Bluues
-
- Medlem
- Inlägg: 130
- Blev medlem: tis 09 okt 2012, 17:07
Bluues
Hallåhallej!
Har fastnat i bluesträsket litegrann.. och vet självklart hur man spelar en vanlig 12a, samt hur man lägger till quickchange .. Men hur kan jag alternera mitt bluesspelande? Tycker det är sjukt tråkigt att spela samma slinga låten igenom, och något säger mig att det är ganska nybörjaraktigt att bara spela samma slinga i en blueslåt, så frågan lyder:
Hur spelar man roligare blues?
Har fastnat i bluesträsket litegrann.. och vet självklart hur man spelar en vanlig 12a, samt hur man lägger till quickchange .. Men hur kan jag alternera mitt bluesspelande? Tycker det är sjukt tråkigt att spela samma slinga låten igenom, och något säger mig att det är ganska nybörjaraktigt att bara spela samma slinga i en blueslåt, så frågan lyder:
Hur spelar man roligare blues?
- B-Å Åhs
- Medlem++
- Inlägg: 6582
- Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
- Ort: Älvsjö
Re: Bluues
Walking bass
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
-
- Medlem++
- Inlägg: 5901
- Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
- Ort: Kumla
Re: Bluues
Walking bass lätt, annars olika variationer i olika tonarter och med övergångar emellan.
Alltså, jag spelar ett komp i I, när vi går upp till IV spelar jag en annan. När vi sedan går tillbaks till I kör jag den första igen, sen kör jag en tredje variation i V och den andra i IV för att sen gå tillbaks till den första i I (eller en turnaround).
EDIT: Vill tillägga att det riktigt bra är ju när man får enkla saker att låta bra, spela samma ton rakt igenom och lyckas göra det svängigt så är du kung.
Alltså, jag spelar ett komp i I, när vi går upp till IV spelar jag en annan. När vi sedan går tillbaks till I kör jag den första igen, sen kör jag en tredje variation i V och den andra i IV för att sen gå tillbaks till den första i I (eller en turnaround).
EDIT: Vill tillägga att det riktigt bra är ju när man får enkla saker att låta bra, spela samma ton rakt igenom och lyckas göra det svängigt så är du kung.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
- B-Å Åhs
- Medlem++
- Inlägg: 6582
- Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
- Ort: Älvsjö
Re: Bluues
Lyssna på Willie Dixon
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
- engson
- Hedersmedlem
- Inlägg: 8598
- Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
- Ort: Perstorp
Re: Bluues
Kromatiska upp- och nergångar till grundtonerna i ackorden.
Hitta rytmiska figurer, där ackordens ters och sjua/septima finns med.
"Leka" med att byta oktav. Vandra över större register än du kanske brukar.
Variera med att spela korta/dämpade toner ibland, långa/sjungande toner ibland.
Hitta både låtar i dur och moll.
Hitta låtar som är byggda på t ex 8 eller 16 takter (istället för den klassiska tolvan).
Hitta låtar som skiljer sej åt i det man ofta kallar 'turnarounds/vändning'.
Hitta rytmiska figurer, där ackordens ters och sjua/septima finns med.
"Leka" med att byta oktav. Vandra över större register än du kanske brukar.
Variera med att spela korta/dämpade toner ibland, långa/sjungande toner ibland.
Hitta både låtar i dur och moll.
Hitta låtar som är byggda på t ex 8 eller 16 takter (istället för den klassiska tolvan).
Hitta låtar som skiljer sej åt i det man ofta kallar 'turnarounds/vändning'.
- Mungi
- VIP medlem
- Inlägg: 2941
- Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
- Ort: Stockholm
Re: Bluues
+1 på allt som Engson nämner.
Lyssna på hur min gode vän Ronny spelar. Han är en mästare på att variera sin blues vad gäller toner och dynamik. Mycket av det som Engson nämner finns i det här klippet. (Jag har för övrigt förmånen att spela med trummisen i klippet.)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1rNFXNh_Mvs[/youtube]
Lyssna på hur min gode vän Ronny spelar. Han är en mästare på att variera sin blues vad gäller toner och dynamik. Mycket av det som Engson nämner finns i det här klippet. (Jag har för övrigt förmånen att spela med trummisen i klippet.)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1rNFXNh_Mvs[/youtube]
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.
The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
- Mungi
- VIP medlem
- Inlägg: 2941
- Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
- Ort: Stockholm
Re: Bluues
Scotts Bass Lessons har förresten några lektioner för walking bass. Googla så hittar du. Scott ger de klart bästa gratislektionerna som finns på nätet.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.
