Rickenbacker Japan. Vad kan det vara? Intressekoll

Prata om allt som har med elbasar att göra
The Incredible Hank
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: mån 01 mar 2010, 22:31

Rickenbacker Japan. Vad kan det vara? Intressekoll

Inlägg av The Incredible Hank »

Har haft denna i ett tiotal år och inte brytt mig så mycket, men då den mest står och dammar så undrar jag vad det kan vara för nåt och ifall det finns nåt värde i den och isåfall om nån är intresserad.

Det verkar som att nån varit och karvat under stallet då detta är lite nedsänkt i kroppen. Den har en spricka på baksidan mellan 1:a och 3:e bandet. Har kvar en bit av dragstångsluckan. Tidigare ägare verkar ha kapat det. Lite glapp i elektroniken, men låter jävligt bra i övrigt. Har haft den utlånad till en polare som använt den både live och i inspelningssammanhang (även i tysk TV! :) ) Dämparen till stallet har jag plockat bort då jag tyckte att den rasslade, men den finns i tryggt förvar. Har sökt på nätet för att försöka hitta nåt ursprung. Tänkte Kasuga, men denna har "vågiga stämmisar som verkar vara original. Verkar ha haft stereojack av storleken på plåten att dömma.

Tacksam för all info!
// Hank

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6605
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Inlägg av Kultivator »

De enda jag sett som haft toastermick i halsläge är Fernandes. Men Pentastar vet nog säkert, invänta hans omdöme!
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

B76 torde tyda på att den är byggd i Februari 1976, kan vara en Ibanez. Dom hade såna serienummer på den tiden.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

2 st dragstänger dessutom, inte helt vanligt bland Ric-kopiorna!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

Jag tror det är en Aria. Vanligt med bolt-on hals på dom.
Men den är ju inte i alltför bra skick så jag tror inte den är värd så värst mycket mer än typ 2000 spänn.

EDIT; Står det inget på den gamla dragstångsplattan (det som är kvar av den)?
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
The Incredible Hank
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: mån 01 mar 2010, 22:31

Inlägg av The Incredible Hank »

YZZ skrev:Jag tror det är en Aria. Vanligt med bolt-on hals på dom.
Men den är ju inte i alltför bra skick så jag tror inte den är värd så värst mycket mer än typ 2000 spänn.

EDIT; Står det inget på den gamla dragstångsplattan (det som är kvar av den)?

Nej, tyvärr... det är bara en liten snutt kvar.

Har funderat lite på ifall man skulle bygga upp utrymmet under stallet och sen lacka om den i svart. Vet bara inte hur jag ska hinna med alla projekt :( ....
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

The Incredible Hank skrev:
YZZ skrev:Jag tror det är en Aria. Vanligt med bolt-on hals på dom.
Men den är ju inte i alltför bra skick så jag tror inte den är värd så värst mycket mer än typ 2000 spänn.

EDIT; Står det inget på den gamla dragstångsplattan (det som är kvar av den)?

Nej, tyvärr... det är bara en liten snutt kvar.

Har funderat lite på ifall man skulle bygga upp utrymmet under stallet och sen lacka om den i svart. Vet bara inte hur jag ska hinna med alla projekt :( ....
Jo det låter som en bra idé faktiskt men laga sprickan då också när du ändå ska lacka om och så.. annars måste det ju göras igen.
Fast bygger du upp under stallet måste du nog shimsa halsen för det finns nog en anledning att någon har sänkt ner stallet på den..
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6605
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Inlägg av Kultivator »

F.ö. ser stallsadlarna ut att vara sabbade med en fil, för att nån ville ha ner stränghöjden. Eller ska de se ut så? Känns som att det inte är helt nyttigt för intonationen att de ser ut så iaf...
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Kultivator skrev:F.ö. ser stallsadlarna ut att vara sabbade med en fil, för att nån ville ha ner stränghöjden. Eller ska de se ut så? Känns som att det inte är helt nyttigt för intonationen att de ser ut så iaf...
Kan vara så, förmodligen därför stallet är fräst ner i kroppen också.
Officiell stormästare i EB-orden
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

Kultivator skrev:F.ö. ser stallsadlarna ut att vara sabbade med en fil, för att nån ville ha ner stränghöjden. Eller ska de se ut så? Känns som att det inte är helt nyttigt för intonationen att de ser ut så iaf...
Förmodligen därför man också har sänkt ner stallet.
Halsen ligger för lågt mot kroppen och därför har man sänkt ner stallet i kroppen, slipat stallsadlarna och sänkt ner stallet till max.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
The Incredible Hank
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: mån 01 mar 2010, 22:31

Inlägg av The Incredible Hank »

Ja, nånting har ju hänt på vägen. Min tanke är att "nån" inte riktigt vetat hur halsen ska ställas in på en Rickenbacker och sedan bara kompenserat och kompenserat tills det inte liknar nånting... Förmodligen har personen kört med fel strängar av gammal vana/ bristande kunskap. Jag har som sagt inte ägnat denna så mycket tid/ TLC men det kanske är dags att göra ett försök med ett set nya strängar+sadlar+halsjustering innan bebisen kommer i september. Kanske hinner med ett lackjobb innan flytten i augusti också ;) ....
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

Gör så och håll oss uppdaterade :tummenupp:

Grattis till bebisen :D
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
mikbass
Medlem+
Inlägg: 1048
Blev medlem: fre 09 feb 2007, 14:37
Ort: Uppsala

Inlägg av mikbass »

Halsplattan är samma som på JBX, har haft ett par jazzbasar som varit grymma
(jag tror en av dem finns hos A Warning och han var jäkligt nöjd sist jag såg nåt)
och jag skulle inte bli förvånad om de gjorde bra ric-kopior också.
Nåja, en teori är det. Ingen sanning.
http://www.myspace.com/shortcutsonline" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.myspace.com/privatejetsmusic" onclick="window.open(this.href);return false;
Numera 50+ basist Med skägg ibland!
Användarvisningsbild
Pentastar
Medlem++
Inlägg: 4047
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:50

Inlägg av Pentastar »

Byggd av Matsumoku.
Men det kan vara vilket märke som helst.

