Men vad? Jaco också?

Prata om allt som har med elbasar att göra
gäst

Men vad? Jaco också?

Inlägg av gäst »

Herrejösses! Jaco brydde sig också mer om musik än att samla på sig instrument?...



What do you use at home?

Just Jazz basses. I don't like Precisions. They're too muddy plus they don't have that back pick-up which you need to get the sound.

Have you changed the basses in any other way?

No, they're exactly the same. My fretted bass that I play on stage has three pots in it; one for each pick-up and then a tone control. But it's one of those basses that had procentric knobs. Really old Fender Jazz basses had just two knobs and outside of each knob was a tone control.

What kind of amplifier do you use?

I use an old Acoustic 360. One of them is the very first one I bought just about ten years ago. I use two bottoms, both stock.

Have you ever tried an Alembic bass?

I don't have any time to play other basses. When I'm not working I've got to go home, I've got kids at home. Last year I was on the road nine months and the year before that I was out ten months. So it doesn't give you much time for listening to stuff and checking things out. I'm just more or less doing the same thing I was doing eight years ago; that's essentially what I'm doing. That's probably about the last time I bought a record; eight years ago.


Men vad ska vi nu göra med våra 10 extra basar? Ska vi spela så mycket så att vi inte får dåligt samvete....
Eller ska vi erkänna att vi är amatörer och samlar på oss massa instrument för att täcka våra musikaliska begränsningar och tillfredställa våra konsument-tvångstankar?


Tur att jag bara har två!
Användarvisningsbild
pilivili
Medlem
Inlägg: 476
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 07:48
Ort: hårdrocks metropolen

Inlägg av pilivili »

Man kan ju oxå samla kapsyler om man tycker dom
e fina.
"different day same bullshit"
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

Jag har flera basar eftersom omväxling förnöjer, alla får lika mycket speltid. Att gå in i musikrummmet och se alla instrument gör mig tillfreds.
Användarvisningsbild
MattH
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: mån 16 jun 2008, 23:26
Ort: Lund

Re: Men vad? Jaco också?

Inlägg av MattH »

intioyarzun skrev:
Tur att jag bara har två!
Du verkar ha väldigt tråkigt i alla fall.
gäst

Re: Men vad? Jaco också?

Inlägg av gäst »

Gullan skrev:
intioyarzun skrev:
Tur att jag bara har två!
Du verkar ha väldigt tråkigt i alla fall.
Gullan...Jag vilar efter ett pass på 4 timmar. Hur mycket har du spelat idag?

Alla har väl rätt att roa sig när man vilar?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

En sak som hittills kännetecknat de proffesionella musiker som finns på det här forumet är att de, förutom att vara duktiga musiker och kunniga inom ämnet basar också är väldigt ödmjuka och hjälpsamma. De behöver liksom inte framhäva sig själv eftersom de är trygg i det de kan och det de gör.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1305
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Inlägg av Danny »

Fan jag som har 3 gitarrer och 2 basar. Jag är en riktig klåpare mao :(
För det är ju ingen skillnad på Jazz och P-basar eller gitarrer med Singlecoil vs Humbuckers.

Hade jag varit en riktig musiker hade jag spelat på en broomstick bass och en gammal radio.

God Jul
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
TheBassIsOutThere
Medlem
Inlägg: 483
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 18:25

Inlägg av TheBassIsOutThere »

Börjar bli lite löjligt nu.
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

Vem bryr sig om Jaco när det finns basister som Nikki Sixx, Blackie och Fieldy ?

:lol:
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Re: Men vad? Jaco också?

Inlägg av Mr Praline »

Äh, orka....
gäst

Inlägg av gäst »

Svensson skrev:En sak som hittills kännetecknat de proffesionella musiker som finns på det här forumet är att de, förutom att vara duktiga musiker och kunniga inom ämnet basar också är väldigt ödmjuka och hjälpsamma. De behöver liksom inte framhäva sig själv eftersom de är trygg i det de kan och det de gör.
Jag framhävar ingenting förutom att vi moderna i-landsmänniskor har mer än det vi verkligen behöver.

Att en bas skulle räcka för livet.

Jag har inte tråkigt och jag svarar med sanningen, det är knappast att inte vara ödmjuk.
Aldrig har har sagt att jag är bättre än någon, det enda jag har sagt är att folk ska erkänna sina begränsningar.
Alltså är det enda jag ber om...Ödmjukhet, just det du kunde ha klandrat många andra för i föregående svar på min förra tråd.

Men du var för bestämd för att hitta strån i ögat mitt?

Gör inte så, vi kommer ingenstans.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Hur många här tror du har över 10 basar? Jag har två...

Hur många har du?
Senast redigerad av Mr Praline den tis 22 dec 2009, 17:27, redigerad totalt 1 gånger.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

För övrigt är alla här öppna med vad de tycker om sitt eget spelande, amatör som proffs.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

intioyarzun skrev: det enda jag har sagt är att folk ska erkänna sina begränsningar.
Ok, vilka är "folk" och vilka begränsningar är det "folk" inte erkänner?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

TheBassIsOutThere skrev:Börjar bli lite löjligt nu.
+1

Börjar lukta starkt av troll.

Lägg ned!
Medlem i PB50+
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

intioyarzun skrev:
Svensson skrev:En sak som hittills kännetecknat de proffesionella musiker som finns på det här forumet är att de, förutom att vara duktiga musiker och kunniga inom ämnet basar också är väldigt ödmjuka och hjälpsamma. De behöver liksom inte framhäva sig själv eftersom de är trygg i det de kan och det de gör.
Jag framhävar ingenting förutom att vi moderna i-landsmänniskor har mer än det vi verkligen behöver.

