Combostärkare som går ner och klarar lägsta E 40 Hz?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Combostärkare som går ner och klarar lägsta E 40 Hz?

Inlägg av Hånken »

Hejsan!
Har försökt söka genom forumet, men hittar inget om ämnet. Men jag finner det alltid en skillnad när det gäller högtalare/förstärkare inom hifi/studio branschen och basförstärkeri som jag inte kunnat förlika mig med riktigt ännu.

Jo så här:

När man tittar på specs på vissa HiFi-högtalare och studiomonitorer, blir de varken speciellt dyra, stora eller tunga om man tittar på specs och de går ner till 40 Hz +-3db som är - liksom - riktlinjen. Det finns t o m små studiomonitors som går ner dit, t ex Focal:

Bild


"...The Solo6 Be monitor will surprise you in the very first minutes you spend with it, partly due to its size/extended bass response (40Hz at -3dB). The 6.5" “W” composite sandwich mid-woofer combines neutrality in the midrange, fullness in the midbass register and bass control..."

Visst de kostar en slant, men om de kan producera 40Hz i en 6.5 tums så kan de väl göra det i en 10 eller 12:a combo mycket enklare?

Och visst, de är närfältsmonitorer som kanske gör att 40 Hz hörs bara en meter ifrån, sedan minskar det. En combo med en 10: eller 12:a och hög effekt kanske kan flytta 40 Hz tonen längre än någon meter? Och säkerligen, det kommer att kosta en slant, men ändå?

Någon som har några funderingar?

Jag har fortfarande inte sett några combos som har en 10:a eller 12:a oavsett märke eller effekt som kan gå så lågt ner. Alltså inom 2-3 db. Har ni?

Visst, man kan ju köpa ett par Focal och ge sig ut på vägarna...men... :wink:
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Sök på google efter "Hoffman's iron law".

Kort sagt:
*Liten storlek
*Går långt ned i frekvensregistret
*Hög känslighet

Välj två.

Ungefär så fungerar det, dvs en liten högtalarlåda som ligger på -3dB vid 40 Hz kommer inte spela särskilt starkt, du behöver många sådana och mycket effekt för att komma upp i en ljudnivå som fungerar tillsammans med trummor etc.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Axel
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 09:52
Ort: Kalmar

Inlägg av Axel »

Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

Ja, bra förslag allihop, men gissa var jag läste det här:

Specifications
Power rating: 50 Watts Impedance: 4Ω
Dimensions: Diameter 162mm (max) x Height 58mm
Weight: 1.4Kg
Connection to amplifier: Bare ends
Typical Bandwidth: 20Hz – 200Hz

:wink:

Hoffmans Iron Law gäller bara traditionella dynamiska högtalare.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

Axel skrev:Många lådor...... http://www.dozin.com/wallofsound/
Som de för övrigt tvingades kassera, för att det helt enkelt lät för illa... det lät bara bra allra längst bak, men det är en annan sak och lite väl OT, för detta ändamål.
dereborn

Inlägg av dereborn »

40 Hz är väl ungefär E-strängen, va?
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

Hånken skrev:Ja, bra förslag allihop, men gissa var jag läste det här:

Specifications
Power rating: 50 Watts Impedance: 4Ω
Dimensions: Diameter 162mm (max) x Height 58mm
Weight: 1.4Kg
Connection to amplifier: Bare ends
Typical Bandwidth: 20Hz – 200Hz

:wink:

Hoffmans Iron Law gäller bara traditionella dynamiska högtalare.
Fast dom där 50w kommer du nog inte så långt med i en replokal. ;)
TVR!
Because Porsche are for girls.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Svaret är väl som vanligt i allt som rör combos, antar jag.

MESA Walkabout Scout.

(slår igång tidtagaruret DÄR...)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Sovrumsspelande = liten kombo.
Allt annat spelande = RIKTIG förstärkare och högtalare.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

dereborn skrev:Svaret är väl som vanligt i allt som rör combos, antar jag.

MESA Walkabout Scout.

(slår igång tidtagaruret DÄR...)
:tummenupp:
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

G-K 700RB 2x10 är rätt bra också faktiskt.
Fast bara till en begränsad volym då.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av bassace »

Har spelat med MArkbass 1x15 combo, har också bra drag som väl matchar en helrigg.
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Inlägg av anthax »

TDHP skrev:Sovrumsspelande = liten kombo.
Allt annat spelande = RIKTIG förstärkare och högtalare.
+1
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 291
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Inlägg av Riboe »

dereborn skrev:40 Hz är väl ungefär E-strängen, va?
Det är ganska lätt att härleda från A440.

440/2/2/2 = 55 Hz.
Ett kvintintervall förhåller sig som 1:1,5
55/1,5 = 36,7 Hz

Edit:
Så här kan man enklast räkna: 55 * 0,75 = 41,25 Hz.

Jag ber om ursäkt för mitt tvärsäkra uttalande ovan som visade sig vara felaktigt. När jag såg siffran 36 antog jag att det stämde men i själva verket är detta något jag missförstått långt tillbaka i tiden.

