Er egna signaturbas?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Er egna signaturbas?

Inlägg av FreCKo »

Så, låtsas att ni blivit världskända och ni har fått erbjudande att designa er egna signaturbas, hur skulle den då se ut? Märke, färg, design osv, dra på ordentligt nu :wink:

Mina bidrag (för tillfället iaf):

Nr. 1
Fender American Deluxe Jazz-bas, fyr OCH femsträngare
Seymour Duncan custom-mickar med aktiv aguilar-elektronik, volym-bas/diskant på en koncentrisk pot-svepbart mellanregister på en koncentrisk pot-treläges mickväljare
Leo Quan BadAss II-stall
22 band
Rosewood-greppbräda
Mother of pearl-blockinlägg i greppbrädan
D-Tuner
Inget plektrumskydd
Straplocks
Fem utföranden
Svart, vit kantbindning, krom hardware, rosewood-greppbräda
Svart, vit kantbindning, svart hardware, lönn-greppbräda
Vit, svart kantbindning, svart hardware, rosewood-greppbräda
Röd, svart kantbindning, svart hardware, rosewood-greppbräda
Blå, vit kantbindning, krom hardware, lönngreppbräda

Nr. 2
Fender Precision-bas
Seymour Duncan custom-mickar, en humbucker (som finns på american deluxe p-basen) vid stallet och en duncan hot vid halsen, volym-ton-treläges mickväljare
Ingångsjack på sidan av kroppen
Leo Quan BadAss II-stall
21 band
Vanliga Dot-inlägg
D-tuner
Plektrumskydd, Svart med vit kant eller anodiserat guld
Straplocks
Tre olika utföranden
Svart, svart plektrumskydd
Svart, guldigt plektrumskydd
Sunburst, guldigt plektrumskydd
Vit, guldigt plektrumskydd
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
gäst

Inlägg av gäst »

Precision med skruven på övre delen av plektrumskyddet lite lös så att man lättare kan sätta fast plektrum under det...
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Johannes skrev:Precision med skruven på övre delen av plektrumskyddet lite lös så att man lättare kan sätta fast plektrum under det...
:D:D:D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17238
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag håller på att bygga den, bilder kommer när jag är klar...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

Johannes skrev:Precision med skruven på övre delen av plektrumskyddet lite lös så att man lättare kan sätta fast plektrum under det...
Det är nåt att bita i för Fender Custom Shop :lol:

/EA
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16205
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

EA, kan du inte visa nån av dina?
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Va, inga ordentliga bidrag än? :cry: Kanske bara jag som drömmer om att få en signaturbas :wink:

Btw, Johannes: Var inte menat som att du inte lämnade ett bidrag, mer att jag ville att folk skulle vara lite nogrannare med sina beskrivningar 8)
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16205
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

FreCKo skrev:Va, inga ordentliga bidrag än? :cry: Kanske bara jag som drömmer om att få en signaturbas :wink:

Btw, Johannes: Var inte menat som att du inte lämnade ett bidrag, mer att jag ville att folk skulle vara lite nogrannare med sina beskrivningar 8)
Johannes var ju väldigt noggran, han kunde ju till och med visa bild på den! :wink:
gäst

Inlägg av gäst »

Pratade faktiskt med en bekant om just detta för ett tag sedan, alltså hur en signaturmodell skulle se ut men jag är så nöjd med min bas så skulle det komma en Fender Custom Johannes så skulle den vara en exakt kopia på min P-bas med ovan nämnda skruvjustering. Dessutom skall en annan av plektrumskyddskruvarna saknas och det skall vara ett hål på baksidan, ett resultat av en match Guitar Baseball där basen är slagträ och ett tomt ölglas är boll.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16205
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Alldeles för ombytlig för att ge ett svar. Jag tar mig friheten att försöka visa en bild på Glenn Hughes signaturbas i stället :oops: :
Bild
dereborn

Inlägg av dereborn »

Johannes! Jonas berättade om Guitar Baseball! Jag måste få vara med...
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

min planerade bas är en neckthrough slab mahogny jazzbas..ev. P.
projektet heter jazzbacker..

dvs. platt som en rickenbacker, med bindings och blockinlays, matching headstock.. och lite andra småsaker.. men jag kommer nog aldrig ta mig för att bygga den själv iallafall..

här några bilder från skissarbetet när den inte var av neckthroughmodell

Bild

här är ev. mer input från en teledeluxe och en thunderbird.. men fan vet var det slutar... däremot skall plektrumskyddets utformning fixas för det ser fördjävligt ut på ovansidan.. nä gud vad sugen jag blev på att designa mer på den nu...

Bild
Bild


jag hade en "bassmaster" på g också.. dvs en jazzmastertwistad jazzbas, en bazzuar eller jagubass också.. (som skulle varit shortscale) men det känns inte lika kul just nu när fender ju gjort en jaguar-bass..
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Fan va grymma ni e på och skissa allihopa..
Själv får ja anlita folk till att bygga min Signatur bas. 8) :lol:

Bild
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16205
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

[quote="marcbass"]Fan va grymma ni e på och skissa allihopa..
Själv får ja anlita folk till att bygga min Signatur bas. 8) :lol:

Du skulle skrutit med inlägget i greppbrädan. Det är ju grymt fräckt!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

I och för sig gillar jag ju mina p-basar vääääldigt mycket, och det går inte riktigt förbättra P-basen mycket enligt mig, annat än "standard-grejor" som mickar och stall....och jag gillar ju vintagestallen.