Att en bas skulle räcka för livet.

Jag har inte tråkigt och jag svarar med sanningen, det är knappast att inte vara ödmjuk.
Aldrig har har sagt att jag är bättre än någon, det enda jag har sagt är att folk ska erkänna sina begränsningar.
Alltså är det enda jag ber om...Ödmjukhet, just det du kunde ha klandrat många andra för i föregående svar på min förra tråd.

Men du var för bestämd för att hitta strån i ögat mitt?

Gör inte så, vi kommer ingenstans.
Vem skall ta hand om alla arbetslösa hantverkare hos de olika instrumenttillverkarna när efterfrågan plötsligt försvinner?

Är detta tillämpligt i alla områden?

Nu knullar jag inte för pengar men har fem barn ändå. Är det för mycket?
Borde jag ha haft det som yrke först?

Stackars Christian på Unicorn som skulle få upphöra med sitt basbyggande för att hans kunder inte är professionella nog för att få köpa de basar han bygger.

Inte bara SAAB går i putten. Hela GM och Ford, Toyota, Hundai mfl får lägga ner eftersom de som inte är professionella förare får bara ha en bil...

Flera industrilandsföretag får friställa tusentals människor i tredje världen då ingen får köpa mer än en av varje produkt...ett i-landsproblem?
Djävla svammel!

Vad är du ute efter?
gäst

Inlägg av gäst »

fieldflower skrev:
TheBassIsOutThere skrev:Börjar bli lite löjligt nu.
+1

Börjar lukta starkt av troll.

Lägg ned!
Täpp näsan då eller posta inte mer, men erkänn, du hade inte haft så kul på länge.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Hur många basar har du själv intioyarzun?
TheBassIsOutThere
Medlem
Inlägg: 483
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 18:25

Inlägg av TheBassIsOutThere »

Jaco är väl inte direkt någon bra förebild som människa. Psykiska sjukdomar och alkohol ovanor. Om han inte hade varit psykiskt labil kanske han hade haft 1000 basar.
gäst

Inlägg av gäst »

Samuel V skrev:Hur många basar har du själv intioyarzun?
Står på GAS tråden.
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Precis, varför skall jag lyssna på en gammal pundare?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

intioyarzun skrev:
fieldflower skrev:
TheBassIsOutThere skrev:Börjar bli lite löjligt nu.
+1

Börjar lukta starkt av troll.

Lägg ned!
Täpp näsan då eller posta inte mer, men erkänn, du hade inte haft så kul på länge.
Mja, troll brukar vi väl snarare plocka bort än låta löpa fritt.

Så... vill du uppfattas som ett troll eller vill du känna dig välkommen?
Medlem i PB50+
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

intioyarzun skrev:
Samuel V skrev:Hur många basar har du själv intioyarzun?
Står på GAS tråden.
Nej, inte vad jag kan se, om du menar den här: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=29963&highlight=
gäst

Inlägg av gäst »

Roland skrev:
intioyarzun skrev:
Svensson skrev:En sak som hittills kännetecknat de proffesionella musiker som finns på det här forumet är att de, förutom att vara duktiga musiker och kunniga inom ämnet basar också är väldigt ödmjuka och hjälpsamma. De behöver liksom inte framhäva sig själv eftersom de är trygg i det de kan och det de gör.
Jag framhävar ingenting förutom att vi moderna i-landsmänniskor har mer än det vi verkligen behöver.

Att en bas skulle räcka för livet.

Jag har inte tråkigt och jag svarar med sanningen, det är knappast att inte vara ödmjuk.
Aldrig har har sagt att jag är bättre än någon, det enda jag har sagt är att folk ska erkänna sina begränsningar.
Alltså är det enda jag ber om...Ödmjukhet, just det du kunde ha klandrat många andra för i föregående svar på min förra tråd.

Men du var för bestämd för att hitta strån i ögat mitt?

Gör inte så, vi kommer ingenstans.
Vem skall ta hand om alla arbetslösa hantverkare hos de olika instrumenttillverkarna när efterfrågan plötsligt försvinner?

Är detta tillämpligt i alla områden?

Nu knullar jag inte för pengar men har fem barn ändå. Är det för mycket?
Borde jag ha haft det som yrke först?

Stackars Christian på Unicorn som skulle få upphöra med sitt basbyggande för att hans kunder inte är professionella nog för att få köpa de basar han bygger.

Inte bara SAAB går i putten. Hela GM och Ford, Toyota, Hundai mfl får lägga ner eftersom de som inte är professionella förare får bara ha en bil...

Flera industrilandsföretag får friställa tusentals människor i tredje världen då ingen får köpa mer än en av varje produkt...ett i-landsproblem?
Djävla svammel!

Vad är du ute efter?
När har en äkta affärsman och en riktig konstnär kommit överens?

Tror du att jag sysslar med musik för pengarnas skull eller för välds-ekonomin?

Tror du att jag är kapitalist?

Vi kan lika gärna lägga ner det här, jag förstår don poäng, men bryr mig inte. Precis som du inte bryr dig om min.

Jag säger att din kommersiella synpunkt är den som slutligen kommer att utrota oss som art. (Det är redan på g)

Jag säger att konst är det enda som kan rädda oss.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

John Entwistle var professionell musiker, troligen ganska förmögen och bassamlare av stora mått. Även om han spelade mycket så tvivlar jag på att han hann pilla på alla sina basar tillräckligt mycket för att rättfärdiga ägandet av dem. Hade han rätt att äga dem? Eller var han för rik för att vara konstnär nog? Var det kanske därför han dog?
Senast redigerad av BBQV den tis 22 dec 2009, 17:55, redigerad totalt 1 gånger.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar