Vintage hype, Bara dravel?

Prata om allt som har med elbasar att göra
dereborn

Vintage hype, Bara dravel?

Inlägg av dereborn »

Victor Bailey skrev:Old instruments have that great “settled” feeling; basically the wood dries out after so many years, it feels like the body and neck have melded together, and the tone is woody and warm.
(http://www.bassplayer.com/article/jacos ... r-08/34267)

Det är detta som vi vintagekämpar försöker förklara i alla diskussioner om vintage vs relic,, vintage vs reissue o alla diskussioner av typen "varför ska en gammal bas vara värd mer än en ny".

Ingen tror oss, alla säger att vi är insnöade o omoderna, etc etc

Men när nu en hip, amerikansk, svart basism-ikon säger samma sak, KAN NI TRO PÅ DET DÅ???
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

jag kan till viss dela hålla med om det bailey säger om att basen har en "settled feeling" (kommer inte på den svenska översättningen just nu...) och att kroppen och halsen liksom har smält ihop.
jag har inte spelat på något vintageinstrument, men jag tycker de ser "rundare" ut än nyare.
slänger en blick på min jazz60reissue, den ser liksom ganska hård och ospelad ut. även fast det är en av de skönaste halsar jag någonsin känt på.

känslan av instrumentet, dvs vad den varit med om osv, tycker jag berättigar priset. om allt är original, basen funkar och man är beredd att ge så mycket pengar för det ljudet man vill ha, varför inte?
Ska det gå åt helvete, ska det gå med musik!
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Va jag har helt missat att den är funnen.
Nu kan jag sova på nätterna igen.
Fender
Ampeg
dereborn

Inlägg av dereborn »

albinriddlah skrev:... att kroppen och halsen liksom har smält ihop.
jag har inte spelat på något vintageinstrument, men jag tycker de ser "rundare" ut än nyare.
slänger en blick på min jazz60reissue, den ser liksom ganska hård och ospelad ut. även fast det är en av de skönaste halsar jag någonsin känt på.

känslan av instrumentet, dvs vad den varit med om osv, tycker jag ...
Men det är ju just det som är grejen, att det INTE behöver vara original plektrumskydd, original axelbandsknoppar etc etc, för det handlar om att TRÄET är gammalt, att Hals o kropp fått "sätta sej" och "smälta ihop". Jag har originalmikarna från min 64 liggande i en låda, för dom jag har på nu låter ännu bätre, men dom skulle inte låta lika bra i en ny kropp/hals-kombination. Jag tror att du tryckte på nåt viktigt när du skrev att instrumentet "varit med om " ett o annat. Tror att det är helt rätt tänkt. Det är viktigt för oss osom människor och basister, och jag tror det känns/hörs skillnad på om instrumentet varit med om en del också. Intressant det där su skreov om att nya intstrument ser "kantigare" ut. Jag har också reagerat på det , men inte kunnat definiera det!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Re: Vintage hype, Bara dravel?

Inlägg av Klopper »

dereborn skrev:
Victor Bailey skrev:Old instruments have that great “settled” feeling; basically the wood dries out after so many years, it feels like the body and neck have melded together, and the tone is woody and warm.
(http://www.bassplayer.com/article/jacos ... r-08/34267)

Det är detta som vi vintagekämpar försöker förklara i alla diskussioner om vintage vs relic,, vintage vs reissue o alla diskussioner av typen "varför ska en gammal bas vara värd mer än en ny".

Ingen tror oss, alla säger att vi är insnöade o omoderna, etc etc

Men när nu en hip, amerikansk, svart basism-ikon säger samma sak, KAN NI TRO PÅ DET DÅ???
För mig är en bra bas en bra bas! Här kommer det personliga tyckandet in i bilden. Skulle jag testa en vintage bas och en nyproducerad av samma modell så valet för mig den jag gillar och ger det ljud och spelkänsla jag är ute efter. Skiter ärligt talat blankt i om valet skulle falla på vintage eller nyproducerat. Har ägt en P 66:a som jag inte var så förtjust i, den gick till en som gillade den. Hade den däremot varit "rätt" så hade den varit kvar.

Vad gäller basism-ikonen så tar jag mig friheten att gå en aning ot och citerar från samma källa som Dereborn.

