Skillnad mellan 12" och 15". TKS 2x15 omdömmen

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Inlägg av 41HZ »

High-tech skulle jag definitivt inte vilja påstå att tks 215 låter. Det låter mörkt, varmt och väldigt basigt men ändå rent. Hög mid var inga problem att ratta fram men däremot fanns inte mycke till diskant, men det går förstås alltid att komplettera med diskant horn.
Skulle nog säga att det lät klassisk 215 om den men renare när man pressade än med tex Marshall 215. Min VBC412 låter i jämförelse vassare i midregistret med lite mer diskant och lite mindre botten. Volym-mässigt rätt lika men går aldrig att komma i närheten av bottentrycket i tks215.
Hoppas det var till någon hjälp.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

Tack för alla svar. Är riktigt sugen på en Tks låda så vi får se hur det blir.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Är dålig på det där med att förklara ljud, men jag kan bara säga att jag är välidgt nöjd med min tks 2*15. :P

Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1115
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: Skillnad mellan 10" 12" och 15"

Inlägg av Anders »

Cliffy skrev:
Anders skrev:
Cliffy skrev:Hur låter egentligen en 2x15" mot en 2x12" eller 4x10"?

Är riktigt sugen på en tks 2x15 istället för min 2x12 men jag är lite orolig att det ska bli lite boomigt med 2x15, min Orange 200 och fingerspel. Vet inte hur högtalarelement av olika storlekar jobbar men vad säger ni?

Har inte kört med så många förstärkare med 15" tummare och ingen jag kan jämföra med min 2x12 genzbenz låda.
Klockrent,Cliffy!
Jag har mer eller mindre exakt samma funderingar som du.
Jag har en TKS212 som jag funderar på att byta(på nåt sätt)mot en TKS215 eller 2158.Jag vet inte hur den låter dock.Har kommit på att jag behöver så stor och mjuk botten som möjligt.

Jag har upplevt det som Tommy sa att det är inte säkert att storleken på elementen bestämmer hur mycket botten det är.Att en Mesa 2x10 upp till en viss volym har mer botten än vissa 1x15.tex.
Det är inte lätt sånt här. Eller vad säger du? :D
Näe,exakt.Egentligen borde man åka på nån enorm musikmässa i munchen eller nåt,och testa ALLT varannat år för att hålla sig uppdaterad.
Det ska nog inte behövas hoppas jag.Det är ju lite enklare och roligare om Tommy's kreationer passar som handsken.(Jag har bara testat 212 än så länge)
Skriv svar