(Har också tagit bort mitt första försök till uträkning av frekvens för nästa halvton. Se mitt resonemang i ett inlägg längre ned i tråden).
Senast redigerad av Riboe den tor 01 sep 2011, 13:26, redigerad totalt 1 gånger.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Riboe skrev:
dereborn skrev:40 Hz är väl ungefär E-strängen, va?
Det är ganska lätt att härleda från A440.

440/2/2/2 = 55 Hz.
Ett kvintintervall förhåller sig som 1:1,5
55/1,5 = 36,7 Hz

Vilken ton är då 40 Hz? Frekvensskillnaden till nästa oktav dvs dubbla frekvensen är 36,7 Hz. En halvton blir 36,7/12 = 3,05 Hz. På 39,7 Hz hamnar ett F.
Dom här tycker annorlunda:
http://www.phy.mtu.edu/~suits/notefreqs.html

Enligt den tabellen är E1 = 41,2 Hz
dereborn

Inlägg av dereborn »

Antar att din beräkning spricker på kvint/kvart-förhållandet.
A>E är en kvint uppåt, men en kvart neråt.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Förresten, det spricker väl på att förhållandet 1:1,5 måste vara = tritonus. (A>D#)
dereborn

Inlägg av dereborn »

TDHP skrev:Sovrumsspelande = liten kombo.
Allt annat spelande = RIKTIG förstärkare och högtalare.
Aha!
Då har jag alltså nästan uteslutande sysslat med sovrumsspelande de senaste 6-7 åren.
Intressant.
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 291
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Inlägg av Riboe »

dereborn skrev:Antar att din beräkning spricker på kvint/kvart-förhållandet.
A>E är en kvint uppåt, men en kvart neråt.
Jag delade ned med 1,5. Men jag kan ha fel, utgick från att det stämde eftersom jag hade siffran 36 i huvet sedan tidigare.

Det verkar i alla fall inte fungera att dela med 12 rakt av för att få halvtoner. Det borde jag kanske insett. Jag tar tillbaka den uträkningen och letar fakta för att begripa detta bättre.

Edit:
En kvart nedåt är det så klart. Förstår nu att man skall dela ned 55 med 2/1,5 ett förhållande där 55 motsvarar värdet 2 och den sökta kvarten motsvarar värdet 1,5. I praktiken multiplicerar man 55 med 0,75. Resultat 41,25 Hz.

Beräkna frekvens för en halvton upp: frekvens gånger tio upphöjt till (1/12 av tiologaritmen för 2). För F1 får jag då 41,25 * 10^(0,0833*0,3010) = 43,7 Hz.

Edit2:
Börjar så smått påminna mig gamla mattekunskaper. Den senare formeln är onödigt komplicerad, man kan lika gärna räkna i 2-logaritmer i stället för 10-logaritmer dvs frekvens gånger 2 upphöjt till en tolftedel (1/12) där ettan står för en halvton. Annorlunda uttryckt 12:e roten ur 2. Lätt att knappa in på de flesta räknare.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

dereborn skrev:
TDHP skrev:Sovrumsspelande = liten kombo.
Allt annat spelande = RIKTIG förstärkare och högtalare.
Aha!
Då har jag alltså nästan uteslutande sysslat med sovrumsspelande de senaste 6-7 åren.
Intressant.
Du har inte vad jag klassar som en "liten kombo" du har en Mesa WS! :wink:
Min Ibanez SW65 tex är en "liten kombo".
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
dereborn

Inlägg av dereborn »

TDHP skrev:
dereborn skrev:
TDHP skrev:Sovrumsspelande = liten kombo.
Allt annat spelande = RIKTIG förstärkare och högtalare.
Aha!
Då har jag alltså nästan uteslutande sysslat med sovrumsspelande de senaste 6-7 åren.
Intressant.
Du har inte vad jag klassar som en "liten kombo" du har en Mesa WS! :wink:
Min Ibanez SW65 tex är en "liten kombo".
trådstartaren snackar om 10 eller 12 tum. Min är en 12.a.
(Har f.ö. tokfastnat med tummen. I morron får jag ut den o skickar ett paket.... Skyller på dubbla bilhaverier, lång resväg t studion och allmän sinnesslöhet.)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

dereborn skrev:
TDHP skrev:
dereborn skrev:
TDHP skrev:Sovrumsspelande = liten kombo.
Allt annat spelande = RIKTIG förstärkare och högtalare.
Aha!
Då har jag alltså nästan uteslutande sysslat med sovrumsspelande de senaste 6-7 åren.
Intressant.
Du har inte vad jag klassar som en "liten kombo" du har en Mesa WS! :wink:
Min Ibanez SW65 tex är en "liten kombo".
trådstartaren snackar om 10 eller 12 tum. Min är en 12.a.
(Har f.ö. tokfastnat med tummen. I morron får jag ut den o skickar ett paket.... Skyller på dubbla bilhaverier, lång resväg t studion och allmän sinnesslöhet.)
:wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Inlägg av EADGC »

tks skrev:Sök på google efter "Hoffman's iron law".

