild:

Bild

/Mats D
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

MatsD skrev:Bärandet underlättas ytterligare av det rejäla handtaget på kortsidan, som är placerat lite förskjutet så att det blir jämvikt på lådan.
Vilken underbar känsla för detaljer, Tommy! =)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Inlägg av Silverfisk »

Åh vad jag ser fram emot min!
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

Då är en 212 beställd :D
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Jag är kär i min, kan bara fortsätta i hyllningskören!

Bild

Hemleverans också, rena lyxen om du frågar mig... :tummenupp:
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Men, är det enbart ashdown ägare som köper tks eller? Har inte sett en enda bild utan ashdown topp.. :)
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

the_great_alfonzo skrev:Men, är det enbart ashdown ägare som köper tks eller? Har inte sett en enda bild utan ashdown topp.. :)
Denna bilden har du nog sett ett antal gånger. Står Aguilar på min topp.

Bild
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Ahaa.. Såg den inte bakom tomrummet av en Lado du inte köpt än.. ;)
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Kul, nu har det kommit igång på riktigt! Jag har även en riktigt bra logotyp på gång, jag avslöjar mer framöver!
the_great_alfonzo skrev:Såg förresten vinylsidan i laserbastråden.. tks! Hur mycket kommer det kosta med en customklädsel av en 112a? Hittade en 08 färg jag blev lite småkär i.. :)
En 112 behöver 2m material för att man ska kunna klä in den, så det är bara titta på vad de tar för "ditt" material per meter och lägga på det på grundpriset så har du vad det kommer hamna på förutsatt att de inte tar hutlösa fraktpriser. Jag har inte varit i kontakt med dem ännu, men det fixar jag om det blir dags för beställning!
Seaweed skrev: Bild
Jag sade det till din sambo, men er katt Guinness ser nästan precis ut som en av våra katter:
Bild

Bra att du trivs med lådan!
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

the_great_alfonzo skrev:Men, är det enbart ashdown ägare som köper tks eller? Har inte sett en enda bild utan ashdown topp.. :)
Och jag kan garantera en till!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

Geddy_Lee skrev:
the_great_alfonzo skrev:Men, är det enbart ashdown ägare som köper tks eller? Har inte sett en enda bild utan ashdown topp.. :)
Och jag kan garantera en till!
En till! (fast jag iof lite sugen på en ABM900-topp, en sån och två st 2x12 :D )
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

the_great_alfonzo skrev:Men, är det enbart ashdown ägare som köper tks eller? Har inte sett en enda bild utan ashdown topp.. :)
Jag får väl posta den här bilden också då för att visa att det funkar bra med andra toppar också. Inget ljudtest med denna topp ännu dock men under fredagen ska det väl hinnas med.

Bild

/Mats D
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

vad tycker ni? blir det en förbättring eller en försämring om logotypen skulle se ut så här??


Bild
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Henko »

macahan skrev:vad tycker ni? blir det en förbättring eller en försämring om logotypen skulle se ut så här??


Mulligt och skitsnyggt!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Skulle antingen dragit in eller utökat mellanrummet i ENGINEERING.. så det blir symetriskt med antingen alla 3 eller 2 av de stora bokstäverna
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

MatsD skrev:Jag får väl posta den här bilden också då för att visa att det funkar bra med andra toppar också. Inget ljudtest med denna topp ännu dock men under fredagen ska det väl hinnas med.

Bild

/Mats D

IIIihi hi hi hi! Toppen är större än lådan..... När hände DET senast! :lol:

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

macahan skrev:vad tycker ni? blir det en förbättring eller en försämring om logotypen skulle se ut så här??


Bild
Snyggt. :)

//J
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

macahan skrev:vad tycker ni? blir det en förbättring eller en försämring om logotypen skulle se ut så här??


Bild
Jag gillar den skarpt - bra typsnittsval! - men skulle gärna se en variant utan cirkelelementet, eller med det utbytt till något annat, också. I nuläget för det mina tankar till Sunn O))) och gamla Tech Soundsystems (numera TecAmp) loggor. Lite långsökt kanske, men ändå.
Skriv svar