Lestrange The Hulk - kortskalig bas med attityd (Recension)

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Lestrange The Hulk - kortskalig bas med attityd (Recension)

Inlägg av Mr Spock »

Lestrange The Hulk:
Kropp: Les Paul
Hals: Bolt-on, D-profil, 43 mm vid halssadel
Greppbräda: Rosewood
Mensur: 32"
Band: 20
Mikrofoner: Epiphone resp Burny mudbuckers, med Gibson original 70-tals sargar.
Färg: Grön


Den här basen dök första gången upp i en byggtråd för sisådär ett år sedan. Jag satte redan då kaffet i vrångstrupen. Vilken bas!
Sedan dess har The Hulk transformerats från byggobjekt till färdig bas, och Lestrange har haft den stora vänligheten att låta mig recensera bygget.


Det första som slår mig när jag ser basen i verkliga livet, är hur solid den ter sig. Närmast kompakt. Schallerstämmisar och Höfner stränghållare/Allparts stall i robusta dimensioner: det här är INTE en bas som ber om ursäkt för sin existens.
Det visuella intrycket av stabilt bygge bekräftas i alla avseenden när jag sedan trakterar basen.

Den gröna lacken (i en nyans mellan ärtpuré och oliv) saknar kanske den där sista finishen: först känner jag en viss besvikelse, men inser snart det sjävklara även i detta. Detta är på intet sätt ett instrument för salongerna. Det här är möbelbasarnas anti-tes.

När jag plockar upp basen är det 3,7 kaxiga kilo jag famnar. Jag flämtar till när jag greppar halsen: baseball bat - på en shortscale! Alla som hittills betraktat kortskaliga basar som gitarristernas extrainstrument, flickornas insteg i musikens värld och så vidare: tänk om! Det här är en bas som kräver sin man. Eller kvinna för den delen.

Akustiskt bjuder basen på en klar ton med god sustain. Inpluggad i min lilla Fender Frontman 25B blir det inte mindre roligt; mickkombinationen erbjuder allt det som önskas av en riktig rockbas! Tonkontrollerna ger inte så mycket variation i ljudbilden, men trelägesswitchen för mickarna kompenserar mer än tillräckligt för detta. En muddig ton kan erhållas, likaväl som en brightare, knorrig dito. Tyvärr begränsar strängarna ljudexperimenten högst väsentligt. För mycket zzzing för min smak. Jag kan tänka mig att flats skulle vara ett perfekt strängval för The Hulk.

Jag lägger ifrån mig The Hulk med ett stort leende på läpparna.

Två saker stör mig.
Det ena är de erbarmliga stålsträngarna som just nu sitter på basen. Det är enkelt åtgärdat.
Det andra är det faktum att jag saknar ett röjigt rockband att samla en eller ett par kvällar i veckan för att gå loss på Hulken. Detta tycks vara mindre sannolikt att kunna åtgärda inom överskådlig tid, och jag tvingas därför konstatera att Hulken kommer att hamna i annan ägo än min.
Fan.

Bild
Bild
Bild
Bild
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8596
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

Fin dikt, Spocken!
Det lilla jag kände på den gav ett oerhört gediget intryck. Rejäl och redig, liksom.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Inlägg av Mr Spock »

engson skrev:Fin dikt, Spocken!
Det lilla jag kände på den gav ett oerhört gediget intryck. Rejäl och redig, liksom.
Rejäl, sa Bull.
En av de roligaste basar - alla kategorier - jag stött på här på PB!
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

Snygg!
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Fräck!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Hagström
Medlem++
Inlägg: 2737
Blev medlem: lör 08 jan 2011, 11:24
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Hagström »

Riktigt häftig!

Schatz Jazz nr13
Squier JV -83
Ampeg SVT450H
Hagström BT-100
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6610
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Inlägg av Kultivator »

Sjukt snygg!
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Mungi »

Snygg! Klart det ska vara flats på den. Prova Fenders nya. Mycket bättre än ryktet förtäljer.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Skriv svar