tks högtalarlådor (112, 212, 215, 1158 mfl) 2010

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Anders Sköldqvist
Medlem+
Inlägg: 770
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 13:27
Ort: Östersund

2128

Inlägg av Anders Sköldqvist »

Nu är jag ordentligt igång med min nya TKS 2128. Jag har haft många lådor Aguilar, EBS, Ampeg, SWR mfl. och nu jag helt lyrisk över min nya TKS 2128.
Om jag utgår från den låda som ligger närmast TKS ljudmässigt så är det Aguilar (men det är min subjektiva åsikt) När jag hade Aguilar GS212 och GS210 var de ändå lite för otympliga och tunga för en amatörgiggare som jag... som släpar på grejorna själv, och lyfter in och ur den gamla Volvo V70'n... men aguilar spelade otroligt vackert och djupt = ) jag valde bort Aguilar med lite sorg eftersom de var goa.... MEN....

TKS spelar i minst samma division! och genom vikt, storlek samt prisbild så är det spitze fur TKS!!! Jag är helt enkelt glad.
Kör min TKS 2128 tillsammans med matning från GK fussion 550.
Ps
Jag vill ha en liten TKS låda till min GK MB112e oxå!!!!!
klodovik
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 19 jan 2010, 20:17

Inlägg av klodovik »

SuperCool!
Har en Acoustic 220 o undrar om det skulle gå o para den med nån av dina lådor!!!???
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Inlägg av JonnyTrobro »

Intressanta lådor! Ärligt talat tyckte jag ljudklippen lät riktigt bra. Skulle vara kul att testa de någon gång. Kanske tom ett reportage om intresse finns.

Det skulle vara intressant att få data på lådornas frekvensgång med diskanthorn också.

Saknar en sån här "1128+horn" 8)
Bild
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Magnus och Anders - kul att höra! :tummenupp:
klodovik skrev:SuperCool!
Har en Acoustic 220 o undrar om det skulle gå o para den med nån av dina lådor!!!???
Visst går det bra! Jag har själv haft en Acoustic 320 som jag använde ett tag med lite olika högtalarlådor och kombinationer. Jag vet inte hur det är med 220, men 320 klarade ned till 2 ohm, dvs det gick även bra att kombinera exempelvis två 212:or på 4 ohm/st, vilket inte alla förstärkare kan, men jag har för mig att rätt många förstärkare från Acoustic klarar 2 ohm.

Om man är petig med sådant så är 320 ca 5-6 cm bredare än mina högtalarlådor och sticker ut en bit på varje sida, och 220 är kanske lika bred? Vill man komma undan det så hade Duracell/Rix på forumet en idé:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=28319
:D
BASBLOGGEN.se skrev:Intressanta lådor! Ärligt talat tyckte jag ljudklippen lät riktigt bra. Skulle vara kul att testa de någon gång. Kanske tom ett reportage om intresse finns.

Det skulle vara intressant att få data på lådornas frekvensgång med diskanthorn också.

Saknar en sån här "1128+horn" 8)
Bild


Kul! Jag åker till Stockholm ungefär en gång per månad, så det skulle definitivt gå att ordna.

Jag har faktiskt något liknande på gång - en 1126, dvs ett 12"-element och ett 6"-element. Det kommer vara ett helt annat 12"-element än det jag använder i 112/212, så ljudet kommer vara rätt annorlunda. Inte lika lättdrivet, men rakare återgivning längre ned i basregistret.

