Stall till Bjärton Kontrabas sökes

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
osten72
Medlem
Inlägg: 234
Blev medlem: tis 21 apr 2009, 23:59
Ort: Bodafors i småland

Stall till Bjärton Kontrabas sökes

Inlägg av osten72 »

Hejsan

Jag har blivit med kontrabas =)=)
och undrar om någon har ett bra stall liggande för en billig peng.
Det här är en gammal Bjärton från 50 talet 3/4.

Skicka mig ett pm du har ett till salu.

Mvh osten72
Du blir inte äldre än vad du gör dig till!!!!!!!
Lev nu i morgon kan det va försent!!!!!!!!!

www.dahlscustompaint.se
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

vad roligt!
ang stall så är det nånting som måste passas in till varje bas. man kan alltså inte köpa ett färdigt.
stallämnen kan man däremot köpa på bla gollihurbass.com och därifrån får man även med en instruktion om hur man passar in det. går att göra om man är noga och har tålamod. annars blir det väldigt bra om man lämnar det till en instrumentbyggare det kostar nog en slant dock.
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Apetronic
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 27 feb 2010, 05:37

Inlägg av Apetronic »

Bontracasso har riktigt bra grejer för en billig peng:
http://www.bontracasso.se/kategorier/Stall-Kontrabas_44

Sen har du Thomann:
http://www.thomann.de/se/reservdelar_fo ... baser.html

Som tidigare postare skriver så är det inte bara att köpa ett stall, stallet måste justeras in för just din bas. Kolla min "DIY" post så hittar du bra länkar på lite olika metoder (det är inga svåra grejer, kräver bara lite pill).

Ett tips om det är första gången du gör det är att lägga på lite extra och köpa ett ställbart stall. Ställbara stallet ger lite marginal om du skulle behöva justera överdelen/höjden.
Användarvisningsbild
osten72
Medlem
Inlägg: 234
Blev medlem: tis 21 apr 2009, 23:59
Ort: Bodafors i småland

Inlägg av osten72 »

Apetronic skrev:Bontracasso har riktigt bra grejer för en billig peng:
http://www.bontracasso.se/kategorier/Stall-Kontrabas_44

Sen har du Thomann:
http://www.thomann.de/se/reservdelar_fo ... baser.html

Som tidigare postare skriver så är det inte bara att köpa ett stall, stallet måste justeras in för just din bas. Kolla min "DIY" post så hittar du bra länkar på lite olika metoder (det är inga svåra grejer, kräver bara lite pill).

Ett tips om det är första gången du gör det är att lägga på lite extra och köpa ett ställbart stall. Ställbara stallet ger lite marginal om du skulle behöva justera överdelen/höjden.
Tack för svaren! forstår att det inte är bara att smälla dit ett stall he he he, men vad ska man ha för bredd osv till en 3/4 bas?
Du blir inte äldre än vad du gör dig till!!!!!!!
Lev nu i morgon kan det va försent!!!!!!!!!

www.dahlscustompaint.se
Användarvisningsbild
Apetronic
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 27 feb 2010, 05:37

Inlägg av Apetronic »

Läs innan du börjar trixa:
http://www.dennishavlena.com/bassetup.htm

Osäker på måtten direkt ur huvudet (måste kolla, får återkomma). Men stallen säljs oftast med storleksangivelse (3/4, 4/4 osv). Det som är trixigast är att få till rätt stränghöjd, sträng-mellanrum.

Riktlinjer för 3/4:
2,69cm - mellanrum mellan strängarna

Höjd:
Från greppbrädans nedre del, lägg linjalen platt mot underkanten på greppbrd.
G - 0,63 cm
D - 0,95 cm
A - 0,95 cm
E - 1,11 cm

Sen finns det självklart personliga preferenser som spelar in, som ex vad du skall spela mm. Jag vet inte om ni som "slappar" har andra preferenser eller setups ?

Vill passa på att förtydliga det jag skrev om ställbart stall ovan. det jag menade var att om du tar/kapar förmycket när du fixar stränghöjden (se ovan) på ett "fast stall" så är du körd. Kör du däremot på ett justerbart stall så kan du skruva upp stallet lite och få en ny chans om du skulle klanta dej.