De kan ha hetat JBX i Sverige, Pling-Plong-Dong i England, Fire Super Blaster i Tyskland och Greco i Japan.

Dock så var inte de här budgetmodellerna vanliga i Japan. De gick oftast på export.

Ofta importerade av butikskedjor (som Jam har Eagle idag). Eagle har ju andra namn i andra länder (kommer inte ihåg det på rak arm dock).

Slutsats: Matsumoku byggde instrument på beställning. Beställaren fick välja namn.
Time is a cruel companion
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+
Inlägg: 1223
Blev medlem: fre 11 jan 2008, 21:06
Ort: Stockholm

Inlägg av Axman »

Jag tror vi får bilda klubb. Vi som hittar halvtrasiga (okej i mitt fall heltrasiga) rickenbackerkopior, är du med?
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
The Incredible Hank
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: mån 01 mar 2010, 22:31

Inlägg av The Incredible Hank »

Axman skrev:Jag tror vi får bilda klubb. Vi som hittar halvtrasiga (okej i mitt fall heltrasiga) rickenbackerkopior, är du med?
Hehe! Visst. Jag är med....
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Pentastar skrev:Ofta importerade av butikskedjor (som Jam har Eagle idag). Eagle har ju andra namn i andra länder (kommer inte ihåg det på rak arm dock).
Är inte Brownsville, som väl säljs av Sam Ash i USA, ett av de namnen? Och om jag inte minns fel så är det Samick som tillverkar instrumenten i fråga, och sedan förser dem med olika logotyper, på samma sätt som Matsumoko en gång gjorde. (eller t.o.m. fortfarande gör?)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Helt otroligt att jag missade denna tråd.. HELT otroligt..

Om du Hank, har haft den i ett 10-tal år måste du köpt den av någon som repade på Vanadisplan 3..
Jag repade med 2 killar vid namn Andreas och Johannes.. gute-pågar båda två..
vi delade replokalen med några band och jag gissar att basen plockades med av någon därifrån.

Jag har inte sålt den men samtidigt heller aldrig polisanmält den.. Andreas och Johannes har jag inte träffat på länge och man kan ju inte polisanmäla gamla kompisar! Det går bara inte..

Du får gärna PMa mig hur du fick tag i den. Jag köper nu tillbaka den av Falcon som köpte den av dig.

Det är min första elbas som jag fick av min far på julafton för 20år sedan.

Dragstångsluckan saknades på denna så jag tillverkade en egen av en gammal vindruteskrapa. Den har formen som en något större plastbit som du skrapar triss med ungefär..
Såg på bilder från falcon att min gamla täckplåt för jacket fortfarande satt kvar! :D otroligt kul!

Hör av dig!

Mvh
Anders Bjerfalk
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Sam W
Medlem+
Inlägg: 646
Blev medlem: tis 13 apr 2010, 21:48
Ort: Karlstad

Inlägg av Sam W »

Det är verkligen en helt galen historia det här :lol:
En bas som försvinner i x antal år dyker plötsligt upp på ett forum där den första ägaren håller till...
Hej
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Sam W skrev:Det är verkligen en helt galen historia det här :lol:
En bas som försvinner i x antal år dyker plötsligt upp på ett forum där den första ägaren håller till...
Det är mer saker som är galet:
Jag får köpa tillbaka den av Falcon.. = galet..

Hank PMar och efter lite samtal så kommer jag få tillbaka pengarna???.. :o
Fattar ingenting.. det här forumet och människorna på det är ju inte sanna?? Jag sa att jag gärna gick halvvägs åtminståne.. den är ju inte stulen.. mer "misplaced" och jag är den klantige.. men nej..
En sån här historia händer bara någon gång i livet..
Har räknat efter, det rör sig om nästan 15 år sedan jag slutade repa på vanadisplan.. 15 år!!!! Sinnesjukt!

Jag är oskyldig till urgröpningen av sadeln.. (jag hade pappersbitar dubbelvikta under strängarna för att få ok stränghöjd)..
Stallets ihålighet visste jag inget om.. det skruvade jag aldrig av.. :shock:
Jackplåten saknades när jag fick den.. så man fick hålla i jacket när man kopplade in sladden.. ledsnade på det där så jag (farsan) tillverkade ett som täckte båda jackhålen..
Halsen hade, trots dubbla dragstänger en tendens att böja sig vid utomhusspelningar..

Vill minnas basen med glädje iallafall.. halsen var smal och skön att lira på.. Det har slappats mycket mark king-licks på den där basen.. :oops:

Till Hank och Falcon - jag är oerhört tacksam och vill på alla sätt tacka er för detta kära återseende..

På något vis har jag inte riktigt förstått det ännu...
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Janne

Inlägg av Janne »

:tummenupp:
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Det är nästan så man får en liten tår i ögonvrån...
Medlem i PB50+
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6605
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Inlägg av Kultivator »

Det är helt fantastiskt! Och roligt att du fått tillbaka den också, inte bara fått se den!
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Inlägg: 3502
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:48
Ort: Stockholm, Solna
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

Detta forumet är helt fantastiskt. :tummenupp:
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

Ja fruktansvärt häftigt!
All heder till Falcon och TIH :tummenupp:
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Skriv svar