212 till hyfsat pris sökes [FIXAT]

Här kan du annonsera om vad du önskar köpa!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

Jag har en Tks 2x12 och en LittleMark II, kan verkligen rekommendera hans lådor.
Den är fantastiskt bra, vill du ha en utförligare recension kan du höra av dig men jag måste verkligen rekommendera dig att köpa en. De kostar verkligen inte mycket och låter bättre än alla andra lådor jag ägt!
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Basmagnus skrev:Jag har en Tks 2x12 och en LittleMark II, kan verkligen rekommendera hans lådor.
Den är fantastiskt bra, vill du ha en utförligare recension kan du höra av dig men jag måste verkligen rekommendera dig att köpa en. De kostar verkligen inte mycket och låter bättre än alla andra lådor jag ägt!
Jo, jag provade TKS 212 med MarkBass F1an på testträffen för ett par veckor sedan och det lät gott. Ska höra med Tommy vad han har för leverans tid.

Har du en 212 utan horn?
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Genz-Benzen helt klart!
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Ale skrev:Genz-Benzen helt klart!
Jaha, så fick man ångest. Gillar dock formatet på TKS lådor bättre. Kanske skräddarsy den efter EBS format så sitter den bra på EBS NEO 212an också.

Det måste ju även se snyggt ut... :wink: :lol:
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Men har du krängt din NEO212? Den är ju rätt cool.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Ale skrev:Men har du krängt din NEO212? Den är ju rätt cool.
Nejdå. NEO 212 och NEO 115 är kvar men jag spelar i 2 band och vill ha 2 riggar.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Kräng din 115 och tjacka en till NE212 då kanske? Då har du två riggar med samma sound, och tillsammans blir det ju grymt.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Ale skrev:Kräng din 115 och tjacka en till NE212 då kanske? Då har du två riggar med samma sound, och tillsammans blir det ju grymt.
+1

Det här är ju ett oerhört dåligt sätt att marknadsföra mina egna saker ;) men om man ska ha två 212:or tillsammans så finns det tekniskt sett bara fördelar med att det är två lådor av samma modell.

Samma sak gäller inom ett visst märke. Två 1x15 eller två 2x12 eller två 4x10 har färre nackdelar tekniskt än en blandning säg 4x10+1x15.

Om någon undrar varför så har två likadana högtalarlådor samma fas, är lika lättdrivna och når sina begränsningar samtidigt. Om vi tar exemplet 4x10 + 1x15 så är 4x10:an nästan alltid mer lättdriven, och när man ökar på effekten klarar den oftast att spela rent även vid låga frekvenser där distorsion lättare kan uppstå i 1x15-lådan.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

tks skrev:
Ale skrev:Kräng din 115 och tjacka en till NE212 då kanske? Då har du två riggar med samma sound, och tillsammans blir det ju grymt.
+1

Det här är ju ett oerhört dåligt sätt att marknadsföra mina egna saker ;) men om man ska ha två 212:or tillsammans så finns det tekniskt sett bara fördelar med att det är två lådor av samma modell.

Samma sak gäller inom ett visst märke. Två 1x15 eller två 2x12 eller två 4x10 har färre nackdelar tekniskt än en blandning säg 4x10+1x15.

Om någon undrar varför så har två likadana högtalarlådor samma fas, är lika lättdrivna och når sina begränsningar samtidigt. Om vi tar exemplet 4x10 + 1x15 så är 4x10:an nästan alltid mer lättdriven, och när man ökar på effekten klarar den oftast att spela rent även vid låga frekvenser där distorsion lättare kan uppstå i 1x15-lådan.
Aha, tack. Nu var tanken främst att EBS riggen (Fafner NEO 212+115) skulle förbli intakt. Den nya lådan skulle jag ha till MarkBassen. Det är ingen nödvändighet att kunna blanda fritt även om det vore skoj.

En EBS NEO 212 låda är ju betydligt dyrare begagnad än dina nya.

Jag funderar vidare.
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Cuba skrev:
Aha, tack. Nu var tanken främst att EBS riggen (Fafner NEO 212+115) skulle förbli intakt. Den nya lådan skulle jag ha till MarkBassen. Det är ingen nödvändighet att kunna blanda fritt även om det vore skoj.

En EBS NEO 212 låda är ju betydligt dyrare begagnad än dina nya.

Jag funderar vidare.
Ok, då är jag med. Då kan du ju köpa vad du tycker passar bäst. Självklart kan man blanda lådor av olika typ/modell/märke och vara nöjd med resultatet, även om det inte är tekniskt optimalt. Å andra sidan finns det så många andra faktorer som spelar in. Man skulle repa på ett sånt här ställe:
http://en.wikipedia.org/wiki/Anechoic_chamber
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

Cuba skrev:
Basmagnus skrev:Jag har en Tks 2x12 och en LittleMark II, kan verkligen rekommendera hans lådor.
Den är fantastiskt bra, vill du ha en utförligare recension kan du höra av dig men jag måste verkligen rekommendera dig att köpa en. De kostar verkligen inte mycket och låter bättre än alla andra lådor jag ägt!
Jo, jag provade TKS 212 med MarkBass F1an på testträffen för ett par veckor sedan och det lät gott. Ska höra med Tommy vad han har för leverans tid.

Har du en 212 utan horn?
Japp, min är utan horn. En ren 2x12, ingen 8" heller.
Tidigare hade jag 2st EBS Classic 2x12 men jag upplevde dem (som med många andra lådor) att de låter grymt bra på egen hand men att ljudet drunknar med band och att man då måste kräma på väldigt högt för att höra sig själv. Med Tks låda så tränger ljudet igenom bättre och att lådan dessutom är billig och lätt gör ju inte saken sämre :D
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Inlägg av jannej »

Basmagnus skrev:Jag har en Tks 2x12 och en LittleMark II, kan verkligen rekommendera hans lådor.
Den är fantastiskt bra, vill du ha en utförligare recension kan du höra av dig men jag måste verkligen rekommendera dig att köpa en. De kostar verkligen inte mycket och låter bättre än alla andra lådor jag ägt!
+1

Kör på samma konfiguration som Magnus och är jättenöjd.

Lådan är dessutom lätt.
Skriv svar