Med diskanthorn så får man täckning hela vägen upp till 20 kHz (ett odämpat diskanthorn ligger på ungefär 103,5 dB vid 20 kHz, 1m och 1W). Det vore kul att kunna ha frekvenskurvor till varje modell, men bra mätdata kräver en bra mätmiljö, och jag har inte tillgång till något i den här stilen:
Bild
Bild

Jag har dock lite idéer om hur man skulle kunna genomföra bra mätningar, det går kanske att få igenom senare i år. En graf är alltid mer talande än när man sätter enstaka siffror för frekvens och ljudstyrka, men i de flesta fall är nog ändå ljudklippen mest talande. Jag tror fler har mer nytta av att höra skillnaden mellan två olika modeller än se vid vilka frekvenser deras SPL-kurvor skiljer sig ett par dB ;)
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Inlägg av JonnyTrobro »

tks skrev:
BASBLOGGEN.se skrev:Intressanta lådor! Ärligt talat tyckte jag ljudklippen lät riktigt bra. Skulle vara kul att testa de någon gång. Kanske tom ett reportage om intresse finns. Det skulle vara intressant att få data på lådornas frekvensgång med diskanthorn också. Saknar en sån här "1128+horn" 8) Bild
Kul! Jag åker till Stockholm ungefär en gång per månad, så det skulle definitivt gå att ordna. Jag har faktiskt något liknande på gång - en 1126, dvs ett 12"-element och ett 6"-element. Det kommer vara ett helt annat 12"-element än det jag använder i 112/212, så ljudet kommer vara rätt annorlunda. Inte lika lättdrivet, men rakare återgivning längre ned i basregistret.
Ladda bilen med lådor så laddar jag kaffebryggaren och kameran.
En 1126 låter spännande! Lite Accugroove Tri 112L vibbar med andra ord. Bättre återgivning i basen är aldrig fel.
tks skrev: Med diskanthorn så får man täckning hela vägen upp till 20 kHz (ett odämpat diskanthorn ligger på ungefär 103,5 dB vid 20 kHz, 1m och 1W). Det vore kul att kunna ha frekvenskurvor till varje modell, men bra mätdata kräver en bra mätmiljö, och jag har inte tillgång till något i den här stilen:

Jag har dock lite idéer om hur man skulle kunna genomföra bra mätningar, det går kanske att få igenom senare i år. En graf är alltid mer talande än när man sätter enstaka siffror för frekvens och ljudstyrka, men i de flesta fall är nog ändå ljudklippen mest talande. Jag tror fler har mer nytta av att höra skillnaden mellan två olika modeller än se vid vilka frekvenser deras SPL-kurvor skiljer sig ett par dB ;)
But I'm a nerd... jag vill se snygga grafer... men det viktigaste är ju hur det faktiskt låter. Mina nuvarande combosar är faktiskt båda inköpta efter vad jag gillade i övningsrummen på Södra Latin... ehhh '93!!! Dags att uppgradera eller få ålderskris...
Användarvisningsbild
Bas-Tompa
Medlem
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 21:24
Ort: Trollhättan

Inlägg av Bas-Tompa »

"Den största förändringen utseendemässigt är att alla högtalarlådor utom 112 kommer få portar i underkant på lådan (som s115) istället för basreflexrör bakom gallret."

Jag är inte så insatt i de bakomliggande teorierna för konstruktion av högtalare och är nyfiken på varför du gör ovanstående förändring i konstruktionen. Är det en rent kosmetisk, utseendeförändring, en rationalisering i din tillverkningsprocess eller gör du den för att förändra ljudkaraktären i dina lådor?
/Bas-Tompa

J-bas-64, P-bas-63, J-bas-71, Rick 4001-76, StingRay-77, StingRay-01, StingRay5-06, Schatz jazz nr11, Furch B61 ackebas, SVT-78+SVT810E, SVT-VR+Bergantino NV610, SVT-IIP+QSC PLX1602+Eden D410XLT, Rumble 500 kombo+Rumble 210
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Det finns ett par anledningar till att jag gör det. Det mesta är sådant som inte kommer märkas utåt i så många fall förutom utseendemässigt, men dels kommer porten fungera som en förstärkning som gör högtalarlådan stadigare (dvs det behövs inte både port och förstärkningar på undersidan, eftersom porten kommer vara förstärkningen), sedan kan jag göra en port som har lite större volym (dvs större yta och djupare) vilket gör att luften som går igenom porten kommer hålla en lägre hastighet.