Placering:
centrerat mellan "jacken" på f-hålen (f>stall<f).

få till en bra kontakt-yta (stallbenen mot kropp):
Detta är steg 1. gör detta innan du täljer överdelen
Tips är att lägga ett lite finare sandpapper (slipytan uppåt) tight mot kroppen.
och "gnugga stallet fram och tillbaka lite lätt för att få till en bra jämn yta som följer kroppens (lockets) form.
Obs: Var noga med att du inte vinklar eller vrider stallet när du slipar.

inför köp av stall:
Gör så att du ringer och snacka med Bontracasso så får du rätt grejer och bra handledning.
Användarvisningsbild
osten72
Medlem
Inlägg: 234
Blev medlem: tis 21 apr 2009, 23:59
Ort: Bodafors i småland

Inlägg av osten72 »

Apetronic skrev:Läs innan du börjar trixa:
http://www.dennishavlena.com/bassetup.htm

Osäker på måtten direkt ur huvudet (måste kolla, får återkomma). Men stallen säljs oftast med storleksangivelse (3/4, 4/4 osv). Det som är trixigast är att få till rätt stränghöjd, sträng-mellanrum.

Riktlinjer för 3/4:
2,69cm - mellanrum mellan strängarna

Höjd:
Från greppbrädans nedre del, lägg linjalen platt mot underkanten på greppbrd.
G - 0,63 cm
D - 0,95 cm
A - 0,95 cm
E - 1,11 cm

Sen finns det självklart personliga preferenser som spelar in, som ex vad du skall spela mm. Jag vet inte om ni som "slappar" har andra preferenser eller setups ?

Vill passa på att förtydliga det jag skrev om ställbart stall ovan. det jag menade var att om du tar/kapar förmycket när du fixar stränghöjden (se ovan) på ett "fast stall" så är du körd. Kör du däremot på ett justerbart stall så kan du skruva upp stallet lite och få en ny chans om du skulle klanta dej.

Placering:
centrerat mellan "jacken" på f-hålen (f>stall<f).

få till en bra kontakt-yta (stallbenen mot kropp):
Detta är steg 1. gör detta innan du täljer överdelen
Tips är att lägga ett lite finare sandpapper (slipytan uppåt) tight mot kroppen.
och "gnugga stallet fram och tillbaka lite lätt för att få till en bra jämn yta som följer kroppens (lockets) form.
Obs: Var noga med att du inte vinklar eller vrider stallet när du slipar.

inför köp av stall:
Gör så att du ringer och snacka med Bontracasso så får du rätt grejer och bra handledning.
Tusen tusen tack för all information. Jag ska ringa Bontracasso när jag får hem basen på onsdag och kolla igenom allt ifall det är något mer jag behöver innan jag ringer =)=) har inte hunnit att titta så jättenoga på den mer än att den är hel och inga sprickor i den och att stallet saknas. Jag hadde det högsta budet på den hos Erikshjälpen som var 4500 kr så jag tror inte jag har gjort någon dålig affär i allafall he he he.

Tack Än en gång
Du blir inte äldre än vad du gör dig till!!!!!!!
Lev nu i morgon kan det va försent!!!!!!!!!

www.dahlscustompaint.se
Användarvisningsbild
Apetronic
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 27 feb 2010, 05:37

Inlägg av Apetronic »

oj .. grymt man får gratulera. Även om det skulle vara nått mindre fel på den så har du gjort ett bra köp.

Jag blir bara lite orolig för att ljudpinnen/soundposten sitter där den ska.
Ljudpinnen sitter inne i basen fasktkämnd mellan locket och baksidan (mellan fram och baksida). Ljudpinnen hålls på plats av sträng-trycket dvs den är inte limmad utan går att flytta på för att ljustera ljudet i basen.
Risken är att denna tippat eller inte följer med om det är så att basen inte är uppsträngad nu. Har du tur har den bara tippat och ligger kvar i basen och då är det bara att resa den igen (se bilden på på grillgafflar i min DIY post) ett helvetes-pilljobb i min mening ;)

Kolla dessa videos så fattar du mer (inte helt lätt att beskriva):
http://www.youtube.com/watch?v=5kJtnUX4-ng
http://www.youtube.com/watch?v=rAeFPET-ueU
Dessa videos är för fiol och cello men principen är densamma.

