P-bas eller 5-strängat eller båda delar eller...?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
micro
Medlem
Inlägg: 485
Blev medlem: sön 12 nov 2006, 13:37
Ort: Skummeslövsstrand

P-bas eller 5-strängat eller båda delar eller...?

Inlägg av micro »

Behöver hjälp med tänk och ideer, funderar på att köpa ny bas. För ett halvår sedan blev jag frestad att börja spela lite tillsammans med nåra andra "gubbar" och köpte då en Ibanez 190. Ville inte lägga för mycket pengar utan först testa om det blev nåt.
Vi har kul på våra lördagsträffar så det har väl handlats lite efter hand, PA, mickar, sladdar, pilsner, osv...
Vårt första mål är att skrämma brorsans grannar med ett litet partaj till sommaren :lol:

Ibanezen är väl ok men jag har ju inte så mycket att jämföra med, tycker inte jag hittar "mitt" ljud med den. Vill nog ha lite mer knorrigt ljud än den kan leverera.

Detta forumet har hjälpt mig med många frågor, rena uppslagsverket många gånger, så ni är välkommna med tips på lämplig bas.

Jag vill ha en bas som funkar med mina rätt korta fingrar,
och inte allt för mycket meckande med konstiga grunkor.

kom med förslag, tips och resonemang, här brukar finnas utrymme för både tro och vetenskap ju :wink:
man får vara glad att man får vara tacksam
Medlem av PrataBas gubbklubb 40++
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Enklast möjliga bas, som dessutom låter snuskigt bra, är ju P-basen. Om du vill ha en kortare och tunnare hals för dina korta fingrar så blir det väl Gibsons/Epiphones SG-basar.

Fast jag säger P-bas ändå, jag har inga problem med dem trots prinskorvsliknande extremiteter...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gäst

Inlägg av Gäst »

Definitivt en J-bas.
En mer versatil bas får du leta efter.
J-basen är synonym med knorr , men du kan lätt ratta till dig ett P-ljud.
Du säger att du har korta fingrar , J-bas-halsen är en av de tunnare bashalsar , mycket tunnare och smalare än P-halsen.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Jag är den tredje som föreslår en sjysst Fender Jazz-bas... Speciellt eftersom du vill ha ett knorrigt ljud och att halsen är smal.

Hur mycket vill du lägga på en ny bas?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
micro
Medlem
Inlägg: 485
Blev medlem: sön 12 nov 2006, 13:37
Ort: Skummeslövsstrand

Inlägg av micro »

3 - 1 till j-basen efter första perioden :D

Prisläget är väl inget definitivt, jag tänker som så att bra grejor får kosta men det får inte kosta bara för att de ska så vara, kan jag hitta rätt bas för 5 tusen så är det ok, men jag kan betala mer om det är värt det.

Det här med mina fingrar är kanske inte nåt stort problem, jag har ju inte jobbat på sågverk...
Kanske behövs andra åtgärder som övningar för att på det sättet få dom att "räcka till"

Vad har ni för synpunkter på att prova 5-strängat, beskriv gärna fördelar, nackdelar , passar den bättre till vissa musikstilar än andra osv...
man får vara glad att man får vara tacksam
Medlem av PrataBas gubbklubb 40++
Gäst

Inlägg av Gäst »

4-1 till Jazzen... :)
Visst, testa nån femma om du vill men troligtvis räcker det med fyra. Du slipper lära om och slipper även syrliga kommentarer från traditionalisterna i bandet och publiken... ;)
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

micro skrev:3 - 1 till j-basen efter första perioden :D

Prisläget är väl inget definitivt, jag tänker som så att bra grejor får kosta men det får inte kosta bara för att de ska så vara, kan jag hitta rätt bas för 5 tusen så är det ok, men jag kan betala mer om det är värt det.