The only other time I had played it was the very first time I met Jaco, at Mike Stern’s loft in 1984, and it was in terrible condition: The neck was dead, the strings were old, the action was high. But when Jaco played it with Mike that night at 55 Grand Street, it sang like nobody’s business! That was a pivotal moment for me in realizing how much the sound of an instrument is the man behind it.

Mina 5 öre!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Re: Vintage hype, Bara dravel?

Inlägg av the_great_alfonzo »

Klopper skrev: realizing how much the sound of an instrument is the man behind it.

Mina 5 öre!
Victor Baileys 5 ören :wink:
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Re: Vintage hype, Bara dravel?

Inlägg av Klopper »

the_great_alfonzo skrev:
Klopper skrev: realizing how much the sound of an instrument is the man behind it.

Mina 5 öre!
Victor Baileys 5 ören :wink:
USA har inte den valutan! :P
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

dereborn skrev:
Men det är ju just det som är grejen, att det INTE behöver vara original plektrumskydd, original axelbandsknoppar etc etc, för det handlar om att TRÄET är gammalt, att Hals o kropp fått "sätta sej" och "smälta ihop". Jag har originalmikarna från min 64 liggande i en låda, för dom jag har på nu låter ännu bätre, men dom skulle inte låta lika bra i en ny kropp/hals-kombination. Jag tror att du tryckte på nåt viktigt när du skrev att instrumentet "varit med om " ett o annat. Tror att det är helt rätt tänkt. Det är viktigt för oss osom människor och basister, och jag tror det känns/hörs skillnad på om instrumentet varit med om en del också. Intressant det där su skreov om att nya intstrument ser "kantigare" ut. Jag har också reagerat på det , men inte kunnat definiera det!
för det ljudet man vill ha fram, så är alla medel tillåtna.
det jag menade med att allt är original, höjer det inte priset mycket om man jämför med en bas som fått grejer utbytta?
Ska det gå åt helvete, ska det gå med musik!
dereborn

Inlägg av dereborn »

albinriddlah skrev:
dereborn skrev:
Men det är ju just det som är grejen, att det INTE behöver vara original plektrumskydd, original axelbandsknoppar etc etc, för det handlar om att TRÄET är gammalt, att Hals o kropp fått "sätta sej" och "smälta ihop". Jag har originalmikarna från min 64 liggande i en låda, för dom jag har på nu låter ännu bätre, men dom skulle inte låta lika bra i en ny kropp/hals-kombination. Jag tror att du tryckte på nåt viktigt när du skrev att instrumentet "varit med om " ett o annat. Tror att det är helt rätt tänkt. Det är viktigt för oss osom människor och basister, och jag tror det känns/hörs skillnad på om instrumentet varit med om en del också. Intressant det där su skreov om att nya intstrument ser "kantigare" ut. Jag har också reagerat på det , men inte kunnat definiera det!
för det ljudet man vill ha fram, så är alla medel tillåtna.
det jag menade med att allt är original, höjer det inte priset mycket om man jämför med en bas som fått grejer utbytta?
Exakt! Man kan alltså - om man är beredd att ta att en del grejor INTE är original vintage - få mycket sound per krona!
Användarvisningsbild
flumpedagog
Medlem+
Inlägg: 1021
Blev medlem: tis 24 jul 2007, 00:20

Re: Vintage hype, Bara dravel?

Inlägg av flumpedagog »

Klopper skrev:
För mig är en bra bas en bra bas! !
enkelt och ganska så sant om jag får vara så häftig och hålla med.
http://www.theroyalruckus.com" onclick="window.open(this.href);return false; <- Spana in mitt fina band.
http://www.linussorensen.blogg.se" onclick="window.open(this.href);return false;


Fender Jazz Bass och en telekabel kan göra vem som helst till vinnare.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Re: Vintage hype, Bara dravel?

Inlägg av Klopper »

flumpedagog skrev:
Klopper skrev:
För mig är en bra bas en bra bas! !
enkelt och ganska så sant om jag får vara så häftig och hålla med.
Helt ok! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
dereborn

Re: Vintage hype, Bara dravel?