Montera inte ditt nya stall förens du har kollat att ljudpinnen sitter där och att den sitter korrekt. använd en tandläkarspegel (eller liknande) + ficklampa och kolla genom F hålen . Kolla att den sitter bra (inte sitter snett) eller har tippat och ligger löst. Risken är att locket rasar/kollapsar av strängtrycket (runt 60kg) när du stämmer upp om den inte sitter där .... _INTE KUL_ =)

Ville bara förtydliga gällande stränghöjden jag skrev:
du mäter från greppbrädans ovansida (greppytan) men lägg linjalen mot nederkaneten så att du får stöd när du mäter och så att du mäter på samma ställe (stränglängds-mässigt) på alla strängarna.
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

Kul!
det verkar som om du har gjort ett bra köp.
innan du sätter igång med allt som behöver göras är mitt råd att du sätter dig in i sammanhangen.
kolla och läs en massa på internet och ta det lugnt och låt det ta tid så går det nog bra.

lycka till
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Jag är supernöjd med min Bjärton, framför allt ljudet, men den gav jag ju mer än det dubbla för och den har både sprickor, fnasiga kanter, fanér som släppt, sarger lock som delvis släppt från sarger, avslagen snäcka osv. Så 4.500 bagare för en som är i alldeles helt skick utan stall bör vara ett rejält kap. Fina ex kan kosta mellan 15-20 tusen. Vore jag du så skulle jag lämna in och få stallet tillskuret och basen uppställd av ett proffs i stället för att försöka meka till det själv. Även om det går på några tusingar så har du ändå kommit billigt undan och du vet att jobbet blivit gjort enligt konstens alla regler.

Släng gärna upp några bilder på den.

/Mats D
Användarvisningsbild
osten72
Medlem
Inlägg: 234
Blev medlem: tis 21 apr 2009, 23:59
Ort: Bodafors i småland

Inlägg av osten72 »

Apetronic skrev:oj .. grymt man får gratulera. Även om det skulle vara nått mindre fel på den så har du gjort ett bra köp.

Jag blir bara lite orolig för att ljudpinnen/soundposten sitter där den ska.
Ljudpinnen sitter inne i basen fasktkämnd mellan locket och baksidan (mellan fram och baksida). Ljudpinnen hålls på plats av sträng-trycket dvs den är inte limmad utan går att flytta på för att ljustera ljudet i basen.
Risken är att denna tippat eller inte följer med om det är så att basen inte är uppsträngad nu. Har du tur har den bara tippat och ligger kvar i basen och då är det bara att resa den igen (se bilden på på grillgafflar i min DIY post) ett helvetes-pilljobb i min mening ;)

Kolla dessa videos så fattar du mer (inte helt lätt att beskriva):
http://www.youtube.com/watch?v=5kJtnUX4-ng
http://www.youtube.com/watch?v=rAeFPET-ueU
Dessa videos är för fiol och cello men principen är densamma.

Montera inte ditt nya stall förens du har kollat att ljudpinnen sitter där och att den sitter korrekt. använd en tandläkarspegel (eller liknande) + ficklampa och kolla genom F hålen . Kolla att den sitter bra (inte sitter snett) eller har tippat och ligger löst. Risken är att locket rasar/kollapsar av strängtrycket (runt 60kg) när du stämmer upp om den inte sitter där .... _INTE KUL_ =)

Ville bara förtydliga gällande stränghöjden jag skrev:
du mäter från greppbrädans ovansida (greppytan) men lägg linjalen mot nederkaneten så att du får stöd när du mäter och så att du mäter på samma ställe (stränglängds-mässigt) på alla strängarna.
Tack än en gång för all info =)=) ja jag tänkte inte på det där med ljudpinnen men jag tror inte jag hörde nått skrammel i den när jag kollade på den, antingen sitter den kvar annars är den borta he he men det löser sig säkert , ska hämta den på onsdag äftermiddag och då ska ni få en bild på Basen
Du blir inte äldre än vad du gör dig till!!!!!!!
Lev nu i morgon kan det va försent!!!!!!!!!

www.dahlscustompaint.se
Användarvisningsbild
osten72
Medlem
Inlägg: 234
Blev medlem: tis 21 apr 2009, 23:59
Ort: Bodafors i småland

Inlägg av osten72 »

MatsD skrev:Jag är supernöjd med min Bjärton, framför allt ljudet, men den gav jag ju mer än det dubbla för och den har både sprickor, fnasiga kanter, fanér som släppt, sarger lock som delvis släppt från sarger, avslagen snäcka osv. Så 4.500 bagare för en som är i alldeles helt skick utan stall bör vara ett rejält kap. Fina ex kan kosta mellan 15-20 tusen. Vore jag du så skulle jag lämna in och få stallet tillskuret och basen uppställd av ett proffs i stället för att försöka meka till det själv. Även om det går på några tusingar så har du ändå kommit billigt undan och du vet att jobbet blivit gjort enligt konstens alla regler.