Det här med mina fingrar är kanske inte nåt stort problem, jag har ju inte jobbat på sågverk...
Kanske behövs andra åtgärder som övningar för att på det sättet få dom att "räcka till"

Vad har ni för synpunkter på att prova 5-strängat, beskriv gärna fördelar, nackdelar , passar den bättre till vissa musikstilar än andra osv...
Jag skulle föreslå att gå upp lite i pris, för 5000Kr får du bara Fender Mexico Standard-serien, och jag personligen har inte dom bästa erfarenheterna av den modell-serien... Lägger du till några tusen får du en Highway 1-modell istället som ska vara mer prisvärd...

Eller så drar du ut och letar begagnat!
GrafZeppelin skrev:4-1 till Jazzen... :)
Visst, testa nån femma om du vill men troligtvis räcker det med fyra. Du slipper lära om och slipper även syrliga kommentarer från traditionalisterna i bandet och publiken... ;)
Vad fick du höra för kommentarer om din SJUSTRÄNGADE bas då? :lol: Fast iofs, om man lyssnar på Meshuggah är man nog inte traditionalist...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Fredde
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 23 nov 2006, 18:34
Ort: Södra Dalarna

Inlägg av Fredde »

Varför inte överväga Squier Pbas Special..? P-bas med Jazzmick vid stallet och J-hals - allt i ett och till ett bra pris!

http://www.squierguitars.com/products/s ... 0321500543

Eller en bronco om du vill ha en lillbas:
http://www.squierguitars.com/products/s ... 0310902558

Jag tycker att Squier är klart prisvärda!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Känns ju inte riktigt som att byta upp sig från Ibanez 190.
Användarvisningsbild
Fredde
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 23 nov 2006, 18:34
Ort: Södra Dalarna

Inlägg av Fredde »

Jahaa... uppfattade aldrig att det var snack om att byta upp sig. :roll:

Sorry, men jag ser inte att det behöver vara ett dåligare eller likvärdigt alterntiv. Jag har spelat på Fender Mexico Standards som då inte skiljer sig nått från Squiers "dyrare" nämnvärt. Tvärtom i vissa fall.

Men det är min högst personliga åsikt.
Användarvisningsbild
micro
Medlem
Inlägg: 485
Blev medlem: sön 12 nov 2006, 13:37
Ort: Skummeslövsstrand

Inlägg av micro »

Fredde: Bra ide, en kombi-modell av två olika koncept.
Finns det någon som har testat/äger något sådant så berätta vad ni tycker

La Contrebasse: Byta bas har jag förstått att det ska man undvika, det är bättre att skaffa en till (och roligare) :wink:

Om man nu hakar på Freddes spår lite här finns det nåt annat än Fender/Squier-basar som har en liknande lösning utan att det blir krångligt med fem rattar och tre knappar och... - ja ni förstår vad jag menar hoppas jag
man får vara glad att man får vara tacksam
Medlem av PrataBas gubbklubb 40++
gäst

Inlägg av gäst »

Fast en Precision sparkar ju Jazzbasen i häcken så hästarna gnäggar när som helst.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Johannes skrev:Fast en Precision sparkar ju Jazzbasen i häcken så hästarna gnäggar när som helst.
Fast är en P-bas lika knorrig som en J-bas?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

FreCKo skrev:
Johannes skrev:Fast en Precision sparkar ju Jazzbasen i häcken så hästarna gnäggar när som helst.
Fast är en P-bas lika knorrig som en J-bas?
Jazzbasknorr behöver ju inte vara nåt positivt, ren smaksak.

Jag väljer oftare min p-bas före mina jazzbasar, både pga ton och för att halsen passar min hand bättre.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Gäst

Inlägg av Gäst »

precision65 skrev: Jazzbasknorr behöver ju inte vara nåt positivt, ren smaksak.
Jo jo, men nu skrev han ju att det var just mycket knorr han var ute efter!
Senast redigerad av Gäst den tor 13 sep 2007, 17:42, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

GrafZeppelin skrev:
precision65 skrev:
FreCKo skrev: Jazzbasknorr behöver ju inte vara nåt positivt, ren smaksak.
Jo jo, men nu skrev han ju att det var just mycket knorr han var ute efter!
Ok, sorry :oops: läste inte tråden från början...
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
micro
Medlem
Inlägg: 485
Blev medlem: sön 12 nov 2006, 13:37
Ort: Skummeslövsstrand

Inlägg av micro »

precision65 skrev: Jag väljer oftare min p-bas före mina jazzbasar, både pga ton och för att halsen passar min hand bättre.
men om man då går på Freddes förslag så kan det ju funka, jag har ju dessutom kvar min Ibanez med sina egenskaper.