The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
- Nick
- VIP medlem
- Inlägg: 8209
- Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Bluues
Lyssna på så mycket blues du kan hitta och planka hur basisterna spelar. Det lär man sig väldigt mycket på.
- B-Å Åhs
- Medlem++
- Inlägg: 6582
- Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
- Ort: Älvsjö
Re: Bluues
Johnny B Gayden är bra med Albert Collins
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
-
- Medlem
- Inlägg: 130
- Blev medlem: tis 09 okt 2012, 17:07
Re: Bluues
Har kollat igenom alla scotts lektioner typ :p Men jag märker att det jag snöat in på alldeles för mycket är att det måste vara exakt tonika, dominamt och subdominant som ska spelas, i exakt samma ordning konstant. Har aldrig tänkt på walking, olika oktaver och att skoja till det lite på andra sätt! Men tack för tipsen
- EADGC
- Medlem+
- Inlägg: 571
- Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58
Re: Bluues
Kolla in hur de spelade blues under bebop-eran (c:a 1945 - 1955)! Charlie Parker spelade ofta blues och det var aldrig några treackordsvarianter det handlade om, utan de reharmoniserade friskt med div II-V-I-progressioner och busiga turnarounds.
Här är en möjlighet bland många (testa gärna att färga ytterligare, t ex C9, F13 o s v):
|C7|F7|C7|Gm7,C7|F7|F#o|C7/G|Em7,A7|Dm7|G7|C7,Am7|Dm7,G7|
Än mer avancerad (men fortfarande 12 takter och med bluesfeeling i botten) var 'Blues for Alice' av Parker. Harmisarna hittar du säkert på nätet. Have fun!
Här är en möjlighet bland många (testa gärna att färga ytterligare, t ex C9, F13 o s v):
|C7|F7|C7|Gm7,C7|F7|F#o|C7/G|Em7,A7|Dm7|G7|C7,Am7|Dm7,G7|
Än mer avancerad (men fortfarande 12 takter och med bluesfeeling i botten) var 'Blues for Alice' av Parker. Harmisarna hittar du säkert på nätet. Have fun!
-
- Medlem
- Inlägg: 49
- Blev medlem: tor 08 maj 2014, 19:43
Re: Bluues
Det finns olika varianter av bluestolvor, jag brukar växla mellan olika slags bluestolvor.
Man kan till exempel börja med denna:
|E7|E7|E7|E7|
|A7|A7|E7|E7|
|B7|A7|E7|E7|
Sedan gå över till en annan variant när man har gått ett varv:
|E7|A7|E7|E7|
|A7|A7|E7|E7|
|B7|A7|E7|B7|
Sedan kan man ju växla mellan tonarter och tempon också. Växla mellan att spela grundtoner, treklanger, grundton-kvint-mollsjua, grundton-oktav-mollsjua-kvint, grundton-kvint-mollsjua-oktav, osv. Upp- och nedgångar ger alltid bra dynamik och variation.
Man kan till exempel börja med denna:
|E7|E7|E7|E7|
|A7|A7|E7|E7|
|B7|A7|E7|E7|
Sedan gå över till en annan variant när man har gått ett varv:
|E7|A7|E7|E7|
|A7|A7|E7|E7|
|B7|A7|E7|B7|
Sedan kan man ju växla mellan tonarter och tempon också. Växla mellan att spela grundtoner, treklanger, grundton-kvint-mollsjua, grundton-oktav-mollsjua-kvint, grundton-kvint-mollsjua-oktav, osv. Upp- och nedgångar ger alltid bra dynamik och variation.
- tmssinner
- Medlem
- Inlägg: 76
- Blev medlem: tis 15 mar 2011, 21:31
- Ort: Kungsbacka - Sverige
Re: Bluues
EADGC skrev:Kolla in hur de spelade blues under bebop-eran (c:a 1945 - 1955)! Charlie Parker spelade ofta blues och det var aldrig några treackordsvarianter det handlade om, utan de reharmoniserade friskt med div II-V-I-progressioner och busiga turnarounds.
Här är en möjlighet bland många (testa gärna att färga ytterligare, t ex C9, F13 o s v):
|C7|F7|C7|Gm7,C7|F7|F#o|C7/G|Em7,A7|Dm7|G7|C7,Am7|Dm7,G7|
Än mer avancerad (men fortfarande 12 takter och med bluesfeeling i botten) var 'Blues for Alice' av Parker. Harmisarna hittar du säkert på nätet. Have fun!