Inlägg av dereborn »

Klopper skrev:
För mig är en bra bas en bra bas! !
Självklartär det så!

En reissue US Fender är definitivt en BRA BAS! En vintage fender är också en BRA BAS.

Ändå är det "något" som skiljer. Detta "något" är lite odefinierbart, definitiv inte mätbart etc - och därför lite mystiskt, och jäkligt intressant att försöka definiera/beskriva. Lite som "hur smakar det här vinet"? Löddriga hästar, engelska skinnmöbler, jordgubbar och brända mandlar...
Jag tyckte Herr Bailey hittad een bra formulering när han sa att gamla basar liksom har hunnit "sätta sej" eller "vuxit ihop". Det är åt det hålet jag tycker vintagebasar både känns o låter, och det var det jag tyckte var värt att nämna.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Re: Vintage hype, Bara dravel?

Inlägg av Klopper »

dereborn skrev:
Klopper skrev:
För mig är en bra bas en bra bas! !
Självklartär det så!

En reissue US Fender är definitivt en BRA BAS! En vintage fender är också en BRA BAS.

Ändå är det "något" som skiljer. Detta "något" är lite odefinierbart, definitiv inte mätbart etc - och därför lite mystiskt, och jäkligt intressant att försöka definiera/beskriva. Lite som "hur smakar det här vinet"? Löddriga hästar, engelska skinnmöbler, jordgubbar och brända mandlar...
Jag tyckte Herr Bailey hittad een bra formulering när han sa att gamla basar liksom har hunnit "sätta sej" eller "vuxit ihop". Det är åt det hålet jag tycker vintagebasar både känns o låter, och det var det jag tyckte var värt att nämna.
VB:s formulering är för mig klockren.
Är av den åsikten (har inget vetenskapligt belägg för den) att träet i så väl akustiska som elektriska instrument "reagerar" på vibrationer från strängar och på något sätt förändrar/färgar ljudet. Förmodligen har träets fuktkvot inverkan också. Kanske gäller akustiska instrument främst men trä är trä dock i olika tjocklekar.
Sedan kommer subjektiviteten in i bilden och den är inte att leka med! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
de voto
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 19:14
Ort: Tjockhult

Re: Vintage hype, Bara dravel?

Inlägg av de voto »

dereborn skrev:
Victor Bailey skrev:Old instruments have that great “settled” feeling; basically the wood dries out after so many years, it feels like the body and neck have melded together, and the tone is woody and warm.
En butiksinnehavare i en av vintageaffärerna här i stan, minns inte vilken, berättade att en del instrument som tillverkades under tidigt 60-tal kan vara gjorda av virke som var 50 år gammalt redan vid tillverkningstillfället. Vet inte om det stämmer, men om det gör det är ju de yxorna gjorda av träbitar som snart är 100 år gamla.
Fender Jazzbass Am 62 RI -98, Rickenbacker 4001 -76, Höfner Club Bass -65, Fender Studio Bass, Roland Cube-30 Bass
dereborn

Re: Vintage hype, Bara dravel?

Inlägg av dereborn »

de voto skrev:
dereborn skrev:
Victor Bailey skrev:Old instruments have that great “settled” feeling; basically the wood dries out after so many years, it feels like the body and neck have melded together, and the tone is woody and warm.
En butiksinnehavare i en av vintageaffärerna här i stan, minns inte vilken, berättade att en del instrument som tillverkades under tidigt 60-tal kan vara gjorda av virke som var 50 år gammalt redan vid tillverkningstillfället. Vet inte om det stämmer, men om det gör det är ju de yxorna gjorda av träbitar som snart är 100 år gamla.
Det är EXAKT det det handlar om! När sedan tillverkningstakten höjdes, hade ingen jävel råd att låta virket torka så länge, o så var förändringarna igång.

Micke Hujanen - en GOD vän och en fantastisk och fanatisk modifieringsdåre - slipade en gång av lacken på enstrata han ägde, o ch la den sedan i ugnen, med luckan öppen o tempen ställd på 50 grader. Där fick den ligga i typ 2 veckor. När han sedan skruvade ihop gitarren igen - efter en MASSA strul, allt hade krympt, halsfickan, mickfräsningar, p-skyddshål etc etc - så var det en klang o sustain i den gitarren som annars bara finns i vintage-instrument...
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Re: Vintage hype, Bara dravel?