Släng gärna upp några bilder på den.

/Mats D
Ja jag blir nog nöjd med den för det priset och det är ju en bra investering =)=

Ska kolla runt lite om hjälp att fixa till den biten med stallet, har ett par st att välja på här jag bor annars gillar jag att fixa och mixtra en del själv oxå men jag forstår att det här är väldigt noga för basens ljud osv.

Föresten så har Erikshjälpen en till om någon är intresserade, den begär dom 9000 kr för och är i ett mycket bra skick utseendemässigt.
Du blir inte äldre än vad du gör dig till!!!!!!!
Lev nu i morgon kan det va försent!!!!!!!!!

www.dahlscustompaint.se
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

osten72 skrev: Föresten så har Erikshjälpen en till om någon är intresserade, den begär dom 9000 kr för och är i ett mycket bra skick utseendemässigt.
De har ju en drös butiker runt om i landet, vilken är det? Eller är det på nån webbauktionsplats eller nåt som jag inte känner till?

/Mats D
Användarvisningsbild
osten72
Medlem
Inlägg: 234
Blev medlem: tis 21 apr 2009, 23:59
Ort: Bodafors i småland

Inlägg av osten72 »

MatsD skrev:
osten72 skrev: Föresten så har Erikshjälpen en till om någon är intresserade, den begär dom 9000 kr för och är i ett mycket bra skick utseendemässigt.
De har ju en drös butiker runt om i landet, vilken är det? Eller är det på nån webbauktionsplats eller nåt som jag inte känner till?

/Mats D
He he hemlis :lol:
Det är butiken i Bodafors och dom säljer den inte under 9000 kr
Ring Gösta på. Så nu är det först till kvarnen som gäller.
Du kan hälsa att det är norrbaggen som har tipsat så vet han vem jag är .


Har tagit bort hans telenummer nu för den värkar såld, är en kille som har sagt att han tar den, annars är det väl en här på forumet som får chansen annars som har hört av sig.
Senast redigerad av osten72 den ons 20 okt 2010, 20:47, redigerad totalt 1 gånger.
Du blir inte äldre än vad du gör dig till!!!!!!!
Lev nu i morgon kan det va försent!!!!!!!!!

www.dahlscustompaint.se
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Tack!

/Mats D
Våga vägra Ampeg och p-bas
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

Tänkte ge ett tips angående ljudpinnen.
När jag skille packa in min Bjärtonbas bak i bilen efter affär
så lyckades jag välta stallet och ljudpinnen lossnade.
Jag tog senare en tandläkarspegel och en ficklampa och lyckades
exakt lokalisera vart den suttit . Träet hade ljusa cirklar där
pinnen suttit förut. Jag böjde till 2st 2mm svetstrådar och drog upp den,
därefter tog jag en rätt kraftig insexnyckel som jag vadderade med tyg
och tejp. Den använde jag för att försiktigt knacka fast pinnen i exakt position.
Kanske inte gjorde helt rätt enligt boken, men det funkade.
Användarvisningsbild
osten72
Medlem
Inlägg: 234
Blev medlem: tis 21 apr 2009, 23:59
Ort: Bodafors i småland

Inlägg av osten72 »

Hej igen och tack för alla fina svar och tips jag har fått :wink:
Ja här har ni lite bilder på skönheten =)=) och jag måste säga att jag är ennu mer nöjd nu när jag får se henne ordentligt och upptäckte att ljudpinnen sitter på sin plats och att stallet fans oxå + stativ. Den värkar vara i god kondition efter åldern.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Du blir inte äldre än vad du gör dig till!!!!!!!
Lev nu i morgon kan det va försent!!!!!!!!!

www.dahlscustompaint.se
Janne

Inlägg av Janne »

Tjusig! Grattis.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Där har du sannolikt gjort ett riktigt kap, den borde kostat minst det dubbla.