Men om man skulle vara lite speciell skulle jag kunna tänka mig att utgå lite från en Windmill Spitfire-bas;

Bild

Men andra mikar; antingen 2st Darkstar eller kanske Ken Armstrong Lipstick jazzmickar. Mer eller mindre passiv elektronik, men gärna med en "effektiv" tonkontroll för att kunna få djupa "sub dub"-toner.

Lönnhals i modell efter 60-tals p-bas med rosewoodbräda. Blockinlägg kunde ju vara stiligt kanske. Lackad i Olympic White m/ matching headstock eller kanske i Candy Apple Red... En i natur kunde ju vara snyggt också. Kanske man till och med skulle haft ett plektrumskydd av något slag på, kroppen känns rätt "stor" utan pl.skydd, men det gäller att få till det snyggt.


Och innan marcbass blir alldeles för peppad och börjar pm:a mig;) ; jag är rätt långt ifrån att ha råd med nåt liknande ännu, och rätt långt ifrån en schysst sponsor-deal tyvärr - så det får någ stanna som drömmar tills vidare :)
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

hehehe!!
Nej då ska inte PM:a dig. Men eftersom du sa Olympic White så kan ja inte motstå detta inlägg.

Denna finns här hemma hos mig och bara väntar på dig! :wink:
Bild



Just de Peter mitt inlägg i basen jag.
Det är Mammut bete. Den lilla biten kosta $200... Opps!!
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jösses mammutbete.. då ska jag ha sabeltandadtiger-tand i min bas.. :D
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Hehe, snyggt Marcus :)

Fast det var det där med mikarna och matching headstock....och priset då :D
Fender - Pedaler - GK - TKS
dereborn

Inlägg av dereborn »

- and the winner is: MACAHAN!

extremt cool idé med jazzbackern! Jazzbaskroppen som slab, med bindings!!! Mmmmmmmmmm.... luvly!
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Va kul å se allas drömmskapellse! Själv är jag så ortodox att jag "nöjer" mig med en Pre CBS Jazz-sunburst och en Pre CBS Precision-olympic white. Helt enkelt.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
gäst

Inlägg av gäst »

dereborn skrev:Johannes! Jonas berättade om Guitar Baseball! Jag måste få vara med...
Självklart. Det finns dock ett krav: Alla deltagare måste använda sitt huvudinstrument. Det går alltså inte komma och morsgrisa med en för ändamålet inhandlad niohundrakronorsbas.
Det ryktas förresten om att Guitar Baseball skall bli OS-gren i Beijing 2008. På tiden... Undrar vem som skall representera Sverige?
MrWalker
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 27 nov 2006, 20:37

Inlägg av MrWalker »

Hei!
Flott forum! Er det lov for en skarve nordmann å få delta, også?? :)
(Takk til Sunken for linken!)

Dette ville vel fort blitt min signatur-bass. Håndbygget av Frank Hovland i Bergen, Norge, med mine ønsker ivaretatt.
Bild

Skulle gjerne hatt flere custom-/signatur-basser, men har jeg råd??? :)
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

MrWalker skrev:Hei!
Flott forum! Er det lov for en skarve nordmann å få delta, også?? :)
(Takk til Sunken for linken!)

Dette ville vel fort blitt min signatur-bass. Håndbygget av Frank Hovland i Bergen, Norge, med mine ønsker ivaretatt.
Bild

Skulle gjerne hatt flere custom-/signatur-basser, men har jeg råd??? :)
Välkommen MrWalker! Vår forum har inga gränser! Akkurat!
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
dereborn

Inlägg av dereborn »

(OT, ursäkta)

Johannes, om mina basar har överlevt "the fire treatment", eller t.ex. kastats 15 meter över scenen för att ... INTE fångas av backlinetech:en, eller som den vita, täckts av mögel och fått halsen så krökt så det tog Halkan 2 veckor att värma o pressa tillbaka den.... så SKA dom naturligtvis orka ett par omgångar Guitar baseball!

Hur är det med kastarens teknik? curveball? fastball?
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Dereborn: Han har ju inga små idéer :lol: Kan nog bli ganska svårt att genomföra dom, men JÄVLAR va jag blev sugen på att se resultatet... Jävligt skoj att se en skiss också, någon som tänkt ännu längre än mig ser jag!
Johannes skrev:
dereborn skrev:Johannes! Jonas berättade om Guitar Baseball! Jag måste få vara med...
Självklart. Det finns dock ett krav: Alla deltagare måste använda sitt huvudinstrument. Det går alltså inte komma och morsgrisa med en för ändamålet inhandlad niohundrakronorsbas.
Det ryktas förresten om att Guitar Baseball skall bli OS-gren i Beijing 2008. På tiden... Undrar vem som skall representera Sverige?
Jag ställer upp, än är min Yamaha inte ute ur leken märker jag :wink:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Skriv svar