Tack ska ni ha för dessa exempel.MartyWilson skrev:Det finns olika varianter av bluestolvor, jag brukar växla mellan olika slags bluestolvor.
Man kan till exempel börja med denna:
|E7|E7|E7|E7|
|A7|A7|E7|E7|
|B7|A7|E7|E7|
Sedan gå över till en annan variant när man har gått ett varv:
|E7|A7|E7|E7|
|A7|A7|E7|E7|
|B7|A7|E7|B7|
Sedan kan man ju växla mellan tonarter och tempon också. Växla mellan att spela grundtoner, treklanger, grundton-kvint-mollsjua, grundton-oktav-mollsjua-kvint, grundton-kvint-mollsjua-oktav, osv. Upp- och nedgångar ger alltid bra dynamik och variation.
Bas; Yamaha BB414, Yamaha TRBX505
Förstärkare; Fender Bronco 40
"You can make the sound of two hands clapping - now, how does one hand sound..."
Förstärkare; Fender Bronco 40
"You can make the sound of two hands clapping - now, how does one hand sound..."
- Noelredding
- Medlem++
- Inlägg: 3100
- Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
- Ort: Stockholm
Re: Bluues
Blues for Alice harmisarna:EADGC skrev:Kolla in hur de spelade blues under bebop-eran (c:a 1945 - 1955)! Charlie Parker spelade ofta blues och det var aldrig några treackordsvarianter det handlade om, utan de reharmoniserade friskt med div II-V-I-progressioner och busiga turnarounds.
Här är en möjlighet bland många (testa gärna att färga ytterligare, t ex C9, F13 o s v):
|C7|F7|C7|Gm7,C7|F7|F#o|C7/G|Em7,A7|Dm7|G7|C7,Am7|Dm7,G7|
Än mer avancerad (men fortfarande 12 takter och med bluesfeeling i botten) var 'Blues for Alice' av Parker. Harmisarna hittar du säkert på nätet. Have fun!
| Fmaj7 | Em7b5 A7(b9) | Dm7 G7(eller Db7) | Cm7 F7 | Bb7 | Bbm7 Eb7 | Am7 D7 | Abm7 Db7 | Gm7 | C7 | F7 D7 | Gm7 C7 |
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
-
- Nykomling
- Inlägg: 10
- Blev medlem: lör 23 jun 2012, 17:30
Re: Bluues
Ett kul knep som jag gillar är att stjäla/inspireras av en basgång från en slow-blues till en snabbare eller tvärt om.
Mest lyckat tror jag det blev när jag snodde Dhow Countries (Taj Mahal), ändrade och använde som rakt 4/4-komp i All Your Love (snabba delen). Härligt exotiskt bluesigt med ett malande 1 5 3 6 om och om igen och lite impro på V och IV.
Mest lyckat tror jag det blev när jag snodde Dhow Countries (Taj Mahal), ändrade och använde som rakt 4/4-komp i All Your Love (snabba delen). Härligt exotiskt bluesigt med ett malande 1 5 3 6 om och om igen och lite impro på V och IV.
-
- Nykomling
- Inlägg: 10
- Blev medlem: lör 23 jun 2012, 17:30
Re: Bluues
Ett tillägg på temat "sno basgångar" är att för raka snabba låtar som t.ex. Let's Work Together sno från band utanför bluesen som ELO:s låt Don't Bring Me Down. Egentligen går det väl att sno mellan väldigt många 4-on-the-floor-låtar rakt in i raka blueser. Det handlar mest om att hela tiden man lyssnar på (icke-blues) musik ha i bakhuvudet att "skulle det funka att sno den här basgången till en 12:a?".
- Svensson
- Forumvärd
- Inlägg: 13012
- Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
- Ort: Gällivare
Re: Bluues
Lite inputs kanske
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- BasBert
- Medlem+
- Inlägg: 838
- Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
- Ort: Haparanda
Re: Bluues
Det finns tråkig blues och rolig blues. Allt bygger på låtens "groove", känsla hos de inblandade. Enkla låtar är oftast svårast att spela men med god närvaro börjar fatta hur spelstenen ska dra. De där bluestolvorna kan vara förödande om man ju inte spelar gitarr å får sola i 80 minuter. .... man måste ju hitta sitt bluesspår --- liksom, å ibland kan det vara att helt enkelt spela nått annat, lyssna på nått man gillar osv osv.,