Inlägg av Klopper »

de voto skrev: En butiksinnehavare i en av vintageaffärerna här i stan, minns inte vilken, berättade att en del instrument som tillverkades under tidigt 60-tal kan vara gjorda av virke som var 50 år gammalt redan vid tillverkningstillfället. Vet inte om det stämmer, men om det gör det är ju de yxorna gjorda av träbitar som snart är 100 år gamla.
Låter intressant.
En fråga dyker dock upp i skallen.
Var trädet 50 år när det sågades ner eller hade det legat på tork i 50 år?
Det är en milsvidd skillnad här nämligen.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
dereborn

Re: Vintage hype, Bara dravel?

Inlägg av dereborn »

Klopper skrev:
de voto skrev: En butiksinnehavare i en av vintageaffärerna här i stan, minns inte vilken, berättade att en del instrument som tillverkades under tidigt 60-tal kan vara gjorda av virke som var 50 år gammalt redan vid tillverkningstillfället. Vet inte om det stämmer, men om det gör det är ju de yxorna gjorda av träbitar som snart är 100 år gamla.
Låter intressant.
En fråga dyker dock upp i skallen.
Var trädet 50 år när det sågades ner eller hade det legat på tork i 50 år?
Det är en milsvidd skillnad här nämligen.
Legat på tork i 50 år. Självklart.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Re: Vintage hype, Bara dravel?

Inlägg av Klopper »

dereborn skrev:
Klopper skrev:
de voto skrev: En butiksinnehavare i en av vintageaffärerna här i stan, minns inte vilken, berättade att en del instrument som tillverkades under tidigt 60-tal kan vara gjorda av virke som var 50 år gammalt redan vid tillverkningstillfället. Vet inte om det stämmer, men om det gör det är ju de yxorna gjorda av träbitar som snart är 100 år gamla.
Låter intressant.
En fråga dyker dock upp i skallen.
Var trädet 50 år när det sågades ner eller hade det legat på tork i 50 år?
Det är en milsvidd skillnad här nämligen.
Legat på tork i 50 år. Självklart.
Kanske det, men det kan näppeligen ha legat 50 år hos Fender.
Men å andra sidan nämdes inga fabrikat. :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
dereborn

Inlägg av dereborn »

Näe, men när fender startade fabriken, så började dom knappast med att såga ner lite träd...

Dom köpte förmodligen torkat virke, som var passande för ändamålet. På den tiden ansågs VÄL torkat virke - som förmodligen var det Fender efterfrågade - vara torkat riktigt länge. Säkert upp emot flera decennier!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

dereborn skrev:Näe, men när fender startade fabriken, så började dom knappast med att såga ner lite träd...

Dom köpte förmodligen torkat virke, som var passande för ändamålet. På den tiden ansågs VÄL torkat virke - som förmodligen var det Fender efterfrågade - vara torkat riktigt länge. Säkert upp emot flera decennier!
Det låter mer övertygande! :D
Att köpa färskt virke och börja bygga med hade varit ett kvalitetsmässigt självmord. Hade varit intressant att få reda på hur den gode Leo resonerade när det begav sig. Han var ju inget dumhuvud direkt!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
dereborn

Inlägg av dereborn »

Förr i tiden fanns kunskaper som inte finns idag. Varför har t.ex. gamla 1700-talshus sina originalfönster kvar, medan fönstren i hus från 40- 50- 60-talen ofta är utruttna?

Av samma anledning är jag övertygad om att ingen på 50-talet skulle bygga ett instrument, eller en möbel etc etc av något annat än riktigt torkat virke!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

dereborn skrev:Förr i tiden fanns kunskaper som inte finns idag. Varför har t.ex. gamla 1700-talshus sina originalfönster kvar, medan fönstren i hus från 40- 50- 60-talen ofta är utruttna?

Av samma anledning är jag övertygad om att ingen på 50-talet skulle bygga ett instrument, eller en möbel etc etc av något annat än riktigt torkat virke!
Kunskapen finns fortfarande med det är få som har råd att nyttja den tyvärr!