Mina erfarenheter är som sagt lite begränsade därför blir frågorna ibland lite konstiga, har heller inte testat speciellt mycket med effekter/pedaler förutom kompressor och Behringers inbyggda oktav/ultrabass men där hittar jag inte det jag söker riktigt.

Försöker läsa på här på forumet men det finns liksom lite mycke grejor att hålla reda på. Kanske det finns nån som tipsa om en strukturerad "översikt" av effekter/pedaler så kan man kolla där.
Det passar kanske bättre i en ny tråd??

Och som sagt kom gärna med förslag på alternativ till Fender/Squier även om jag inte har något emot dem, vill bara veta mer :)
man får vara glad att man får vara tacksam
Medlem av PrataBas gubbklubb 40++
gäst

Inlägg av gäst »

Om man med knorr avser Pastorius-knorr (och det gör man väl oftast när man använder det ordet i elbassammanhang) så är en Jazz Bass givetvis att föredra även om det går att ratta fram ett hyfsat knorr även med en Precision. Frågan är ju dock varför man skall ha ett knorr-sound? Existerar det ljudet överhuvudtaget någon annanstans än på musikskolor och på A tribute to Jaco Pastorius-konserter på Fashing? 80-talet är ju faktiskt över, stallmicken är död.
gäst

Inlägg av gäst »

Skall "överhuvudtaget" egentligen vara ett eller tre ord?
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Johannes skrev:Skall "överhuvudtaget" egentligen vara ett eller tre ord?
Det är väl ett ord?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
gäst

Inlägg av gäst »

Ser det överallt skrivet som tre ord och har aldrig fattat om det är rätt eller fel. Äh, noga!
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

[quote="Johannes"]Om man med knorr avser Pastorius-knorr (och det gör man väl oftast när man använder det ordet i elbassammanhang) så är en Jazz Bass givetvis att föredra även om det går att ratta fram ett hyfsat knorr även med en Precision. Frågan är ju dock varför man skall ha ett knorr-sound? Existerar det ljudet överhuvudtaget någon annanstans än på musikskolor och på A tribute to Jaco Pastorius-konserter på Fashing? 80-talet är ju faktiskt över, stallmicken är död.[/quote]

Hehe, håller med till fullo. Tror dock att det kan bli en kontroversiell tråd...


Jag skriver iaf överhuvudtaget i ett ord.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

överhuvudtaget är ett ord.

När det gäller frågan så kan jag väl lägga Squier p-bas special som ett alternativ. visst, squier håller inte så jäkla håg kvalitet, men det finns goda exemplar även inom det märket. hade en sån innan och jag hade aldrig problem med halsen trots diverse otäcka klimatomväxlingar. men å andra sidan har en kompis till mig en exakt likadan som han har behövt justera ett antal ggr. vad jag vill ha sagt med ett är för mig en gåta, men jag skriver det ändå.

Om du inte vill investera ett större summa pengar på ny bas så kan du ju alltid se Squier Special som ett komplement till din Ibanez. Grundstommen i Squier'n är bra, det som behövs bytas är hårdvara; stall, mickar men kanske inte stämskruvar till en början.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Gäst

Inlägg av Gäst »

Stallmicken är död ? Wtf ?
Har inte haft igång halsmickarna på mina Jazzbasar på 2-3 år.
Finns fortfarande många som gillar pizzicatosoundet , jag gillar ett mellanregister som verkligen går igenom. Framförallt för jag spelar mycket teman och solo , som jag tidigare sa ,
man kan få en Jazzbas att låta som en P men inte tvärtom :D
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Johannes skrev:80-talet är ju faktiskt över, stallmicken är död.
Det var ett märkligt påstående.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Skriv svar