Om man vrider ned mellanregister och diskant på förstärkaren och istället vrider upp bas- och volymreglage så kommer elementen och porten behöva flytta mer luft, vilket får upp hastigheten på luften som passerar genom porten. En port med större volym får ned den hastigheten (jämför - hur "hårt" kan du andas ut med helt öppen mun mot om du drar ihop munnen eller andas ut genom ett sugrör), och det leder till att man kan spela med mer botten utan att porten "blir överansträngd".

Den gamla lösningen var det egentligen inga problem med, och det är ingen jätteskillnad; med den nya så sänks hastigheten på luften med ca 20%. Det är ganska låga siffror på lufthastighet det handlar om (även vid hög effekt och låg frekvens), men jämför man med en högtalarlåda där porten består av ett hål genom frontbaffeln utan något rör eller motsvarande som går in i lådan (dvs volymen på porten = baffeltjocklek*hålarea) så är lufthastigheten flera gånger lägre i mina högtalarlådor.

En sista sak är att om man får upp lite högre hastighet på luften (exempelvis genom att vrida av allt mellanregister och diskant, upp med all bas, spela femsträngad/nedstämd bas och ta ut så mycket effekt man kan ur förstärkaren) så kan det "vissla" lite om luften om den passerar ett galler. Genom att flytta porten bort från bakom gallret så blir det fri passage och en sak mindre som kan uppstå under lite mer extrema omständigheter.

För övrigt gör det ingen skillnad ljudmässigt, eftersom den nya porten kommer ge högtalarlådan samma avstämningsfrekvens som tidigare, dvs elementen kommer jobba likadant.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Bas-Tompa
Medlem
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 21:24
Ort: Trollhättan

Inlägg av Bas-Tompa »

:D Tack för bra svar! Jag är jäkligt sugen på en TKS 2128 och går i köptankar.
/Bas-Tompa

J-bas-64, P-bas-63, J-bas-71, Rick 4001-76, StingRay-77, StingRay-01, StingRay5-06, Schatz jazz nr11, Furch B61 ackebas, SVT-78+SVT810E, SVT-VR+Bergantino NV610, SVT-IIP+QSC PLX1602+Eden D410XLT, Rumble 500 kombo+Rumble 210
Användarvisningsbild
Anders Sköldqvist
Medlem+
Inlägg: 770
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 13:27
Ort: Östersund

Inlägg av Anders Sköldqvist »

Bas-Tompa skrev::D Tack för bra svar! Jag är jäkligt sugen på en TKS 2128 och går i köptankar.
Du kommer inte ångra dig :headfones:
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Går som sagt i köptankar jag med. Har testat en 900w 215 hemma. Otroligt kompetent låda! Mer lågbas från nya designen välkommnas givetvis! Ska bli otroligt kul att testa!
Får kanske montera galler på min aggie db210 istället så dom matchar! ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Då var de första två lådorna med nya konstruktionen klara, här kommer en bild innan lådorna åker till sitt nya hem imorgon:

Bild

Den undre lådan är en ny modell - "115LF", som vilket namnet kanske antyder är lågfrekvensdelen av 1158, dvs samma 15"-element plus ett filter som gör att lådan matchar 1158 helt i fas. Den är endast avsedd att komplettera 1158 med, ingen låda som fungerar bra för sig själv eftersom den inte har mycket output över 1 kHz.

Mer information om den och fler nya modeller kommer upp på hemsidan framöver.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
dereborn

Inlägg av dereborn »

tks skrev:...Den undre lådan är en ny modell - "115LF", som vilket namnet kanske antyder är lågfrekvensdelen av 1158, dvs samma 15"-element plus ett filter som gör att lådan matchar 1158 helt i fas. Den är endast avsedd att komplettera 1158 med, ingen låda som fungerar bra för sig själv eftersom den inte har mycket output över 1 kHz...
Skulle du kunna custombygga en sån 1x12? Som skulle passa under en Walkabout...?
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+
Inlägg: 1818
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 18:53
Ort: Vintrosa

Inlägg av mågis »

Ja men jävlar i min lilla låda. Vilken sjukt snygg färg. Brittish Racing Green, ungefär. Übercoolt, utan snack.