Den andra Bjärton-kontran på Erikshjälpen var för övrigt paxad av nån annan, kanske nån PB:are som hann före mig. Gör iofs inte så mycket, jag sitter inte i sjön, älskar min nuvarande Bjärton trots att den farit lite illa.

/Mats D
Användarvisningsbild
osten72
Medlem
Inlägg: 234
Blev medlem: tis 21 apr 2009, 23:59
Ort: Bodafors i småland

Inlägg av osten72 »

MatsD skrev:Där har du sannolikt gjort ett riktigt kap, den borde kostat minst det dubbla.

Den andra Bjärton-kontran på Erikshjälpen var för övrigt paxad av nån annan, kanske nån PB:are som hann före mig. Gör iofs inte så mycket, jag sitter inte i sjön, älskar min nuvarande Bjärton trots att den farit lite illa.

/Mats D
Jo han sa att det var en kille från Nässjö som hadde sagt att han skulle ha den men han har inte betalat än och han har sparat din mail ifall det inte blir någon affär med Nässjökillen.
Du blir inte äldre än vad du gör dig till!!!!!!!
Lev nu i morgon kan det va försent!!!!!!!!!

www.dahlscustompaint.se
Användarvisningsbild
osten72
Medlem
Inlägg: 234
Blev medlem: tis 21 apr 2009, 23:59
Ort: Bodafors i småland

Inlägg av osten72 »

Hej igen
Eftersom jag såg den här basen som en investering och ni vet ju vad jag gav för den. Nu är det ju så att jag kan ju inte spela bas så är det någon som vill köpa den så får ni gärna pma bud på den, ni vet ju vad den är värd och det är ju roligt om den kommer till andvändning.

Bild
Du blir inte äldre än vad du gör dig till!!!!!!!
Lev nu i morgon kan det va försent!!!!!!!!!

www.dahlscustompaint.se
Janne

Inlägg av Janne »

Vad skulle den kosta med omlackningsjobb a la Osten? Skämtar, skulle gärna köpa för att ha en 4:a hemma men kassan är skral. Några byten som är tänkbara?
Användarvisningsbild
osten72
Medlem
Inlägg: 234
Blev medlem: tis 21 apr 2009, 23:59
Ort: Bodafors i småland

Inlägg av osten72 »

Janne skrev:Vad skulle den kosta med omlackningsjobb a la Osten? Skämtar, skulle gärna köpa för att ha en 4:a hemma men kassan är skral. Några byten som är tänkbara?
du menar alla bursth he he he he.
jag hadde gärna beholt den för det värkar himmla kul att plonka på den
men jag köpte den för att sälja den igen och tjäna några kronor på den för
jag fyller 40 bast i februari och har beställt en resa till grand canaria för hela familjen så därför åker den igen och det är ju inga fel på den men som sagt ett köp för att få ihop lite pengar till resan .
Du blir inte äldre än vad du gör dig till!!!!!!!
Lev nu i morgon kan det va försent!!!!!!!!!

www.dahlscustompaint.se
Användarvisningsbild
osten72
Medlem
Inlägg: 234
Blev medlem: tis 21 apr 2009, 23:59
Ort: Bodafors i småland

Inlägg av osten72 »

osten72 skrev:
Janne skrev:Vad skulle den kosta med omlackningsjobb a la Osten? Skämtar, skulle gärna köpa för att ha en 4:a hemma men kassan är skral. Några byten som är tänkbara?
du menar alla bursth he he he he.
jag hadde gärna beholt den för det värkar himmla kul att plonka på den
men jag köpte den för att sälja den igen och tjäna några kronor på den för
jag fyller 40 bast i februari och har beställt en resa till grand canaria för hela familjen så därför åker den igen och det är ju inga fel på den men som sagt ett köp för att få ihop lite pengar till resan .
Den åkte till Norge :wink: och fick 9000 norska kronor(10300 svenska) för den så jag är nöjd med den affären.
Du blir inte äldre än vad du gör dig till!!!!!!!
Lev nu i morgon kan det va försent!!!!!!!!!

www.dahlscustompaint.se
Skriv svar