Vad jag har läst så blev det svårare och svårare att hitta bra trä i tillräcklig mängd för större serier under 60-talet. Men det gällde framför allt flammig lönn och Gibson.

Någon som vet om det är skrivet något om trätillgången hos t.ex. Fender?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
dereborn

Inlägg av dereborn »

Klopper skrev:
dereborn skrev:Förr i tiden fanns kunskaper som inte finns idag. Varför har t.ex. gamla 1700-talshus sina originalfönster kvar, medan fönstren i hus från 40- 50- 60-talen ofta är utruttna?

Av samma anledning är jag övertygad om att ingen på 50-talet skulle bygga ett instrument, eller en möbel etc etc av något annat än riktigt torkat virke!
Kunskapen finns fortfarande med det är få som har råd att nyttja den tyvärr!

Vad jag har läst så blev det svårare och svårare att hitta bra trä i tillräcklig mängd för större serier under 60-talet. Men det gällde framför allt flammig lönn och Gibson.

Någon som vet om det är skrivet något om trätillgången hos t.ex. Fender?
Självklart har du rätt i att kunskaperna finns kvar idag. My Bad.

Jag tror att virkestillgången blev ett problem för alla tillverkare ju längre 60-talet gick och ju större produktionsserierna blev. Därför tyckte man länge att en -62 kanske kunde vara bättre än en -69, men nu när vintagehypen är här så är allt före -85 samma sak - det är ju gammalt!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

dereborn skrev:
Självklart har du rätt i att kunskaperna finns kvar idag. My Bad.

Jag tror att virkestillgången blev ett problem för alla tillverkare ju längre 60-talet gick och ju större produktionsserierna blev. Därför tyckte man länge att en -62 kanske kunde vara bättre än en -69, men nu när vintagehypen är här så är allt före -85 samma sak - det är ju gammalt!
En 62:a är alltid bättre än en 69:a iaf när man pratar årgång!
En 64:a är ett gränsfall! :wink:

Intressant är det dock med vintage hypen.
Har aldrig uppfattat mina 78:or som gamla inte heller de tidigare 70-talarna jag haft. Men det kanske beror på att jag köpt dom nya.
66:a jag hade var iofs i mint men den tyckte jag som tidigare nämt inte alls var kul. Hade väl varit en bra pensionsförsäkring idag men instrument skall spelas på inte ligga och samla damm och ev. värde.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

dereborn skrev:
albinriddlah skrev:... att kroppen och halsen liksom har smält ihop.
jag har inte spelat på något vintageinstrument, men jag tycker de ser "rundare" ut än nyare.
slänger en blick på min jazz60reissue, den ser liksom ganska hård och ospelad ut. även fast det är en av de skönaste halsar jag någonsin känt på.

känslan av instrumentet, dvs vad den varit med om osv, tycker jag ...
Men det är ju just det som är grejen, att det INTE behöver vara original plektrumskydd, original axelbandsknoppar etc etc, för det handlar om att TRÄET är gammalt, att Hals o kropp fått "sätta sej" och "smälta ihop". Jag har originalmikarna från min 64 liggande i en låda, för dom jag har på nu låter ännu bätre, men dom skulle inte låta lika bra i en ny kropp/hals-kombination. Jag tror att du tryckte på nåt viktigt när du skrev att instrumentet "varit med om " ett o annat. Tror att det är helt rätt tänkt. Det är viktigt för oss osom människor och basister, och jag tror det känns/hörs skillnad på om instrumentet varit med om en del också. Intressant det där su skreov om att nya intstrument ser "kantigare" ut. Jag har också reagerat på det , men inte kunnat definiera det!
Dereborn, jag köper dina ord om vintageinstrument rakt av, och hade jag stålar skulle jag definitivt vilja ha både en vintage-P och en vintage-J, och ev buffa dem med modernare puppor/elektronik/mekanik men fortfarande kunna njuta av det goa träet och ett inspelat instrument.

Nu är jag i och för sig extremt nöjd med min nya Sandberg som huvudbas, och den känns inspelad från leverans, men tanken gnager hela tiden att jag bra gärna skulle vilja förflytta mig 5, 10, 20 år framåt i tiden för att höra hur instrumentet låter när det "satt sig".
Skriv svar