Jättemycket GAS på mitt tidigare recept med trippelfemton i nittonrackbred förpackning med just den kulören.

Sedan blir det ligga... :D
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

Förbaskat snygga lådor !
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Grymma tommy!!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++
Inlägg: 2563
Blev medlem: sön 20 jul 2008, 19:44
Ort: Sundsvall

Inlägg av Evilbiker »

Liten skrev:Grymma tommy!!
+1, grymmt snygga!
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

Mycket snyggt Tommy!
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

dereborn skrev:
tks skrev:...Den undre lådan är en ny modell - "115LF", som vilket namnet kanske antyder är lågfrekvensdelen av 1158, dvs samma 15"-element plus ett filter som gör att lådan matchar 1158 helt i fas. Den är endast avsedd att komplettera 1158 med, ingen låda som fungerar bra för sig själv eftersom den inte har mycket output över 1 kHz...
Skulle du kunna custombygga en sån 1x12? Som skulle passa under en Walkabout...?
115LF är gjord för att matcha 15"-elementet i 1158 i fas och frekvensomfång. I din Walkabout sitter ett Deltalite II 2512, så bästa sättet att matcha det är ett till 2512 ;)

Angående mått på lådan så kan jag kapa ned en av mina större lådor så länge inte djup bredd eller höjd på Walkabouten överstiger motsvarande mått på lådan jag utgår ifrån.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

BB5000 skrev:Förbaskat snygga lådor !
Liten skrev:Grymma tommy!!
Evilbiker skrev:+1, grymmt snygga!
straightedge79 skrev:Mycket snyggt Tommy!
Tack, tack, tack, tack :D

Ägaren av lådorna (som faktiskt var den som stod för färgval etc ;)) kanske ger sig tillkänna de närmsta dagarna!
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Upplever du det som att det kommer mer botten ur den nya designen nu då?

:)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Liten skrev:Upplever du det som att det kommer mer botten ur den nya designen nu då?

:)
I 1158 har det inte blivit någon direkt skillnad på intern volym i lådan, det är 215 som blir 10 cm högre som får större intern volym ifrån storleksökningen, så det kommer bli lite mer output i det låga registret.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++
Inlägg: 2563
Blev medlem: sön 20 jul 2008, 19:44
Ort: Sundsvall

Inlägg av Evilbiker »

Men med båda lådorna 115LF och 1158, blir det mer botten i den kombon än med en 215 alt 2158?
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Evilbiker skrev:Men med båda lådorna 115LF och 1158, blir det mer botten i den kombon än med en 215 alt 2158?
Ja, det blir det. Jag kommer erbjuda samma kombination av element i en 2158-900W, men den kommer vara strax över 90 cm hög; i varsin låda på strax över 60 cm var får varje 15"-element lite mer luft att jobba med. 2158 är ju en lite smidigare lösning, jag vill inte göra den högre än så för att kunna hålla nere vikt/storlek, men jag tror de flesta inte skulle klaga på brist på botten i den ;)
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

:hmm: det här sätter griller i huvvet på en... :|
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Tompa
Medlem+
Inlägg: 717
Blev medlem: sön 10 dec 2006, 23:39
Ort: Trosa

Inlägg av Tompa »

mågis skrev:Ja men jävlar i min lilla låda. Vilken sjukt snygg färg. Brittish Racing Green, ungefär. Übercoolt, utan snack.
Visst är dom fina och dom är mina. :joy:

Primärt har jag tänkt att köra dom ihop med min Markbass Little Mark 800 Tube. Jag var helt enkelt ute efter en lätt och flexibel rigg med mycket pulver.

Tommy har gjort en fantastiskt jobb!! Otroligt välbyggda, snygga och välljudande.

Hatten av för dig Tommy!!
Tompa
________________
Fender, Wal, Höfner, Yamaha, Mabass, Bjärton etc.
Skriv svar