Tja, har pluggat lite stegteori i dagarna och har fått fram lite frågor.
Först gäller det ackord med någon annan ton än grundtonen i basen. Lättast att visa med ett exempel: (tonart är G-dur) Ska ackordet G/B skrivas som I/3 eller (som det påstås i sista stegen i den här länkenhttp://www.musictheory.net/lessons/html/id44_se.html?
Andra saken gäller dominanter i mollskala, om ackordsföljden(2-5-1a) är exempelvis IIØ7 V-7 I-7, alltså att dominantackordet är i moll, hur är det då med klammer, pilar, parenteser och så vidare?
Lite stegteorifrågor!
- Berntsson
- Medlem+
- Inlägg: 742
- Blev medlem: tor 31 jan 2008, 23:01
- Ort: Göteborg
Lite stegteorifrågor!
Fender Custom Classic Jazz V
Squier Vintage Modified Jazz
When the circus came to town
Painted Oceans
Squier Vintage Modified Jazz
When the circus came to town
Painted Oceans
- RogerVatten
- Medlem
- Inlägg: 65
- Blev medlem: sön 28 okt 2007, 14:10
- Ort: Oxie, avfart 13
Du skriver bastonen under, precis som i funktionsanalys!
Klammer = kvintfall, moll till dur
Pil = kvintfall, dur till dur eller moll
Sedan finns det streckade pilar som används vid ersättningsdominanter.
I ditt fall ska det varken vara klammer eller pil eftersom det andra ackordet inte är en dominant. Eller jo, men inget dominantackord.
Tror jag
Änvänder man parenteser i steganalys?
Klammer = kvintfall, moll till dur
Pil = kvintfall, dur till dur eller moll
Sedan finns det streckade pilar som används vid ersättningsdominanter.
I ditt fall ska det varken vara klammer eller pil eftersom det andra ackordet inte är en dominant. Eller jo, men inget dominantackord.
Tror jag
Änvänder man parenteser i steganalys?
"That was an unaccompanied basspedalsolo from Michael Rutherford"
Peter Gabriel, Genesis Live
Peter Gabriel, Genesis Live
- Berntsson
- Medlem+
- Inlägg: 742
- Blev medlem: tor 31 jan 2008, 23:01
- Ort: Göteborg
Jo, parenteser tror jag väl används vid dominanter som inte upplöses iaf.
Tack för svaren iaf!
Tack för svaren iaf!
Fender Custom Classic Jazz V
Squier Vintage Modified Jazz
When the circus came to town
Painted Oceans
Squier Vintage Modified Jazz
When the circus came to town
Painted Oceans
- RogerVatten
- Medlem
- Inlägg: 65
- Blev medlem: sön 28 okt 2007, 14:10
- Ort: Oxie, avfart 13
Blev jävligt skeptisk när jag kollade in Ricci Adams (eller vad hen heter) steganalyslektioner.
Det beror på att han använder "ett annat" system, baserat på generalbas, vilket inte är det system man använder i Sverige, oftast, så VARNING FÖR DEN SIDAN!
Det beror på att han använder "ett annat" system, baserat på generalbas, vilket inte är det system man använder i Sverige, oftast, så VARNING FÖR DEN SIDAN!
"That was an unaccompanied basspedalsolo from Michael Rutherford"
Peter Gabriel, Genesis Live
Peter Gabriel, Genesis Live
-
- Medlem+
- Inlägg: 625
- Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11
Instämmer! Märklig blandning av generalbas och stegteori.
I c-dur betyder I6 för mig ett C6 och inte ett C/E.
Om jag inte fått det om bakfoten så menar puritanerna av stegteori inte att det är nödvändigt att skriva ut omläggningar av ackord, t ex C - C/E till G eftersom det har samma funktion som ett C.
I c-dur betyder I6 för mig ett C6 och inte ett C/E.
Om jag inte fått det om bakfoten så menar puritanerna av stegteori inte att det är nödvändigt att skriva ut omläggningar av ackord, t ex C - C/E till G eftersom det har samma funktion som ett C.
- Berntsson
- Medlem+
- Inlägg: 742
- Blev medlem: tor 31 jan 2008, 23:01
- Ort: Göteborg
Jo, har anat detta. Vilket är lite synd, om man bortser från att mycket information är helt fel är det en bra och pedagogisk sida
Fender Custom Classic Jazz V
Squier Vintage Modified Jazz
When the circus came to town
Painted Oceans
Squier Vintage Modified Jazz
When the circus came to town
Painted Oceans
- GurraG
- Medlem++
- Inlägg: 5670
- Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
- Ort: Lund
Som jag lärde mig stegteori så är ett I6 i C dur ett Am/C. Ett C6 betecknas då I56 (skrivet med sexan över femman), för att visa att man har med både kvinten och sexten.jannej skrev:Instämmer! Märklig blandning av generalbas och stegteori.
I c-dur betyder I6 för mig ett C6 och inte ett C/E.
Om jag inte fått det om bakfoten så menar puritanerna av stegteori inte att det är nödvändigt att skriva ut omläggningar av ackord, t ex C - C/E till G eftersom det har samma funktion som ett C.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
- RogerVatten
- Medlem
- Inlägg: 65
- Blev medlem: sön 28 okt 2007, 14:10
- Ort: Oxie, avfart 13
Precis så har jag också lärt mig, detta med baston i steganalys är jävligt vagt, skulle nästan tro att det vanligaste är att skita i att skriva ut bastonen!
Steganalys är jävligt intressant
Precis! En mellandominant, eller tillochmed en ersättningsmellandominant(?) kan ju leda till "något helt annat", bara ackordet KAN tolkas som något som liknar målackordet. Tex: IIm - V7/V - III, V7 till V är fortfarande V7 till V eftersom den följs av en "V", dvs. en IIIOm jag inte fått det om bakfoten så menar puritanerna av stegteori inte att det är nödvändigt att skriva ut omläggningar av ackord, t ex C - C/E till G eftersom det har samma funktion som ett C.
Steganalys är jävligt intressant
"That was an unaccompanied basspedalsolo from Michael Rutherford"
Peter Gabriel, Genesis Live
Peter Gabriel, Genesis Live