Kort sagt:
*Liten storlek
*Går långt ned i frekvensregistret
*Hög känslighet

Välj två.
+1

Det är precis detta det är frågan om: Tillverkarna utnyttjar det faktum att det går ganska bra att lura örat och i stort sett plocka bort grundtonen i detta register (andraton och uppåt räcker bra för att hjärnan skall uppfatta tonen som E i kontraoktaven), så det som prioriteras är hög akustisk effekt från 60-70 Hz och uppåt. Visst går det att bygga ett kompakt system som både har rak frekvensgång ned till 40 Hz-regionen och kan prestera ett högt ljudtryck (långslagigt element och massor med effekt), men det skulle antagligen kosta mer än det smakar.

Edit:

I sammanhanget kan nämnas att tillverkarna tyvärr inte alltid uppger korrekta data. Inga namn nämnda men jag vet några fall av glädjesiffror inom såväl basförstärkar- som studiomonitorvärlden...
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Inlägg av Hånken »

EADGC skrev:Det är precis detta det är frågan om: Tillverkarna utnyttjar det faktum att det går ganska bra att lura örat och i stort sett plocka bort grundtonen i detta register (andraton och uppåt räcker bra för att hjärnan skall uppfatta tonen som E i kontraoktaven), så det som prioriteras är hög akustisk effekt från 60-70 Hz och uppåt. ...
Just det, det är det jag menar. Och skulle man spela om en 5str med lågt B försvinner även detta. Då måste man ha "manhattan skyline" rig. Om man då inte hör den, och inte vet om den så helt plötsligt "Ojjj, jag spräckte konen på min högtalare..." eftersom den inte klarar av så låga toner med hög effekt. Om man hade hört den hade man kunnat "Ojj, nu måste jag akta mig annars går högtalaren åt h-e..." Alltså, visst finns tonen där, men i alla fall minst 6db mindre/lägre än övriga frekvenser, vilket gör att man måste skruva upp som f*n innan man öht upptäcker att den finns där. Det är då de "klöker". T ex Ibanex Promethean combo på 250 w eller nåt. Man måste spela så förb starkt innan den börjar höras och jobba bra.
EADGC skrev: Visst går det att bygga ett kompakt system som både har rak frekvensgång ned till 40 Hz-regionen och kan prestera ett högt ljudtryck (långslagigt element och massor med effekt), men det skulle antagligen kosta mer än det smakar.
Och i dagens "materialsport" och Boutiquehysteri där man kan köpa möbelbasar för 50 papp och små gitarrförstärkare såväl som basförstärkeri för ännu mer pengar där byggaren har ollat elementet innan han skeppar den vidare till kund för att låta bättre, skulle kostnaden var ett hinder? :wink:

Det är bara det att om man lyssnar på relativt vanliga sterehögtalare till HiFi så behöver de INTE vara HIGH-END priser för att gå ner så långt i basen på - faktiskt - rätt så hög volym. Och de skall klara av en massa andra frekvenser också, inte bara basen. Så därför tycker jag att det inte borde vara konst att göra högtalarelement som klarar bara av ett visst område (basen) lite bättre. Tittar man på t ex Subwoofers för 5:1 system och vanlig stereo, är de på mycket effekt men små kuber med 10 tum eller 12 riktade neråt. Så att idag med dagens switchade nätdelar, och teknik skulle det inte vara så omöjligt. Utan att kosta skjortan.

Jag (vi) har tidigare ojjat oss över att varför är det vits att skaffa 5str bas med lågt B när det finns så få stärkare, högtalare som klarar av att gå så långt ner. Det är bara gigantiska arena PA system som klarar av det. Ingen av de jag känner som har en 5 str bas (lågt B) har motsvarande Ampeg stack, som går ner till 32 Hz. Ännu mindre en lokal där en sådan ton kan sprida sig och blomma ut.

Allt detta kommer sig av att när man sitter med lurar i studion, hörlurar av medelkvalitet, och förstärkeri, så hör man faktiskt ända dit ner. Plus minus 3 decibel. Därför tycker jag att någon kombination av Magnetostrictive speakers, vars specar jag lämnade innan i kombination av vanliga högtalare vore bra. Ju lägre ner frekvenserna desto mindre riktningskänsliga.


Bild

Visst, den ser ut som en trilobit. :wink:
EADGC skrev: Edit:
I sammanhanget kan nämnas att tillverkarna tyvärr inte alltid uppger korrekta data. Inga namn nämnda men jag vet några fall av glädjesiffror inom såväl basförstärkar- som studiomonitorvärlden...
Jaja, så är det tyvärr. "Specifications are subject to change without prior notice" de helgarderar sig rejält minsann.
Senast redigerad av Hånken den tor 01 sep 2011, 08:46, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

Nu kan ju inte jag en bråkdel av den ljudteori många andra här kan, MEN när jag stampar i Subblastern i min Walkabout mullrar det ordentligt.
Och då ligger det ju en oktav under låga E.
För att inte tala om avgrundsmullret i combon VBA400+STV810!

Så det kan ju omöjligt endast bero på hur bra högtalaren klarar av att återge den lägsta frekvensen i ljudet.
TVR!
Because Porsche are for girls.
Skriv svar